SPi startproblemen

RE: SPi startproblemen

Goedemorgen,

Ik heb sinds vorige week een Rover Mini Cooper 1.3 I E2. Het wordt een restauratie/modificatie project, maar ik zou er daarvoor toch graag nog een poosje mee rijden. Dus dan moet hij wel starten :D .

Het probleem is eigenlijk dat de ontsteking geen vonk geeft. Ik heb hiervoor al verschillende oorzaken onderzocht en ben er zelf een beetje van overtuigd dat het de krukassensor is. Zeker omdat dit ook klopt met het verhaal van de vorige eigenaar; Tijdens het rijden is de mini afgeslagen en wilde daarna niet meer starten, na even gewacht te hebben en de mini was afgekoeld startte hij weer. Daarna weg gezet en niet meer mee gereden. Sindsdien start hij niet meer.

De bobine is gemeten en goed. De kabel naar de verdelerkap geeft al geen vonk, dus het probleem lijkt vóór de bobine te zitten... Wanneer het het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp (ik ben er niet zeker van of hij te horen is tijdens het starten).

Als ik de kabels van de ECU naar de krukassensor meet, geeft deze een waarde van 2,21V. Zou dit niet 12V moeten zijn?

Als iemand het probleem herkent hoor ik het graag. Voor nu heb ik een nieuwe krukassensor besteld, maar dat is dus een beetje een gokje.

Alvast bedankt!

Gr, Thierry

RE: SPi startproblemen

Misschien de inertia switch? De zwarte rubber knop rechtsboven onder de motorkap even een keer indrukken. Defecte krukassensor heb ik nog niet vaak gelezen hier op het forum.. bij mijn spi zat ee wat corrosie in de stekker aan de accu, misschien daar een slecht contact?

Sjoerd

EDIT: ik zie net dat er accu staat, ik bedoel ECU, autocorrect... dus even controleren of daar misschien corrosie in zit
?

RE: SPi startproblemen

de ontsteking van een spi word door de ecu en de krukas sensor aangestuurd.
heeft het blok een goede massa? en van de accu naar het chassis?

wat krijg je op de + van de bobine tijdens een startpoging?
het kan een kapotte sensor zijn, de ecu of de bekabeling.

als het niet lukt heb ik ook onderdelen om het een en ander uit te sluiten (incl uitleescomputer).

mvg Freydis

RE: SPi startproblemen

Gisteravond een avondje bezig geweest met meten en dingen proberen uit te sluiten.

We hebben kunnen constateren dat de relaismodule naar behoren werkt. Wanneer de sleutel op het contact wordt gezet is ook te horen dat de benzinepomp primed.

Wanneer we echter proberen te starten worden de bobine en benzinepomp echter niet meer aangestuurd... De test met het lampje op de + en - van de bobine geeft ook geen flikkerend lampje. De eerste verdachte was dan ook de krukassensor. Deze is vervangen en het probleem blijft helaas. De ECU lijkt de bobine en benzinepomp niet aan te sturen bij het starten.

@Freydis: Ik heb nog niet getest of het blok een goede massa heeft, toevallig zei gisteravond ook iemand dit tegen me. Ik zal de -pool van de accu is rechtstreeks op het blok aansluiten middels een startkabel.

De mini is wel een keer aangeslagen en heeft toen +/- 10 seconde gedraaid en is daarna weer uitgevallen. Gisteravond leek de mini ook even aan te willen slaan, dus het lijk inderdaad ergens een slecht contact of kabelbreukje te zijn... Of zijn er wellicht meer voorwaarden naast de krukassensor die de ECU nodig heeft voordat de bobine en benzinepomp aangestuurd worden??...

Gr, Thierry

RE: SPi startproblemen

Als hij een krukassignaal en een voeding heeft over het contact dan moet hij gaan inspuiten\\vonken. Let goed op de stekkerverbinding met de relaisbox hier heb ik veel problemen mee gehad. Waar woon je ergens? Ik heb namelijk nog wel wat reserveonderdelen waarmee je kan proberen.

Zoek op Google ook op Rover Mems en op stroomschema’s, hier is namelijk best veel over te vinden.

Ik heb zelf veel problemen gehad met mijn spi na 5 jaar restaureren. Door de “ nieuwe “ benzine waren veel onderdelen overleden. Dus advies deze allemaal goed te reinigen voordat je begint met restaureren. Vooral de injector

RE: SPi startproblemen

Ik hoop er een beetje op dat hij geen goede massa heeft. Ik heb sinds zaterdag nog geen tijd gehad om dat te testen. Anders vermoed ik inderdaad ergens een slecht contact op kabelbreukje...

