[Split] Overdruk of onderdruk?

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Wil ik zeker uitleggen Crispy,

Rene schreef:
Te hoge carter druk wordt veroorzaakt door slecht afsluitende zuigerveren.




Onderdruk ontstaat in de cilinder en werkt volgens de arbeid van de motor, de onderdruk in de cilinder ontstaat doordat er een zuigkracht aanwezig is, de zuiger gaat omhoog Compressie slag, door deze compressie druk wordt de zuiger weer omlaag geduwt en begint nu de arbeidslag. Wanneer de zuigerveren versleten zijn zal altijd druk hierlangs ontsnappen naar het carter in, die druk moet er ook weer uit, nu wordt die pijlstok eruitgehaald en zal de druk langsdaar ontsnappen onderdruk.
Nu wanneer die pijlstok blijft zitten zal er altijd olie onderdruk naar de carterontluchting in geduwt worden, dit merkt men snel genoeg of heeft het men al ééns gezien als er olie in de behuizing van het luchtfilter licht.

De carterontluchting is er tevens voor dat de olie in het carter blijft en er niet uitkomt onder druk.
Bij een goedwerkende carterontluchting kun je deze onderdruk zelf waarnemen en uitproberen, door bij draaien van de motor de olievuldop los te halen, men merkt dan of men zou moeten gaan merken dat de motor slechter gaat lopen.

De Overdruk ontstaat wanneer de carterontluchting verstopt is. Men hoeft mij niet te geloven maar wanneer er overdruk is merk je dit snel genoeg, door die groote druk wat ontstaat duwt de druk de olie overal uit kieren en naden.
Je mag de proef op de som nemen, karterontluchting afsluiten zodat de druk hoger wordt, een liter of meer olie bij vullen, auto starten en rustig een 15min wachten, draai dan de vuldop maar los en zet hem op een lopen.
Tip: Doe wel een overal aan of een regenpak :D 8)

Theo

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Dat laatste ben ik het volledig mee eens! :P
Ik had ooit een XR3ien dat gebakje had de neiging om
constant mijn luchtfilter vol te spugen met olie en mijn
kleppendekseldop eraf te laten knallen.
Ik heb toen de kleppendekseldop met een tang wat verbogen
zodat deze er flink op geklemt zat en de carteronluchting
afgesloten. Zo.. opgelost! dacht ik... hehehe
Tot ik onder het rijden ineens een vette knal hoorde
en ik de lak flinters van mijn kap af zag springen!? :(
Kap open en daar zag ik dat echt uit elk gaatje en spleetje
van mijn blokje de olie uit droop!!
Er kwam ook een stevige 20cm lange rookpluim uit mijn
kleppendeksel!

Oliedop is nooit meer terug gevonden.. ;)

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Het verhaal van Linkaard qua onder en overdruk ben ik het alleen niet zo mee eens...
Bij de compressie slag en slecht afsluitende zuigerveren creeer je toch echt een overdruk in het carter die ervoor zorgt dat de oliepeilstok danwel olie het peilstok gat gaat verlaten.
Ook tijdens de arbeids slag zal de druk nog meer toe kunnen nemen door de naar beneden bewegende zuiger en de druk die de arbeidslag teweeg brengt.
Van overdruk kan er in mijn ogen dus bijna geen sprake zijn...

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

leg eens uit Linkaard.

onderdruk (een lagere druk dan de buitenlucht) uit het carter/bak krijg je alleen als je er lucht uitpompt/zuigt (evacupan systeem ofzo). dat gebeurd wel soort van bij stationair toerental, maar bij gasgeven zal dat een stuk minder zijn (minder inlaat vaccum)

er gaan steeds maar twee zuigers omhoog en omlaag dus het netto effect hiervan is nul op de druk

het gat van de oliepijlstok zit in verbinding met het zelfde volume als de rest van de carter ontluchtingen alleen heeft geen vlamdover ( daarvoor zit dat staalwol er in! niet er uit halen dus!) en zit dichter bij de olie. waarschijlijk gaat het minder spetteren als je de olie vuldop er af half losdraait want die ruimte zit via de gaten van de stoterstangen ook weer aan de carter vast

het meest voor de hand liggende is wat Rene en andere al hebben geroepen. zuigerveren sleets of kapot.

