Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 18:32
Na maandag mijn rijbewijs op te hebben gehaald heb ik alweer aardig wat km er op zitten! ik was echt super blij maar toen begon kreeg mijn mini een beetje kuren.
Ik krijg de mini slecht in zijn versnelling. Als ik stil sta krijg ik hem niet in de 1,2,3,4,achteruit. Dan sta ik voor het stoplicht wil ik van 2 naar 1 krijg niet in zijn 1 en dan ook niet meer in de 2 dan kan ik ff de mini heen en weer schommelen en dan gaat ie wel eens in zijn 1 al ik dat nu al veel minder heb.
Als ik bij stoplicht kom aan rijden en ik druk hem iets tegen de 1 aan dan op een gegeven moment gaat hij in 1x in de 1? is dit omdat je rijd?
Nu ging ik na flink zoeken op het forum over ontluchten etc. eens even kijkje bij de auto nemen en toen kwam ik erachter dat er een rubbertje onder het moterblok hing. even goed gekeken en even een foto van gemaakt.
Ingediend door metrodriver op wo, 13-06-2007 19:06
De EnIgE EcHtE schreef: dsc01839mf5.jpg
Nu zat over dat lager blijkbaar een rubbertje maar hoe zit dit? wat is er mis? wat moet ik nu doen?
## ligt eraan wat er uit hangt op de foto:
normaal zit er een olie-seal rond de schakelas die daar uit de versnellingsbak komt.
als dat op de foto die olie-seal is, dan denk ik dat je nu geen olie meer in de motor/versnellingsbak hebt....
peil eens effe!!
het kan ook zijn dat het resten van het rubberbalgje zijn dat om de schakelas (hoort?) te zitten en de afstand tussen het bak-huis en de koppelbus naar de bedieningsstang overbrugt...
Dat is de keering die rond de schakelas zit, hier ligt namelijk identiek dezelfde. Je kan proberen hem er terug in te drukken maar het beste is een nieuwe erin duwen. Hoe is het gesteld met het oliepeil ?
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 19:42
Oke heb het oliepeil gecheckt. En is net boven het minimum vorige week zat die op de helft en hij lekte al wel iets olie dat wist ik dat kan best is daar vandaan komen! die keering had ik net idd teruggedrukt dan kan ik in alle versnellingen behalve de 1. en als ik hem terugdruk en start kan ik in geen 1 versnelling. Wat nu te doen? zowiezo nieuw rubber en nieuwe keering?
Wat het ook kan zijn is dat je motorblok loszit en dat je daarom niet goed kan schakelen.
kijk eens of de stabilisator stang niet loszit (onder de versnellings stang)
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 21:06
De stang zit zowiezo scheef ten opzichte van het motorblok? maar heb nog ff bekeken en denk dat het probleem kan verholpen worden door ontluchten. Dus mijn plan is ontluchten en evt. nieuwe keering.
Ingediend door metrodriver op wo, 13-06-2007 21:19
De EnIgE EcHtE schreef: verholpen worden door ontluchten. Dus mijn plan is ontluchten en evt. nieuwe keering.
## ???
ontluchten???
imho moet die schakelstang er niet scheef uitkomen (motorblokje scheef?)
misschien moet je alle vier de banden ontluchten, dan kan er met jouw mienie niks meer mis gaan..
van rijden met de oliestand op de min-streep terwijl je weet dat ie lekt als een zeef, **daar** wordt een mechanicien niet vrolijk van..
ik denk dat het binnenkort 'fietsen' wordt (*met* een rijbewijs, *dat* wel!)
Ingediend door Mini Martin op wo, 13-06-2007 23:08
metrodriver schreef:
## ik hoop dat je goed gekeken hebt..
ik denk dat de motorsteunen (rubbers zacht of verrot, steunen afgebroken) naar de filistijnen zijn..
Maakt niets uit. Waarom denk je dat het zo gemaakt is dat het werkt als een kruiskoppelingetje.
Bovendien krijgt men hem niet in de eerste versnelling en schakeld de rest wel. Dan zou het logisch moeten zijn dat de rest ook niet schakeld.
Dat een keering er uit ligt heeft te maken met slijtage. Die dingen moeten zo nu en dan eens vervangen worden.
Een makkelijke manier om te controleren of je motorsteuen slecht zijn:
Zet de mini in zijn versnelling en haal even de sleutels uit het contact.
