Reviseren Motorblok

RE: Reviseren Motorblok

Hallo allemaal,

sinds een week staat mijn Rover Mini Cooper uit '92 in de garage. De reden dat ik hem naar de garage bracht was vanwege een kapotte radiateur. Zelf had ik even geen zin in de reparatie hiervan dus ik dacht dit uit te besteden.

Op het moment dat ze de auto op de brug hadden staan bleek dat er meer beginnende lekkages waren bij pakkingen e.d.
Diagnose: we kunnen je radiateur wel maken alleen zal je het komend jaar nog veel meer problemen krijgen en vaker langs moeten komen voor de rest.
Conclusie motorblok is aan vervanging toe. Bij de vraag of dit door achterstallig onderhoud komt o.i.d. was de reactie dat het puur ouderdom is.

Nu is op dit moment mijn Mini niks waard dus van de hand doen heeft totaal geen zin. Dus zit er weinig anders op dan het motorblok te laten reviseren. De garage is voor mij aan het uit zoeken bij welke mini-specialiste dat het beste kan("voordeligste").
Al heb ik nooit zo het vertrouwen in dit soort dingen.

Mijn vraag is dus uiteindelijk:

Heeft iemand dit al eens eerder laten doen. Of weet iemand wat hiervan ongeveer de kosten zijn?

km stand van mijn mini is 146.000

RE: Reviseren Motorblok

Met een blok met 146000 km vind ik het zonde om deze meteen te vervangen/reviseren.
Is pakkingen vervangen geen optie?

RE: Reviseren Motorblok

ik krijg hier een sterk gevoel van geld-klopperij bij...

totaal blok reviseren bij 146000km, jha daaagggggg

laat je niet naaien!!

RE: Reviseren Motorblok

Is het reviseren of pakkingen en keerringen vervangen? Het maakt nogal wat verschil tussen deze 2.

RE: Reviseren Motorblok

Hmm ze hebben het alleen gehad over een revisie van het complete blok. Ze gaven aan de radiateur wel te kunnen vervangen maar dat daarvoor ze sowieso het hele blok eruit moeten halen omdat ze er niet goed bij kunnen. En toen ze aangaven dat er veel meer aan de hand is. Ze hadden hem op de brug staan. En of ik even mee kon komen kijken was ik helaas een uur bij de garage vandaan dus was die mogelijkheid er niet.
Vind het zelf een lastig iets. Vertrouw die mensen bij die garage wel maar hum willen uiteindelijk ook alleen maar verdienen dus ja. Lastig. En wil niet mijn zakken leeg laten kloppen. Vandaar dat ik naar jullie meningen vraag :D

RE: Reviseren Motorblok

Voor het vervangen van de radiateur hoeft het blok er niet uit. Laat ze eens duidelijk op papier zetten wat welke reparatie gaat kosten en wat eer volgens hun zo verschrikelijk nodig is om te "reviseren"

RE: Reviseren Motorblok

De radiateur vervangen is op de stoep te doen... Hoeft je blok helemaal niet voor uit.. Je kunt er goed bij als je de grille eraf haalt (onderste lange bout is goed te bereiken dan). Alleen een paar bouten los en de slangen. Is een klusje van 2 uur maximaal en vereist niet echt veel sleutelervaring..

RE: Reviseren Motorblok

Radiateur zit aan de zijkant van het blok. 2 bouten bij je thermostaathuis losmaken en een lange bout onderaan je radiateur. Maak de slangen los en klaar ben je... waarom moet het blok er dan uit vraag ik me af :?

[size=85:3ub4bcvk]PS dennis was me net voor[/size:3ub4bcvk] :P

RE: Reviseren Motorblok

stuur me eens een pb met naam en adres van die garage en waar je zelf woont...

met alle respect je staat nu voor een rekening van vele honderden euro's... puur en alleen omdat de garage niet weet wat ze doen. radiateur kan altijd met het blok in de auto vervangen worden.

nogmaals laat je niet naaien!!!

sterker nog, alleen al door deze ellende zou ik de wagen er heel snel weghalen en nooit meer terugkomen...

RE: Reviseren Motorblok

Red Flame schreef:
sterker nog, alleen al door deze ellende zou ik de wagen er heel snel weghalen en nooit meer terugkomen...




Dit gevoel bekroop me inderdaad na het lezen van de beginpost, en werd alleen maar bevestigd door de 2e post van de TS.

