Rook uit oliedop, te hoge carterdruk?

default

RE: Rook uit oliedop, te hoge carterdruk?

Waardige mini vriend(en)(innen),

Ik hoop weer te gaan teren op technisch advies van jullie, indien ik met mijn 1000 tje jet-black een eindje heb gereden en ik open mijn oliedop dan komt er stoom uit, volgens hore zegge een te hoge carterdruk. Kan iemand dit nader verklaren of misschien een zetje in een goede richting naar een oplossing? Er staat al een topic op betreffende carterdruk, maar dit gaat over iets anders.

Alvast weer hartelijk dank...

Yo!

RE: Rook uit oliedop, te hoge carterdruk?

Wat versta je onder stoom? Een klein beetje rook of damp wat je ziet of echt complete wolken? Olie dampt vaak ook wel een klein beetje als je een eind hebt gereden. Als je goed kijkt naar je vuldop zul je ook zien dat hier in de meeste gevallen een filtertje in zit.

Overdruk op je carter is vaak ook te zien bij je olie pijlstok (lekage)

Rij je motor eens goed warm en haal de slang die van het zwarte potje (achter je blok richting carb) eens los aan de carberateur's zijde en kijk eens of hier ook een soort van damp verschijnt. Motor wel laten draaien en niet schrikken van het veranderen van je toerental. Je carb gaat valse lucht aanzuigen namelijk.

Als hier totaal geen damp uit komt zou het kunnen dat deze verstopt zit.

RE: Rook uit oliedop, te hoge carterdruk?

1 Nee , je hoeft niets te slopen om te kijken wat dit is , weet je nog , heel lang geleden bij scheikunde.
Bij motoren gebruik je lakmoes , wit spul dat paars word als er waterdamp of water op komt!!!
Kan je zo halen bij een do it yourself autoshop!!
Even een beetje op de goed schoongepoetste peilstok en het 20 a 30 seconden gewoon met draaiende warme motor in de peilkoker houden , dan checken voor de kleur.
EN op een wit papiertje doen , en ook weer even boven je vuldop houden in deze damp.
Is het paars kan je waarschijnlijk je koppakking vervangen!!
2 Te oude olie kan gaan dampen , door het "kraakeffect" van lagers kan de olie uiteenvallen in lichtere bestanddelen , dit kan damp geven.
Eerst maar eens een goede olie wisselen!!
Een volsynteet 5W40 blijft langer goed dan een minerale olie , dat betaal je ook want hier zitten EP-dopes in (extreme pressure)!!
3 Syntetische of minerale olie (nieuw) begint pas te "koken" bij ongeveer 145-160 graad C.
Als je een half uur vol gas gereden hebt en geen oliekoeler hebt is je smeerolie normaal tussen de 110 en 120 graad C , warmer word deze niet.
Dan even een thermometer tegen je carterplug houden als je geen smiths hebt!!!
Als hij dan te heet is kan je ook eerst eens een betere olie gebruiken.
8) Grtjs Jeroen2