Motorkap open en vervolgens de Mini heen en weer bewegen (naar voor en achter) tot de aanslag van de versnelling (mini rolt dan een enkele cm)
Water moet zo zitten dat je de riggels die je ziet net niet meer kan zien of op die hoogte, alles wat je er verder bij gooit gooit hij er vanzelf weer uit. Verder heb ik precies het zelfde probleem met de cabrio, ik ga eerst eens kijken of het afstellen van de koppeling nut heeft. Maar morgen eerst even een nieuw APKtje er op zetten:P
Ingediend door Mini Martin op wo, 13-06-2007 23:11
vlassie schreef: Water moet zo zitten dat je de riggels die je ziet net niet meer kan zien of op die hoogte, alles wat je er verder bij gooit gooit hij er vanzelf weer uit. Verder heb ik precies het zelfde probleem met de cabrio, ik ga eerst eens kijken of het afstellen van de koppeling nut heeft. Maar morgen eerst even een nieuw APKtje er op zetten:P
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 13-06-2007 23:16
"The fluid level must be maintained at the bottom of the filler neck."
dus, vertaald:
vullen tot net onder de hals ..
aan je schakelstang valt niet veel te ontluchten .. je koppeling ontluchten kan nooit kwaad.
hoe heb je gekeken of je motorblok wel/niet beweegt?
als je blok vast zit kan het ook nog zijn dat de bevestiging (rubber spoeltjes) van de pook niet goed meer zijn.
Als die keerring er uit is en je olie loopt niet gelijk weg, kan het zijn dat er nog iets anders zit dat de olie binnenhoudt (ofwel een aluminium mof met een O-ring, ofwel nog een keerring ..) je kan beter een nieuwe (bij) zetten als deze er zo weer uit floept als je iets met je versnelling doet.
Ik ben het met MetroDriver eens dat er iets scheef moet zitten als je er je keerring zo uit drukt/trekt .. oorzaak opsporen is aan te raden .. (of je moet iedere maand een nieuwe keerring willen zetten )
De schakelvorken hebben we nagekeken, we hebben het hele blok uit elkaar gehaald, maar niets te zien.
Toch bij schakelen in stilstand gaat ie niet tot zeer slecht in 1 en 2, 3 en 4 redelijk, achteruit kan je tanden tellen, poetsen en rapen voor ie erin zit.
Groet ron
En die uurtjes sleutelen hebben we zeker, waarom zijn we dan nog niet afgekikt of afgeschrikt?
Wil je dat hier niet meer zeggen
Heb je ook de koppeling al afgesteld? Want dat ga ik dus proberen. Dit probleem zit al zo'n 2 jaar in de auto maar nu ik hem dit jaar uit de stalling haalde vond ik het toch wel meteen vervelend worden. Het is er langzaam ingeslopen maar merk dat het steeds vaker voorkomt. Dus ik luiser met beide oren naar de oplossingen. [/quote]
zou t niet zijn met die keering dat ie totaal of bijna geen olie meer heeft.
ik bedoel als de keering er compleet uit ligt loopt je olie ook op straat das geen lekken!das pissen!
t lijkt eerder dat zijn harmonica rubber is afgescheurd en dat we allemaal denken dat t zijn keering is!
en een stukje flexibel rubber veert wel terug als je de schakelstang beweegt
en wie heeft ooit onder een mini de schakelstang 100% recht zien zitten?
als je goed eronder loopt en kijkt zie je dat ie altijd een beetje scheef loopt.
dat zie je niet vanaf je troittarband en met je hoofd schuin onder de auto!
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 13-06-2007 23:47
@Ron:
is dat diezelfde waar het midden uit de koppelingsplaat gebroken is?
dan kan het vanalles zijn: kromme stang van een schakelvork of een braam op 1 van je asjes of zoiets .. waar je niet aan denkt en wat je op het eerste gezicht niet opvalt. (De lagerbus van het achteruittandwiel heb je toch al bekeken/vervangen?)
.. ik kan wel 70 euro en 7 kratten Palm in mijn schuur kwijt, helaas geen 7 mini's .. anders
Het midden van de koppelingsplaat is eruit gebroken, omdat de bronzen bussen uit het tandwiel waren gesleten.
