Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ben bezig met plaatsen van de achterruit (en ja, ik heb de zoekfunctie eerst gebruikt!).

Het rubber (imitatie) zat opgerold en nu is het verrekte moeilijk het rubber in de sponning te plaatsen. Het rubber lijkt niet voorgevormd met de hoeken er al wat in en het draait elke kant uit, behalve de goeie!

Is een origineel rubber wel voorgevormd?? En gaat dat er wel makkelijk in? Wie weet 't?

default

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Met siliconenspray wordt het rubber wat zachter (ik neem dat je rubber te hard is).

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

leg hem eens in een bak gevuld met warm water.

neej, een origineel raamrubber is niet voorgevormd...

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Klopt, het is zo stug als de @#$@%
Zal morgen een poging wagen met siliconenspray.
En in warm water lijkt me het dat je het rubber daarna wel moet afdrogen zeker?


Dus origineel / imitatie zit geen (merkbaar) verschil in dan?? Behalve de prijs :)

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ik zit me af te vragen of het inspuiten van rubber met siliconenspray wel zo'n goed idee is.

Als zes jarig menneke speelde ik veel met een metalen tank, (Dinky Toy) zo'n model met rupsbanden van rubber en een kanon, wat gelukkig voor de familie niet kon schieten. Omdat de wieltjes niet meer zo soepel draaiden, smeerde ik het zaakje eens met naaimachine olie. Na een dag of zo waren de rubberen rupsbanden zo groot geworden als het elastiek van een volwassen herenonderbroek.

Sindsdien speel ik niet meer met tanks, en met olie in de buurt van rubber. Als siliconenspray het rubber soepel maakt (zachter dus) dan lijkt het mij dat dit een chemische werking uitoefent op dit rubber. Wat betekend dat voor de lange duur?

In heet water leggen helpt zeker, en ook dit warme weer is een voordeel.
Mijn verhaal is niet om lullig te doen hoor, maar (echt) rubber kan nu eenmaal niet erg goed tegen olie.

Groeten TLR-Mini

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ik ken het probleem van het draaiende rubber. Zet het rubber met afplaktape op veel punten aan de carrosserie vast, dan de ruit onderin het rubber en werk met bijv. een botte/afgeronde schroevendraaier langs de hoeken het rubber omhoog, dan trekt het vanzelf goed.
De huidige temperaturen zijn al ideaal voor het inzetten van een ruit (omdat het rubber dan op z'n zachtst is, niet qua zweten :) )
Siliconenspray kan m.i. geen kwaad op rubbers. Dat is tenslotte wat anders dan olie, maar zorgt wel voor makkelijk glijden van de eerder genoemde botte schroevendraaier en later de peestrekker.

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Bedankt allemaal voor de tips zover!

Ik heb net gebeld naar een aantal specialisten, over verschil in pasvorm origineel en imi. De één zegt dat het niks uitmaakt maar een ander zegt juist dat het een wereld van verschil maakt... hmmm...

Ik waag nog een poging met mijn (imitatie)rubber maar als dat (weer) niks wordt schaf ik maar een origineel rubber aan, hoewel het prijsverschil belachelijk groot is (voorruit: 75 ex tegen 30 ex).

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Bij voorruitrubbers blijken sommige imitatie-versies absoluut niet te passen, iets ik zelf heb gemerkt en wat mij bij [Mini specialist] bevestigd werd toen ik een rubber nodig had (ze hadden daardoor zelf een gesneuvelde nieuwe ruit). Het gedeelte van het rubber tussen ruit en sponning is te dik. Bij achterruitrubbers heb ik het probleem nog niet gehad.

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

CMC schreef:
Siliconenspray kan m.i. geen kwaad op rubbers. Dat is tenslotte wat anders dan olie.




Euh.... ik weet 't niet helemaal zeker maar volgens mij zit er wel olie in siliconenspray. Olie om te smeren en siliconen om vuil en vocht te weren, of heb ik 't fout?

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Olie lost rubber langzamerhand op. Siliconen zorgt er voor dat het soepeler word maar tast het rubber verder niet aan. Voorkomt ook uitdrogingsverschijnselen zoals scheurtjes.
Het is ook goed om je rubbers zo nu en dan eens in te spuiten met siliconenspray of siliconenvet.

