Ik heb gister mijn eerste mini gekocht een britisch open. In super staat. Het enige probleem is het schijnt dat de accu niet bijlaat of kapot ist. Onder het rijden hoorde ik heletijd voor links voren een piepend geluid toen die het noch deed. Tja hij start ook meteen als ik de accu beilaat. Dus is mijn vraag waar kan het aan liggen? Met vriendelijke groeten Stefan
het kan aan de accu liggen.. Probeer er eens een andere in te doen en dan te kijken hoe het gaat. Het kan ook het dynamo of Vsnaar zijn. Deze zorgt oa voor het opladen van je accu tijdens het rijden. Probeer 1 voor 1 dingen uit te sluiten.
Jaapio
Stefan-1988 schreef: Onder het rijden hoorde ik heletijd voor links voren een piepend geluid toen die het noch deed.
## start de motor (na het bijladen van de accu, of met een andere accu of met startkabels).
laat de motor lopen,
doe de motorkap open,
luister waar het gepiep vandaan komt.
eventueel door aardige buurman een beetje gas laten geven (niet in de versnelling zetten!) om te horen of ie bij een hoger toerental piept.
het kan de v-snaar zijn,
het kan het dynamo-lager zijn..
en misschien nog wel wat anders (heb even nog geen zin verder te piekeren).
Kijk ook het massapunt bij de accu eens na. Deze kan ondanks alles redelijk verroest zijn. Ook dan laad de accu niet meer bij.
[size=59:1hkdt2xq]
Been there, done that (op weg naar Denemarken )[/size:1hkdt2xq]
(b)engeltje schreef: Kijk ook het massapunt kan ondanks alles redelijk verroest zijn.
## [i:19tcxmbi]piept[/i:19tcxmbi] ie dan ook linksvoor??
Zeker (B)engeltje zit te piepen achter het stuur (linksvoor)
MINIAN schreef: Zeker
## moeten de vleugeltjes geolied worden!
Accu laadt niet bij + piepen uit het motorruim = vsnaar stellen cq vervangen
mijn idee daan.
als dat niet helpt, over je accu meten tijdens lopen van de auto.
moet 13,4 oid zijn.
12 is te weinig.
geeft hij 13,4, en hij blijft problemen houden, accu eens vervangen.
MINIAN schreef: Zeker (B)engeltje zit te piepen achter het stuur (linksvoor)
Dat je V-snaar piept, wil niet zeggen dat de accu niet bijlaad. Het geeft alleen aan dat de snaar gespannen moet worden.
klopt bengeltje, dan is de snaar dus te slap.
omdat de snaar gaat slippen, maakt de dynamo niet de omwentelingen die hij moet maken om voldoende stroom te leveren.
met als gevolg dat de accu niet voldoende word bijgeladen.
ik heb het zelf eens gehad met een nieuwe riem.
de riem was wayt te slap gespannen, en werd dus te weinig bijgeladen.
ik had de lampen, ruitewisser en achterruityverwarming aan.
ik kon het vernemen als ik de ruitesproeier aan deed.
vernam ik gewoon dat ik even geen, of te weinig vonk kreeg.
riem opspannen, en pronbleem opgelost.
richard
Ik heb ^^ heb de voorgril er even af gehaald en de vsnaar op nieuw gespannen heb nou 2uur der mee gereden met licht etc aan hij blijft gewoon lopen perfekt XD
Maar nou wat anders ik heb de vsnaar gespaanen en heb vastgesteld dat deze erg versleten ist hoe vervang ik deze ?
heel simpel.
je maakt de dynamo een slagje los, zodat de riem wat losser ligt.
knip de oude door.
leg de nieuwe erom, en weer opspannen.
je kan de nieuwe zo om de fan heen frunniken.
er zit een uitsparing in het huis, zodat je wat ruimte hebt.
10 minuten werk
Ik heb een 1.3i uit 1993 als ik gas geef dan hoor ik piepende/slippende geluid.
Wat kan dat zijn, want het is best vervelende geluid.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes, Peyman
gokje: V snaar
Hoi,
Dat dacht ik ook maar hebben die MINI geen ketting?
Of haal ik nu de dis.riem/ketting en de V snaar door elkaar?
Je hebt denk ik gelijk, maar wat kan ik eraan doen?
Gr
Mmmmm klinkt ernstig.
Ik denk dat ik maar een nieuwe auto ging kopen.
Of je spant je V-snaar op, dat rubberen bandje tussen krukas poelie, dynamo en waterpomp.
Suc6
De ketting waar je het over hebt is een distrubutie ketting. Aandrijving tussen krukas en nokkenas. Dit zal het probleem niet zijn. Het gaat waarschijnlijk om een te slappe v riem. De riem tussen de dynamo, koelfan, etc. Deze kun je makkelijk zelf spannen door de bout onder de dynamo los te maken. Hierdoor kun je de dynamo naar buiten bewegen en dus de v riem spannen.
R.S.D en NED 1108,
Bedankt voor jullie hulp, jullie hebben gelijk het is de V-snaar.
Ik ga proberen om de v-snaar te spannen.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Peyman, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.
Ik heb gister mijn eerste mini gekocht een britisch open. In super staat. Het enige probleem is het schijnt dat de accu niet bijlaat of kapot ist. Onder het rijden hoorde ik heletijd voor links voren een piepend geluid toen die het noch deed. Tja hij start ook meteen als ik de accu beilaat. Dus is mijn vraag waar kan het aan liggen? Met vriendelijke groeten Stefan
het kan aan de accu liggen.. Probeer er eens een andere in te doen en dan te kijken hoe het gaat. Het kan ook het dynamo of Vsnaar zijn. Deze zorgt oa voor het opladen van je accu tijdens het rijden. Probeer 1 voor 1 dingen uit te sluiten.
Jaapio
Stefan-1988 schreef:
Onder het rijden hoorde ik heletijd voor links voren een piepend geluid toen die het noch deed.
## start de motor (na het bijladen van de accu, of met een andere accu of met startkabels).
laat de motor lopen,
doe de motorkap open,
luister waar het gepiep vandaan komt.
eventueel door aardige buurman een beetje gas laten geven (niet in de versnelling zetten!) om te horen of ie bij een hoger toerental piept.
het kan de v-snaar zijn,
het kan het dynamo-lager zijn..
en misschien nog wel wat anders (heb even nog geen zin verder te piekeren).
Kijk ook het massapunt bij de accu eens na. Deze kan ondanks alles redelijk verroest zijn. Ook dan laad de accu niet meer bij.
)[/size:1hkdt2xq]
[size=59:1hkdt2xq]
Been there, done that (op weg naar Denemarken
(b)engeltje schreef:

