Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

Als je een van die dingen op je blok zet, van boven af aan..wat moet je horen? Maar vooral..wat wil/moet je niet horen?

Kleppendeksel: licht getik van de klepjes

Kop : ? Wat wel / Wat niet?

Onderblok: ? Wat wel / Wat niet?

Versnellingsbak bak: ? Wat wel / Wat niet?

Andere luisterplekken : ? Wat wel / Wat niet?

Ik vind het leuk om te weten wat er zich in m`n blokje afspeelt, en je zou zo dingen zelf al kunnen uitsluiten en trouble shooten.

Ik heb al geluisterd..en ik hoor van alles, maar kan niet alles thuisbrengen.


Groetjes,

Maurice

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

Je omschrijving is een beetje vaag, met andere woorden, wat zou je willen horen? Is er, of verwacht je ergens een probleem? 8)
Als je meer wilt weten hoe een motor precies werkt kun je je beter eerst eens wat in motor techniek verdiepen. De motor van een Mini is redelijk eenvoudig, dus zelfs een oud schoolboek motortechniek is al redelijk van toepassing. Verder zijn er op internet goede animatie achtige filmpjes te vinden over de werking van een auto motor. Als je weet hoe het werkt weet je ook wat je zou kunnen horen. 8)

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

De motortechniek snap ik wel, daar ben ik redelijk goed in thuis.

In div topics wordt beschreven dat je met een schroevendraaier/staaf /stethscoop kunt luisteren wat er met je blok evt mis is. Maar dan is mijn vraag....wat moet je dan horen of wat wil je eigenlijk niet horen, zeg maar het soort geluid waaruit je kunt opmaken of je blok gezond is of niet, of jeje bij de eerst volgende ratel zorgen moet maken ja of nee. Of evt eens preventief luisteren.

Maar dan moet je ook weten wat je hoort. Door zo'n ding hoor je veel, maar is het goed wat je hoort? En kun je de geluiden ook thuisbrengen.

Voor mij erg handig, maar ook voor een ander. Vandaar mijn vraag en dat ik het heb ingedeeld per onderdeel.

Groetjes,

Maurice

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

Hahaha, ik zag gisteren je post en dacht; eens kijken wat er op geantwoord wordt.
Echter, weinig nuttigs.

Het onderwerp wat je aansnijdt, is redelijk onbekend. Of eigenlijk, behoorlijk onbekend.
Ikzelf heb op school een jaar of 15 geleden deze techniek gehad van de man die het in nederland wat van de grond getrokken heeft (dhr Appel). Wel een leuke techniek en interessant onderwerp overigens.
Echter voor een mini is deze techniek niet toepasbaar. Deze techniek is redelijk specialistisch en eigenlijk alleen rendabel voor grote dure machines/machinestraten.
Voor je mini is de truc met de grote schroevedraaier redelijk betrouwbaar.
Je zorgt dat de schroevedraaier haaks op de draairichting van je lager staat (op het 'lagerhuis' natuurlijk) en luisterd dan of je geen onregelmatigheden hoort (krassen, bonken, trillen).
Mocht je een monotoon geluid horen is het oke. Is het onregelmatig, dan is het lager meestal kaduuk.

Belangrijk is wel dat je op je lager zit, niet ff een centimetertje ernaast ofzo, want dan pak je 'omgevingsgeluid' mee.

Groet ron

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

haha mijn vader gebruikt die techniek ook nog steeds, hij heeft het mij ook een keer uitgelegd en dat is inderdaad hetzelfde als ayla uitlegd. Grappig dat het toch nog gebruikt wordt bij een aantal mensen.

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

De truc met de schroevedraaier is al oud en redelijk te gebruiken.

In de machinestraten waar dit preventief gebruikt wordt, gebruikt men dure apparatuur, waarbij er een frequentiemeting aan vast zit.
Met deze berekening kan je bepalen wat er met welk lager mis is/gaat komen.
En kan dit lager dus bij een geplande service interval reeds gewisseld worden.
Preventief ipv curatief vervangen dus. Want curatief is onverwachte stilstand in je productieproces.

Groet ron

RE: Staaf / stethoscoop..wat moet je horen? ( of niet )

lagergeluid met een staaf horen gebruik ik nog wel regelmatig, verder niets.

wel ik zou zeggen bijna natuurlijk hoor ik gruwelijk veel aan een motorblok, hoe hij loopt, reactie op gas, klepspeling, lekken in uitlaatkanalen...

helaas merk ik dat monteurs tegenwoordig niet meer leren te luisteren, het enige wat ze geleerd krijgen is zoeken naar de plug om het apparaat uit te lezen, om daarna meteen te vervangen in plaats van repareren...