MAAR PAS OP. Als je iets wil gaan spuiten aan je auto, zorg er voor dat je een en ander heeeeeeel goed ontvet want er is geen verf die aan siliconen hecht.

Groeten,

Johan

default

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Hoi,
Voor mijn achterraam had ik een voorgevormde rubber,met de üiteinden"al aanmekaar :? .
Ik heb de rubber om het glas gelegd en zo in de auto geplaatst,en dan met een oude schroevendraaier het rubber om de rand van de raam-opening getrokken.
Dit ging perfect!
Het ging hier om een orgineel rubber,dus het lijkt mij dat jij geen orgineel hebt.
En in plaats van (siliconen)-olie kun je ook vasaline gebruiken, dit tast het rubber niet aan. :D

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

En in plaats van (siliconen)-olie kun je ook vasaline gebruiken, dit tast het rubber niet aan.



Wel zuurvrije vaseline gebruiken want anders wordt het rubber wel aangetast

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

ouderwetse groene zeep wil ook helpen, kan je voor een paar centen kopen in de supermarkt..

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Nou, hij zit erin, met het imitatie-rubber! Ik heb (nog) geen origineel Rover-rubber kunnen bekijken maar ik denk dat er geen verschil is in pasvorm.

Eerst heb ik het rubber een tijdje in heet water gelegd, en vervolgens met 3(!) man het rubber in de sponning gedrukt. Toen veel afwasmiddel in de ruitgleuf en de ruit er van onderaf ingedrukt. Met een botte schroevendraaier het rubber over de ruit gelegd.
Toen begon de lol pas want de pees moest er ook in! Met een geleende pezentrekker en een nieuwe fles afwasmiddel was het nog een heel gemartel, maar met succes!

Nu alleen de voorkant nog |:(

Iedereen bedankt voor de hulp!

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Nou hopen dat het niet gaat regenen.......... :P

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Fazerray schreef:
Nou hopen dat het niet gaat regenen.......... :P




alleen een spons nog en je kunt hem wassen :D

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ik ga wel een keer rijden als het regent, wordt ie vanzelf mooi schoon heheh...

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Nou ben ik alles een beetje in orde aan het maken voor de terugkomst van mijn mini en ben ik lekker aan het knutselen met de raamrubbers.
Om ze alvast te laten wennen aan de ramen, heb ik de rubbers er alvast omheen gelegd, met dit als resultaat;

Het gaat om de voorruit en zoals je kunt zien, past het niet lekker.
Nou zag ik dat zo`n rubber drie groeven had;
1 groef voor de pees en dan nog een brde groef aan de ene kant en een smalle groef aan de andere kant.
De brede groef is toch bedoeld voor de raam zijde en de smalle voor het "kozijn" (=carroserie)?

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

euh, weet je zeker dat dit je voorraam is?

Groet ron

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Yep.
Ik snap het ook niet.
Ik denk dat ik zo eens ga kijken of het achterruitrubber beter past op mijn voorruit.

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Fazerray schreef:


De brede groef is toch bedoeld voor de raam zijde en de smalle voor het "kozijn" (=carroserie)?


`


volgens mij is het precies andersom, de brede kant komt op de carroserie, en de de "dunne" kant op het raam...

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ik heb het even omgedraaid, met dit als reslutaat;

Ik snap er niks meer van; zit er soms een verschil tussen een rubber voor een spi, mpi of carb auto?
Moet eerlijk gezegd wel zeggen dat ik me flink ge#$@! voel door dat [minicenter wat me dit verkocht heeft]
(Zo goed, moderators; ik heb geen bedrijfsnaam gebruikt.)
Binnenkort moet ik weer naar een bedrijfje in onze mooi provincie hoofdstad, vlakbij de Heineken brouwerij; hopelijk hebben ze daar wel de goeie rubbers.

[size=75:2j32fe6g][Edit: bedrijfsgegevens - Crispy][/size:2j32fe6g]

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Heb je niet een kofferdeksel rubber te pakken?
teruggaan en de oude meenemen

Groet ron

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Terug gaan kan niet meer, want het bedrijfje is gestopt.
Als ik naar Den Bosch toe rij om wat spulletjes te halen, neem ik de ruiten maar even mee.
Anders blijf ik heen en weer rijden.

