[Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Eelke schreef:
Het zijn Mk.3 achterlichten.. toch..?




U gaat niet door voor de koelkast! :P

De MK3 heeft nog geen achteruitrijlicht zoals jouw MK4 achterlichten wel hebben :)

Dit zijn dus MK3 achterlichten:

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

:? zijn dit dan niet MK II lichten? Ik dacht dat MK I die kleine waren en dat daarna deze kwamen. Wat zijn dan MK II lichten?

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Dat dacht ik dus ook, Patrick. Maar nu ik erover nadenk is geloof ik de verwarring dat zowel de Mk.2 als de Mk.3 het tweede type achterlichten (dus van de foto) heeft, en dat het type met achteruitrijlicht op de Mk.4 is geintroduceerd (overigens waren de eerste Mini's met zulke achterlichten Innocenti's - is een Italiaans idee om er nog een achteruitrijlicht aan te hangen).

Het is dus het derde type achterlicht, maar dat kwam pas op de Mk.4 Mini. Correct me if I'm wrong. Hoe dan ook is het tweede type achterlichten aanduiden als Mk.3 achterlichten wel erg verwarrend.

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Patrick schreef:
zijn dit dan niet MK II lichten?




De achterlichten van de MK2 en MK3 zijn hetzelfde, dus je hebt wel gelijk :)

Het grote verschil tussen beide modellen zijn de portieren die voorzien zijn van draairamen ipv schuiframen en inwendige scharnieren ipv uitwendige.

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Zonder achteruitrijlichten is MK II
Met is MK III

Die zaten namelijk ook al op de 1100 special...

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Mini Power schreef:
Die zaten namelijk ook al op de 1100 special...




Die zijn toch vanaf '77 gemaakt :?

Ik heb het ff nagezocht, en de Mk4 werd gemaakt vanaf '76 tot '84 :)

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Het model hoeft niet hetzelfde te zijn als het model achterlicht dan... :?

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Ik bedoel maar... :D

Maar het is nu toch duidelijk:
[list:3qnlhtpd][*:3qnlhtpd]Er zijn drie types achterlichten[/*:m:3qnlhtpd]
[*:3qnlhtpd]Het eerste type achterlicht zat op de Mini Mk.1 (veelal Mk.1 achterlicht genoemd).[/*:m:3qnlhtpd]
[*:3qnlhtpd]Het tweede type achterlicht zat op de Mini Mk.2. en Mk.3 (veelal Mk.2 achterlicht genoemd).[/*:m:3qnlhtpd]
[*:3qnlhtpd]Het derde type achterlicht zit op Mk.4 en hoger.[/*:m:3qnlhtpd][/list:u:3qnlhtpd]
Tja, hoe moet je dan dat derde type achterlicht noemen? Ik hou het maar bij "het derde/laatste type".

RE: [Split] Mk.1,2,3,4 achterlichten

Tijdens de overgang van MK3 naar MK4 heeft mini nog al zitten aan te klooien. De echte MK3 heeft nl ook nog een extra dakgootje. Tussen 76 en 78 zijn er mini's uitgegeven met dubbele dakgoot en MK2/3achterlichten en er zijn mini's uitgegeven met enkele dakgoot en MK4 achterlichten (met achteruitrijlicht). daarnaast heeft een kleine oplage ook nog een tussentype gehad. dit zijn wel achterlichten die bestaan uit 3glaasjes (zoals MK4) maar dan is het witte onderglaasje rood en fungeerd als remlicht. Dit type is afgekeken van de Inno.

Paar duidelijke verschillen in types:

MK1: kleine rondvormige achterlichten, deuren met schuiframen en buiten scharnieren, kleinere achterruit, kleine knipperlichten voor en moterkap zonder rand (snorgril), midden teller

MK2 Vierkante achterlichten zoals plaatje, deuren met schuiframen en buiten scharnieren, normale achterruit, kleine knipperlichten voor, moterkap met rand (grill zoals we hem nu kennen) en midden teller

MK3 2kleurig vierkante achterlichten zoals plaatje, deuren met draairamen zoals we kennen met binnenscharnieren, normale achterruit, kleine knipperlichten voor, moterkap met rand (grill zoals we hem nu kennen) en midden teller

MK4 3kleurig vierkante achterlichten met achteruitrijlicht, normale deuren, normale achterruit, grotere knipperlichten voor, 2 of 3 tellers achter stuur, schijfremmen voor in plaats van trommelremmen.

Naast deze verschillen kun je aan nog veel meer dingen een type herkennen (BV het randje boven de deur is bij MK1/2 breeder dan bij later types enz)
Dit is een globale omschrijving van de verschillen. Het kan zijn dat ik iets fout heb gezet maar er zijn zo veel verschillen dat ik die nooit allemaal zou kunnen opschrijven. Ik weet dat er minimaal 100 verschillende modelen zijn uitgegeven. maar ik kom nog steeds modellen tegen die niet in die lijst van 100 voorkomen. zullen waarschijnlijk zo'n 200 verschillende type's geweest. Ik denk dat mini het zelf ook niet allemaal weet. :?