Ik woon in Oostkapelle (Zeeland). Ik heb op Ebay een stekker gekocht voor de MEMS aansluiting in de motorruimte. Op het forum kwam ik software tegen, echter geloof ik dat die alleen met MEMS 1.6 draait en de mijne heeft volgens mij MEMS 1.3..

Ik heb ook nog wel een app gevonden voor diagnose die schijnt dan weer wel te werken met MEMS 1.3. Hoe dan ook het is nog even een kwestie van proberen, meten en zoeken...

RE: SPi startproblemen

Ik heb vanmiddag de mini is proberen te starten met een startkabel van de minpool rechtstreeks op het blok. Mini geprobeerd te starten en!..... Hij startte!... Helaas van korte duur want na ongeveer 10 seconde viel hij weer uit (dit had hij eerder ook al een keer gedaan).
Het was dus helaas niet de aarde. Wel apart dat nu voor de 2e keer na een poosje niks aan gedaan te hebben de mini wel start en even loopt...

Het wordt dus weer verder zoeken. Maandag verwacht ik m'n diagnose stekker en kan ik wat gerichter zoeken. Het wordt nu wel een vreemd fenomeen...

RE: SPi startproblemen

Hallo!

Ik heb je verhaal even doorgelezen, in het begin zeg je dat de mini niet vonkt. een mini die niet kan natuurlijk nooit starten. dus wellicht handig om dat probleem uit te sluiten..

1. draai alle bougies eruit en leg 1 zo neer dat deze goede aarde maakt met je motorblok, start de motor en kijk of die vonkt, een gezonde vonk is blauw van kleur en maakt geluid.

2. daarnaast ben ik het Freydis eens dat aarde bij de mini voor verreweg de meeste problemen zorgt, het ECU heeft ook een aarde verbinding, deze zit achter het ECU in de koets (voor de bout waarmee je subframe vastzit). haal deze ook even los, maak het schoon en zet het met kopervet weer goed vast.

je hebt het ook over de benzinepomp gehad, wanneer je de auto op contact zet hoort deze exact 3 seconden te "primen", om het systeem om druk te krijgen. volgens mij wordt deze pas weer aangestuurd wanneer de motor loopt (hoe dit werkt weet ik niet precies)

ik zou zeggen, probeer eerst de eerste 2 dingen uit te sluiten, dan kunnen we daarna wat gerichter zoeken.

succes!

RE: SPi startproblemen

Beste Hartsemaster,

Klopt, we hebben al het één en ander nagekeken en uitgesloten. De momenten dat hij niet start heeft de mini geen vonk, de zeldzame keren dat hij toch heel even aanslaat dus duidelijk wel.

Dat de aarde voor problemen zorgt leek mij ook aannemelijk gezien de ECU op de negatief schakelt. Ik heb echter geprobeerd te starten met de -pool rechtstreeks op het blok aangesloten (middels startkabel). Je zou verwachten dat er dan een goede aarde moet zijn?...

Ik ben blij dat je aangeeft dat de ECU ook een eigen aarde verbinding heeft, wellicht zorgt deze toch nog voor problemen?? Zodra ik er tijd voor heb zal ik die als eerste even nakijken.

RE: SPi startproblemen

Gisteren nog even de massa kabels achter de ECU gecontroleerd. Het boutje schoongemaakt en in het kopervet gezet en alle oogjes even opgeschuurd.
Helaas gaf dit toch geen verschil met het starten van de mini. De mini heeft nog steeds geen vonk en anders dan het primen wordt de benzinepomp niet aangestuurd....

RE: SPi startproblemen

Stekker van de ECU al los gehad? Daar kan ook wel eens corrosie in zitten.

RE: SPi startproblemen

@ LimitedSjoerd: Ja deze stekker heb ik ook al los gehad, ik geloof dat ik alle stekkers al wel een keertje los heb gehad... :|

Gisteren nog heel even bezig geweest, het probleem wordt vreemder... Gisteren kon ik de mini een aantal keer starten. Hierbij loopt hij netjes en reageert goed op het gas, maar valt echter na een klein poosje weer abrupt stil (alsof het contact uitgezet wordt). Dit verschilt van een paar seconde tot soms een halve minuut... :?

