na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Ik heb een 1.3i uit ’94.
Gister heeft m’n watervuldop gelekt. Motor liep warm, aan de kant gezet, kokende moter. Af laten koelen, kleine liter vloestof er in, en weer gaan (geen lekkage meer, blijkbaar eenmalig de dop slecht gesloten).

Maar nu.

Stationair geeft de motor niet meer een mooie ‘brrrrrrrrrrrr’ maar een ‘bram-bram-bram-bram’. Uitlaat klinkt ineens een stuk sportiever als ik gas geef en af en toe komt er een mooie blauwe wolk uit.
Ook dieselt-ie ineens na.
Het vermogen is volgens mij niet echt afgenomen.

Wat kan er aan de hand zijn, en is het verstandig om maar niet meer te rijden tot ik er iets aan laat doen?

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Foutcodes in je ECU laten uitlezen bij de garage lijkt me.. Motor loopt niet zomaar te warm, zeker niet onder het rijden in normale toeren. Meen dat alle injectie Mini's een extra koelfan hebben die aan zou moeten slaan?

Als je dop niet goed gesloten is dan bouwt het geen druk op. Weet je zeker dat de dop nog goed is?

En verbruikt je Mini koelvloeistof en/of olie?

Je kan ook nog even de zoekmachine gebruiken, is al veel geschreven over dit soort problemen :)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Nee, 't was niet zomaar, mijn vuldop lekte koelvloeistof. Ik neem aan gewoon slechte afsluiting.
Ach, normale toeren, op de snelweg laat ik m wel is een paar kilometer op ruim 5000 lopen. Is dat normaal?
Die extra fan baal ik van, want die gaat dus gewoon niet aan, terwijl die sensor nieuw zou zijn.

Mijn vraag nu is meer, waardoor looptie ineens zo raar?

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Heb je de accu al een dagje losgekoppeld gehad?
Dan wordt je ECU geleegd. Misschien zitten er foutcodes in door de oververhitting. Sowieso zou je extra fan bij zulke temperaturen aan moeten springen. Ik zou dit toch even na (laten) kijken.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Ok, zal ik doen vanavond.

Fan is inderdaad niet goed. Dat idee had ik al, dus was al van plan om een keer een schakelaartje in mn dashboard te monteren. Kan ik 'm zelf aanzetten.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

In het meest negatieve geval is je kop krom getrokken door oververhitting, sluit je koppakking niet helemaal goed meer aan (vandaar de rook, verbrande olie/kv).

Maar goed, doom-scenario! Je kunt even een compressiemeter op je bougiegaten zetten om het één en ander uit te sluiten?

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

zo te horen ligt je koppakking eruit.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

koppakking is toch niet te ernstig? Of kan dat ook weer andere problemen hebben veroorzaakt?
Kan ik er nu nog wel even mee naar een garage rijden?

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

koppakking kan ernstig zijn... je koelvloeistof en olie komen bij elkaar. je hebt slechte ontbranding.... witte rook. olie wordt verdunt met koelvloeistof... geen smering. waarschijnlijk als je je mini start bobbelt het zo je radiator uit. ?

default

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Hoe ziet de olie er uit? Probeer eens door je olie vuldop in het kleppendeksel te kijken. Als daar een soort mayonaise achtige toestand te vinden is kan het zijn dat er koelvloeistof bij de olie is gekomen. Wat dus kan gebeuren bij een lekke koppakking.
Hetzelfde geld als je deze troep in je radiator vind, weet ik alleen niet helemaal zeker.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

mini_man schreef:
Hoe ziet de olie er uit? Probeer eens door je olie vuldop in het kleppendeksel te kijken. Als daar een soort mayonaise achtige toestand te vinden is kan het zijn dat er koelvloeistof bij de olie is gekomen. Wat dus kan gebeuren bij een lekke koppakking.
Hetzelfde geld als je deze troep in je radiator vind, weet ik alleen niet helemaal zeker.



Dit hebben er best veel ook zonder kappote koppakking ! Lees dit artiekel maar eens : http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 001-03.htm

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Klopt, als de motor niet op arbeidstemp. komt heb je kans dat de condens niet verdampt. Echter, slutch in je koelvloeistofreservoir kan alleen door een kapotte pakking komen aangezien dat een gesloten circuit is.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

ProMini schreef:
kan alleen door een kapotte pakking komen



Klopt , hoeft geen koppakking te zijn.

Semi offtopic
maar toevallig had ik vandaag ongeveer iets in die richting bij een Daihatsu matiz. Rubberen pakking in het plastic inlaatspruitstuk was vergaan.
Het spruitstuk zelf is watergekoeld en het koelwater ging nu door het spruitsuk in de verbrandingsruimte daardoor dacht te klant ook dat zijn koppakking was doorgeblazen. Overgens verkochten ze die pakking niet nieuw en hebben we een nieuw spruitstuk moeten halen. Alu cilinderkop was trouwens al ingevreten door die rubber !!

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

ProMini schreef:
In het meest negatieve geval is je kop krom getrokken door oververhitting,

Maar goed, doom-scenario!



