Nieuw Forumlid + vraag m.b.t rookwolken

Goedmiddag beste Mini-bezitters!

Sinds gisteren ben ik eigenaar van een Mini uit het jaar 1990. Hij heeft me 1000 euro gekost en verkeert in redelijke staat (zeker qua roest gezien).

Echter.. ik heb al meteen een vraag naar aanleiding van mijn eerste ritje (naar huis) met de Mini.
Op de snelweg, waar ik overigens niet boven de 100 uitkwam, kwamen er enorme zwarte en witte (afwisselend) rookwolken uit de uitlaat. Verder als ik het gaspedaal wat verder indruk tijdens het rijden houdt hij in en lijkt het wel alsof er lucht in de motor of uitlaat zit omdat hij eerst een beetje inhoud en daarna pas begint te rijden.

Kan het zijn dat er teveel olie inzit? Of juist de verkeerde? Of iets met de bougies? Zoals jullie horen.. ik ben nog een leek op dit gebied hahah.. Ik ben normaal gewend om een iets grotere Brit te rijden (Jaguar XJ40) dus dit is wel even andere koek natuurlijk.

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
Groetjes,
Carlos. :D

Donderdag 6 december 2007

Welkom,

Ik denk dat je een Mini met lekke koppaking hebt aangeschaft...
Witte rook is koelvloeistof, dus ik zou daar maar eens eerst naar kijken ;)

Ook het inhouden bij het gasgeven duid hierop

succes ermee

ook ff kijken in de binnenkant van je olie dop, en kijken of je ook bubbeltjes ziet in je radiator tijdens gasgeven.

of zoeken op koppaking lek.

:: Carlos :: schreef:

Kan het zijn dat er teveel olie inzit?



## verbrande olie geeft imho blauwe wolken achter de auto.
"blauwe achteruitkijkspiegel"
witte wolken: koelwater of remvloeistof (of condens natuurlijk)

begin maar eens met een haynes manual van jouw tiepje te kopen.

ga je de jag verkopen dan? (of is de tank leeg?? :+) )

Kijk eens even!! We hebben hier echt met kenners te maken :D Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal me maar even gaan focussen op de koppakking. Enig idee wat de kosten zijn om zoiets te laten maken?

en uh... ik moet inderdaad weer tanken met de Jag ja.. maar verkopen? No way! haha :)" title="Evil" />

:: Carlos :: schreef:
te laten maken?



## 'laten'?? zelluf doen hoor!
ik zou eerst de compressie eens meten.
bij garages hebben ze een testapparaatje waarmee je kunt zien of er uitlaatgas in het koelwater zit/komt.

Uhm... zelluf doen?? Maar'uhm... hoe? Hahahaha ik ben een leek weet je nog? ;)
Of zeg jij dat het zo eenvoudig is dat zelfs een leek als ik dat zou kunnen?? :D

Vrijdag 7 december 2007

Als je enig technisch inzicht hebt, is het best zelf te doen.
Ik heb vorig weekend ook voor het eerst de koppakking vervangen.
Heeft mij ongeveer 5 uurtjes geduurd. Maar het zou met ervaring wel wat sneller kunnen ;)

Voor een beschrijving, moet je maar even op het forum zoeken (of idd een werkplaats handboek aanschaffen :P )

Bij een garage kom je toch al gauw op een 500 euro uit.
Zelf ben je voor 50 euro klaar; Kop vlakken en pakkingen.

@TS:
je kunt de topic titel beter wat veelzeggender t.a.v. de concrete vraag maken...
niemand zoekt straks naar 'nieuw forumlid' of 'vraag'
(ik niet tenminste) :+)

metrodriver schreef:
@TS:
je kunt de topic titel beter wat veelzeggender t.a.v. de concrete vraag maken...
niemand zoekt straks naar 'nieuw forumlid' of 'vraag'
(ik niet tenminste) :+)



Done! ;)
en dat handboek ga ik inderdaad maar even aanschaffen ja.
Heb trouwens net even gekeken in de motor.
Met de koelvloeistof (groen) gebeurt niks als ik motor (koud) laat draaien en een beetje gas geef. De oliedop ook even losgedraaid en daar komt wel witte wellicht enigszins lichtblauwe rook uit. En als ik naar binnen kijk zie ik GEEN olie. Te weinig olie misschien?

