[split] vervangen van accu-pool-klemmen

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

Hoi,

moet mijn accu ook nog eens vervangen, met moeite de winter doorgekomen.
Maar de vraag is; mijn accu heeft accuklemmen welke je met een schroef in de accupolen vastzet. En van die accu's met dit soort polen worden niet meer verkocht, of wel?
Zijn verloop koppelingen te koop o.i.d. of een andre oplossing? Anders moet ik, denk ik, een heel stuk bekabeling gaan vervangen?!

gr. Eric

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

je kan de oude klemmen afknippen en bij de halfords voor een paar euro nieuwe klemmen kopen...

je + en - kabel zijn lang genoeg.

let op er zit verschil in dikte van de polen dus ook in de klemmen, de + is dikker dan de -

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

The Little Mad Mini zegt:

Welke aansluiting bedoel je eigenlijk? Die waar een dop over de accu pool gaat met een schroef in het midden? Da’s gewoon een standaard accu, moet je een gaatje in de pool boren. Niet door en door natuurlijk, gewoon een blind gat met de diepte van ’t schroefje. In Eindhoven haal je die gewoon bij de Turck toch, aan de Hastelweg. Da's niet ver van Nuenen

Greetz TLR

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

Ik zou voor de eerst genoemde optie gaan. Wellicht een andere winkel, maar wel met accuklemmen. De accuboer waar ik onlangs mijn accu kocht zei dat het bij moderne accu's niet goed is om gaatjes in de polen te boren. Hij heeft vervolgens gratis de klemmen gemonteerd, dus ik geloof hem nog ook.

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

ik ken verhalen dat je absoluut niet in de polen mag boren, omdat de apk-keurmeester dan moeilijk kan gaan doen,

nieuwe klemmen is wel zo makkelijk...

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

The Little fat Mini zegt:

Hoe zijn die gaten voor die schroeven er dan in eerste instantie bij de originele accu's erin gekomen? Gewoon omdat de leverancier of fabriek die erin geboord heeft toch? Als alles goed gedaan is en netjes vast zit zal niet één APK keurmeester er iets van zeggen. Daarmee wil ik het idee van de klemmen niet verwerpen hoor, die optie is het beste omdat die wel het meest gangbaar is. Als de kabels tenminste niet te kort worden. Die klemmen kan je ook bij V&V kopen in Nuenen (ik geloof aan de opwettense weg) da's in elk geval dichter bij.


Greetz TLR

default

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

nee, er bestaan ook accu's (bij mijn weten) die i.p.v. een pool een verticaal "plaatje" met een horizontaal gat erdoor, hebben. Het gat is dan door en door en kan komt dus niet in de accu zelf. Werkt ook erg makkelijk, voor zonne-energie installaties e.d.? ofzo

(misschien dat die accu's beter tegen ontlading kunnen, iets wat voor elke huidige autoaccu vaak zeer snel een probleem is)?

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

mijn pickup (bj. 1977) heeft ook van die accu klemmen die je vastzet op de polen met een simpel parker schroefje.
ik heb nu een varta 50Ah er in liggen en vastgezet met een parker per klem. de polen zijn toch van lood of zo? in ieder geval hoefde ik niet echt veel kracht te zetten om de parker erin te draaien.

voordeel van de pickup: je hoeft niet half in je kofferbak te liggen om bij de accu te komen want de accu zit onder de bijrijders stoel.

~jw~

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

de accu met platte polen en met zo'n gat erin zijn Ford accu's

tja ik kan het weten, heb 3 jaar bij Ford gewerkt en aardig wat vervangen

ik weet niet of er nog meerdere merken deze accu's gebruiken maar zoals red flame al zegd je kunt ook bij hallfords of een autohandelaar een setje ronde accu polen krijgen
questie van effe de oude accupolen erafschroeven (eventueel doorknippen)en nieuwe erop schroeven

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

Vertel mij dan maar eens waarom ik niet in de pool mag boren.
Als ik daardoor een betere verbinding krijg als met klemmen is er niets aan de hand.
Omdat ik dagelijks met accu's te maken heb en af en toe zelf gaten in de polen boor zie ik geen enkel probleem.
Daarbij komt ook nog eens dat wij niet met 170 amp startstroom werken maar met 500+ amp in heftrucks en andere elektro trucks.

Har, die af en toe aan de loodverbindingen moet lassen.
Lassen doen we met koolstofstaven en de stroom van de batterij.

RE: [split] vervangen van accu-pool-klemmen

The Little Red Mini zegt: Ik denk dat Eric inmiddels al lang een nieuwe accu er in heeft. Dat wil niet zeggen dat we de discussie niet levendig mogen houden. Het verhaal van “MiniVan” illustreert nog eens dat de doppen (nog steeds) gangbaar zijn. Ik weet ook nog steeds niet waarom er in een pool niet geboord zou mogen worden, als dit volgens de regelen der kunst gedaan is. Ik heb meer dan genoeg Mini’s (en ook andere auto’s) gezien met een dergelijk systeem. De methode om deze accu’s te vervangen is simpel, je hebt er alleen een boormachine voor nodig en wat vaardigheid met die boormachine. Ik zou overigens de parker (4.2x20) er niet koud (zonder voorgeboord gat) indraaien. Zolang de bekabeling en doppen goed zijn is er niet echt een reden om deze door klemmen te vervangen, tenzij je graag geld uit geeft of graag sleutelt of, en…… De doppen zijn trouwens ook sneller gemonteerd dan de klemmen. Wanneer echter de zaken aan het verslijten zijn, wat vooral de min kabel nog we eens wil doen, is er alle reden om de doppen te vervangen door klemmen. Klemmen zijn immers meer gangbaar, sterker nog, probeer maar eens ergens drie meter accukabel met aangegoten dop te krijgen.

Accu’s heb je met diverse bevestigingssystemen zoals Schuitemaker en JVD betogen. Als je wel eens op de sloop rond loopt kom je nog genoeg systemen tegen, er valt dus vast nog genoeg over accu’s te zeggen. Mini’s zijn gelukkig simpel en er zijn voor zover mij bekend maar twee soorten accuklemmen in de Mini toegepast. Dat zijn de doppen natuurlijk, en de bekende klemmen.

Tot zover mijn geraas, eh relaas over accu’s, greetz TLR