RE: Reviseren Motorblok

Als ze niet eens een radiator kunnen wisselen zou ik ze geen motorblok toevertrouwen.

Waarom zeiden ze dat het blok gereviseerd moest worden?

RE: Reviseren Motorblok

Had zelf het idee om morgen naar de garage toe te gaan en te vragen of ze hem nog eens op de brug willen zetten zodat ik eens mee kan kijken. Zoals ik het lees kan ik die radiateur ook zelf vervangen. Heb al genoeg versleuteld alleen had er even geen zin in en tijd voor.
Een nieuwe radiateur zal ik vast wel ergens vandaan kunnen halen. Dat moet denk ik geen probleem zijn.

RE: Reviseren Motorblok

Als ik je eerste post lees dan geeft de garage aan dat je blok wat lekt en daarom zeggen ze er gaan meer kosten aankomen. Reviseren is dan wel meteen een hele dure optie maar voorruit.

Kijk eerst zelf eens wat er allemaal lekt. Een mini met een kurkdroog blok is een zeldzaamheid. Je weet zelf hoeveel olie je erbij moet doen. Dat geeft natuurlijk al een idee over hoe veel hij lekt. Veel keeringen zijn relatief makelijk te vervangen en kosten niet zoveel.

Als je het blok toch besluit open te gooien, dan ben je aan delen honderden euro's kwijt. Maar waarschijnlijk ga je als hij open gaat meteen tunen en dan word het pas echt leuk en duur. :D

Ik zou je gevoel volgen en laat je niks aanpraten. Jij kent je mini het beste.

Succes

RE: Reviseren Motorblok

Als je zelf een radiateur regelt dan zijn er genoeg forumleden die hem er voor je in willen zetten. Als je het ziet zitten om naar Gouda te rijden dan zet ik hem er zo voor je in en kijk ik even naar de andere lekkages, maar laat het alsjeblieft niet door zo'n garage doen.

RE: Reviseren Motorblok

tis te ver voor mij om ff te smurven, misschien iemand anders in de buurt?

RE: Reviseren Motorblok

Neem maar even contact op als je wilt, ik heb hier nog diverse radiateurs liggen. Welk type zoek je precies?
Volgens mij woon je redelijk in de buurt.

RE: Reviseren Motorblok

Zo ik ben weer bij de garage geweest. Dit keer beter voorbereid dan voorheen en heb het verhaal nog eens aangehoord. Dit keer dus niet via de telefoon.

Het blijkt uiteindelijk dat de radiateur kapot is. Deze kan ik zelf vervangen. Maar ook de waterpomp kapot is. Om die te vervangen geven hun aan dat het blok eruit moet. Verder is er nog een olietankje lek maar die is ook makkelijk te vervangen.
Heb de auto even op de brug van onder kunnen bekijken. Ja het klopt dat de pakkingen aan vervanging toe zijn. Maar ook dit is niet noodzakelijk. Het enige argument dat hun geven om de motor te reviseren is. We hebben het blok er toch uit en als we één pakking laten vervangen dan kunnen we net zo goed het hele blok aanpakken.
Op dit moment zijn ze nog in afwachting van een offerte hiervoor bij een garage in Nieuwerkerk. Ze zullen bij mijn garage het blok eruit halen en de radiateur vervangen en de rest laten ze doen.

Nu ben ik van mening dat alleen de waterpomp en de radiateur vervangen moet worden. Hun geven zelf ook aan als dat gebeurd is ik zonder moeite er weer voorlopig tegen aan moet kunnen.
Volgens mij is dan het enige wat ik moet doen is zorgen dat alle vloeistof niveaus op pijl blijven. Die moet ik dus regelmatig nakijken en misschien moet ik hem over een jaartje weer eens op een brug zetten om te kijken hoever het allemaal is.

Graag jullie mening over bovenstaande.

Ps. heb zelf even snel gezocht maar volgens mij zit een splinternieuwe radiateur op ca 90euro. Een nieuwe waterpomp rond de 40euro.

RE: Reviseren Motorblok

Volgens mij kan je de waterpomp ook vervangen met de motor in de auto. En dat gaat helemaal goed als je radiateur er toch uit is. Klusje van een paar uur, dus wat de garage je vertelt is mooi verhaal maar niet echt nodig. Bovendien is het vervangen van wat pakkingen minder dan een complete revisie.

Kortom, lekker een nieuwe waterpomp en radiateur monteren of wat hulp vragen bij een van de forumleden.