:: Carlos :: schreef:
En als ik naar binnen kijk zie ik GEEN olie. Te weinig olie misschien?



## daar hebben ze de oliepeilstok voor uitgevonden (bij Bertha Benz al hoor :9 ).
heeft de Jag vast ook..! (regelmatig controleren, bij mini en J.)

aan de binnenkant van de oliedop kan een soort mayonaise zitten.
als dat er zit, wijst dit op vocht in je olie, dus kan je pakking naar de kloten zijn.

Vrijdag 7 december 2007

racing green rider schreef:
wijst dit op vocht in je olie, dus kan je pakking naar de kloten zijn.



ff semi-offtoppic;
Is koelvloeistof in je olie schadelijk? Beïnvloed dit de werking van de motorolie?

durf ik niet te zeggen.
feit is wel wanneer je koelwater in je olie hebt, dat je je moet afvragen hoe dit in je olie is terecht gekomen.

racing green rider schreef:
durf ik niet te zeggen.




## uummpp
experimenteel onderzoek: vul je carter('olievolume) voor de helft met olie en voor de helft met water.
start de motor en de stopwatch en kijk hoe lang ie (de motor) loopt.. :+)

metrodriver schreef:
racing green rider":2yp9i0bf]durf ik niet te zeggen.




## uummpp
experimenteel onderzoek: vul je carter('olievolume) voor de helft met olie en voor de helft met water.
start de motor en de stopwatch en kijk hoe lang ie (de motor) loopt.. :+)[/quote:2yp9i0bf]

dat zou betekenen dat je je hele carter vol gooit.
dat lijkt me altijd slecht.
ook al is het alleen olie. :P

racing green rider schreef:

dat zou betekenen dat je je hele carter vol gooit.
dat lijkt me altijd slecht.




## nee guit!
ik had het over het 'olievolume', is toch iets van 4 liter?
en daar de helft olie en de helft water van.

ik weet nog wel een 1275 SPI om dat op te proberen.. :9

@ Peter

Als je het water bedoelt dat in de olie terechtkomt bij het vervangen van de koppakking...kan geen kwaad, want is uiteindelijk maar een kleine hoeveelheid en verdampt vanzelf.

On topic: een lekke koppakking bij een Mini hoeft niet direct te betekenen dat je koelwater verliest. Gewoon even in de gaten houden of je echt koelwater verliest.

Voor het koelsysteem kun je een druktest uit laten voeren, voor de koppakking een compressietest.

Dennis

metrodriver schreef:
racing green rider":1vta361n]
dat zou betekenen dat je je hele carter vol gooit.
dat lijkt me altijd slecht.




## nee guit!
ik had het over het 'olievolume', is toch iets van 4 liter?
en daar de helft olie en de helft water van.

ik weet nog wel een 1275 SPI om dat op te proberen.. :9[/quote:1vta361n]

o sorry :x
had het even verkeerd gelezen. :D :P

Ik heb er gisteren even een litertje olie bijgegooid. En ik moet zeggen dat het roken zo goed als weg is.. Ik heb namelijk (jawel! ;) ) de oliepijlstok gechecked en die gaf aan "onder het minimum".

Denk dat ik ook nog even 3 vingerhoedjes olie in dat andere dopje moet gooien en waarschijnlijk is het dan helemaal weg..

:: Carlos :: schreef:
"onder het minimum".



## jij leeft gevaarlijk dus ! (hoewel anderen denken van niet).

haha uhm... ja... maar nu niet meer :D
Nu zit ie tegen "max" aan haha

Nou zou ik me toch even af vragen waarom er te weinig olie in zat O:)

Mini4Ever schreef:
waarom er te weinig olie in zat O:)



## is Carlos S. vlug achter:
ofwel er ligt een grote plas onder de mien
ofwel de longblaasjes van degenen die achter hem reden zitten vol met 20W50 :9

haha
Nou dat eerste is zeker niet het geval. De tegels zijn keurig droog. Net nog wel even een stukje gereden.. 1 wolkje.. maar niet zwart of wit.. gewoon "gezonde" wolk zullen we maar zeggen.. en het was ook zo weer weg..

Je moet ingelogd zijn om te reageren.