[Split] Radiateur achter de grill

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Ik heb wel eens zitten denken om die fan eraf te slopen en iets anders te bedenken voor de koeling, zoals een radiateur gewoon achter de grill zoals ongeveer elke auto dat heeft omdat dat logisch is. Het scheelt namelijk zoveel in vermogen. Maar ja wat zal een dergelijk setje ongeveer kosten denk je, of heb je daar helemaal geen verstand van? Ik weet ook niet of het zo 1-2-3 te vervangen (of misschien wel te verplaatsen) is. Je blijft natuurlijk een sensor in je radiateur nodig hebben voor de electrische fan en om daarvoor nou een gat in je radiateur te boren en er een draadbusje op te solderen...

Iemand toevallig tips? :?

default

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Elke auto? ? ?

Eej je zit hier wel op de M7C.Nl Mini Forum!!! O:)

Maare je doelt net als bij de Mpi; radiateur / elec. fan vóór de A-series ipv. aan de zijkant.

Sensor zit op de kop bij de thermostaat overigens niet in de radiateur...
weet ff niet precies hoe bij een pre. 97 Mini die fan zijn 'kracht' krijgt; extra pulley bij de v-snaar ofzo?

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Ja precies tegen de grill aan en niet zo ongeveer in mijn wielkast.

De sensor die jij bedoelt is de sensor die je temperatuurmeter aanstuurt in je dashbard. Wanneer je een elektrische fan op je radiateur hebt, die aan moet slaan wanneer je water in de buurt van de 100 graden komt, heb je nog een sensor nodig.

Moderne auto's gebruiken maar 1 sensor doordat deze en het instrumentarium kunnen besturen en een relais kunnen aansturen wanneer de 100 graden wordt bereikt waarmee de fan zal aanslaan. Bij de Mini (tenminste een 1000 uit '88 ) zul je gewoon 2 sensoren moeten gaan gebruiken aangezien het een gesloten regelsysteem is.

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Schamp schreef:
...Je blijft natuurlijk een sensor in je radiateur nodig hebben voor de electrische fan en om daarvoor nou een gat in je radiateur te boren en er een draadbusje op te solderen...

Iemand toevallig tips? :?




Ik zou niet gaan solderen, laat meteen weer los boven de 60 a 70 graden C. En, eerst moet al je vloeistof er uit voordat je onder iets kunt gaan boren.

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Bijou schreef:
Ik zou niet gaan solderen, laat meteen weer los boven de 60 a 70 graden C. En, eerst moet al je vloeistof er uit voordat je onder iets kunt gaan boren.




Ten eertse: sensor plaats je altijd boven, nooit onder anders meet je fout wanneer je niet genoeg toeren maakt en je waterpomp dus niet voldoende rondpompt (warm water stijgt niet alleen op maar aan de bovenkant zit ook altijd de ingang van het water en die is maatgevend). Maar logisch dat je je vloeistof er eerst uithaalt. Ik moet die hele radiateur toch verplaatsen voor mijn plan. Dus dat porbleem is er niet echt.

Ten tweede: Ooit van hardsolderen gehoord? Hoe dacht je anders dat warmwaterleidingen gefitt werden? Tegenwoordig is dat danwel veelal met knelkoppelingen maar er wordt ook nog steeds veel gesoldeert. Je gebruikt dan natuurlijk geen ordinaire tin maar een zilververbinding. Radiateurs worden zo vaak gesoldeert wanneer er ergens een lekje in zit.

Maar nog andere tips die wellicht wel bruikbaar zijn zoals of je ooit ergens deze setjes verkocht hebt zien worden? Ik weet dat ze bestaan en anders kun je er altijd zelf nog een samenstellen, maar misschien dat iemand hier meer kennis en ervaring mee heeft. Wat moet bijvoorbeeld het vermogen ongeveer zijn?

default

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Maare je hebt het toch over een radiateur in de rijwind plaatsen niet onder het spatbord zoals het nú is bij je Mini?

In de Mpi is er weinig plaats voor een 'volwaardige' radiateur...
temp. sensor zit bij de thermostaat op het blok en niet bij de radi!


