ik heb een probleem!! het zit zo: als ik mn mini start slaat ie nauwelijks aan (zeg maar gerust niet).
Alleen op 1 vast toerental wil die draaien. vervolgens slaat ie met een *plof* af. Nou heb ik van horen en zeggen dat een plof kan betekenen dat ie te vroeg ontsteekt. Mn bougies zijn op de top helemaal bedekt met zwarte roet (lijkt me niet goed)..ik moet er wel bij zeggen dat ik met mn motorolie tegen t minimum aanzit(hoeveelheid). Moet er echt per se SPI Service: SE in?? of is iets van SF/SC ook goed?? HEELLPP!!!
ik heb m nu zover gekregen dat ie stationair blijft draaien. MAAR: met een zeer onregelmatig toerental, hij zit steeds tegen afslaan aan.ik heb geen idee wat het kan zijn!! er kwam net zelfs een flinke pluim rook uit mn (open)luchtfilter..onstekingstijdstip lijkt mij goed..mn bougies zijn roetzwart (wat wijst op een te rijk mengsel toch??) zit het probleem misschien in de afstelling van mn carb??
HEEELLPP!!
Het lijkt erop dat je koppakking kapot is. Dan kan er olie in de cilinder komen, de zwarte rook uit de uitlaat. en andersom verbrandingsgassen naar je carter (onregelmatig lopen) en dus terugslag via je carter naar je filter. als je een moment sleutel hebt en het haynes manual is het 2 uurtjes werk om hem te vervangen, en een koppakking kun je bij een automaterialen zaak zo bestellen/halen.
hmm..dat zou kunnen jah..met een lekke koppakking kan er dan ook olie naar buiten lekken? de onderkant van mn blok is namelijk moddervet..ik had het trouwens niet over zwarte rook uit de uitlaat (al heb ik dat ook) maar rook uit mn luchtfilter..wijst dat ook op n kappotte koppakking??
Ingediend door Erik van der Maat op ma, 03-05-2004 23:16
rook uit je luchtfilter lijkt mij meer te duiden op een verkeerd afgestelde ontsteking.
Ik zou daar eerst eens aan gaan draaien.
Laat iemand starten, en draai rustig naar links of naar rechts totdat je motor aanblijft.
Daarna op gehoor zoeken naar het punt dat je toerental niet meer afneemt en toeneemt.
Kan ook. Ligt eraan op welke plaats of de pakking kapot is. In jouw geval lijkt het erop dat je pakking tussen een cilinder en een van de olie kanalen lekt. Dat zou ook het onregelmatig lopen verklaren, je hebt dan compressie verlies op 1 of meer cilinders, afhankelijk van waar hij kapot is.
Je moet de bevestiging van je komplete verdeler (ontsteking voor op je blok) een stukje los maken zodat je deze kan verdraaien. Als die op het juiste aantal graden staat zet je deze weer vast.
Ingediend door schuitemaker op di, 04-05-2004 13:24
Wat ook nog kan is dat je na het losmaken van alle bougiekabels je de kabels netjes op volgorde vastmaakt. Dit hoort echter niet, de twee rechtse kabels moet je omwisselen (1 en 2).
Een mini van een voetbalclub in de buurt had het ook, wil je wegrijden viel hij direct uit!(automaat)
Na verwisselen van de kabels deed hij het perfect!
daar heb ik inderdaad ook aangedacht...in het begin wilde die niet eens stationair draaien, toen heb ik de bougiekabels omgestoken in n andere volgorde en nu draait ie wel stationair, maar nog steeds erg onregelmatig...hoe kan je zien in welke volgorde ze moeten zitten??
Ingediend door Erik van der Maat op di, 04-05-2004 13:46
kleppen deksel eraf
versnelling in 4
handrem eraf
niet je contact om
een extra paar handen is handig voor te douwe
beginne met de 1ste cil (aan de fan kant)
als de inlaat klep omhoog gaat (dicht) dan komt komt er ontsteking in die cilinder
dan haal je je verdeler kap van je ontsteking, en kijk je waar je rotor (ronddraaiend dingetje) heen wijst
Op dat punt moet dan de bougiekabel naar je 1ste cil.
dan je auto verder douwe totdat de volgende (in principe de 3e cil) ontsteking wil
schuitemaker schreef: Dit hoort echter niet, de twee rechtse kabels moet je omwisselen (1 en 2).
die had ik gelabeld 4 en 3:s maar dat geeft niet...ik heb sterk de indruk dat hier een groot deel van het probleem lag..ik heb de rechter twee kabels omgewisseld en nu loopt ie alweer bijna zoals t hoort..nog steeds niet erg sterk, maar dat zal te wijten zijn aan t feit dat ie een paar weken uberhaupt niet gedraaid heeft..THANX!!
je ontstekings volgorde is 1-3-4-2 no 1 is op de verdeelkap rechtsboven. en dan tegen de klok in heb je dan 2-3-4. die moet je dan aansluiten op de de bougies in de onstekingsvolgorde. waarbij de bougie aan de rechterkant(radiatorkant) no 1 is. dusssss..... ff checke..
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op ma, 03-05-2004 21:10
ik heb een probleem!! het zit zo: als ik mn mini start slaat ie nauwelijks aan (zeg maar gerust niet).