Kijk ook het massapunt kan ondanks alles redelijk verroest zijn.
## [i:19tcxmbi]piept[/i:19tcxmbi] ie dan ook linksvoor??
Zeker (B)engeltje zit te piepen achter het stuur (linksvoor)
MINIAN schreef:

Zeker
## moeten de vleugeltjes geolied worden!
Accu laadt niet bij + piepen uit het motorruim = vsnaar stellen cq vervangen
mijn idee daan.
als dat niet helpt, over je accu meten tijdens lopen van de auto.
moet 13,4 oid zijn.
12 is te weinig.
geeft hij 13,4, en hij blijft problemen houden, accu eens vervangen.
MINIAN schreef:
Zeker (B)engeltje zit te piepen achter het stuur (linksvoor)
Dat je V-snaar piept, wil niet zeggen dat de accu niet bijlaad. Het geeft alleen aan dat de snaar gespannen moet worden.
klopt bengeltje, dan is de snaar dus te slap.
omdat de snaar gaat slippen, maakt de dynamo niet de omwentelingen die hij moet maken om voldoende stroom te leveren.
met als gevolg dat de accu niet voldoende word bijgeladen.
ik heb het zelf eens gehad met een nieuwe riem.
de riem was wayt te slap gespannen, en werd dus te weinig bijgeladen.
ik had de lampen, ruitewisser en achterruityverwarming aan.
ik kon het vernemen als ik de ruitesproeier aan deed.
vernam ik gewoon dat ik even geen, of te weinig vonk kreeg.
riem opspannen, en pronbleem opgelost.
richard
Ik heb ^^ heb de voorgril er even af gehaald en de vsnaar op nieuw gespannen heb nou 2uur der mee gereden met licht etc aan hij blijft gewoon lopen perfekt XD
Maar nou wat anders ik heb de vsnaar gespaanen en heb vastgesteld dat deze erg versleten ist hoe vervang ik deze ?
De zoekfunctie is je beste vriend
link
heel simpel.
je maakt de dynamo een slagje los, zodat de riem wat losser ligt.
knip de oude door.
leg de nieuwe erom, en weer opspannen.
je kan de nieuwe zo om de fan heen frunniken.
er zit een uitsparing in het huis, zodat je wat ruimte hebt.
10 minuten werk
succes
dankje
[size=75:j4sr5xgq][topics samengevoegd - Crispy][/size:j4sr5xgq]
Hallo,
Ik heb een 1.3i uit 1993 als ik gas geef dan hoor ik piepende/slippende geluid.
Wat kan dat zijn, want het is best vervelende geluid.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes, Peyman
gokje: V snaar
Hoi,
Dat dacht ik ook maar hebben die MINI geen ketting?
Of haal ik nu de dis.riem/ketting en de V snaar door elkaar?
Je hebt denk ik gelijk, maar wat kan ik eraan doen?
Gr
Mmmmm klinkt ernstig.
Ik denk dat ik maar een nieuwe auto ging kopen.
Of je spant je V-snaar op, dat rubberen bandje tussen krukas poelie, dynamo en waterpomp.
Suc6
De ketting waar je het over hebt is een distrubutie ketting. Aandrijving tussen krukas en nokkenas. Dit zal het probleem niet zijn. Het gaat waarschijnlijk om een te slappe v riem. De riem tussen de dynamo, koelfan, etc. Deze kun je makkelijk zelf spannen door de bout onder de dynamo los te maken. Hierdoor kun je de dynamo naar buiten bewegen en dus de v riem spannen.
R.S.D en NED 1108,
Bedankt voor jullie hulp, jullie hebben gelijk het is de V-snaar.
Ik ga proberen om de v-snaar te spannen.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Peyman, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.

Had je de zoekfunctie ook al geprobeerd?
Crispy,
Bedankt voor je tip ik ga zeker even kijken.
Gr
Je moet ingelogd zijn om te reageren.