RE: Reviseren Motorblok

inderdaad als je radiateur eruit is kan je de waterpomp zo vervangen, 4 boutjes los en je bent er...

wat een belachelijke garage...

RE: Reviseren Motorblok

+1 Beumert

Kzou idd gewoon de mini naar huis. Bij sponsor onderdelen halen en het erop klussen. En een waterpomp is prima te doen met blok in de auto.. en al helemaal als je radiateur eruit is.

Waar woon je ? Misschien ik tijd heb om je avondje te helpen

Jaapio

RE: Reviseren Motorblok

Heb nog een goede waterpomp voor je liggen.. mag weg voor 15 euro. Heeft enkele duizenden km's erop gezeten.

RE: Reviseren Motorblok

Sterker verteld, als je de waterpomp moet vervangen haal je de radiateur los ;)
Dus dat is 5 minuutjes meer werk dan alleen de readiateur vervangen alleen ;)

En welk olietankje moet vervangen worden? zitten er niet zo heel veel in de mini... :x (geen eigenlijk...)

Zoals al eerder gezegt, ik vindt het erg raar klinken allemaal...
Een "paar" pakkingen vervangen en dit een revisie noemen, en dat dan ook nog eens uitbesteden. Ze weten er dus niet wat ze aant doen zijn, imho...

RE: Reviseren Motorblok

Olietankje --> oliefilter? :x :?

RE: Reviseren Motorblok

als ik elke keer de motor eruit moet halen om de oliefilter te vervangen... dan reed ik al geen mini meer.. ;) :P

RE: Reviseren Motorblok

Zoals al eerder genoemd, ik heb een radiateur liggen, waterpomp ook, prijs samen voor 40 euro. Moet je alleen nog een pakking regelen, maar die kun je bij mij ook zelf even knippen uit een stuk pakking papier.
Als je dan nog even 2 uurtjes de tijd neemt is alles geregeld.

Gr. Ton

RE: Reviseren Motorblok

inderdaad onzin, klopt wat jullie allemaal zeggen. en dan vinden de bedrijven het gek dat mensen naar zogenaamde beunhazen gaan. en de mini zal wel bij de keerringen lekken die gaan er meestal eerst aan en ook die kun je vervangen met blok erin.

RE: Reviseren Motorblok

Zo de mini staat weer thuis in mijn eigen garage. Na al jullie adviezen en de argwaan die ik steeds meer kreeg bij de garage heb ik hem daar weggehaald. Ze doen normaal alleen maar grote beurten en apk. Er lopen dan wel jongens die erg graag sleutelen en het voor me willen doen alleen mogen ze dat niet.

Om een lang verhaal kort te houden. De oliefilter is kapot. Die moet vervangen worden. Ik heb een nieuwe dop nodig voor het remvloeistof reservoir.
De radiateur moet vervangen worden (al heb ik hier nog mijn vraagtekens bij. Want de pakking tussen het onderdeel wat je op ziet is gesprongen. En dit is denk ik de oorzaak dat mijn radiateur uiteindelijk leeg is. Al waren er aan de onderkant van de radiateur ook kleine scheurtjes te zien.

Verder is de waterpomp defect. Al geven meerder van jullie aan dat wanneer de radiateur eruit is je de waterpomp zo kan vervangen.

Ton ik woon idd om de hoek van uw huis in het andere kleine dorpje Bergschenhoek. Heb wel interesse in de waterpomp en de radiateur maar weet jij iets over het onderdeel op de eerste foto??.

Verder heb ik van deze volgende foto de dikke en dunnen slang nodig die aan bovenstaande onderdeel gekoppeld zijn.

Ben benieuwd naar jullie mening.

RE: Reviseren Motorblok

Probleem op de eerste foto is een rotte pakking lijkt me. Nieuwe pakking (1 euro??) ertussen en hij is weer goed afgesloten.

Scheurtjes in radiateur?? Is het niet alleen de lak? En waarom nieuwe slangen?

RE: Reviseren Motorblok

Het onderdeel op de foto van de pakking is trouwens je thermostaat(huis).

RE: Reviseren Motorblok

Zoals al aangegeven wordt, waterpomp en radiator zijn makkelijk zelf te vervangen. Dit geldt ook voor de oliefilter. Wat je moet doen om dit allemaal te vervangen is op het forum al ruim beschreven.

