Start problemen

RE: Start problemen

Goedenavond,

Mijn Mini (SPI 1992) staat in de garage en vaak op een druppelaar.
Als ik mijn mini start, lukt dit eigenlijk altijd.
Als ik dan een stukje heb gereden (4 km / 24 km) en de mini staat een tijdje stil (ongeveer 3 a 4 uur), dan wil de mini soms niet starten.
Dit is nu 2 keer gebeurt. Bij de eerste keer heb ik de mini nog eens 4 uur stil laten staan en daarna starten ze wel. De 2e keer heb ik de mini 2 keer proberen aan te duwen, maar toen sloeg ze niet aan. Daarna deed ik mijn lampen aan (weet niet of dat invloed heeft) en toen proberen te starten en toen sloeg ze wel aan.
Ik heb vervangen: bobine, verdelerkap, bougies.
Tevens heb ik de brandstofpomp er al helemaal uit gehad, maar niks vervangen en gewoon er weer in gedaan.

Wie weet hoe het komt dat ze er af en toe geen zin in heeft?

Groet,
Sebastian

RE: Start problemen

Bij het starten draait de motor wel rond, maar slaat ze niet aan.

Accu is volgens mij gewoon goed.
10 volt tijdens starten en ruim 12 / 13 volt bij het draaien van de motor.

RE: Start problemen

Ach Sebje, het model Mini waar jij mee rijdt heeft electronisch geregelde benzine inspuiting.
En daar ligt het aan dat je de moeite hebt waarover je schrijft.
Dat je allerlei nieuwe onderdelen gemonteerd hebt voor de ontsteking, is erg interessant voor de verkoper van die spullen, maar het zal je niet helpen.
Je had net zo goed nieuwe ruitenwissers kunnen kopen.
Er zit een aluminiumkleurig kastje onder de motorkap waar de electronica in huist. Er lopen wat draadjes en slangetjes naar dit kastje toe waarlangs de signalen binnenkomen die het computertje nodig heeft om te weten wat 'ie doen moet.
Het probleem zit hem in die slangetjes. Die slangetjes zitten met elleboogjes aan pijpjes vast die uit de zijwand van het kastje steken. De ervaring heeft geleerd dat die elleboogjes op den duur niet meer luchtdicht afsluiten. En; dáár zit hem de kneep.
Via die slangetjes krijgt de computer -onder andere- een indruk van de onderdruk in de carburateur. Aan de hand van de diepte van die onderdruk wordt de hoeveelheid benzine afgemeten die ingespoten moet worden -bijvoorbeeld-.
Dus; duik in het vooronder, vind de computer en controleer of de slangverbindingen met name 'luchtdicht' aangesloten zitten. En die slangetjes komen ergens vandaan, dus, als je elk slangetje naar het andere uiteinde volgt, kan je vaststellen of de aansluiting daar wel luhtdicht is.
Maar, ga in je wanhoop geen onderdelen vervangen waar niks aan mankeert.

RE: Start problemen

Hey Wim,

Kijk dan gaan we daar eens mee aan de slag.
Dank je wel voor je uitleg.

RE: Start problemen

ik woon op een half uurtje afstand en heb de uitleescomputer.
als het niet lukt geef dan een seintje dan kom ik die kant op ;)