Restauratie MK2

Restauratie MK2

Ingediend door Mini MK2 op

Ik ben al geruime tijd bezig een MK2 uit 1969 helemaal te restaureren en het begint al lekker op te schieten. Omdat ik geen technische opleiding heb genoten stuit ik af en toe toch op een probleem. Mijn huidige probleem is het volgende; de Mini staat in mijn garage en op zijn eigen wielen. Het motorblok is zover dat het weer in de carrosserie gehesen kan worden maar Mini's uit1969 hebben rubber homokineten en die moeten gekoppeld worden aan de steekassen. Ik vraag me af hoe ik e.e.a. moet doen.Moet ik de hele voorwiel constructie weer los halen of past e.e.a ?

Ik zou het heel erg fijn vinden als iemand mij zou kunnen vertellen hoe ik dit moet doen.

Al vast bedankt voor het mee denken en met vr.gr.  Hans  

RE: Restauratie MK2

Volgens mij is het simpel een kwestie, dat je het motorblok langzaam moet laten zakken, terwijl je de aandrijfas met halve kruiskoppeling aan de ene kant wat omhoog houdt en dan het blok opzij duwen, zodat de helften op elkaar komen, schroefjes er losjes in en dan aan de andere kant de as met de halve koppeling omhoog houden terwijl je het blok verder laat zakken en zorgen dat de helften op elkaar aansluiten. Wellicht is het handig daarbij als het blok wat scheef in de takel hangt, waarbij je dan de laagst hangende kant het eerst doet.

default

RE: Restauratie MK2

dag Hans, dag Wim,

 

Wim is zeer deskundig, en zijn advies zeker te volgen.

daarentegen ; ik vond ( bij een mini van 1984 en van 1975) het doen passen van de motor /motorsteunrubbers/voorste subframe al een heel gedoe, met prutsen om de vijsjes goed te krijgen. Dit zonder enige hinder van de assen.

De voorwielconstructie zit er wellicht al weer op om het geheel mobiel te houden. Zelf heb ik beide keren de voorwielen weer gedemonteerd om de assen uit de weg te houden( wellicht zitten de naafmoeren toch nog niet op de juiste kracht aangedraaid, en dan valt de demontage nog heel goed mee.)

hopelijk ben je hier iets mee.

( en als je op dit punt bent is wellicht de stuurinrichting ook al weer ter plaatse, mocht je een idee hebben over het al of niet gebruik van olie in de stuurinrichting ( zie m'n vraagje hierergens) dan weet ik het graag ;-) )

grten, geert.

RE: Restauratie MK2

Hi Geert62, 

Lijkt mij dat jouw '84 en '75 projecten geen hardy spicer, maar cup joints had. Dat laatste heb ik (en ik denk het gros van de mini lezers) ook. Mij lukt het met een dergelijk systeem de motor eruit te takelen en de cup joints uit de final drive van de versnellingsbak te wippen. Andersom bij terugplaatsen van het blok is het kwestie van goochelen met de millimeters, maar de joints ploppen in de bak en het blok kan op zn plaats zakken. Niks los maken van de assen bij de wielen.

RE: Restauratie MK2

Beste Wim en Geert

dank voor de reactie op mijn vraag, hoe een motorblok terug te plaatsen in mijn MK 2 uit 1969. Ik denk dat ik het advies van Wim ga proberen. Ik heb het vooronder nog een keer heel zorgvuldig opgemeten en het zou eventueel kunnen passen. Je weet maar nooit ! Ik houd jullie op de hoogte van mijn pogen.

Gr Hans