Het vreemde is, hij heeft het goed gedaan (schakelde wel iets licht), tot we de groep hebben vervangen. Het verhaal van de bramen en kromme stang klinkt me iets vreemd, alhoewel ik wel iets gewend ben in het werk. .
De as moet inderdaad recht uit de bak komen, dat wel.
dit wilde ik *net* te berde brengen.
(alleen al het feit dat er 'upgrade' kitjes met de alu-bus voor de schakelstang op de markt zijn bewijst dat de schakelstang *recht* uit het bakhuis moet komen, omdat ie anders met zo'n busje muurvast klem zou komen te zitten).
om de constructie: 'verbinding schakelstang met de stang die vanaf de pookvoet komt' 'kruiskoppeling' te noemen??? ik vind die verbinding gewoon een 'rechte verbinding middels een bus en spanstiften, waar wat speling in zit' (en dat is het ook)
scheefzitten van de schakelas zal wel liggen aan de stoeprand, het wegdek, de stand van de kijkogen (chinese voorouders?) of het feit dat de krat palm *voor* de inspectie al duchtig is aangesproken..
ik wil trouwens wel een lamme mini voor 10 + een krat palm overnemen...
Ingediend door De EnIgE EcHtE op vr, 15-06-2007 15:50
Inderdaad! dat heb ik nu ook! wat heb je er aan gedaan dan?
Heb nu ondertussen koppeling ontlucht en hij schakelt iig stukke beter! en nog goed gekeken naar die keering en er zit wel een keering in! alleen er zit er 1 extra dus alleen nieuw harmonicarubbertje moet goed zijn!
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 18:32
Na maandag mijn rijbewijs op te hebben gehaald heb ik alweer aardig wat km er op zitten! ik was echt super blij maar toen begon kreeg mijn mini een beetje kuren.
Ik krijg de mini slecht in zijn versnelling. Als ik stil sta krijg ik hem niet in de 1,2,3,4,achteruit. Dan sta ik voor het stoplicht wil ik van 2 naar 1 krijg niet in zijn 1 en dan ook niet meer in de 2 dan kan ik ff de mini heen en weer schommelen en dan gaat ie wel eens in zijn 1 al ik dat nu al veel minder heb.
Als ik bij stoplicht kom aan rijden en ik druk hem iets tegen de 1 aan dan op een gegeven moment gaat hij in 1x in de 1? is dit omdat je rijd?
Nu ging ik na flink zoeken op het forum over ontluchten etc. eens even kijkje bij de auto nemen en toen kwam ik erachter dat er een rubbertje onder het moterblok hing. even goed gekeken en even een foto van gemaakt.
http://img297.imageshack.us/img297/8213/dsc01839mf5.jpg
Nu zat over dat lager blijkbaar een rubbertje maar hoe zit dit? wat is er mis? wat moet ik nu doen?
Groeten Michel
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door metrodriver op wo, 13-06-2007 19:06
## ligt eraan wat er uit hangt op de foto:
normaal zit er een olie-seal rond de schakelas die daar uit de versnellingsbak komt.
als dat op de foto die olie-seal is, dan denk ik dat je nu geen olie meer in de motor/versnellingsbak hebt....
peil eens effe!!
het kan ook zijn dat het resten van het rubberbalgje zijn dat om de schakelas (hoort?) te zitten en de afstand tussen het bak-huis en de koppelbus naar de bedieningsstang overbrugt...
**ik** kan het op de foto niet goed zien...
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Ben. op wo, 13-06-2007 19:31
Dat is de keering die rond de schakelas zit, hier ligt namelijk identiek dezelfde. Je kan proberen hem er terug in te drukken maar het beste is een nieuwe erin duwen. Hoe is het gesteld met het oliepeil ?
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 19:42
Oke heb het oliepeil gecheckt. En is net boven het minimum vorige week zat die op de helft en hij lekte al wel iets olie dat wist ik dat kan best is daar vandaan komen! die keering had ik net idd teruggedrukt dan kan ik in alle versnellingen behalve de 1. en als ik hem terugdruk en start kan ik in geen 1 versnelling. Wat nu te doen? zowiezo nieuw rubber en nieuwe keering?
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 19:45
De keering schiet er na schakelen ook weer uit
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Vincent op wo, 13-06-2007 19:48
Wat het ook kan zijn is dat je motorblok loszit en dat je daarom niet goed kan schakelen.
kijk eens of de stabilisator stang niet loszit (onder de versnellings stang)
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 19:53
ff gekeken en motorblok zit iig niet los!