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

ah, ok zo

Groet ron

PS de heineken brouwerij zit in zoeterwoude hoor

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Fazerray schreef:
(Zo goed, moderators; ik heb geen bedrijfsnaam gebruikt.)




Hoewel offtopic toch even een reactie, zodat andere mensen het ook zien. Ik zie namelijk dat bij meer mensen hier een misverstand over bestaat.
In de forumregels staat heel duidelijk:
Geen bedrijven of commerciële sites herkenbaar vermelden.




Een omschrijving valt daar dus ook onder.

Reacties op deze post graag via PM. Zie ook dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 362#292362

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Fazerray schreef:
Ik snap er niks meer van; zit er soms een verschil tussen een rubber voor een spi, mpi of carb auto?




Er zijn 2 verschillende rubbers: voor gelaagde ruiten en niet-gelaagde ruiten. Bij een gelaagd ruit is de gleuf in het rubber breder en zit er een grote lip over de carrosseriesponning.
Bij nietgelaagde ruiten is het rubber minder breed. (mijn 81'er heeft niet-gelaagde ruiten)

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Dank je Sjoerd!
Ik denk dat ik een verkeerd soort rubber dan heb.
Volgend weekend maar weer eens richting Den Bosch!

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

wat Sjoerd zegt klopt, maar dat neemt niet weg dat de ruiten even groot zijn ..
8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Nou snap ik er niks meer van; ik ben bezig mijn hemeltje terug te plaatsen en heb toch eens gekeken of de rubbers niet in de sponning pasten.
En wat denk je? Ze passen perfect! :?
Toch maar eens eerst proberen om de ramen er in te zetten, voordat ik iets terug ga brengen.

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

En let goed op dat je een smalle rubber meeneemt. Ik heb er ervaring mee dat de roest sneller bij de bredere rubbers naar boven komt!

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

[size=75:od4rl3sf][topics samengevoegd - Crispy][/size:od4rl3sf]
nou heb ik recentelijk nieuwe raamrubbers besteld.
komen ze binnen, zijn ze te groot :? nog nooit eerder meegemaakt dat raamrubbers te groot zijn mar goed.
ik die mensen weer mailen...

reactie "het kan zijn dat we u n verkeerd raamrubber hebben toegestuurd, maar dit kunt u snel verhelpen door de rubber in te korten door hem domweg door te snijden. hierbij maakt u geen kans op lekkn, omdat de orginele mini raamrubbers nooit uit een stuk bestonden."

Nou is dit natuurlijk te proberen, maar om nou in een nieuwe raamrubber te gaan snijden...
Klopt het dat de raamrubbers van de orginele mini niet uit een geheel bestaan? dat je de uiteinden dus zelf aan elkaar moet "knopen"??

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

ik zou dat niet accepteren.
dat iets vroeger op een bepaalde manier gedaan is betekend niet dat het toen goed was.

Door ze door te knippen is de kans dat er een kier onstaat best aanwezig. Hierdoor kan er zich vocht in ophopen, met kans op roest...

maargoed, je kunt ze daarna natuurlijk wel zelf weer lijmen. Maar dan heb je er wel weer werk aan.
Je koopt niet voor niks kant en klare raamrubbers :x

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Mini1979, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen over slecht passende raamrubbers, lees het eens door.

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Fazerray schreef:
Nou ben ik alles een beetje in orde aan het maken voor de terugkomst van mijn mini en ben ik lekker aan het knutselen met de raamrubbers.
Om ze alvast te laten wennen aan de ramen, heb ik de rubbers er alvast omheen gelegd, met dit als resultaat;
?




Ik heb hetzelfde probleem, de rubbers voor de voorruit en de achteruit lijken te lang als je ze om de ruiten zet. Volgens mij heb ik ze goed erom; de bredere gleuf voor de ruit en de smallere voor de carroserie. Peesgleuf naar buiten.
Het zijn rubbers uit een stuk met een verbindingslas, de voorruit is van het smalle (oude) type.
Zetten de rubbers zich bij het monteren of zo?? Bijv. als je de pees plaatst?

Fazerray, is het bij jou uiteindelijk gelukt, of heb je ze omgeruild of ingekort?