Waarom zou je die slangen vervangen? Zijn de slangen nog goed? Niet gescheurd? Als dat allemaal niet zo is, dan zou ik het niet doen.

RE: Reviseren Motorblok

en het dunne slangetje is een overloop. Al zou deze er niet opzitten, is dat nog geen probleem...

p.s. heren, met het aanbieden van radiateuren... het gaat hier wel om een SPI, hij heeft dus ook een injectie-radiateur nodig.

RE: Reviseren Motorblok

Waarom slangetjes vervangen??

Nou de iets dunnere is aan het opbollen op een bepaald punt. Dus wil ik meer uit voorzorg doen eigenlijk. Heb zelf al even lopen zoeken naar een pakking voor het thermostaat huis. Kan alleen nog maar heeeeeele complete sets van pakkingen vinden. Volstaat bij iedere pakking een uitgeknipte papieren pakking?? Heb hier weinig ervaring mee. Gebruikte zelf vroeger altijd vloeibare pakking. Kreeg altijd te horen van iedereen dat het niet bestond maar ik had het. Weet alleen inmiddels niet meer waar ik het nog kan krijgen

RE: Reviseren Motorblok

Een pakking uit een universeel vel is ook goed. Losse pakkingen zijn bij de handelaren altijd te krijgen.
Vloeibare pakking doe ik er ook altijd nog tussen. Kun je gewoon bij de standaard automaterialenzaak krijgen.

RE: Reviseren Motorblok

ik zou zeggen andere eerlijke garage, zoiso zou ik een garage die je blok eruit wilt halen voor de radiator te vervangen nooit aan mijn auto laten werken, waarschijnlijk krijg ik me auto met meer problemen terug...

bepaalde pakkingen kun je zoiso al vanaf buiten vervangen zonder je blok eruit te halen, als die lek zijn vervang je die (een set pakkingen kost iets van 23 euro)

een nieuwe radiator 65 ofzo? met inbouwen wil vast wel een forumlid helpen, tegen een kleine vergoeding

gr James

RE: Reviseren Motorblok

p.s. heren, met het aanbieden van radiateuren... het gaat hier wel om een SPI, hij heeft dus ook een injectie-radiateur nodig.




Peter, dat is na het zien van de foto's wel duidelijk lijkt mij.

JvdB, voor een radiateur zal ik even kijken, ik heb er meerdere maar de kans op dit type is niet heel groot meer, omdat ik er pas nog 1 verkocht heb. Waterpomp en pakking van het thermostaat huis is geen probleem. Slangen en klemmen heb ik ook ook nog wel liggen. Ik stuur je wel een PB voor adres en gegevens. 8)

RE: Reviseren Motorblok

Ton schreef:
p.s. heren, met het aanbieden van radiateuren... het gaat hier wel om een SPI, hij heeft dus ook een injectie-radiateur nodig.




Peter, dat is na het zien van de foto's wel duidelijk lijkt mij.






Dan is het nu helemaal duidelijk ;)

Zag aan de fotos alleen aan de koelfan dat het een spi'tje is :P

RE: Reviseren Motorblok

Zo!

Gisterenavond heerlijk samen met Ton in zijn werkplaats gesleuteld aan de Mini. Ton nogmaals bedankt voor de hulp.
Uiteindelijk het probleem gevonden. Het thermostaat huis daar zat een gat in. Waardoor hij veel, of zeg maar al zijn koelvloeistof heeft gelekt. Uiteindelijk provisorisch dit geen opgelost. Een nieuwe thermostaat moet ik nog even bestellen en zal ik er later tussen zetten. Verder hebben we de waterpomp vervangen al twijfelde Ton er aan of deze wel echt kapot was.
Alles uiteindelijk met wat getob er uitgehaald en er weer ingezet.

Vandaag bleek dat de pakking van de waterpomp niet goed zit en een heeeeeel klein beetje lekt. Dit is voorlopig bij te houden met 1 maal per week koelvloeistof aan te vullen. Maar als het erger word zal ik er een andere pakking in doen. Maar dat is voorlopig even een zorg voor later. Eerst de thermostaat morgen bestellen en zodra hij binnen is in bouwen.

RE: Reviseren Motorblok

Dat valt dan allemaal hartstikke mee :)

Je moet de temperatuur wel goed in de gaten houden. Als je koelsysteem niet voldoende druk kan opbouwen werkt het minder dan zou moeten met als gevolg overhitting.. Ik heb het al is meegemaakt met een minuscuul gaatje in de bypass.