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Mini Martin op wo, 13-06-2007 20:20
Probleem is dat het van alles kan zijn.
Kromme schakelvork in de versnellingsbak, symchromemringen versleten, mankement aan koppeling enz enz.
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 20:46
mmm lekker. Moet dan nog ff bekijken. Lekker net rijbewijs en nu al mankementen
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door metrodriver op wo, 13-06-2007 20:54
## ik hoop dat je goed gekeken hebt..
ik denk dat de motorsteunen (rubbers zacht of verrot, steunen afgebroken) naar de filistijnen zijn..
en dat het blok scheef hangt en bij het schakelen (als de schakelstang beweegt) die olieseal eruitdrukt (zal ook wel z'n beste tijd gehad hebben)..
rene, help eens even!!
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 21:06
De stang zit zowiezo scheef ten opzichte van het motorblok? maar heb nog ff bekeken en denk dat het probleem kan verholpen worden door ontluchten. Dus mijn plan is ontluchten en evt. nieuwe keering.
Groeten Michel
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door metrodriver op wo, 13-06-2007 21:19
## ???
ontluchten???
imho moet die schakelstang er niet scheef uitkomen (motorblokje scheef?)
misschien moet je alle vier de banden ontluchten, dan kan er met jouw mienie niks meer mis gaan..
van rijden met de oliestand op de min-streep terwijl je weet dat ie lekt als een zeef, **daar** wordt een mechanicien niet vrolijk van..
ik denk dat het binnenkort 'fietsen' wordt (*met* een rijbewijs, *dat* wel!)
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op wo, 13-06-2007 21:20
Nog klein vraagje tot hoever onder de dop moet het vloeistof zitten in de koppelingsreservoir?
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Vincent op wo, 13-06-2007 23:07
1 a 2 cm eronder, gewoon zorgen dat er voldoende inzit en niet te veel....
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Mini Martin op wo, 13-06-2007 23:08
Maakt niets uit. Waarom denk je dat het zo gemaakt is dat het werkt als een kruiskoppelingetje.
Bovendien krijgt men hem niet in de eerste versnelling en schakeld de rest wel. Dan zou het logisch moeten zijn dat de rest ook niet schakeld.
Dat een keering er uit ligt heeft te maken met slijtage. Die dingen moeten zo nu en dan eens vervangen worden.
Een makkelijke manier om te controleren of je motorsteuen slecht zijn:
Zet de mini in zijn versnelling en haal even de sleutels uit het contact.
Motorkap open en vervolgens de Mini heen en weer bewegen (naar voor en achter) tot de aanslag van de versnelling (mini rolt dan een enkele cm)
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door vlassie op wo, 13-06-2007 23:10
Water moet zo zitten dat je de riggels die je ziet net niet meer kan zien of op die hoogte, alles wat je er verder bij gooit gooit hij er vanzelf weer uit. Verder heb ik precies het zelfde probleem met de cabrio, ik ga eerst eens kijken of het afstellen van de koppeling nut heeft. Maar morgen eerst even een nieuw APKtje er op zetten:P
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Mini Martin op wo, 13-06-2007 23:11
Water?
Hij heeft het over de koppelingsvloeistof
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op wo, 13-06-2007 23:11
Ik zie het verband niet helemaal met het slecht schakelen en de motorsteunen.
Helaas hebben wij hier hetzelfde probleem met een '92 SPI (nog ff en hij krijgt zwemles, ik weet dat ie vanavond in ieder geval langs de vaart rijdt).
Ik ben dus wel benieuwd wie met een serieus antwoord komt.
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Mini Martin op wo, 13-06-2007 23:15
Tja Ron, dat verband zie ik ook niet.
En we hebben er toch heel wat sleuteluurtjes op zitten.
Ik ga voor een kromme vork in de bak.
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door vlassie op wo, 13-06-2007 23:16
Sorry, even in de gouwigheid verkeert gelezen! Ik snapte ook al niet waarom het ineens over koelvloeistof ging Zal me er verder niet mee bemoeien
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 13-06-2007 23:16
"The fluid level must be maintained at the bottom of the filler neck."
dus, vertaald:
vullen tot net onder de hals ..
aan je schakelstang valt niet veel te ontluchten .. je koppeling ontluchten kan nooit kwaad.
hoe heb je gekeken of je motorblok wel/niet beweegt?
als je blok vast zit kan het ook nog zijn dat de bevestiging (rubber spoeltjes) van de pook niet goed meer zijn.