Een gegoten kop zal niet snel kromtrekken ;)

Koppakking eruit blazen gaat makkelijker...dus de kans is groot dat dat is gebeurd....maar loop eerst de andere dingen eens na zoals sommigen al aangeven. -pool van de accu loskoppelen ivm resetten van je ECU

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

dennisvdh schreef:
Heb je de accu al een dagje losgekoppeld gehad?
Dan wordt je ECU geleegd. Misschien zitten er foutcodes in door de oververhitting.




Ik wil helemaal niet zeuren ofzo, maar in vele andere topics is al aan bod gekomen dat het loskoppelen van de accu NIETS anders bewerkstelligt dan het resetten van de aangeleerde waarden voor het stationair toerental. Niets minder en ZEKER niets meer.

Zelfs als je de ECU een jaartje op zolder legt zullen de eventuele foutcodes gewoon bewaard blijven in het geheugen, en zal de auto naderhand gewoon starten en rijden met de opgeslagen foutcodes.

Om ontopic te blijven; Vernieuw om te beginnen de radiateurdop, zo'n ding kost een paar stuivers en zorgt ervoor dat het koelsysteem onder druk blijft en pas bij een te hoge druk koelwater laat ontsnappen naar de overlooptank (hangt achter het linker binnenscherm).

Met het genoemde "warmlopen" is de kans erg groot dat de koppakking (lek), cylinderwanden/ zuigerveren en mogelijk de zuigers beschadigd zijn. Dat is eigenlijk erg moeilijk te constateren zonder de cylinderkop te demonteren. Misschien ken je iemand met een videoscope ? Dan kun je via het bougiegat in de cylinder kijken en de wanden inspecteren.

En nee, ik heb er (nog) geen ;)

En voor wat betreft je koelventilator: begin met het standaard SPi-onderhoud: controleer alle stekkerverbindingen. Zet anders even direct 12V op de ventilator om te zien of die nog werkt, en als dat zo is en de schakelaar is nieuw, zal er waarschijnlijk een stekkerverbinding gaar zijn.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

|:( dat dacht ik, maar niet dus ;)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Daarom zijn we hier, om elkaar wijzer te maken ;) En als de topicstarter er dan nog wat aan heeft ook.. zijn we allemaal blij ! ;)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Ok, ik heb nog geen kans gezien om te kijken naar mn mini. Wel ff gebeld met een monteur waar ik regelmatig heen ga, ook hij vermoedt een kapotte koppakking.
Ik wil er dus naar laten kijken, alleen de monteur in kwestie woont niet echt om de hoek, en dan moet ik m laten ophalen.
In de buurt een lijntje uitgezet, maar daar heb ik nog geen reactie op.

Vuldop is bijna een jaar oud, omdat de oude vorig jaar al lekte, die bleek droog rubber te hebben. Deze moet nog goed zijn, heb m na het voorval gechecked. Rubber is nog in orde.

De extra fan draait uitstekend wanneer ik de pooltjes van die sensor doorverbind. Vorig jaar zelfs de hele zomer zo gereden, dus doorlopend de fan aan. Sensor is dus gewoon niet goed. Toch maar weer een nieuwe dan.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Je kan ook een schakelaartje in je dashboard maken voor je fan...zodat je 'm handmatig aanzet.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Youri-81 @ 22 jun 2010 11:47 schreef:
Fan is inderdaad niet goed. Dat idee had ik al, dus was al van plan om een keer een schakelaartje in mn dashboard te monteren. Kan ik 'm zelf aanzetten.


Ja precies ;)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Youri-81 schreef:
Sensor is dus gewoon niet goed. Toch maar weer een nieuwe dan.


Dat is wel een beetje kort door de bocht... de bedrading en/of stekkerverbindingen richting de sensor en fan kunnen ook nog het probleem zijn. Zoals Bartje ook al zei: begin met het standaard SPi-onderhoud: controleer alle stekkerverbindingen

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

ik heb ook al heel lang geleden besloten er een schakelaar tussen te zetten voor de Fan.... Die dingen doen het bijna nooit daar wanneer het nodig is. En wel wanneer je het niet verwacht. tuimelschakelaartje op de draden. het is massa dus geen kans op geknetter. :)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Ik brij even door op dit topic.

De computer is vervangen en dit heeft de problemen bijna verholpen.
Ik heb alleen nog een makkelijk warmlopend blok.

Kan ik de thermostaat gewoon verwijderen om te kijken of de koeling dan verbetert en eventueel terugplaatsen zonder de pakking te vervangen?

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

meestal niet. je kan er wel eventueel vloeibare pakking gebruiken... maar als je die niet hebt is het verstandiger en goedkoper om een nieuwe pakking te halen.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Ik zou in ieder geval als je de thermostaat eruit haalt een nieuwe pakking monteren. Vaak zijn ze ook hard en gaan stuk als je het thermostaathuis eraf haalt. Als je na je test je thermostaat (of een nieuwe) weer terugzet (en de pakking is heel gebleven) kan je die misschien wel weer een keer gebruiken, evt met wat vloeibare pakking.

