ik zit dit zo eens te volgen, heb zelf ook een hiff 44 erop zitten, welk klepje moet je afdichten en wat bereik je ermee?
Er zit maar 1 klepje in de gasklep Er zit een een soort metalen "dopje" in de klep die door een veer wordt dichtgetrokken, maar, neem ik aan, door het vacuum in de motor opengetrokken kan worden.
Waar het precies voor dient weet ik niet, en wat het voor nut heeft weet ik ook niet. Ik zou me op zich zelfs voor kunnen stellen dat het niet zo'n goed idee is om het af te dichten omdat het een bypass vormt bij gesloten gasklep, maar Richard heeft het vast niet uit zijn duim gezogen. En de uitleg gaat nu vast komen
Eelke schreef: Waar het precies voor dient weet ik niet, en wat het voor nut heeft weet ik ook niet. Ik zou me op zich zelfs voor kunnen stellen dat het niet zo'n goed idee is om het af te dichten omdat het een bypass vormt bij gesloten gasklep, maar Richard heeft het vast niet uit zijn duim gezogen. En de uitleg gaat nu vast komen
Zou beter moeten zijn voor de flow om deze af te stoppen/ dicht te solderen.
Zat bij mijn hif 44 gelukkig geen klepje in.
Mja, is natuurlijk wel een relatief groot obstakel als de gasklep helemaal open staat. Maar dan vraag ik me toch af waarom ze het erin hebben gezet.
k dacht ik de enige was die niet wist waar het voor diende, maar dat is dus blijkbaar niet zo. in mijn hiff zit ook niet zo'n klepje dus dan ben ik helemaal benieuwd waarom het op de ene wel en op de andere niet zit
Misschien heeft het iets met type/leeftijd te maken...
Op mijn cooper '91 zit het iig wel op...
Ik heb het vandaag eens gevraagd aan Bas van Longbridge, toen ik bezig was om mijn HIF weer in elkaar te zetten. Het heeft te maken met emissie-eisen. Als je afremt op de motor dan is je gasklep helemaal dicht. Daardoor wordt de verbranding heel slecht (kennelijk komt er toch nog wat benzine in de motor (bypass?) en dus de uitstoot van CO relatief hoog. Dit klepje, nu, wordt in zo'n geval opengetrokken door het vaccuum in de motor, zodat er wat lucht bij de verbranding kan. Ik ga ook maar eens op zoek naar een gasklep zonder klepje.
Maar wat is het nut van een gasklep zonder zo'n klepje? Alleen voor een goede flow? Wanneer laat het klepje door?
Ja, dat is "alleen" voor een goede flow. Maar als je dat vraagt heb je nog nooit gezien hoe dat ding uitsteekt als de gasklep helemaal open staat.
Het gaat dus open als de gasklep op zich dicht staat (gas los), maar de motor nog wel zuigt (dus als je op de motor afremt).
Jawel, is zo'n 10 mm lang en 8 mm in doorsnede.
Is wel een groot obstakel, maar wist niet of er meer redenen zijn...
Gaat ie dan ook meer klapperen in de uitlaat bij het loslaten van het gas? Is altijd gaaf natuurlijk!!!
Dat weet ik niet. Zou best kunnen, eigenlijk. Ik baal inderdaad ook dat de MG van mijn Pa echt lekker blubbert bij gas loslaten en dat mijn Coopertje altijd hooguit een beetje knetterde. Ik weet natuurlijk niet hoe het is met de nieuwe setup (o.a. LCB), maar ja...
Jazeker dieene pk zal hij vast merken.
Alle beetjes helpen natuurlijk. PK-tje hier, PK-tje daar... En je doet het natuurlijk ook voor het idee.
Nog even over die gesloten gasklep...
Hij rouleert! Als ik het gas los laat of op de moter ga afremmen doet ie goed z'n werk! Hij klapert z'n best. :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />
Er komen soms vlammen uit de uitlaat, maar ik zie ze nooit...
Je hebt er dus 1? Waar heb je die vandaan gehaald?
Eelke schreef: Je hebt er dus 1? Waar heb je die vandaan gehaald?
Ze hebben gezeten op de oudere Hif's
Zijn er eigenlijk nog meer auto's geweest (afgezien van de Metro en Mini) die uitgerust zijn met een Hif 44 carb?
Toevallig heb ik ze weleens gezien bij een oude Rolls Royce. Ik weet niet of het 38, 44 of groter was (is er nog groter?), maar hij had er twee.
