Speling in linkervoorwiel

RE: Speling in linkervoorwiel

Na tientallen topics over speling in fusees, wiellagers en homokineten doorgespit te hebben heb ik nog steeds geen logische verklaring voor het onderstaand probleem :x

Ik moet binnenkort met mijn Mini voor de jaarlijkse APK keuring, en heb daarom zelf de Mini nagekeken op onder andere speling in de voorwielophanging. Jammer genoeg zit er in het linker voorwiel speling. :x

De speling komt naar voren als je het wiel boven en onder vastpakt en deze ff naar je toe trekt. Dan merk je dat er aan de onderkant een klein beetje speling zit, hopelijk niet genoeg voor afkeur :x

Mijn eerste idee was dat de onderste fuseekogel een beetje speling heeft, maar dit is zo te zien niet het geval. Als je goed kijkt zie je dat alleen het wiel beweegt, en niet de schijfrem en de fusee zelf die er achter zit. De fusee beweegt niet... en is ook pas vernieuwd.. dus dat sluit ik ff uit.

De speling komt ook niet uit het stuurhuis. Dit is ook laatst vervangen, gelijk met de stuurkogels.

Dan zou het de wiellager kunnen zijn... maar die is 4.000 km geleden vervangen. Ik heb nog ff geprobeerd om de wielmoer strakker te draaien om te kijken of de speling dan misschien weg was, maar als ik deze iets strakker draai gaat de splitpen er niet meer in :x

Het wiellager maakt ook geen rare geluiden, en wordt ook niet extreem heet na een lange rit (was bij het vorige lager wel het geval).

Ik weet zo langzamerhand niet meer waar ik het probleem moet zoeken, heeft er misschien iemand van jullie enig idee waar deze speling vandaan zou kunnen komen :?

default

RE: Speling in linkervoorwiel

Toch zou het je wiellager kunnen zijn. Om dit uit te testen moet je even met z'n tweeen zijn.
Ik begrijp dat wanneer je aan je wiel wrikt, je speling voelt.
Laat nu iemand je rempedaal ingedrukt houden en voel weer aan je wiel.
Is de speling weg dan is het je wiellager.
Je maakt zelf al de opmerking: Als je goed kijkt zie je dat alleen het wiel beweegt, en niet de schijfrem en de fusee zelf die er achter zit.

Blijft de speling dan moet je het toch zoeken in het stuurhuis.

RE: Speling in linkervoorwiel

Hmm... ga ik morgen ff checken.

Maar kan je de speling eventueel verhelpen door de centrale wielmoer een gaatje stakker te draaien? Is dat normaal, net als fusees die je af en toe een beetje bij moet stellen, of zijn de lagers verkeerd gemonteerd (niet door mij, maar door een garage in de buurt) 4000 km geleden :?

Tot welk aanhaalmoment (Nm) zou je de centrale wielmoer kunnen draaien, zonder dat dit extra problemen geeft met slijtage. Volgens Haynes moet je deze tot 270 Nm aandraaien (een gewoon wielmoertje 63 Nm). Is dit niet erg veel :?

RE: Speling in linkervoorwiel

Volgens Haynes moet je deze tot 270 Nm aandraaien (een gewoon wielmoertje 63 Nm). Is dit niet erg veel




Ik was ook erg verbaasd dat dit met zoveel moment moet, maar het staat er echt en ik heb via de mailinglist van meerdere mensen bevestiging gekregen van dit enorme moment.

Er was zelf een reactie bij dat iemand dat deed met een stuk steigerpijp op zijn momentsleutel.

Ik had in eerste instantie de asmoer met de methode vast is vast aangedraaid. Gevolg; splitpen doormidden en een er af lopend wiel; dat wil je dus echt niet!
Mijn momentsleutel (Kijkshop) gaat maar tot 220 Nm dus daar heb ik em mee vastgezet; tot nu toe geen problemen

Succes

default

RE: Speling in linkervoorwiel

Toen ik het las in haynes, dacht ik "dit gaat nooit lukken". Maar het schijnt toch zo te zijn. Al vind ik het wel erg veel.

RE: Speling in linkervoorwiel

De wielnaafmoer van de steekas dient met 81 Nm vastgezet te worden.

Ik denk dat je toch de fuseekogels komt aan het nakijken.
fuseekogels mogen niet gewoon losjes met de pink rond gedraaid worden, of wanneer je er een tik tegen geeft deze al bezwijkt.