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

@SirYun

onderdruk (een lagere druk dan de buitenlucht)



Ik heb niet vermeld dat de druk in het carter LAGER is dan de buitenlucht.
Ten tweede
het meest voor de hand liggende is wat Rene en andere al hebben geroepen. zuigerveren sleets of kapot.


Heb ik ook niet geroepen dat ik deze stelling ontken of het tegendeel bewijs, de quote van Rene heb ik geplaats aan de hand van de vraag van Crispy.
er gaan steeds maar twee zuigers omhoog en omlaag dus het netto effect hiervan is nul op de druk



Hoe is het dan mogelijk dat er compressie gemeten kan worden?
Hoe snel gaan deze omhoog of omlaag? bij 1 slag ja zal het effect nul komma nul zijn.
Je haalt hier de buitendruk aan het licht de atmosfeer, we zitten hier namelijk ook nog met andere feiten, temperatuur, lucht, druk, gassen, afdichtingen e.d. en bij compressie meten meten we echt niet de buitendruk, dit is nog altijd kPA en/of PSI, bandenspanning wordt nog altijd gemeten exclusief de atmosferische luchtdruk.

Het is toch niet moeilijk het verschil tussen onderdruk en bovendruk, wat gebeurt met iets dat onderdruk staat Wat gebeurt er als dat wat onderdruk staat niet weg kan?
De lucht in een kompressor staat onderdruk anders kan die lucht er niet uit, wanneer de druk boven het toegelaten maximale bar komt slaat een overdruk ventiel open.

zoals ik al zei men hoeft me niet te geloven.

informeer bij garage's naar de therm overdruk en onderdruk.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

er gaan steeds maar twee zuigers omhoog en omlaag dus het netto effect hiervan is nul op de druk




linkaard schreef:

Hoe is het dan mogelijk dat er compressie gemeten kan worden?




Nu ga je 2 dingen door elkaar halen, SirYun praat over de druk die nihil zal in het carter, das weer wat anders dan de compressiedruk waar jij het over hebt...

linkaard":nnlj2qwn]
de buitendruk, dit is nog altijd kPA en/of PSI, bandenspanning wordt nog altijd gemeten exclusief de atmosferische luchtdruk.[/quote:nnlj2qwn]

Of Bar ... wat meer gebruikt wordt.

linkaard":nnlj2qwn]
Het is toch niet moeilijk het verschil tussen onderdruk en bovendruk, wat gebeurt met iets dat onderdruk staat Wat gebeurt er als dat wat onderdruk staat niet weg kan? [/quote:nnlj2qwn]

Onderdruk is wel weer wat anders dan onder DRUK...

linkaard":nnlj2qwn]
De lucht in een kompressor staat onderdruk anders kan die lucht er niet uit, wanneer de druk boven het toegelaten maximale bar komt slaat een overdruk ventiel open..

zoals ik al zei men hoeft me niet te geloven..[/quote:nnlj2qwn]

Klopt doe ik ook niet aangezien jij de verschillende termen een beetje verkeerd hanteert.

Maar voor dit een welles nietes verhaal gaat worden lijkt het mij verstandig dat we de bevindingen van de poster afwachten.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Ik heb wat betreft het over- en onderdruk verhaal niet alles gelezen, maar volgens mij ontstaat er wat verwarring doordat verschillende mensen uit gaan van verschillende betekenissen van die termen (ben ik ook eens tegenaangelopen toen iemand het had over onderdruk en ik over vacuums begon).

Enerzijds heb je de natuurkundige betekenis van overdruk (een overschot aan druk) en onderdruk ("vacuum"). De definities die linkaard gebruikt - als ik het destijds een beetje begrepen heb (sorry, had nu even geen tijd om je uitgebreide uitleg te lezen linkaard) - hebben meer te maken met de locatie in de motor waar (of de manier waarop?) de druk ontstaat (in beide gevallen dus "overdruk" in de zin van de natuurkundige betekenis van de termen).