Die IME is toch iets moois. Googlen naar HIF44, "and who comes up with the goods??"
Cars that use the HIF6/44:
[list:1wea0u35][*:1wea0u35]Metro 1300[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]MGB v8 GT[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Montego 1300 1985 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Morrris Ital 1300 & auto[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Marina 1.7[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]2 litre Sherpa vans[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]440 Metro vans[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Metro 575 vans 1982 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Mini Cooper 1990 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Maestro 1.3 HC, 1.3 UL, 1.6[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]3.4 manual choke conversion v6 Jaguars 1984 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]ALL Austin Princesses 1976 or 79 on depending on model[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Austin Ambassadors[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Austin Marina USA 1972 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]1300 Allegro 1981 on 1500's 1979 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]1972-74 Austin 2200 Landcrabs[/*:m:1wea0u35][/list:u:1wea0u35]
De niet gesloten dan...
Mini Power: Wat? Richard vroeg of er nog andere auto's dan Metro en Mini zijn geweest met HIF44 carb. Ja dus. OK, ietwat off-topic, maar als je wil achterhalen waar de gesloten variant op zit... lijkt me niet te doen. (Ook weer typisch zoiets waar de Engelsen ergens halverwege op overgestapt zijn, waarschijnlijk, dus het zal uberhaupt wel niet zo zwart/wit zijn).
Volgens de betreffende Haynes gebruikt de Rover SD1 3500 ook een HIF6, maar dan dubbel. Op de tekeningen van 'carburettor overhaul' zie ik geen gaatje in een gasklep, maar dit kan ook voor de overzichtelijkheid weggelaten zijn. En voor de mensen die deze naald zoeken; er zit een BAK naald in .
Je kan ook eens kijken hoe de Rover Montego 2.0i's precies in elkaar zitten, ik heb één keer onder een motorkap gekeken en daar zag ik iets dat duidelijk een HIF of familie hiervan was, maar dan i.c.m. een computer/injectiedoos
Voor de handige knutselaar wellicht interressant? Als iemand hier meer over weet lees ik het graag.
M vr gr,
Erik
De hoodzakelijke reden dat ik er eigenlijk naar vroeg is omdat zoals Eelke ook al aan heeft geven het klepje eropzit vanwege emissie eissen. En ik kan me moelijk voorstellen dat ze daar vroeger ook zo moelijk over dachten. Alleen zit je dan natuurlijk wel vaak op een wat ouder type auto.
Daar kan een automatische choke op zitten.
Overigens, als een SD1 onregelmatig stationair liep zetten ze de klepjes vast... Daarmee was vaak het probleem over. Die klepjes zitten er wel vaak op.
Ik dacht vorige week gezien te hebben dat een meastro met hif-carb een gesloten gasklep heeft...
Ff checken zaterdag!
Ik heb nog naar de carb van een meastro gekeken en heeft een gesloten gasklep! Ook in de handboeken zijn ze allemaal gesloten...
'Tis al een behoorlijk oud topic maar toch even een vraagje:
Heeft iemand eigenlijk nog gedonder met zijn emissie-eisen gehad na het wisselen van de klep met 'poppet valve' naar een gesloten versie? In mijn '92 Cooper zit ook een versie met klep en die wil ik eigenlijk vervangen door een dichte.
En daarnaast [i:13c8xli7]off-topic[/i:13c8xli7]:
Wie heeft het aangedurfd de as van de klep dunner te maken of te halveren zoals Vizard dat beschrijft? Zonder gesplitste einden van de schroeven lijkt me het eerlijk gezegd nogal een riskante onderneming en ook heb ik mijn bedenkingen bij de stevigheid van de as.
Ik denk niet dat ik het aandurf
Discussie over de modificatie gesplitst naar dit topic.
Over de emissie eisen werd nog dit gezegd:
Bartje schreef: Dat fijne klepje in de gasklep dient om tijdens decellereren de uitstoot omlaag te krijgen.
Je hoeft niet bang te zijn voor problemen bij de APK, waarschijnlijk hoef je al geen viergastest te doen (vanaf 93 meen ik), en dan nog wordt alleen stationair en op toeren gemeten, niet tijdens delellereren.
[Gesplit uit http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=944 - Eelke]
ik zit dit zo eens te volgen, heb zelf ook een hiff 44 erop zitten, welk klepje moet je afdichten en wat bereik je ermee?