In eerste instantie dacht ik aan een kapotte inertia switch. Elke keer als ik hier een beetje aan zat te rommelen, leek ik de mini te kunnen starten. Na een paar keer leek dit toch echter ook niet meer het geval. Daarna dacht ik dat het misschien dan toch wel ergens in de bedrading in die hoek zou zitten omdat na het rommelen in die hoek de auto vaak leek te starten. Maar ook hier kreeg ik na een paar keer toch ook de indruk dat dit niet het geval was...

Op een gegeven moment kreeg ik wel door wanneer de auto wel en niet aan zou slaan. De ene keer als ik de auto op contact zette hoorde ik de auto (wat langer) primen en in de motorruimte een reeks geklik, en de andere keer primed de brandstofpomp niet of korter en hoor ik ook minder of geen geklik in de motorruimte. In het eerste geval start de mini nagenoeg altijd. In het tweede geval nooit.

In eerste instantie dacht ik dat de brandstofpomp misschien niet zou primen wanneer het systeem nog op (voldoende) druk staat. Klopt dit? Of moet de brandstofpomp altijd primen, ook al zet je het contact vaker achter elkaar aan zonder dat je de motor start?
En de reeks klikken, dit lijkt me normaal, zijn dit de relais in het relaiskastje? Hoort dit ook altijd een reeks klikken te zijn bij het op contact zetten? Of is dit bijvoorbeeld niet het geval wanneer je het contact vaker achter elkaar aan zet zonder te starten?

Gr, Thierry

RE: SPi startproblemen

op het primen zit een tijdslot (ik meen 30 seconden). er wordt nergens in dit systeem druk gemeten. wanneer er overdruk ontsaat dan gooit hij de benzine terug in de tank via de retourleiding.

het kan dus geen kwaad om je brandstofpomp direct aan te sturen, zodat die blijft draaien. als je motor dan blijft lopen weet je in ieder geval waar je moet zoeken!

RE: SPi startproblemen

@ hartsemaster: Ok, dus wanneer je binnen 30 seconden het contact nogmaals aan en uit zet zal hij niet primen, en wanneer je het contact uitzet en na 30 seconden pas weer aan dan zal hij wel primen?

RE: SPi startproblemen

Rommel eens met de stekker op de relaisbox, dit probleem heb ik ook gehad. Zat bij mij in de stekkerverbinding op de relaisbox

RE: SPi startproblemen

ja dat klopt. wanneer je hem voor een bepaalde tijd van contact afzet dan hoor je de mainswitch terugklikken. dat is het moment dat opnieuw kan primen.

ik heb net nog even een en ander gelezen, de benzinepomp wordt in tweede instantie aangestuurd door het ecu, die het signaal van de CPS sensor (vliegwielsensor) hiervoor gebruikt.

een eenvoudige test die je kan doen is de relaybox open maken, en je benzinepomp handmatig activeren wanneer je motor loopt. als die dan blijft lopen weten we dat er iets niet goed gaat met de aansturing van de pomp in tweede instantie

afbeelding van de relaybox, zodat je weet welke je handmatig (niet met je vinger :P) moet bedienen.

link

RE: SPi startproblemen

Eureka!! De mini loopt! 😀

Met behulp van chapter 14 Rover MEMS SPi/MPi waarin exact staat omschreven wat er gebeurt als het contact wordt aangezet, konden we stap voor stap volgen d.m.v. meten op de terminals tot waar het goed ging, en dus ook waar de fout zat. 

Wanneer de motor loopt, of je probeert te starten, zou terminal 20 een - signaal uit moeten geven waarmee de brandstofpomp aangestuurd wordt. Bij het meten op deze kabel (zowel in de ECU als op de Relay Box), is de storing waarschijnlijk verholpen. We hadden gemeten dat terminal 20 het - signaal uitgeeft, maar dat dit dus schijnbaar niet aan kwam bij de relay box. Om het definitief uit te sluiten hadden we een directe aarde op de terminal in de relaybox gezet.Hiermee startte de mini en bleef hij ook lopen!

Om te kijken of de mini uit zou vallen zodra we dit - signaal zouden verbreken, hebben we nadat hij liep na enkele minuten de aarde verbroken,... Hij bleef echter toch gewoon lopen. En startte nu ook elke keer zoals het zou moeten. Zeer waarschijnlijk zat het stekkertje wat het - signaal in de relaybox geeft niet goed in de stekker. Met het aansluiten van een directe aarde hebben we deze waarschijnlijk weer goed in de terminal geduwd waardoor de originele verbinding weer was hersteld! 😀

Super blij het probleem gevonden en verholpen te hebben. Nu nog even genieten van de mini zolang deze nog APK heeft.! 

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!

Gr, Thierry