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Rene schreef:
Nu ga je 2 dingen door elkaar halen, SirYun praat over de druk die nihil zal in het carter, das weer wat anders dan de compressiedruk waar jij het over hebt...




Ahja nu haal ik twee dingen door elkaar, dit heeft er wel mee te maken. Dus die druk in het carter zal nihil zijn. :? wat Siryun hiermee bedoelt te zeggen volgens jou, er wordt dus een repley naar mij toe gegeven zie bovenstaande, maar op onderstaande gegevens wordt geen ontkenning vermeld.

Rene":2irq3b5f]Te hoge carter druk wordt veroorzaakt door slecht afsluitende zuigerveren.
[/quote:2irq3b5f]

Chrizz":2irq3b5f]als je krukaslagers versleten zijn gaat je kruk "zweven"/op en neer bewegen. Hierdoor krijg je op een of andere manier druk (als je een blaadje heen en weer beweegt gaat de lucht ook verschuiven => druk).[/quote:2irq3b5f]
Dit zal dan ook wel nihil zijn het bovenstaande niet.

Rene":2irq3b5f]Onderdruk is wel weer wat anders dan onder DRUK... Klopt doe ik ook niet aangezien jij de verschillende termen een beetje verkeerd hanteert.
Maar voor dit een welles nietes verhaal gaat worden lijkt het mij verstandig dat we de bevindingen van de poster afwachten.
[/quote:2irq3b5f]

Inderdaad onderdruk en onder druk is totaal iets anders. ik trachte het iets duidelijk uit te leggen in begrijpelijke taal, voor mensen die weinig of geen ervaring ermee hebben of voor mensen waarvoor het latijn is, dat de olie via de peilstokhouder onder druk naar boven komt.

Dan begin ik even opnieuw, reagerend op Eelke zijn gezegde.

Bij een draaiende motor is altijd een onderdruk aanwezig, deze onderdruk zorgt ervoor dat de gassen die zich in de carter en onder het kleppendeksel bevinden, weer teruggezogen worden naar de motor in, een eindeloose cyclus dus die zich telkens herhaald.
Een motor werkt volgens de onderdruk die gekreeërd wordt, een bougie geeft een vonk, die geeft weer een verbranding. Een lucifer brandt niet zonder lucht, en een bougie kan geen verbranding teweeg brengen zonder lucht, die lucht wordt aangezogen volgens het vacuüm princiepe (onderdruk) enz, enz enz,
ng/-NG: negative gauge druk, de gemeten druk beschouwd ten opzichte van de atmosferische druk als bovendruk. Wordt bijvoorbeeld gebruikt om de onderdruk aan te geven in spruitstukken.(vast wel ééns gezien)

De onderdruk waar ik over spreek is een druk die in het karter ontsaat (laten we maar zeggen dan overdruk)de druk in het carter kan te hoog worden door de onderdruk die gerenegeerd wordt en langs de zuigers wordt afgeperst.(versleten zuigerveren zeggen ik maar).
Wanneer er geen druk is kan ook een oliedrukmeter niet werken, deze geeft een hoge druk of een lage druk aan. De oliedrukmeter geeft een hogere druk aan bij koude motor en een lagere druk bij een warme motor.
Als ik dan even de les natuurkunde terug erbij neem heb ik geleerd dat een vloeistof wanneer er een onderdruk is tov de luchtdruk (ato)(de gasdruk in atmosfeer bovenop de atmosferische luchtdruk en waarden en gegeven laat ik buiten beschouwing)
een vloeistof zal stijgen, wanneer er over overdruk gesproken wordt dan zal de vloeistof naar beneden geduwd worden.
Hier sijgt de olie omhoog via de pijlstok in een nauwere buis (venturie) ofwel via de carterontluchting als de peilstok op zijn plaats zit.
Het carter heeft dus een een te groote druk die ontstaat door de onderdruk en in het vakjargon wordt dan gezegd,of gesproken de motor heeft te veel onderdruk.
Bij overdruk spat de olie aan alle kanten eruit.
en kan dit zelf testen en moet men een cilinderlek test doen.
perslucht op het bougie gat zetten met de zuiger op het einde van de compressieslag en luisteren waar je de lucht naar toe stroomt.