Er zit maar 1 klepje in de gasklep
Er zit een een soort metalen "dopje" in de klep die door een veer wordt dichtgetrokken, maar, neem ik aan, door het vacuum in de motor opengetrokken kan worden.

Waar het precies voor dient weet ik niet, en wat het voor nut heeft weet ik ook niet. Ik zou me op zich zelfs voor kunnen stellen dat het niet zo'n goed idee is om het af te dichten omdat het een bypass vormt bij gesloten gasklep, maar Richard heeft het vast niet uit zijn duim gezogen. En de uitleg gaat nu vast komen
Eelke schreef:
Waar het precies voor dient weet ik niet, en wat het voor nut heeft weet ik ook niet. Ik zou me op zich zelfs voor kunnen stellen dat het niet zo'n goed idee is om het af te dichten omdat het een bypass vormt bij gesloten gasklep, maar Richard heeft het vast niet uit zijn duim gezogen. En de uitleg gaat nu vast komen
Zou beter moeten zijn voor de flow om deze af te stoppen/ dicht te solderen.
Zat bij mijn hif 44 gelukkig geen klepje in.
Mja, is natuurlijk wel een relatief groot obstakel als de gasklep helemaal open staat. Maar dan vraag ik me toch af waarom ze het erin hebben gezet.
k dacht ik de enige was die niet wist waar het voor diende, maar dat is dus blijkbaar niet zo. in mijn hiff zit ook niet zo'n klepje dus dan ben ik helemaal benieuwd waarom het op de ene wel en op de andere niet zit
Misschien heeft het iets met type/leeftijd te maken...
Op mijn cooper '91 zit het iig wel op...
Ik heb het vandaag eens gevraagd aan Bas van Longbridge, toen ik bezig was om mijn HIF weer in elkaar te zetten. Het heeft te maken met emissie-eisen. Als je afremt op de motor dan is je gasklep helemaal dicht. Daardoor wordt de verbranding heel slecht (kennelijk komt er toch nog wat benzine in de motor (bypass?) en dus de uitstoot van CO relatief hoog. Dit klepje, nu, wordt in zo'n geval opengetrokken door het vaccuum in de motor, zodat er wat lucht bij de verbranding kan. Ik ga ook maar eens op zoek naar een gasklep zonder klepje.
Maar wat is het nut van een gasklep zonder zo'n klepje? Alleen voor een goede flow? Wanneer laat het klepje door?
Ja, dat is "alleen" voor een goede flow. Maar als je dat vraagt heb je nog nooit gezien hoe dat ding uitsteekt als de gasklep helemaal open staat.
Het gaat dus open als de gasklep op zich dicht staat (gas los), maar de motor nog wel zuigt (dus als je op de motor afremt).
Jawel, is zo'n 10 mm lang en 8 mm in doorsnede.
Is wel een groot obstakel, maar wist niet of er meer redenen zijn...
Gaat ie dan ook meer klapperen in de uitlaat bij het loslaten van het gas? Is altijd gaaf natuurlijk!!!
Dat weet ik niet. Zou best kunnen, eigenlijk. Ik baal inderdaad ook dat de MG van mijn Pa echt lekker blubbert bij gas loslaten en dat mijn Coopertje altijd hooguit een beetje knetterde. Ik weet natuurlijk niet hoe het is met de nieuwe setup (o.a. LCB), maar ja...
Jazeker dieene pk zal hij vast merken.
Alle beetjes helpen natuurlijk. PK-tje hier, PK-tje daar... En je doet het natuurlijk ook voor het idee.
Nog even over die gesloten gasklep...
:)" title="Evil" />
:)" title="Evil" />
:)" title="Evil" />

Hij rouleert! Als ik het gas los laat of op de moter ga afremmen doet ie goed z'n werk! Hij klapert z'n best.
Er komen soms vlammen uit de uitlaat, maar ik zie ze nooit...
Je hebt er dus 1? Waar heb je die vandaan gehaald?
Eelke schreef:
Je hebt er dus 1? Waar heb je die vandaan gehaald?
Ze hebben gezeten op de oudere Hif's
Zijn er eigenlijk nog meer auto's geweest (afgezien van de Metro en Mini) die uitgerust zijn met een Hif 44 carb?
Toevallig heb ik ze weleens gezien bij een oude Rolls Royce. Ik weet niet of het 38, 44 of groter was (is er nog groter?), maar hij had er twee.
