Ontstekingstijdstip

RE: Ontstekingstijdstip

Dag jongs en meiskes, ik zit met een vraag waarop ik denk-ik het antwoord zelf wel weet maar toch graag jullie inzicht in wil hebben:

'Brutus' is nog voorzien van zijn originele '82-er 998 motortje, al is helaas het motornummer verdwenen/ weggerot (alleen het motor-serienummer is nog te lezen, niet de prefix dus).
Origineel zit daar dus punten-ontsteking op, en volgens het 'Grote Boek' moet deze op 8 graden voor BDP worden gezet met een stroboscoop en afgeplugde vacuumslang.
Echter, de ontsteking is nu een Lucas 65DM

van (ik denk) een Metro...electronisch dus: geen punten, maar een pulsgever en -ontvanger en een module.
Volgens datzelfde boek moet deze ontsteking op 5 graden voor BDP, alleen kan ik daarvoor geen merkteken op het vliegwiel vinden....
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een punten-ontsteking vroeger mag staan dan een electronische, want meestal is het precies andersom...
Wie?

Bij de weg: de ontsteking staat nu op 8 graden, maar het motortje reageert wat lui op het gas (dus staat te laat?)

RE: Ontstekingstijdstip

Als ik me goed herinner heeft Theo v/d Bogaard een Lucas ontsteking ( maar weet ff niet zeker of die electronisch is )

Als je Mini wat traag reageerd op `t gas, [i:3q2owo03]kan[/i:3q2owo03] ook komen doordat je eens de bougies + kabels moet vervangen en kijk eens of je Dashpotje nog gevuld is en je naald nog goed is. Voor de rest weet ik niet hoe de ontsteking moet staan.

Succes,

Maurice

RE: Ontstekingstijdstip

Niemand..?

RE: Ontstekingstijdstip

Standaard worden punten op 8graden voorontsteking gezet, ik heb zelf, na een dyno sessie mn ontsteking richting de 20+ graden voorontsteking staan(is dan wel een 1275, en nee geen pingelen of gekheid.. :+) )
M.a.w. je kan nog wat spelen en kijk ff of je naald geschikt is .

RE: Ontstekingstijdstip

Het traag reageren komt niet zozeer door 5 of 8 graden voorontsteking, maar meer door het feit dat een niet aangepaste elektronische ontsteking van een Metro, niet geschikt is voor een 998 motortje.

De vervroegingscurve van een 64M is namelijk compleet anders dan die van een puntenontsteking.
Er is vast wel ergens een vergelijk te vinden op internet tussen de 2, maar je kunt het met behulp van een stroboscoop met toerentalmeting en (eventueel) een vacuumpompje ook makkelijk zelf meten. Als je de vervroeging bij diverse toerentallen van de puntenontsteking opmeet, en deze vergelijkt met de vervroeging van de 64M, zul je constateren dat de vervroeging nogal verschilt.

Eventueel heb ik nog wel ergens een overzichtje van de mogelijke vervroegingscurves die op mijn 123 ignition mogelijk zijn. Misschien kun je daar wat mee om de vervroeging van je 64M aan te passen.

RE: Ontstekingstijdstip

zie ook de eerste 3 documentjes hier:
http://www.starchak.ca/tech/tech.htm

(van de bedenker van de 123 ontsteking)

... je kan natuurlijk ook gewoon je oude verdeler terugzetten 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Ontstekingstijdstip

Theo van den Bogaard schreef:
... je kan natuurlijk ook gewoon je oude verdeler terugzetten 8)




ja en dan alsnog electronisch maken dmv een aftermarketset

RE: Ontstekingstijdstip

Ik heb de vervroegingsunit nog eens lekker ingeölied en hé-presto: het iniminiding reageert al een stuk beter.
BDW: de ontsteking is opnieuw afgesteld op 5 graden BTDC