lucht uit de uitlaat? lekke uitlaatklep.
lucht inlaatspruitstuk? lekke inlaatklep
lucht via olievuldop? lekke klepdoorvoering(en)
lucht via de peilstok? versleten zuigerveren enz,

Te grote carterdruk (onderdruk)
- Doorblazen langs zuigers wegens slijtage van cilinders, zuigers, zuigerveren.
- Gebroken of vastzittende zuigerveren
- Slecht werkende carterventilatie
- Te veel tegendruk in het uitlaatsysteem


Theo

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

linkaard schreef:


Inderdaad onderdruk en onder druk is totaal iets anders. ik trachte het iets duidelijk uit te leggen in begrijpelijke taal, voor mensen die weinig of geen ervaring ermee hebben of voor mensen waarvoor het latijn is, dat de olie via de peilstokhouder onder druk naar boven komt.

[-]

De onderdruk waar ik over spreek is een druk die in het karter ontsaat (laten we maar zeggen dan overdruk)de druk in het carter kan te hoog worden door de onderdruk die gerenegeerd wordt en langs de zuigers wordt afgeperst.(versleten zuigerveren zeggen ik maar).
Wanneer er geen druk is kan ook een oliedrukmeter niet werken, deze geeft een hoge druk of een lage druk aan. De oliedrukmeter geeft een hogere druk aan bij koude motor en een lagere druk bij een warme motor.
Als ik dan even de les natuurkunde terug erbij neem heb ik geleerd dat een vloeistof wanneer er een onderdruk is tov de luchtdruk (ato)(de gasdruk in atmosfeer bovenop de atmosferische luchtdruk en waarden en gegeven laat ik buiten beschouwing)
een vloeistof zal stijgen, wanneer er over overdruk gesproken wordt dan zal de vloeistof naar beneden geduwd worden.
Hier sijgt de olie omhoog via de pijlstok in een nauwere buis (venturie) ofwel via de carterontluchting als de peilstok op zijn plaats zit.
Het carter heeft dus een een te groote druk die ontstaat door de onderdruk en in het vakjargon wordt dan gezegd,of gesproken de motor heeft te veel onderdruk.
Bij overdruk spat de olie aan alle kanten eruit.
en kan dit zelf testen en moet men een cilinderlek test doen.
perslucht op het bougie gat zetten met de zuiger op het einde van de compressieslag en luisteren waar je de lucht naar toe stroomt.

Theo




ik wilde me eigenlijk niet in deze discussie mengen maar dit is echt materie ingewikkelder maken dan dat het is. Zoals Rene aangeeft gebruik je het woord onderdruk (aan elkaar) verkeerd, zeker als je praat over DE onderdruk.

Zoals SirYun zegt betekent onderdruk volgens natuurkunde en van Dale (on·der·druk (de ~ (m.))
1 druk die lager is dan de druk die aan de andere zijde van een scheiding heerst) hetzelfde.

Het komt er op neer dat de hoge carterdruk waarschijnlijk ontstaat door weglekkende druk van explosies in de cilinder langs de zuigeveren; of algehele verstopping van ontluchting waardoor en olie door het pijlstokgat wordt gestuurt...

Dus is eigenlijk iedereen het met elkaar eens....

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

@Daan wat wil je nu bereiken door te zeggen ?

Daan schreef:
wilde me eigenlijk niet in deze discussie mengen maar dit is echt materie ingewikkelder maken dan dat het is. Zoals Rene aangeeft gebruik je het woord onderdruk (aan elkaar) verkeerd, zeker als je praat over DE onderdruk.