Alleen op 1 vast toerental wil die draaien. vervolgens slaat ie met een *plof* af. Nou heb ik van horen en zeggen dat een plof kan betekenen dat ie te vroeg ontsteekt. Mn bougies zijn op de top helemaal bedekt met zwarte roet (lijkt me niet goed)..ik moet er wel bij zeggen dat ik met mn motorolie tegen t minimum aanzit(hoeveelheid). Moet er echt per se SPI Service: SE in?? of is iets van SF/SC ook goed?? HEELLPP!!!
ciao!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op ma, 03-05-2004 22:30
ik moet mijn verhaal even bijstellen!!
ik heb m nu zover gekregen dat ie stationair blijft draaien. MAAR: met een zeer onregelmatig toerental, hij zit steeds tegen afslaan aan.ik heb geen idee wat het kan zijn!! er kwam net zelfs een flinke pluim rook uit mn (open)luchtfilter..onstekingstijdstip lijkt mij goed..mn bougies zijn roetzwart (wat wijst op een te rijk mengsel toch??) zit het probleem misschien in de afstelling van mn carb??
HEEELLPP!!
ciao!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door harry p op ma, 03-05-2004 22:55
Het lijkt erop dat je koppakking kapot is. Dan kan er olie in de cilinder komen, de zwarte rook uit de uitlaat. en andersom verbrandingsgassen naar je carter (onregelmatig lopen) en dus terugslag via je carter naar je filter. als je een moment sleutel hebt en het haynes manual is het 2 uurtjes werk om hem te vervangen, en een koppakking kun je bij een automaterialen zaak zo bestellen/halen.
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op ma, 03-05-2004 22:59
hmm..dat zou kunnen jah..met een lekke koppakking kan er dan ook olie naar buiten lekken? de onderkant van mn blok is namelijk moddervet..ik had het trouwens niet over zwarte rook uit de uitlaat (al heb ik dat ook) maar rook uit mn luchtfilter..wijst dat ook op n kappotte koppakking??
ciao! en bedankt!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door Erik van der Maat op ma, 03-05-2004 23:16
rook uit je luchtfilter lijkt mij meer te duiden op een verkeerd afgestelde ontsteking.
Ik zou daar eerst eens aan gaan draaien.
Laat iemand starten, en draai rustig naar links of naar rechts totdat je motor aanblijft.
Daarna op gehoor zoeken naar het punt dat je toerental niet meer afneemt en toeneemt.
Erik
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door harry p op ma, 03-05-2004 23:18
Kan ook. Ligt eraan op welke plaats of de pakking kapot is. In jouw geval lijkt het erop dat je pakking tussen een cilinder en een van de olie kanalen lekt. Dat zou ook het onregelmatig lopen verklaren, je hebt dan compressie verlies op 1 of meer cilinders, afhankelijk van waar hij kapot is.
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op di, 04-05-2004 00:02
uhmm..waar aan de onsteling moet ik dan draaien..? ben niet zo'n wonder als het op de onsteking aankomt...
ciao!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door Richard-T op di, 04-05-2004 00:05
Je moet de bevestiging van je komplete verdeler (ontsteking voor op je blok) een stukje los maken zodat je deze kan verdraaien. Als die op het juiste aantal graden staat zet je deze weer vast.
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op di, 04-05-2004 00:07
aha..heb k morgen weer wat te rommelen..thnx
ciao!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door schuitemaker op di, 04-05-2004 13:24
Wat ook nog kan is dat je na het losmaken van alle bougiekabels je de kabels netjes op volgorde vastmaakt. Dit hoort echter niet, de twee rechtse kabels moet je omwisselen (1 en 2).
Een mini van een voetbalclub in de buurt had het ook, wil je wegrijden viel hij direct uit!(automaat)
Na verwisselen van de kabels deed hij het perfect!
't is maar een idee?
Erik
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op di, 04-05-2004 13:38
daar heb ik inderdaad ook aangedacht...in het begin wilde die niet eens stationair draaien, toen heb ik de bougiekabels omgestoken in n andere volgorde en nu draait ie wel stationair, maar nog steeds erg onregelmatig...hoe kan je zien in welke volgorde ze moeten zitten??
ciao!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door Erik van der Maat op di, 04-05-2004 13:46
kleppen deksel eraf
versnelling in 4
handrem eraf
niet je contact om
een extra paar handen is handig voor te douwe
beginne met de 1ste cil (aan de fan kant)
als de inlaat klep omhoog gaat (dicht) dan komt komt er ontsteking in die cilinder
dan haal je je verdeler kap van je ontsteking, en kijk je waar je rotor (ronddraaiend dingetje) heen wijst
Op dat punt moet dan de bougiekabel naar je 1ste cil.
dan je auto verder douwe totdat de volgende (in principe de 3e cil) ontsteking wil
en zo verder
Erik
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door minimause op di, 04-05-2004 13:57
die had ik gelabeld 4 en 3:s maar dat geeft niet...ik heb sterk de indruk dat hier een groot deel van het probleem lag..ik heb de rechter twee kabels omgewisseld en nu loopt ie alweer bijna zoals t hoort..nog steeds niet erg sterk, maar dat zal te wijten zijn aan t feit dat ie een paar weken uberhaupt niet gedraaid heeft..THANX!!
RE: ontsteking? motorolie?
Ingediend door harry p op di, 04-05-2004 19:13
je ontstekings volgorde is 1-3-4-2 no 1 is op de verdeelkap rechtsboven. en dan tegen de klok in heb je dan 2-3-4. die moet je dan aansluiten op de de bougies in de onstekingsvolgorde. waarbij de bougie aan de rechterkant(radiatorkant) no 1 is. dusssss..... ff checke..