Ik heb gezocht maar kan de vraag niet zo een twee drie vinden.
Inmiddels ben ik toegekomen aan het installeren van mijn turbo remmen on mijn 1000 uit 88. nu vraag ik me af hoe ik het best de remleidingen schoon kan maken..
Dit omdat ik geen idee heb welke remvloeistof er nu in de leidingen zit DOT 3 of 4.
kleine vraagje, de volgorde van ontluchten, is dat nog verschillend per type of is dit altijd hetzelfde?
Bedankt!!
Neem aan dat je de leidingen / slangen van binnen schoon wilt krijgen? Je kunt het beste proberen de vloeistof uit het reservoir te halen (aftappen met een slang bijvoorbeeld, zorg wel voor een lange transparante slang zodat je geen remvloeistof binnen krijgt) en deze te vullen met verse dot 4; dan ontluchten volgens de volgorde die bij jouw uitvoering van het remsysteem hoort. Bij mijn Spi met dual system en bekrachtiger is dit rechtsvoor, linksvoor, rechtsachter, linksachter.
Succes!
Otto
Bedankt Otto!
Dus eigenlijk gewoon door spoelen
Hoe kan ik eigenlijk herleiden welk remsysteem ik heb en wat dus de volgorde van ontluchten is?
DOT 3 GEBRUIKEN!!!!!!!!!
Dot 3 en 4 kun je gerust mengen, want 4 is een upgrade voor 3.
Gooi alleen geen mineraal en siliconen (DOT 5) bij elkaar, dat geeft problemen.
Daarintegen kan een minerale Dot4 rustig met een synthetische Dot4 gemengd worden.
@ Rene, for my information: waarom is DOT 3 beter?
Oh, en voor wat betreft het systeem: deze worden in Haynes genoemd; je hebt varianten met een enkel en een duaal systeem, en dan ook met één of meerdere leidingen naar de achterremmen. Hangt volgens mij af van bouwjaar en uitvoering, maar er zijn vast mensen op het forum die weten welk systeem jij hebt (mits je aangeeft wat voor een 1000 je hebt - uit welk jaar).
DOT 4! ! Is op de lange duur beter, remmen worden niet vaak ontlucht/ververst en remvloeistof is hygroscopich ( neemt water op ) waardoor het kookpunt naar beneden gaat. Bij 4 blijft het langer een hoger kookpunt houden wat de kans op fading beperkt.
Je hebt een gescheiden remsysteem, maar dat kan een diagonaal of een voor/ achter-systeem zijn.
Een '88er is een MK V (carb, 12"/schijven) en dus eigenlijk altijd diagonaal, voor/achter tref je vooral op oudere modellen (10"/trommels) aan.
Ontluchten diagonaal: lv, rv, la, ra.
Ontluchten voor/achter: la, ra, lv, rv.
Omdat (helaas..zucht) veel 10"-ers worden omgebouwd naar schijven en/ of 12" kan het bij oudere modellen verwarring geven vwb remsysteem.
Ik heb gezocht maar kan de vraag niet zo een twee drie vinden.

Inmiddels ben ik toegekomen aan het installeren van mijn turbo remmen on mijn 1000 uit 88. nu vraag ik me af hoe ik het best de remleidingen schoon kan maken..
Dit omdat ik geen idee heb welke remvloeistof er nu in de leidingen zit DOT 3 of 4.
kleine vraagje, de volgorde van ontluchten, is dat nog verschillend per type of is dit altijd hetzelfde?
Bedankt!!
Neem aan dat je de leidingen / slangen van binnen schoon wilt krijgen? Je kunt het beste proberen de vloeistof uit het reservoir te halen (aftappen met een slang bijvoorbeeld, zorg wel voor een lange transparante slang zodat je geen remvloeistof binnen krijgt) en deze te vullen met verse dot 4; dan ontluchten volgens de volgorde die bij jouw uitvoering van het remsysteem hoort. Bij mijn Spi met dual system en bekrachtiger is dit rechtsvoor, linksvoor, rechtsachter, linksachter.
Succes!
Otto
Bedankt Otto!
Dus eigenlijk gewoon door spoelen
Hoe kan ik eigenlijk herleiden welk remsysteem ik heb en wat dus de volgorde van ontluchten is?
DOT 3 GEBRUIKEN!!!!!!!!!
Dot 3 en 4 kun je gerust mengen, want 4 is een upgrade voor 3.
Gooi alleen geen mineraal en siliconen (DOT 5) bij elkaar, dat geeft problemen.
Daarintegen kan een minerale Dot4 rustig met een synthetische Dot4 gemengd worden.
@ Rene, for my information: waarom is DOT 3 beter?
Oh, en voor wat betreft het systeem: deze worden in Haynes genoemd; je hebt varianten met een enkel en een duaal systeem, en dan ook met één of meerdere leidingen naar de achterremmen. Hangt volgens mij af van bouwjaar en uitvoering, maar er zijn vast mensen op het forum die weten welk systeem jij hebt (mits je aangeeft wat voor een 1000 je hebt - uit welk jaar).
DOT 4! ! Is op de lange duur beter, remmen worden niet vaak ontlucht/ververst en remvloeistof is hygroscopich ( neemt water op ) waardoor het kookpunt naar beneden gaat. Bij 4 blijft het langer een hoger kookpunt houden wat de kans op fading beperkt.
Je hebt een gescheiden remsysteem, maar dat kan een diagonaal of een voor/ achter-systeem zijn.
Een '88er is een MK V (carb, 12"/schijven) en dus eigenlijk altijd diagonaal, voor/achter tref je vooral op oudere modellen (10"/trommels) aan.
Ontluchten diagonaal: lv, rv, la, ra.
Ontluchten voor/achter: la, ra, lv, rv.
Omdat (helaas..zucht) veel 10"-ers worden omgebouwd naar schijven en/ of 12" kan het bij oudere modellen verwarring geven vwb remsysteem.
Ik dank jullie hartelijk voor de feedback!

Je moet ingelogd zijn om te reageren.