Heb ik niet juist vermeld in mijn repley zie onderstaande quote het volgende,
linkaard":7i57t22h]Inderdaad onderdruk en onder druk is totaal iets anders. ik trachte het iets duidelijk uit te leggen in begrijpelijke taal, voor mensen die weinig of geen ervaring ermee hebben of voor mensen waarvoor het latijn is, dat de olie via de peilstokhouder onder druk naar boven komt.
[/quote:7i57t22h]

Siryun beweerd of beweerde dat wat ik had vermeld dat die druk nihil zou zijn in het karter, LEES DE POST door, dan is mijn voorlaatste repley duidelijk genoeg of niet.
Dan ga ik effe verder redeneren en lezen en vermeld Chrizz het volgende
Chrizz":7i57t22h]als je krukaslagers versleten zijn gaat je kruk "zweven"/op en neer bewegen. Hierdoor krijg je op een of andere manier druk (als je een blaadje heen en weer beweegt gaat de lucht ook verschuiven => druk).
[/quote:7i57t22h]

Ik vermeld hier niet iets op de 1 of andere manier, wat ik vermeld kan ik waar maken en bewijzen, en wordt heus niet uit de lucht gegrepen, je moet niet denken dat ik pas met mini's of de samenhang van de techniek bezig ben. Heb al meer mini's in mijn handen gehad en gemaakt voor mezelf of anderen mensen of mede forummers dat ze NU maar ééns gaan preken. Derhalve kan ik zeggen en ben ik trots erop dat die mensen en die mede forummers nooit een beklag doen bij mij dat ofwel mijn diagnose onjuist is of dat de MINI van hen is afgekeurd door mijn toedoen. Dan mag Wouterke, Stan, Sebastiaan, Bullie en weet ik nog wie allemaal nu opstaan en het tegendeel bewijzen.

Jouw gezegde
Daan":7i57t22h]Het komt er op neer dat de hoge carterdruk waarschijnlijk ontstaat door weglekkende druk van explosies in de cilinder langs de zuigeveren; of algehele verstopping van ontluchting waardoor en olie door het pijlstokgat wordt gestuurt...
[/quote:7i57t22h]

Nu ben ik weer aan de beurt dit is nihil lees de repley's na van Siryun.

Helaas gaat hier meteen een reaktie komen van Eelke dat ik op de man speel, nee ik speel niet op de man maar jij tracht dit te doen, en geef ik mijn verweer naar aanleiding van je repley.


THEO

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Al weken volg ik het topic dat de mini van BadBert niet meer loopt helaas, Ik gan nu donderdag afreizen naar Eindhoven en hoop ik dat ik GIZMO aan het lopen zal krijgen, het meeste werk is gedaan daar ga ik niet meer achteraan maar dat KRENG sorry Badbert Zal gaan lopen.
En hoop ik dat ik het klaar krijg dat ie gaat lopen, maar toveren kan ik niet.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

linkaard schreef:
@Daan wat wil je nu bereiken door te zeggen ?




Ik wil het volgende zeggen. Iemand zit met een probleem. De hoofdfunctie van een (dit) forum is dit probleem oplossen. Mijn motto is, houd dit simpel en "to te point"; zodat de betreffende persoon er iets mee kan. Leg voor wat er hoogstwaarschijnlijk aan de hand is, dit maakt het lekker overzichtelijk. Overloos praten over spraakverwarringen (en vooral dit in mijn ogen iets dat krom is recht proberen te praten) maakt het niet overzichtelijker


Je hebt aanmerkingen op deze quote omdat je dit als nihil ziet:
Daan":xl0d26o8]Het komt er op neer dat de hoge carterdruk waarschijnlijk ontstaat door weglekkende druk van explosies in de cilinder langs de zuigeveren; of algehele verstopping van ontluchting waardoor en olie door het pijlstokgat wordt gestuurt...
[/quote:xl0d26o8]


Ik snap niet wat je hiermee wil, je zegt namelijk zelf in je post van di 1 nov 10:02

linkaard":xl0d26o8]
Te grote carterdruk (onderdruk)
- Doorblazen langs zuigers wegens slijtage van cilinders, zuigers, zuigerveren.
- Gebroken of vastzittende zuigerveren
- Slecht werkende carterventilatie
- Te veel tegendruk in het uitlaatsysteem
[/quote:xl0d26o8]

dit is precies wat ik resumeer (zonder tegendruk in het uitlaat systeem wat ik zelf namelijk als niet waarschijnlijk zie in dit geval)

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Beste Daan dat wordt door SirYun ontkend dat die druk bijna niets of nihil is, ofwel de repley van Rene die zegt dat SirYun bedoelt te zeggen deze nihil is omdat ik had vermeld onderdruk ontstaat door...........lees het maar ééns goed na.