Aan de andere kant, die dingen kosten je de kop niet.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Thermostaat verwijderen om te testen of je koeling verbetert ? Geen goed idee !!

Monteer in dat geval een "Thermostat sleeve" !

Probleem bij een verwijderde thermostaat is dat de circulatie door de kop veslechtert, en er op enkele plaatsen in de cylinderkop weliswaar koelwater zit, maar dit niet meer circuleert, en dus bloedheet wordt.

Een thermostaat is simpel te testen: Demonteer 'm, hang 'm aan een kabeltje, en laat 'm zakken in een pan met kokend, of bijna-kokend water. De Thermostaat moet dan volledig open gaan.. Mocht dit niet gebeuren, of de thermostaat gaat maar voor een klein deel open, vervangen dat ding :)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Bartje schreef:
Een thermostaat is simpel te testen: Demonteer 'm, hang 'm aan een kabeltje, en laat 'm zakken in een pan met kokend, of bijna-kokend water. De Thermostaat moet dan volledig open gaan.. Mocht dit niet gebeuren, of de thermostaat gaat maar voor een klein deel open, vervangen dat ding :)



Je kan dat doen

...maar in dit geval zeg ik...bij twijfel oversteken en een nieuwe aanschaffen. Ze kosten maar een schijntje tegenover de gevolgen van een oververhitte motor.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

ok, bedankt jongens.
Ik heb een nieuwe gekocht en gemonteerd (viel nog tegen, openingen in de pakking voor de bouten klopte niet, moest ik uitsnijden) morgen testen op een langere rit.
Maar ik denk dat ik de oplossing heb, want de oude heb ik in kokend water gehangen en er gebeurde helemaal niets, geen milimeter beweging.

Nu alleen hopen dat ik nergens ga lekken ... :|

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Zoalng je een nieuwe pakking gemonteerd hebt, en de bouten nog aan te draaien zijn, moet dat geen probleem zijn..

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Zeg het is toevallig toch geen rode mini met in t kenteken nummer 13 erin he?

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

nope, why

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Nou omdat dat wagentje nogal een probleem geval was en ik dacht nee t zal toch niet....

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

ah, vandaar.
Nee, dit is een groene en ik denk niet een veel groter probleemgeval dan de gemiddelde mini :P

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Dat is afhankelijk hoe je m onderhoud en ermee omgaat vind ik, en dat met zegt dat een mini lekken moet is grote onzin.

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Is kijken... ik had in één jaar dynamo op, vuldop koelvloeistof rot, thermostaat stuk, computer kapot, diverse zekeringen gesprongen.
Volgens mij ligt dat niet aan hoe hard ik de bocht neem of hoe droog hij in de garage staat.
Zitten ook wel onderhoudsdingen tussen, maar ik denk dat de meeste minibezitters het er over eens zijn dat mini's net iets vaker pech of kuren hebben dan andere auto's

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Youri-81 schreef:
Is kijken... ik had in één jaar dynamo op, vuldop koelvloeistof rot, thermostaat stuk, computer kapot, diverse zekeringen gesprongen.



Dynamo, vuldop en thermostaat: slijtage onderdelen.

ECU: pech geval

Zekeringen: heeft een reden, die springen niet zomaar.



Youri-81":2c8x5oyv]Zitten ook wel onderhoudsdingen tussen, maar ik denk dat de meeste minibezitters het er over eens zijn dat mini's net iets vaker pech of kuren hebben dan andere auto's[/quote:2c8x5oyv]

Niet altijd mee eens....bij goed onderhoud en hoe je met de Mini omgaat, kan verklaren waarom de een eerder stuk gaat dan de ander. Je moet idd iets vaker naar de Mini kijken dan een "moderne" auto. Maar je kan natuurlijk ook een "maandagmorgen model" hebben |:( ;)

Mini rijden is een soort van levenswijze..je kan ermee omgaan ( dat er stukken aan komen ) of je kan er niet mee omgaan...diegene die er niet mee kunnen omgaan, zullen snel een andere auto aanschaffen.

Een negatief oordeel over de Mini is snel gemaakt ( kijk vaak maar naar de meerderheid van je familie/vriendenkring) Er zijn altijd mensen die iets met de Mini hebben meegemaakt of van horen zeggen ( van de oom van de vriend en daarvan een neef ) dat die slechte ervaringen had met de Mini en dan is het heel snel een slechte auto. De goeie en leuke eigenschappen worden al snel vergeten. Zo ontstaan opmerkingen als.. "met een Mini heb je vaak pech..zijn gevaarlijk" enz....

In de naam van de Vader
De Zoon
De Heilige geest
Amen
O:)

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

What he sad. :)\\_ d:)b

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

"sad" moet zijn "said" |:(

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

Kevin1203 schreef:
What he sad. :)\\_ d:)b



Theo van den Bogaard":b0g2qkye]"sad" moet zijn "said" |:(

[/quote:b0g2qkye]

And that is sad! :+) ;)


De "i" was zeker kapot :P

RE: na oververhitting: slechte stationair, rook, 'sportuitlaat'

hij is nie kaduuk mar ik tip gewoon beroerd, hahaha :P