De kogelhouder (grote moer) kan lasgekomen zijn, waardoor de kogelpen speling heeft.
Of men heeft bij de montage de fuseekogels te vastgezet (dit laat ik in het midden) waardoor de kogelpen abnormale slijtage op de zetelhouder heeft gekregen.

RE: Speling in linkervoorwiel

Theo schreef:
De wielnaafmoer van de steekas dient met 81 Nm vastgezet te worden.




In Haynes staat het volgende:

Haynes":3iudrqs3]Driveshaft retaining nut:
Drum brake models: 83 Nm

Disk brake models:
With multiple split pin holes in driveshaft: 207Nm
With single split pin hole in driveshaft: 255 to 270 Nm[/quote:3iudrqs3]

De laatste heb ik dus :)

Net nog ff gekeken of ik de kroonmoer nog vaster kon draaien, helaas zonder resultaat. Mn momentsleutel gaat tot 210 Nm, en zo vast zit ie in ieder geval. Als ik nog meer kracht zet gebeurt er eigenlijk niets met de moer.

Aangezien de speling echt niet op de fusee zit, heb ik maar een nieuw wiellager besteld. Als ik het wiel aan de onderkant beweeg zie ik de aandrijfas een klein beetje mee bewegen, iets dat volgens mij niet kan als het lager goed is :?
default

RE: Speling in linkervoorwiel

Even uit m'n hoofd. Ik meen me te herinneren dat deze moer eerst met een ander plaatje vastgezet moet worden op het juiste aanhaalmoment.
De veerring die er achter moet zitten, moet je dus niet meteen monteren bij het op spanning zetten. Als je dan pech hebt zit je fusee stuk; wielnaaf nog niet op z'n plek als je hem aanhaalt.[/quote]

RE: Speling in linkervoorwiel

volgens deze lijst:
link

moet je hem met 207Nm aandraaien, dat kan dus met de kijkshop-momentsleutel.

Ik zou de speling in de fusees zoeken. De speling moet je gwoon kunnen zien. Vaak is de speling een stuk minder als je de smeernippels even goed inspuit met vet. Grote kans dat hij dan gewoon door de APK komt.

Ontspan de momentsleutel wel iedere keer als je hem gebruikt hebt, anders kan je hem weggooien, hij is dan niet meer betrouwbaar! BTDT

Wouter

RE: Speling in linkervoorwiel

ik heb net zoiets, maar dan erger... rechtsvoor.. wieltje van de vloer, even voelen: WOW echt veel speling. wiel eraf, splitpen eruit(het is een trommelrem)... moer zat niet meer dan handvast. ik hem 1 gaatje verder getikt, even voelen: nog steeds wat speling... nog een gaatje verder getikt: speling is bijna weg. splitpen erin, wiel erop, remmen verder allemaal gesteld en rijden maar.

bocht naar links niks aan de hand, bocht naar rechts een tikke tikke geluid is dat het welbekende homokineet geluid? of kan het komen doordat het wiellager zo verrot is en ik hem er te ver opgedraaid heb?

ik denk dat laatste.

ik wilde toch binnenkort overstappen naar schijfrem voor, en dan komt er toch een hele andere naaf op, dus dan is dat wiellager probleem ook meteen opgelost. toch?

:| als ik nu rijd en ik laat m uitrollen dan hoor je ook duidelijk het wiel draaien... ik hoopte toch ergens dat ik m zo ff naar de apk kon brengen... :P ach... blijft toch een mini! :+)

RE: Speling in linkervoorwiel

taekeb schreef:
bocht naar links niks aan de hand, bocht naar rechts een tikke tikke geluid is dat het welbekende homokineet geluid? of kan het komen doordat het wiellager zo verrot is en ik hem er te ver opgedraaid heb?

dus dan is dat wiellager probleem ook meteen opgelost. toch?




Dit lijkt toch meer op de Homo. Vooral als het voornamelijk in de bocht is. Het kan natuurlijk altijd toch stiekem het lager zijn. Maar als het lager tikt, is ie heel ver heen. Dan zal er telkens na aandraaien en een tijdje rijden weerl speling op komen...

Als je schijfremmen monteerd door een hele Hub te verwisselen (wat 9 van de 10 keer gebeurd) is een wiellager probleem de wereld uit ja...