Kan dit topic niet gesplitst gaan worden.
;)

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Om het helemaal op te helderen.
Siryun zegt iets anders, namelijk:

het effect dat hij hij nihil noemt (en ook absoluut is) is de onderdruk (dus lager dan atmosferisch ;)) gegenereerd door het omhoog gaan van twee zuigers doordat tijdens dezelfde beweging weer twee zuigers omlaag gaan. De inhoud van het volume onder de zuigers blijft dus netto ten alle tijden constant....

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Daan/SirYun schreef:
De inhoud van het volume onder de zuigers blijft dus netto ten alle tijden constant....




En de druk in het carter wordt daar dus niet door beïnvloed.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Dat er geen onderdruk in de natuurkundige zin (lagere druk dan de buitenlucht) ontstaat is voor iedereen volgens mij wel duidelijk, en uiteindelijk heeft ook niemand dat beweerd.

Een aantal dachten dat linkaard dat bedoelde, maar die bedoelde met onderdruk heel iets anders. En wat hij bedoelde heeft hij volgens mij behoorlijk uitgebreid heeft uitgelegd.

Het is ook niet de eerste keer dat ik op die manier over onderdruk hoor.

Volgens mij is iedereen het met elkaar eens :)

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

FF in het kort:
carterdruk is afhankelijk van 2 oorzaken:
1) De afzuiging door het inlaatspruitstuk.
2) De lekkage van de gassen langs de zuigerveren tijdens de arbeidsslag.
1 veroorzaakt een druk lager dan de buitenlucht in het carter.
2 veroorzaakt een druk hoger dan de buitenlucht in het carter.
Is oorzaak 1 sterker dan 2, dan is de motor gezond en is de druk in het carter lager dan de buitenlucht. Een vacuummeter op het carter is een goede gezondheidsmeter van een motor.
Is oorzaak 2 sterker dan 1, dan lekt er dus veel langs de zuigerveren en is de boel versleten.
Als je de afzuiging niet door het spruitstuk doet maar alleen open laat heb je altijd een kleine overdruk in je carter die weglekt via die opening; een zuigerveer is nooit perfect.
Als je de afzuiging niet door het spruitstuk doet maar afdopt, zal de druk een andere uitweg zoeken. Zoals langs de peilstok, of via de steekasringen.
Overigens is afzuiging door de uitlaat ook een mogelijkheid, dan krijg je minder vuil in de inlaat. Een mooi combi systeem staat in Vizard (= motorboek) uitgelegd.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Ik vraag me af of jullie je niet een (klein)beetje te(olie?)druk maken............................

doei,
Lex

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

[="Turbomini"]Ik vraag me af of jullie je niet een (klein)beetje te(olie?)druk maken............................



We kunnen ook niets vermelden en zwijgen, of er iets van opsteken.

@Hugo

Maar jij schrijft: Als je de afzuiging niet door het spruitstuk doet maar alleen open laat heb je altijd een kleine overdruk in je carter die weglekt via die opening; een zuigerveer is nooit perfect.
Als je de afzuiging niet door het spruitstuk doet maar afdopt, zal de druk een andere uitweg zoeken. Zoals langs de peilstok, of via de steekasringen.

Ik heb vandaag zelf iets uitgeprobeerd dat linkaard om schreef, de carterontluchting los gehaald en ging de motor rustiger lopen en zakte af in toeren.
Ook met de olievuldop te verwijderen had ik precies dezelfde waarneming.
Toen heb ik mijn carter ontluchting dicht genepen, en de olie dop had ik los erop
gelegd het duurde nog geen twee minuten en de dop vloog eraf.
Wat jij dus zegt als je die afdopt zoekt de olie een andere weg inderdaad,
maar dan maak je wel overdruk dus dat kan niet wat je zegt.
Ik had ook mijn bedenkingen met hoe het nu werkte, maar nu is het me duidelijk
Als ik nu de post's lees van linkaard, dat een motor onderdruk maakt
en je dat zelfs kunt merken want ik heb het getest, hebben we carterdruk
Wordt die nu dan te hoog door de onderdruk die gemaakt wordt stijgt de carterdruk.
linkaard zegt dat in het vakjargon gesproken wordt dat de motor dan teveel onderdruk
heeft, omdat de druk in het carter groter wordt, als ik het dan goed allemaal
stukje bij beetje in elkaar puzzel maakt de motor te veel onderdruk waardoor die druk in het karter te hoog wordt.