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Hey Jurrien,
Ja bij mij is het gelukt.
het vreemde is dat toen ik ze om de ruit heen legde/spande, dat het allemaal niet pastte; ik hield rubber over.
Maar toen een kennis me hielp om de voorruit erin te zetten, bleek het allemaal perfect te passen.
Vreemd?Laten we het een typisch mini probleem noemen.
Zet eerst maar eens het rubber in de carresorie en zet er dan de ruit in.
Succes!

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ik heb toevallig van de week mijn achterraam rubber ook vervangen. In eerste instantie het rubber om het raam heen gedaan en leek deze velen malen te groot.
Na een keer goed vloeken heb ik het rubber eerst in de carroserie gedaan en daarna de ruit erin geschoven wat wel perfect paste!

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

moet trouwens wel eerlijk zeggen dat ik vandaag toch weer een lek ontdekte bij m'n nieuwe rubbertje... :'(

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Forummers,

Beetje late reactie en misschien oud nieuws, maar ja ik was aan de mini aan het klussen. :D Ook net de achterruit gedaan en het klopt dat de rubbers lubberen. De twee smalle uitsparingen zijn voor de carosserie en ruit, de brede voor de pees. Het rubber inzetten is een ramp maar zodra de ruit er bij wordt geplaatst blijkt alles op zijn plek te vallen. Zowel voor als achter. Alleen de oude Mk1 hadden een kleinere achterruit. De rest is 1 maat en ook aftermarket past goed. Drie jaar geleden de voorruit gedaan. Zodra rubber en raam zonder pees in de sponning zitten kun je de vorm nog goed drukken. Ik houd de las van het rubber altijd midden onder. Het rubber geheel rond het raam krijgen (en zeker het laatste hoekje/stukje) wordt meestal met een touwtje gedaan. Ik brak daarmee gelijk mijn voorruit in twee. Nu heb ik ontdek dat van binnenuit duwen met de peestrekker ook werkt. Met verrassend weinig moeite. Gebruik ook wel zeepwater daarbij. Gelukkig is het raamrubber ook wat groter dan het raam. :) Voor het plaatsen van de pees spuit ik carosserie en raamzijde rondom in met zwarte raamkit. Daarna de pees met lekker veel wasmiddelwater. Glibbert er lekker doorheen. Absoluut geen lekkage meer via het raamrubber. Dus Rik, haal een tube kit en trek de pees er weer uit. Hoe de pees erin gaat weet je wel.

Succes,

Erwin 8)

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Bedankt voor de tip, alleen jammer dat de pees er weer uit moet, dat was precies het moment dat ik het geen leuke auto meer vond :x
Maar plas water onder de bank is ook niet alles!
Dus van de week maar aan het kitten!!

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Rik

Kop op :) Je zal zien dat de tweede keer makkelijker gaat. Sprayfles met zeepwater en het pees gereedschap laag tegen het rubber voor je uit duwen. Het rubber spreidt dan goed en de pees valt er zo in. Bochten zijn vervelend. Stukjes die niet over de pees vallen later met een kleine schroevendraaier opwippen. Kijk wel uit voor het doorsteken van het rubber. Je bent zo weer rond.

Succes.

Erwin 8)

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Gelukt! bedankt voor de tips.
Nu maar hopen dat hij echt waterdicht is, ik merk het snel zat als er een riviertje door de auto loopt

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Rik,

Wel de carosseriezijde en de raamzijde rondom onder het rubber volledig gekit? Ik las nog even mijn eerder bericht terug en ik hoop dat het er goed in naar voren is gekomen. Als dat zo is dan is ie echt dicht. Hou ons op de hoogte.

Succes,

Erwin 8)

RE: Pasvorm raamrubber orgineel - imitatie anders?!?

Ha Erwin,

Ik heb het raam helemaal afgekit in het rubber, aan de carroserie zijde kwam ik er niet echt meer bij met mn spuit. Zoals het er nu uitziet is het goed gelukt, komt geen water meer doorheen :D
Heb/had alleen ook een lekkage bij de felsnaad van dakrand tot wielkas. Hier liep van bovenaf water in.
Vandaag ook gekit en nu maar wachten tot het weer regent...