Kort geleden heb ik een Mini Kensington 1.3 spi uit 96 gekocht. Het wagentje opgehaald, geen enkel probleem! Aantal keren lekker mee kunnen rijden. Wilde ik gisteren weg, helemaal niets meer! Startmotor draait, benzine pomp loopt. Maar slaat helemaal niet aan, nog niet een heel klein beetje, hij ploft niet ofzo. Kan dit met het alarm systeem te maken hebben? Zit namelijk een alarm op en immobiliser. Heb hem rijdend in de garage gezet en nu niets meer. Iemand tips???
Ik heb zelf ook kort een Kensington gehad waar eenzelfde systeem opzat.
Dat gaf bij mij toen ook problemen, vandaar dat ik de immobiliser heb afgesloten: dus niet continue eerst de alarmsleutel tegen het contact houden voordat je kon starten, maar gewoon sleutel in contactslot en gaan...
Ik had dezelfde problemen: de startmotor draaide wel, maar de bobine kreeg geen aansturing (immobiliser) en gaf dus geen vonk af.
Controleer of je wel/ geen vonk hebt, en of het immobiliser-systeem op het dashboard hier schuldig aan is.
Succes!
Weet jij hoe eventueel de boel te omzeilen is? Ik heb het systeem met alarm en zo'n handzendertje met twee knoppen. Had gehoopt dat het zou luken door het alarm te resetten met accupool los. Maar nog geen succes. Morgen eerst weer eens de accu opladen. Las ook iets op het forum over het feit dat de boel misschien geupdate moest worden met andere handzenders. Lijkt me nogal een dure optie. Ga dan toch voor de bypass. Maar hoe gooi je die ertussen uit.?
Alle randapparatuur werkt als een ampèremeter: het zit [u:zuf06non]tussen[/u:zuf06non] de componenten.
Dus als je de voeding naar het alarm loskoppelt en doorlust naar de uitgaande draad (die dus geschakeld wordt zodra het alarm eraf gaat), dan werkt èn het alarm niet meer en werkt de rest weer wèl....toch?!
Vandaag eindelijk weer eens tijd om te sleutelen.Accu er weer ingezet,en starten.Nog steeds niet.Bougie gecheckten die vonkt gewoon.Dus geen immobiliser probleem.Vaag.Iemand nog tips?
Hoor de brandstofpomp lopen en ook zie ik dat de injector benzine spuit. Dat
stuk lijkt me dus goed. Zo eens kijken of na een paar keer starten de bougies nat zijn. Zo niet,wat zou het dan kunnen zijn?
Ik mag aannemen dat je geen gas geeft tijdens starten...?
Mocht je het blokje verzuipen en dus niet kunnen starten, geef dan eens volgas en hou dit vast totdat de motor aanslaat en blijft lopen.
Brutus schreef: Ik mag aannemen dat je geen gas geeft tijdens starten...?
Mocht je het blokje verzuipen en dus niet kunnen starten, geef dan eens volgas en hou dit vast totdat de motor aanslaat en blijft lopen.
Is dat wel mogelijk met een SPi? Volgens mij regelt de ECU dat, en kun je normaal gesproken een injectie niet verzuipen.
Heb gestart met plankgas,maar verandert niets.Ook gestart met 1 bougie dop los om te kijken of de bougie nat werd.Maar dat was niet hetgeval volgensmij.Iemand nog een tip of moet ik me toch maar eens gaan melden bij een mini garage? Is zo lastig als je er niet naar toe kan. Kun je van een SPI trouwens de computer uitlezen om te kijken of er iets mis mee is?
Ingediend door (b)engeltje op ma, 24-01-2011 11:30
Er zitten bij jou in de buurt een aantal bedrijven die in mini's doen en die je verder zouden moeten kunnen helpen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal forumleden die een uitleesapparaat zelf hebben staan. Een Spi is blijkbaar redelijk makkelijk uit te lezen. Als je netjes vraagt wie een Spi uit kan lezen, dan denk ik dat er wel een paar reageren hier.
Ingediend door FrostiE_999 op ma, 24-01-2011 11:52
Volgens mij kan Dree-Cool hem uitlezen, hij woont echter wel in Nederweert.
In Heerlen zit sinds kort een mini-garage, wellicht dat zij je ook wel kunnen helpen!
Zal het bedrijf in Heerlen woensdag maar eens bellen. Hij is namelijk maandag en dinsdag gesloten.Of is er nog iemand in Heerlen diehem kan uitlezen? Heb geen mogelijkheid namelijk om makkelijk met mini en al ergens heen te gaan.
Als iemand nog tips heeft die ik kan proberen natuurlijk graag!