Als ik verkeerd zit na mijn gedacht dan zal het wel gezeged worden.

Ja karterdruk en oliedruk is apart.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

bertan schreef:
Ik heb vandaag zelf iets uitgeprobeerd dat linkaard om schreef, de carterontluchting los gehaald en ging de motor rustiger lopen en zakte af in toeren.




Dat klopt, dan krijgt'ie teveel lucht via de carb, wordt het mengsel arm en daalt het toerental.

bertan":24cae8gd]Ook met de olievuldop te verwijderen had ik precies dezelfde waarneming.[/quote:24cae8gd]

Is inderdaad het zelfde.


bertan":24cae8gd]Toen heb ik mijn carter ontluchting dicht genepen, en de olie dop had ik los erop
gelegd het duurde nog geen twee minuten en de dop vloog eraf.
Wat jij dus zegt als je die afdopt zoekt de olie een andere weg inderdaad,
maar dan maak je wel overdruk dus dat kan niet wat je zegt.[/quote:24cae8gd]

Nee, ik zeg dat de carterdruk een andere weg zoekt, niet de olie. Die carterdruk heerst ook onder de klependeksel, en dus ook onder de olievuldop. Oliedruk heerst niet onder de olievuldop. Laat het hele oliedrukverhaal weg, mijn verhaal klopt echt en wordt bevestigd bij je bevindingen...

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

bertan schreef:
bertan schreef:
Ik heb vandaag zelf iets uitgeprobeerd dat linkaard om schreef, de carterontluchting los gehaald en ging de motor rustiger lopen en zakte af in toeren.



Hugo":1ywuctro]Dat klopt, dan krijgt'ie teveel lucht via de carb, wordt het mengsel arm en daalt het toerental.
[/quote:1ywuctro]

Dat klopt dus niet! de onderdruk (vacuum)die nodig is wordt minder. Zelfs als je de onderdruk slang losneemt zakt de motor in toeren.

Hugo":1ywuctro]Nee, ik zeg dat de carterdruk een andere weg zoekt, niet de olie.[/quote:1ywuctro]

Wat zit erin het carter? olie, de carterdruk zoekt dus een andere weg volgens jou, langs de peilstok of steekasringen klopt inderdaad, de carter druk vliegt eruit en de olie blijft dus in het carter want die zoekt een andere weg.

Ik ga weer een stapje verder. Je zegt?


Hugo":1ywuctro]
Die carterdruk heerst ook onder de klependeksel, en dus ook onder de olievuldop.[/quote:1ywuctro]
Wat gebeurt nu dan bij het afnemen van de olievuldop?? is er dan minder carterdruk? of komt er meer lucht via de carb?


mijn verhaal klopt echt en wordt bevestigd bij je bevindingen...




De bevindingen heeft ie uitgevoerd aan andere verhalen, en klopt jouw verhaal niet.

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Hmm.. ik stop even met quoten. Je haalt oliedruk erbij en da's niet logisch. Laat die olie er buiten, want dat er olie in het carter zit is waar, maar die staat daar niet onder oliedruk.
Daarnaast haal je bij het loshalen van de carterventilatie niet alleen het carterventilatie los, maar open je ook die ingang van de carb, daardoor de toerentalwijziging.
En ja, bij het verwijderen van de olievuldop verdwijnt eventuele druk in het carter. Het carter en de kleppendeksel staan in open verbinding, even als de distributiekast en de dropgear behuizing. Als je dus ergens een dop verwijdert en de carterventielatieslang zit aan de carb, komt er via die weg meer lucht in de carb.