Die IME is toch iets moois. Googlen naar HIF44, "and who comes up with the goods??"
http://www.ime.org.uk/ime/h/hifs.html schreef:
Cars that use the HIF6/44:
[list:1wea0u35][*:1wea0u35]Metro 1300[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]MGB v8 GT[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Montego 1300 1985 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Morrris Ital 1300 & auto[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Marina 1.7[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]2 litre Sherpa vans[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]440 Metro vans[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Metro 575 vans 1982 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Mini Cooper 1990 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Maestro 1.3 HC, 1.3 UL, 1.6[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]3.4 manual choke conversion v6 Jaguars 1984 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]ALL Austin Princesses 1976 or 79 on depending on model[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Austin Ambassadors[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]Austin Marina USA 1972 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]1300 Allegro 1981 on 1500's 1979 on[/*:m:1wea0u35]
[*:1wea0u35]1972-74 Austin 2200 Landcrabs[/*:m:1wea0u35][/list:u:1wea0u35]
De niet gesloten dan...
Mini Power: Wat? Richard vroeg of er nog andere auto's dan Metro en Mini zijn geweest met HIF44 carb. Ja dus. OK, ietwat off-topic, maar als je wil achterhalen waar de gesloten variant op zit... lijkt me niet te doen. (Ook weer typisch zoiets waar de Engelsen ergens halverwege op overgestapt zijn, waarschijnlijk, dus het zal uberhaupt wel niet zo zwart/wit zijn).
Volgens de betreffende Haynes gebruikt de Rover SD1 3500 ook een HIF6, maar dan dubbel. Op de tekeningen van 'carburettor overhaul' zie ik geen gaatje in een gasklep, maar dit kan ook voor de overzichtelijkheid weggelaten zijn. En voor de mensen die deze naald zoeken; er zit een BAK naald in
.
Je kan ook eens kijken hoe de Rover Montego 2.0i's precies in elkaar zitten, ik heb één keer onder een motorkap gekeken en daar zag ik iets dat duidelijk een HIF of familie hiervan was, maar dan i.c.m. een computer/injectiedoos
Voor de handige knutselaar wellicht interressant? Als iemand hier meer over weet lees ik het graag.
M vr gr,
Erik
De hoodzakelijke reden dat ik er eigenlijk naar vroeg is omdat zoals Eelke ook al aan heeft geven het klepje eropzit vanwege emissie eissen. En ik kan me moelijk voorstellen dat ze daar vroeger ook zo moelijk over dachten. Alleen zit je dan natuurlijk wel vaak op een wat ouder type auto.
Daar kan een automatische choke op zitten.
Overigens, als een SD1 onregelmatig stationair liep zetten ze de klepjes vast... Daarmee was vaak het probleem over. Die klepjes zitten er wel vaak op.
Ik dacht vorige week gezien te hebben dat een meastro met hif-carb een gesloten gasklep heeft...

Ff checken zaterdag!
Ik heb nog naar de carb van een meastro gekeken en heeft een gesloten gasklep! Ook in de handboeken zijn ze allemaal gesloten...
'Tis al een behoorlijk oud topic maar toch even een vraagje:

Heeft iemand eigenlijk nog gedonder met zijn emissie-eisen gehad na het wisselen van de klep met 'poppet valve' naar een gesloten versie? In mijn '92 Cooper zit ook een versie met klep en die wil ik eigenlijk vervangen door een dichte.
En daarnaast [i:13c8xli7]off-topic[/i:13c8xli7]:
Wie heeft het aangedurfd de as van de klep dunner te maken of te halveren zoals Vizard dat beschrijft? Zonder gesplitste einden van de schroeven lijkt me het eerlijk gezegd nogal een riskante onderneming en ook heb ik mijn bedenkingen bij de stevigheid van de as.
Ik denk niet dat ik het aandurf
Discussie over de modificatie gesplitst naar dit topic.
Over de emissie eisen werd nog dit gezegd:
Bartje schreef:
Dat fijne klepje in de gasklep dient om tijdens decellereren de uitstoot omlaag te krijgen.
Je hoeft niet bang te zijn voor problemen bij de APK, waarschijnlijk hoef je al geen viergastest te doen (vanaf 93 meen ik), en dan nog wordt alleen stationair en op toeren gemeten, niet tijdens delellereren.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.