Ingediend door (b)engeltje op ma, 24-01-2011 12:18
In Brunssum zit ook nog een bedrijf dat zich met mini's bezig houd. Reclame mag niet, dus ik mag geen namen noemen.
Frosti gaf ook al aan dat Dree, als particulier, hem ook uit zou kunnen lezen. Ik weet niet hoe compact de computer is die ervoor gebruikt wordt, dus ik kan zo ook niet zeggen of het op locatie mogelijk is.
Nog iemand op het forum met uitleesapparatuur in Heerlen.Neem aan dat het een redelijk klein apparaat is? Misschien wil en kan iemand iets voor mij betekenen?
Hier even een update vanhet probleem!
Vandaag een nieuwe sportbobine geïnstalleerd en gestart. Geen verbetering. Toen tochmaar eens geprobeerd om het aan te duwen.Na 2 pogingen succes! De Mini liep, eerst nog alleenmetveel gasgeven maar nadat de motor een beetje warm was liep ie weer goed. En na een klein rondje rijden startte ie wel weer!
Zag wel dat de uitlaat lek was vlak voor de einddemper. Zou de accu slecht zijn? Of zou de uitlaat verstopt zitten???
De mini slaat nu vaak gewoon aan. Na vervangen van accu, bobine, en rotor+verdelerkap. Heb er een sport bobine opgezet. Maar het schijnt dat die niet helemaal matcht met de spi. Het is namelijk een Lucas DLB 105. Iemand hier info over? Maar het rare is dat ie soms opeens niet aanpakt en na aanduwen pakt ie direct aan. En alsie loopt, gewoon goed en lekker lopen. Niet stotteren en inhouden ofzo.
kan zijn dat je ergens een slechte verbinding hebt en daardoor te weinig stroom hebt om aan te slaan tijdens starten. de startmoter vraag veel stroom tijdens het starten en dan kan het zijn dat de bougies niet vonken onder druk, heb dit probleem ook gehad. alle verbindingen schoon gemaakt ook de stekker bij het contactslot en het probleem was over.
En kijk ook ff bij het relais van je starmotor...kijk ff of die grote bout ( daar waar je pluskabel op uitkomt ) goed vastzit. En kijk je massa goed na.
Een slechte massa kan de gekste problemen veroorzaken bij een mini, die is dus inderdaad zeer belangrijk.
Je zou evt eens kunnen kijken of het massapunt bij je startrelais nog goed is. Bij mij was dat niet zo en kreeg ik hele gekke problemen.
Mijn Van had ook problemen met starten nadat ik hem perfect lopend had weggezet.
Startmotor draaide vrolijk rond, maar geen vonk... bonbine en condensator vervangen omdat ik daar geen goede metingen op kreeg... maar nog niets...
Achteraf was het de linker verbinding bij de bovenste zekering, die gaat van je contactslot rechtstreeks naar de bobine, die maakte net te weinig contact om een vonk te leveren...
Heb alwel veel stekkers los gemaakt en gecontroleerd.Maar die vallen erg mee. Weinig corrosie ofzo. Masse kabel bij de accu lijkt me perfect,misschien is de onder de motorkap minder. Eens gaan kijken of anders de oude bobine terugplaatsen. Kan namelijk niet vinden of de nieuwe bruikbaar is voor de spi of niet. Kan het op het forum ook niet vinden.Gaat om een Lucas DLB 105 op een 1.3 SPI Mini Kensington. Daar iemand ervaring mee?
Groeten Jurriaan
P.s. Zou iemand hem een kunnen uitlezen in de buurt van Heerlen?Misschien dat daar nog iets uitkomt.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op zo, 16-01-2011 10:00
Beste Mini Rijders,
Kort geleden heb ik een Mini Kensington 1.3 spi uit 96 gekocht. Het wagentje opgehaald, geen enkel probleem! Aantal keren lekker mee kunnen rijden. Wilde ik gisteren weg, helemaal niets meer! Startmotor draait, benzine pomp loopt. Maar slaat helemaal niet aan, nog niet een heel klein beetje, hij ploft niet ofzo. Kan dit met het alarm systeem te maken hebben? Zit namelijk een alarm op en immobiliser. Heb hem rijdend in de garage gezet en nu niets meer. Iemand tips???
Groeten Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Brutus op zo, 16-01-2011 18:13
Ik heb zelf ook kort een Kensington gehad waar eenzelfde systeem opzat.
Dat gaf bij mij toen ook problemen, vandaar dat ik de immobiliser heb afgesloten: dus niet continue eerst de alarmsleutel tegen het contact houden voordat je kon starten, maar gewoon sleutel in contactslot en gaan...
