Rare bouten

RE: Rare bouten

Van het weekend was ik bezig om een mini te strippen. Nu kwam ik het volgende tegen. Het framepje van de koppelings - rempendaal en waar je stuuras aan vast zit, die zitten normaal met een raar soort bouten vast(zeskantkop op een bollentje :? ) Je raadt het al zeskantkoppen waren eraf. :( Met de slijptol kan ik er niet bij. En de moeren zitten in een strip van gelast.
Iemand nog tips!

RE: Rare bouten

Dat zijn breekbouten... Die zijn speciaal gemaakt om af te breken, zodat je het stuurslot er niet af krijgt als je van kwade zin bent. Helaas ook niet als je van goede zin bent.

De verschillende manuals geven aan dat je ze met een hamer en een beitel of een drevel los moet kunnen tikken, maar dat zijn dezelfde handleidingen die melden dat je de tank moet "losmaken van de rubber afdichtring op de carroserie", iets wat bij mij anderhalf uur duurde.

Je kan eens proberen bij de praxis, daar hebben ze van die speciale tangen die je ook wel eens op de 'waauw mike' zenders ziet (tellsell enzo).

Dat zijn tangen die volgens de reclame geen probleem hebben met platte gladde en ronde oppervlakken. (op de teevee gedemonstreerd door de tang aan een buis te slaan en er aan te gaan hangen... je ziet nog net niet wanneer de tang breekt :) )

RE: Rare bouten

Nou ik heb problemen met het lezen van je vraag, en is mij erg onduidelijk.

spike schreef:
Het framepje van de koppelings - rempendaal en waar je stuuras aan vast zit, die zitten normaal met een raar soort bouten vast(zeskantkop op een bollentje ) Je raadt het al zeskantkoppen waren eraf. Met de slijptol kan ik er niet bij. En de moeren zitten in een strip van gelast.




Frampje zal pedalenbak zijn neem ik aan!
Stuuras zal stuurstang moeten zijn of stuurhuis
normaal raarre bouten bestaan bij mij niet.

wat wil je nu precies demonteren

RE: Rare bouten

Die tellsell dingen geloof ik niet niet. Maar een moertje erop lassen is wel een hele goeie :) Maar Theo ik bedoelde inderdaad de pendalenbak. Ik heb de pedalenbak nodig voor mijn andere mini. Nouja nodig, deze is nieuwer. Nu alleen nog klooien met die splitpennen van de rem-koppelingscilinder's :( Iedere geval bedankt voor de reacties. (op sommige dingen moet je maar net komen |:( )


Giel

RE: Rare bouten

Worden die breekbouten bij de fabriek al gebroken?. Bij de pick-up zijn ze nog ongebroken(1978)

RE: Rare bouten

Spike

De pedalen bak zit vast gemonteerd aan de hoofdremcilinder en de koppelingscilinder. Als je deze vanuit de motor ruimte losmaakt dan komt de hele pedalen bak los.

Zoals je al eerder aanhaalde kun je effe bezig zijn om de splitpennen van de hoofdremcilinder en koppelingscilinder te verwijderen.
Maar verwijderen gaat sneller dan monteren.

RE: Rare bouten

Theo schreef:
De pedalen bak zit vast gemonteerd aan de hoofdremcilinder en de koppelingscilinder. Als je deze vanuit de motor ruimte losmaakt dan komt de hele pedalen bak los.




Ehh niet helemaal juist Theo. Hij komt niet helemaal los, en volgens mij zijn ook dit breekbouten (maar weet he niet zeker). Wel andere als die voor de stuurkolom. En ja, deze worden in de fabriek afgebroken.

Zoals al eens eerder in het forum verteld wordt dit hoofdstuk slijpen, schelden, breken, rammen, schoppen, en vooral heel hard vloeken.

En je kunt er wel bij met de slijptol, maar handig is inderdaad anders. Pas op voor je vloerbedekking ed, en vooral ook voor je ruiten. Die zwarte putjes zitten er zo in.

RE: Rare bouten

Nee dit zijn geen breek bouten, de pedalen bak heeft vier bouten die op de bak zijn gelast, op deze bouten worden de koppelingsgever en de hoofdremcilinder gemonteerd. Op deze wijze wordt de pedalen bak recht tot onder het schutbord aangetrokken.

Als deze beide los zijn en ook los van de pedalen bak dan is de pedalen bak door enig te bewegen te verwijderen.

spike zal het dan maar moeten uitleggen. ;)

RE: Rare bouten

Theo schreef:
spike zal het dan maar moeten uitleggen. ;)




We wachten af... ;)

RE: Rare bouten

Net klaar met demonteren. De splitpennentjes van de pendalen moest toch op de geduldige manier eraf. Een andere mogelijkheid kon ik niet vinden. :( Met de bouten van de pendalenbak zitten ook de hoofdremcilinder en de cilinder van de koppeling vast. Als je deze los had zaten de cilinders nog steeds vast aan de pendalen, en de ruimte was te klein om van deze kant de splitpennen los te halen( ze hebben in Engeland vast kleine handen/of lange vingers) Op de afgebroken breekbouten viel het eigenlijk wel mee(-> moertje erop gelast)
Nu alleen nog het voorsubframe eraf en dan is ie echt kaal