Weet niet of Reyndert van Asperen op het Forum zit, maar die heeft toch ook een Mini Miglia racert waar een hele grote radiateur voorop staat met externe fan! Of was dat een andere Miniac die racet met een Mini Miglia of Mini Seven?

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Wat ook de tweede sensor zit op je kop? Das vreemd, is niet logisch maar misschien dat deze sensor ook al een dubbele werking heeft, maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk.

Maar zoals het op die foto staat bedoel ik dus ja, maar 1 probleem zo'n joekel is natuurlijk voor een 1000-tje stage 0 niet echt nodig (zelfs onverstandig) en ga ik zo'n beest dus ook never de nooit niet in mijn vooronder krijgen. Iets kleiner is niet alleen wenselijk maar ook noodzakelijk. Ik weet alleen niet hoe het zit met de koeling van de rijwind. Komt er nog een beetje wind door een coopergrill heen?

default

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Nee 1 sensor! :)

Op de radiateur zit niks... de radiateur is meer een 'warmtewisselaar' dan een 'echte' radiateur waar je een 'kern' hebt met bovenkant / onderkant.

Een kleine Calsonic unit overigens

Ja DUH zo'n grote hebbie natuurlijk niet nodig of rij je vaak tegen de redline aan! O:)

Ging er meer om of je van plan was een radiateur voor te plaatsen + externe fan.

Rijwind komt er mijn inziens voldoende doorheen... alleen bij file slaat de elec. fan aan bij normaal gebruik slaat ie bijna nooit aan.

Goede koelvloeistof of verse én voldoende doen ook wonderen. 8)

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Malphy schreef:
Op de radiateur zit niks... de radiateur is meer een 'warmtewisselaar' dan een 'echte' radiateur waar je een 'kern' hebt met bovenkant / onderkant.




Huh? Een radiateur is naar mijn mening niks anders dan een warmtewisselaar, maar wat bedoel je met kern? Ik heb heel wat warmteleer gehad tijdens mijn opleiding maar over een kern hebben wij het nooit gehad.

Maar ik maak op uit je verhaal dat je een '97-er heb. Daar zit een hele computer in. Een 1000-tje uit '88 kent dat allemaal niet en daarom zal er toch een tweede sensor/relais nodig zijn. Maar je kunt radiateurs kopen waar dat allemaal al opzit, met fan en al. Moet je alleen een bevestiging maken de slangen aansluiten en de fan van spannign voorzien.

Bij een 1000-tje zit de fan gewoon op de as van de waterpomp, dus niet eens met een polie en snaar.

default

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Nou je weet wel.:

Jou radiateur heeft een: bovenkant / kern / onderkant met radiateurdopje waar je 'm bij kunt vullen.

Die van mij is in principe 'sealed'... ook een dunne kern overigens.

Ja, in de Mpi is alles electronisch geregeld...

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Malphy schreef:
Nou je weet wel.:

Jou radiateur heeft een: bovenkant / kern / onderkant met radiateurdopje waar je 'm bij kunt vullen.

Die van mij is in principe 'sealed'... ook een dunne kern overigens.

Ja, in de Mpi is alles electronisch geregeld...




En ook die kan oververhit raken, bij file en warm weer :( ook al zit de radiateur vooraan en is de boel automatisch...

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Bijou schreef:
En ook die kan oververhit raken, bij file en warm weer :( ook al zit de radiateur vooraan en is de boel automatisch...




Nee hoor... Zelfs met de bloedhitte vandaag blijft het metertje gewoon in het midden. De MPi-rad is namelijk erg efficient en houdt een standaard en licht getunede motor altijd koel. (bij stilstand met een elektrieke fan).
Stilstaan in de file is in elk geval aanzienlijk kwalijker voor de bestuurder als voor de auto kan ik je melden. Ik weet niet hoeveel liter water een mens kan verliezen, maar het is een hele hoop...

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Ik vindt het wel een leuk idee.
Het scheelt ongetwijfelt vermogen als die fan niet meer constant meedraait.
Ik heb nog een complete Shadow radiateur liggen met electrische fan , maar die zal wel te weinig koeling leveren. :?

RE: [Split] Radiateur achter de grill

Mijn mpi heeft de rad voor icm elec fan.

vriend van me heeft een spi ook met elec fan

tis dus wel te doen.