Ik had dezelfde problemen: de startmotor draaide wel, maar de bobine kreeg geen aansturing (immobiliser) en gaf dus geen vonk af.
Controleer of je wel/ geen vonk hebt, en of het immobiliser-systeem op het dashboard hier schuldig aan is.
Succes!
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door tkonigs op zo, 16-01-2011 19:04
Hey Jur,
Mij lijkt dat Brutus volkomen gelijk heeft, ik kom er zo aan om het even te fixen...
Gr. Timo
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op zo, 16-01-2011 22:54
@ brutus
Weet jij hoe eventueel de boel te omzeilen is? Ik heb het systeem met alarm en zo'n handzendertje met twee knoppen. Had gehoopt dat het zou luken door het alarm te resetten met accupool los. Maar nog geen succes. Morgen eerst weer eens de accu opladen. Las ook iets op het forum over het feit dat de boel misschien geupdate moest worden met andere handzenders. Lijkt me nogal een dure optie. Ga dan toch voor de bypass. Maar hoe gooi je die ertussen uit.?
Hopelijk kun jij of iemand anders me helpen.
Groeten Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Brutus op ma, 17-01-2011 14:57
Alle randapparatuur werkt als een ampèremeter: het zit [u:zuf06non]tussen[/u:zuf06non] de componenten.
Dus als je de voeding naar het alarm loskoppelt en doorlust naar de uitgaande draad (die dus geschakeld wordt zodra het alarm eraf gaat), dan werkt èn het alarm niet meer en werkt de rest weer wèl....toch?!
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op vr, 21-01-2011 17:07
Vandaag eindelijk weer eens tijd om te sleutelen.Accu er weer ingezet,en starten.Nog steeds niet.Bougie gecheckten die vonkt gewoon.Dus geen immobiliser probleem.Vaag.Iemand nog tips?
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Mausje75 op vr, 21-01-2011 20:57
inertiaswitch misschien?
zie deze link:
link
Groetjes,
Maurice
ps, gebruik de zoekfunctie eens op inertiaswitch
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door dennisvdh op vr, 21-01-2011 21:13
De benzinepomp zou wel lopen volgens 1e post. Maar zijn je bougies ook nat als je de bougiekabel los trekt?
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op za, 22-01-2011 16:38
Hoor de brandstofpomp lopen en ook zie ik dat de injector benzine spuit. Dat
stuk lijkt me dus goed. Zo eens kijken of na een paar keer starten de bougies nat zijn. Zo niet,wat zou het dan kunnen zijn?
Groeten Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Brutus op za, 22-01-2011 18:33
Ik mag aannemen dat je geen gas geeft tijdens starten...?
Mocht je het blokje verzuipen en dus niet kunnen starten, geef dan eens volgas en hou dit vast totdat de motor aanslaat en blijft lopen.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Mausje75 op za, 22-01-2011 23:13
Is dat wel mogelijk met een SPi? Volgens mij regelt de ECU dat, en kun je normaal gesproken een injectie niet verzuipen.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Red Flame op za, 22-01-2011 23:33
normaliter kan je een spi niet verzuipen, maar aangezien hij niet aanslaat is het wel een zeer goede optie om te proberen...
is inderdaad een trucje om een injectie ff te helpen.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op ma, 24-01-2011 11:03
Heb gestart met plankgas,maar verandert niets.Ook gestart met 1 bougie dop los om te kijken of de bougie nat werd.Maar dat was niet hetgeval volgensmij.Iemand nog een tip of moet ik me toch maar eens gaan melden bij een mini garage? Is zo lastig als je er niet naar toe kan. Kun je van een SPI trouwens de computer uitlezen om te kijken of er iets mis mee is?
Gr Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door (b)engeltje op ma, 24-01-2011 11:30
Er zitten bij jou in de buurt een aantal bedrijven die in mini's doen en die je verder zouden moeten kunnen helpen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal forumleden die een uitleesapparaat zelf hebben staan. Een Spi is blijkbaar redelijk makkelijk uit te lezen. Als je netjes vraagt wie een Spi uit kan lezen, dan denk ik dat er wel een paar reageren hier.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door FrostiE_999 op ma, 24-01-2011 11:52
Volgens mij kan Dree-Cool hem uitlezen, hij woont echter wel in Nederweert.
In Heerlen zit sinds kort een mini-garage, wellicht dat zij je ook wel kunnen helpen!
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op ma, 24-01-2011 12:12
Zal het bedrijf in Heerlen woensdag maar eens bellen. Hij is namelijk maandag en dinsdag gesloten.Of is er nog iemand in Heerlen diehem kan uitlezen? Heb geen mogelijkheid namelijk om makkelijk met mini en al ergens heen te gaan.
