Spi spuit niet in

RE: Spi spuit niet in

Goedemiddag,


Ik ben al een langere tijd een 95’er spi aan het restaureren. Nu kan ik hem na jaren eindelijk starten maar deze vonkt wel maar spuit niet in. Weet er iemand welke input de ECU minimaal moet hebben om de injector aan te sturen, hier meet ik namelijk geen spanning.

Is dit alleen het krukas signaal of moet hij nog ergens meer input van krijgen?

Daarnaast: er staat al heel veel info op het forum over uitleesapperatuur maar is hier door iemand al een betaalbaar alternatief voor gevonden?

Alvast bedankt!


Groeten Wesley

RE: Spi spuit niet in

Hoi Wesley,

In het ECU wordt een rekensom gedaan met meerdere factoren, namelijk;
lamda waarde / zuurstof percentage (uitlaat)
temperatuur buitenlucht (inlaat)
TPS (throttle position)
Motor temperatuur (koelvloeistof temp)
toeren (vliegwielsensor (krukassensor))

ik geloof (maar weet het niet 100% zeker, dat wanneer waarde niet (correct) aankomt in de ECU, dat de ECU dan in een noodloop gaat. Dan zou die dus wel moeten inspuiten.

Wanneer jij zegt dat hij al wat jaren stil staat dan denk ik meteen aan de benzinepomp. hoor je die wanneer je de auto op contact zet?

En 'Mini HF' heeft een goedkope oplossing voor uitlezen link

Als je onderdelen nodig hebt voor je injectiehuis dan kan je bij mij terecht.

succes!

RE: Spi spuit niet in

Hoi,


Brandstof is goed. Pomp was (eerder) inderdaad kapot maar ik heb dat even opgelost met een andere pomp. Brandstofdruk is nu in orde.

Ik dacht eerst dat de injector dicht zat maar nu blijkt dat hij geen aansturing krijgt. In het schema komen de 2 draden rechtstreeks van de ECU. Dus.... of de ECU is defect of hij krijgt geen signaal dat hij de injector moet aansturen.. verder stuurt hij de brandstofpomp en stappenmotor wel goed aan.

Vonken doet hij wel dus schat dat hij het krukas signaal wel ziet.

Hier zit een computer met 1 stekker op, wat is het verschil met eentje met 2 stekkers? Deze heb ik nog liggen namelijk en kan ik deze proberen. Welk systeem zit in die 2e stekker?

RE: Spi spuit niet in

De kans is aanwezig dat het ECU defect is, het systeem met twee stekkers is ouder en daarvoor dien je een gaspedaalsensor te installeren. (ik zeg sensor maar het is eigenlijk een schakelaar).

Ik durf niet te zeggen of het ECU met 2 stekkers aan de kabelboom van de 1 kan, en of dat goed werkt, ik denk wel dat het werkt. Aangezien er in de haynes ook geen verschillende kabelbomen zijn uitgetekend denk ik dat ze op de gaspedaalsensor na identiek zijn.
echt lekker zal het niet rijden zonder gaspedaalsensor, maar voor testen lijkt het me prima.

link

RE: Spi spuit niet in

Heeft iemand de testwaardes van de sensoren en actuatoren van het spi systeem? Kan ik gaan meten

RE: Spi spuit niet in

Iemand ervaring met het bedradingsschems in Haynes. Daar is de injector tussen 2 dezelfde kleur draden getekend alleen ik heb ook een grijze/blauwe draad. Is een andere mini hier is dat ook...

RE: Spi spuit niet in

waar woon je? ik zit zelf bij middelharnis (30min van rotterdam) en heb de uitlees computer en zelf ook 2 spi mini's dus het systeem is wel bekend :P

RE: Spi spuit niet in

De auto staat in Galder. Dat is net onder Breda.

Ik ga volgende week eerst de massapunten controleren, ik vermoed dat hier iets niet goed is. En omdat alles uit elkaar is geweest en opnieuw is gespoten kan dat wel.

Mocht ik er echt niet uitkomen dan is die hulp uiteraard meer als welkom :)

RE: Spi spuit niet in

Ik krijg 1,1 volt op de injector met starten. Weet iemand of kan iemand kijken of dit klopt? Vindt het zelf aan de lage kant

RE: Spi spuit niet in

Heeft er iemand de contactgegevens van mini Hf? Op een privé bericht krijg ik geen reactie..