Open dak smering

RE: Open dak smering

hey mensen,

een vraagje: Zoals misschien bekend heeft de Balmoral een electrisch open dak. Werkte tot dusver zonder enig probleem. Tot Swetterhage dus. We stonden stil, deden het dak geheel open. Dit resulteerde in een hoop geratel, en een scheef getrokken dak voor we het door hadden. Daarna was er niets meer met het dak te beginnen...

Goddank wist ik dat iemand (stel in de gele mini met schildpad) altijd een complete gereedschapkoffer meesleept, dus bij het stoomtreintje hebben we het dat weer tot leven weten te wekken.

Nu lijkt het erop dat het achterste gedeelte van de rails van het dak (niet van dat treintje, duh :D) een beetje aan de droge kant is geworden. Denk dat dat komt omdat we met dit prut weer echt niet met het hele dak open rijden, maar hooguit het eerste gedeelte. Dus het voor gedeelte is goed gesmeerd.

Dus, wat moet ik gebruiken om dat dak weer lekker te laten glijden? Kan dat met elke olie/smeer actige sustantie, dus bijv. Zonnebloem olie, olijfolie, of moet hier wat andersoortige smurrie op?

In de rails heb je 2 geleiders, een aan de bovenkant, waar het wieletje op loopt, met een sleufje voor de kabel, en een onderaan de rails, een soort geultje. Moet hier verschillende smurrie in/op?

Cheers,

Erik (Balmoral crew)

PS: ik heb gezocht maar niets gevonden :)

RE: Open dak smering

Laat ik even voorop stellen dat ik geen idee heb hoe zo'n dak precies in elkaar zit, dus hecht niet al teveel waarde hieraan :)

Kun je niet zien wat voor vet voor de rest gebruikt is? Ik zou eerder denken aan vet in plaats van olie. In elk geval geen onzuivere olie zoals olijfolie, slaolie lijkt me ook minder. Misschien rijwielolie, maar ik denk eigenlijk dat je in dit geval beter niet met dunne olie aan de gang kan gaan. Beter iets als siliconenspray (laat dacht ik een "vats" smerend laagje achter) of vaseline (te koop in een spuitbus). Dat laatste is ook mooi om in de winter je deurrubbers mee in te spuiten om te voorkomen dat de deuren vastvriezen.