Als die keerring er uit is en je olie loopt niet gelijk weg, kan het zijn dat er nog iets anders zit dat de olie binnenhoudt (ofwel een aluminium mof met een O-ring, ofwel nog een keerring ..) je kan beter een nieuwe (bij) zetten als deze er zo weer uit floept als je iets met je versnelling doet.
Ik ben het met MetroDriver eens dat er iets scheef moet zitten als je er je keerring zo uit drukt/trekt .. oorzaak opsporen is aan te raden .. (of je moet iedere maand een nieuwe keerring willen zetten )
succes,
Theo van den Bogaard
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op wo, 13-06-2007 23:20
De schakelvorken hebben we nagekeken, we hebben het hele blok uit elkaar gehaald, maar niets te zien.
Toch bij schakelen in stilstand gaat ie niet tot zeer slecht in 1 en 2, 3 en 4 redelijk, achteruit kan je tanden tellen, poetsen en rapen voor ie erin zit.
Groet ron
En die uurtjes sleutelen hebben we zeker, waarom zijn we dan nog niet afgekikt of afgeschrikt?
Klote mini's
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door vlassie op wo, 13-06-2007 23:24
Wil je dat hier niet meer zeggen
Heb je ook de koppeling al afgesteld? Want dat ga ik dus proberen. Dit probleem zit al zo'n 2 jaar in de auto maar nu ik hem dit jaar uit de stalling haalde vond ik het toch wel meteen vervelend worden. Het is er langzaam ingeslopen maar merk dat het steeds vaker voorkomt. Dus ik luiser met beide oren naar de oplossingen. [/quote]
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 13-06-2007 23:26
ja, verkopen die hap: 10 euro en een kratje palm
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door clubbie op wo, 13-06-2007 23:30
zou t niet zijn met die keering dat ie totaal of bijna geen olie meer heeft.
ik bedoel als de keering er compleet uit ligt loopt je olie ook op straat das geen lekken!das pissen!
t lijkt eerder dat zijn harmonica rubber is afgescheurd en dat we allemaal denken dat t zijn keering is!
en een stukje flexibel rubber veert wel terug als je de schakelstang beweegt
en wie heeft ooit onder een mini de schakelstang 100% recht zien zitten?
als je goed eronder loopt en kijkt zie je dat ie altijd een beetje scheef loopt.
dat zie je niet vanaf je troittarband en met je hoofd schuin onder de auto!
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op wo, 13-06-2007 23:33
@theo; we hebben hier 7 mini's das dan 70 euro en 7 kratten palm .
Ja inderdaad af en toe krijgen we weleens de schijt van die KLOTE mini's.
Enne, het is een Verto koppeling, daar valt niets aan af te stellen.
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op wo, 13-06-2007 23:41
@Clubbie; ligt aan je stoeprand
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 13-06-2007 23:47
@Ron:
is dat diezelfde waar het midden uit de koppelingsplaat gebroken is?
dan kan het vanalles zijn: kromme stang van een schakelvork of een braam op 1 van je asjes of zoiets .. waar je niet aan denkt en wat je op het eerste gezicht niet opvalt. (De lagerbus van het achteruittandwiel heb je toch al bekeken/vervangen?)
.. ik kan wel 70 euro en 7 kratten Palm in mijn schuur kwijt, helaas geen 7 mini's .. anders
voor de rest:
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p17b.jpg
asje 84 moet toch wel recht uit de bak komen, dan hoeft inderdaad de rest van de stangen er niet waterpas achter te zitten, maar al te veel moet het niet gaan wringen.
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35775
een anti-leak kit is ook te koop ,,
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op wo, 13-06-2007 23:51
@theo; ja is inderdaad dezelfde ja, helaas.
Het midden van de koppelingsplaat is eruit gebroken, omdat de bronzen bussen uit het tandwiel waren gesleten.
Het vreemde is, hij heeft het goed gedaan (schakelde wel iets licht), tot we de groep hebben vervangen. Het verhaal van de bramen en kromme stang klinkt me iets vreemd, alhoewel ik wel iets gewend ben in het werk. .