Dit was even mijn laatste post in dit onderwerp. Voor verdere discussie ben ik uiteraard te PM-men of te mailen. Maar zolang mijn post niet technisch correct weerlegd wordt lijkt het me niet nuttig de discussie publiekelijk voort te zetten.

default

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

@Hugo Je vermeld:

Hugo schreef:
je haalt oliedruk erbij en da's niet logisch. Laat die olie er buiten, want dat er olie in het carter zit is waar, maar die staat daar niet onder oliedruk.




Ik spreek niet over de oliedruk

De vraag was
Superrob":2k6qqgbg]. Er is een zodanige overdruk dat de olie via de peilstok eruit gedrukt wordt. Niet zeer heftig, behalve als je er een uur mee over de snelweg rijd om [/quote:2k6qqgbg]

De druk in het carter is te hoog dit heeft een oorzaak. De olie en de aanwezige overdruk zoeken een uitweg. De carterdruk gaat via de carterventilatie, de aanwezige overdruk zoekt op dat moment zijn weg via de peilstok. De carterontluchting en slangen hebben een bepaalde doorsnee binnen diameter, hier door stroomt een bepaalde kubieke centimeter carterontluchting, meer ontluchting of overddruk wat is ontstaan kan er niet door.
Men gebruikt toch ook geen 6Amp zekering terwijl 25Amp wordt voorgeschreven

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

linkaard schreef:

De druk in het carter is te hoog dit heeft een oorzaak.




Klopt... helemaal met je eens... laten we het bij de oorzaak houden en niet al te veel geneuzel er bij halen over hoe en wat, welke manieren je druk kan interpreteren en (mis) bruiken...
Punt is nog steeds dat die druk er is en dat dit opgelost moet worden.
Zoals het verhaal er nu voorstaat(zie andere helft van deze gesplitte topic) is het een combi van een lekke koppakking met misschien nog wel iets anders...
Wat is de hamvraag en om daar nu hele verhalen over het wel en nietes over te gaan lopen speculeren is mijnsinziens geen zinnige discussie...
Hou je bedenkingen en bevinden simpel te begrijpen( jou eigen woorden Linkaard maar voorlopig maak je daar weinig van waar)

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Rene, laten we vooral een poging doen om het gezellig te houden. Inderdaad ging deze discussie veel te ver in het oorspronkelijke topic, vandaar ook de split. Daardoor is er wat mij betreft ruimte genoeg voor "geneuzel" zoals jij het noemt, of voor discussie zoals een ander het noemt. Wie door wil gaan met de discussie kan dat voor zichzelf wel bepalen denk ik.

Je bedenkingen en bevindingen simpel te begrijpen houden is inderdaad een prima idee, maar dat wil nou eenmaal niet altijd iedereen even goed lukken (ook degenen die wel weten dat dat het streven is).

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

wat een verhaal... heftige discussies :P .

verhaal: mijn 1000 blokje. Ik heb last van een rokend motortje. Hij verbrand (waarschijnlijk) olie en dit zit hem vooral onderin als je vol gas geeft. Nu kwam ik er achter dat mijn carterontluchting lek was.


vraag: Wat gebeurt er als je carteronluchting slang lek is en dus niet meer aangesloten zit op de caburateur?
optie: kan het zo zijn dat ie daardoor juist wat meer olie naar boven trek?
optie: dat ie meer benzine vraagt en daardoor meer gaat roken?

oja... ik heb geen rare slijtage op de cylinderwanden gezien. dus ga er vanuit dat er geen zuigerveren geknapt zijn.

gr. dirk

RE: [Split] Overdruk of onderdruk?

Dirk schreef:
wat een verhaal... heftige discussies :P




Op bovenstaande discussies (o.a. van mijzelf) moet je maar niet op letten... :P
Als je carterontluchting lek is zal je motor slechter lopen omdat hij extra lucht binnen krijgt.
Hij zou dan dus niet meer olie aan moeten trekken...
Hij krijgt die benzine niet want de extra lucht verarmd het mengsel .
Hij zou er wel weer slechter door kunnen trekken(vanwege dat arme mengsel...)