Als iemand nog tips heeft die ik kan proberen natuurlijk graag!
Gr Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door (b)engeltje op ma, 24-01-2011 12:18
In Brunssum zit ook nog een bedrijf dat zich met mini's bezig houd. Reclame mag niet, dus ik mag geen namen noemen.
Frosti gaf ook al aan dat Dree, als particulier, hem ook uit zou kunnen lezen. Ik weet niet hoe compact de computer is die ervoor gebruikt wordt, dus ik kan zo ook niet zeggen of het op locatie mogelijk is.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op ma, 24-01-2011 14:12
Nog iemand op het forum met uitleesapparatuur in Heerlen.Neem aan dat het een redelijk klein apparaat is? Misschien wil en kan iemand iets voor mij betekenen?
Groeten Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op zo, 30-01-2011 16:50
Beste Mini rijders,
Hier even een update vanhet probleem!
Vandaag een nieuwe sportbobine geïnstalleerd en gestart. Geen verbetering. Toen tochmaar eens geprobeerd om het aan te duwen.Na 2 pogingen succes! De Mini liep, eerst nog alleenmetveel gasgeven maar nadat de motor een beetje warm was liep ie weer goed. En na een klein rondje rijden startte ie wel weer!
Zag wel dat de uitlaat lek was vlak voor de einddemper. Zou de accu slecht zijn? Of zou de uitlaat verstopt zitten???
Iemand nog tips?
Groeten Jurriaan
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Mausje75 op zo, 30-01-2011 17:23
Meet je dynamo eens door of hij nog goed oplaadt...en je kunt evt bij een garage de accu eens laten doormeten.
alle kabel verbindingen nog goed? Plus kabel nergens gebroken of geoxideerd? Massakabel idem.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op ma, 07-03-2011 11:18
De mini slaat nu vaak gewoon aan. Na vervangen van accu, bobine, en rotor+verdelerkap. Heb er een sport bobine opgezet. Maar het schijnt dat die niet helemaal matcht met de spi. Het is namelijk een Lucas DLB 105. Iemand hier info over? Maar het rare is dat ie soms opeens niet aanpakt en na aanduwen pakt ie direct aan. En alsie loopt, gewoon goed en lekker lopen. Niet stotteren en inhouden ofzo.
Iemand nog tips???
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door robson op ma, 07-03-2011 14:10
kan zijn dat je ergens een slechte verbinding hebt en daardoor te weinig stroom hebt om aan te slaan tijdens starten. de startmoter vraag veel stroom tijdens het starten en dan kan het zijn dat de bougies niet vonken onder druk, heb dit probleem ook gehad. alle verbindingen schoon gemaakt ook de stekker bij het contactslot en het probleem was over.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Mausje75 op ma, 07-03-2011 22:58
En kijk ook ff bij het relais van je starmotor...kijk ff of die grote bout ( daar waar je pluskabel op uitkomt ) goed vastzit. En kijk je massa goed na.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Risky op di, 08-03-2011 09:06
Een slechte massa kan de gekste problemen veroorzaken bij een mini, die is dus inderdaad zeer belangrijk.
Je zou evt eens kunnen kijken of het massapunt bij je startrelais nog goed is. Bij mij was dat niet zo en kreeg ik hele gekke problemen.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door Reneend op di, 08-03-2011 09:41
Mijn Van had ook problemen met starten nadat ik hem perfect lopend had weggezet.
Startmotor draaide vrolijk rond, maar geen vonk... bonbine en condensator vervangen omdat ik daar geen goede metingen op kreeg... maar nog niets...
Achteraf was het de linker verbinding bij de bovenste zekering, die gaat van je contactslot rechtstreeks naar de bobine, die maakte net te weinig contact om een vonk te leveren...
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door skikker op di, 08-03-2011 10:23
Heb alwel veel stekkers los gemaakt en gecontroleerd.Maar die vallen erg mee. Weinig corrosie ofzo. Masse kabel bij de accu lijkt me perfect,misschien is de onder de motorkap minder. Eens gaan kijken of anders de oude bobine terugplaatsen. Kan namelijk niet vinden of de nieuwe bruikbaar is voor de spi of niet. Kan het op het forum ook niet vinden.Gaat om een Lucas DLB 105 op een 1.3 SPI Mini Kensington. Daar iemand ervaring mee?
Groeten Jurriaan
P.s. Zou iemand hem een kunnen uitlezen in de buurt van Heerlen?Misschien dat daar nog iets uitkomt.
RE: Start opeens niet meer
Ingediend door robson op ma, 14-03-2011 20:39
op de haefland in brunsum zit een mini specialist die kan uitlezen.