De as moet inderdaad recht uit de bak komen, dat wel.
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op wo, 13-06-2007 23:53
verder zit de anti-leak kit er wel in.
En de 70 euro en 7 kratten palm, ik denk er nog even over. Ik zat toch aan een hogere prijs voor de mini's te denken
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door metrodriver op do, 14-06-2007 00:05
## prima gezegd theo..
dit wilde ik *net* te berde brengen.
(alleen al het feit dat er 'upgrade' kitjes met de alu-bus voor de schakelstang op de markt zijn bewijst dat de schakelstang *recht* uit het bakhuis moet komen, omdat ie anders met zo'n busje muurvast klem zou komen te zitten).
om de constructie: 'verbinding schakelstang met de stang die vanaf de pookvoet komt' 'kruiskoppeling' te noemen??? ik vind die verbinding gewoon een 'rechte verbinding middels een bus en spanstiften, waar wat speling in zit' (en dat is het ook)
scheefzitten van de schakelas zal wel liggen aan de stoeprand, het wegdek, de stand van de kijkogen (chinese voorouders?) of het feit dat de krat palm *voor* de inspectie al duchtig is aangesproken..
ik wil trouwens wel een lamme mini voor 10 + een krat palm overnemen...
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door metrodriver op do, 14-06-2007 00:09
## oooo, maar dat *kan* wel hoor, water bij de koppelingsvloeistof!
water bij de remvloeistof doen we ook las ik laatst.
was rem- en koppelingsvloeistof niet +/- hetzelfde?
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door vlassie op do, 14-06-2007 12:07
Ja klopt, hydraulische vloeistof.
Dot 4 zo uit m'n hoofd.
Maar geen koelvloeistof
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door reuvy op do, 14-06-2007 14:06
Dit lijkt mij op een niet geheel vrijkomende koppeling
Te controleren door de mini met stilstaande motor en een versnelling ingeschakeld met ingetrapte koppeling vooruit duwen, dit moet dan makkelijk gaan.
Meestal is het een hydraulisch lek in de hoofd of werkcylinder.
Ook kan de plaat waarop de werkcylinder zit verroest zijn of het drukstangetje te ver versleten.
Success...
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op do, 14-06-2007 14:11
de plaat waarop de werkcilinder zit? Dat is toch de plaat die onder 45 graden staat?
Het drukstangetje? Dat is toch de stang die 'uit' de cilinder komt?
We zien wel (het is een verto) dat de as ongeveer een cm ofzo het blok in en uit kan.
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door reuvy op do, 14-06-2007 16:19
Precies, maar het antwoord was eigenlijk bedoeld voor de eerste vraag.
Als ik het goed begrijp kan er wel geschakeld worden met de motor uit ?
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door ayla op do, 14-06-2007 16:20
bij ons wel, zeer soepel eigenlijk.
Groet ron
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door reuvy op do, 14-06-2007 16:25
Plakkende of niet kunnen schuiven over de spiebanen koppelingsplaat is ook nog een mogelijkheid.
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door metrodriver op do, 14-06-2007 17:01
aangehaald uit 1e bericht OP:
"Ik krijg de mini slecht in zijn versnelling. Als ik stil sta krijg ik hem niet in de 1,2,3,4,achteruit. "
## ik maak hieruit op dat dat niet het geval is (met 'stilstaande' auto, is natuurlijk niet hetzelfde als met 'motor uit')
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door vlassie op do, 14-06-2007 19:12
Uit ervaring: je kunt hem niet tot moeilijk in versnelling krijgen met lopende motor. Indien de motor uit is geen enkel probleem.
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door De EnIgE EcHtE op vr, 15-06-2007 15:50
Inderdaad! dat heb ik nu ook! wat heb je er aan gedaan dan?
Heb nu ondertussen koppeling ontlucht en hij schakelt iig stukke beter! en nog goed gekeken naar die keering en er zit wel een keering in! alleen er zit er 1 extra dus alleen nieuw harmonicarubbertje moet goed zijn!
RE: (Schakel)probleem??
Ingediend door vlassie op vr, 15-06-2007 19:00
Ik heb er nog nix aan gedaan, moet er nog dingen aandoen, daarom hou k dit form goed in de gaten .