Starten na 34 jaar stilstaan.

RE: Starten na 34 jaar stilstaan.

Hallo, ik ga mijn gerestaureerde mini 850 uit '65 binnenkort starten na 34 jaar stilstaan. Wat voor benzine/dopes zal ik in de tank doen?

RE: Starten na 34 jaar stilstaan.

Als je het nog ergens kunt krijgen, dan zou ik voor 98 gaan. Als dat niet lukt, dan gewoon 95. Je moet alleen wel loodvervanger erbij doen, bij beide types.

RE: Starten na 34 jaar stilstaan.

Hallo,

Ik zit eigenlijk met eenzelfde soort vraag. Als een Mini meer dan tien jaar heeft stil gestaan, wel rijdend is weg gezet, wat is dan verstandig om te vervangen/na te lopen voordat hij weer gestart wordt?

In ieder geval goede versie benzine, nieuwe olie, nieuwe bougies/bougiekabels/verdelerkapje, nieuwe filtertjes lijkt mij.

Dank voor de enventuele adviezen!

RE: Starten na 34 jaar stilstaan.

Hé, grappig dat jullie allereerst aan de kwaliteit van de benzine denken.
Ik denk het eerst aan de smering.
Na al die jaren is alles wat door motorolie gesmeerd behoort te worden wel erg 'droog' geworden. En als er nog iets van olie resteert, zal dat wel heel taai zijn. Dus -om te beginnen- eerst maar eens de smering op peil brengen, voordat er een eerste vonkje wordt gepresteerd. De oude olie laten aflopen (koude motor - die heeft nog niet gedraaid) en het oliefilter vervangen door een verse nieuwe -gevuld met olie-. En dan het kleppendeksel eraf.
Je ziet daar de stoterstangen omhoog steken. Daaronder zitten de nokvolgers die over de nokkenas glijden. Wanneer een motor gereviseerd wordt en de nokvolgers worden geplaatst dan worden de nokken van de nokkenas en de nokvolgers zelf uitgebreid met speciale inloop olie rijkelijk gesmeerd. Omdat bij de eerste omwentelingen van de nokkenas voorkomen moet worden dat de volgers -ijzer op ijzer- op en neer gedrukt worden. Dit, om 'invreten' te voorkomen. Dus lijkt het raadzaam om vóór de eerste krukas omwentelingen alvast maar rijkelijk olie langs de stoterstangen naar beneden te laten lopen. Doe dat in de komende uren maar herhaaldelijk.
Dan de zuigers. Met name de zuigerveren. Als die niet 'vast' zitten, zijn ze toch niet erg beweeglijk in de olieresten na x tig jaar. Die moeten dus 'los' komen. Daarvoor doen we de bougies uit de bougiegaten, zodat we daardoor wat motorolie naar binnen kunnen gieten. Elke dag een beetje.
De volgende kwestie is, of de oliepomp functioneert. Dat kunnen we gewaar worden door de oliepijp die buiten het motorblok om loopt bovenaan los te maken. Als de pomp werkt, moet er olie uit die pijp opwellen. Vraag is dus, hoe we de pomp zullen laten draaien? Als de krukas draait, draait de pomp ook; dat mag duidelijk zijn. Maar, willen we dat -nu- al?
Een veiliger manier om de pomp te proberen is via het gat in het motorblok waar de staart van het onderbrekerhuis in steekt.
Als je de harpsluiting onderaan losmaakt -die zit met een schroefje op het blok, doe die los-, kan je de ontstekingstoren uit het blok tillen. En -daar in de diepte- zit de aandrijfas van de pomp. Die as heeft vanboven een split, kijk maar naar het onderend van de as uit de ontstekingstoren, daar zit een ribbel die in die split past. Je kunt dus met een dikke schroevendraaier de as van de pomp laten draaien. Als je hand moe wordt kan je ook de elektrische boor nemen en een schroevendraaier opofferen om de steel daarvan in de boorkop vast te zetten.
Wanneer je met al het gedraai geen olie uit de leiding ziet opwellen, dan zit er lucht in de pomp. Giet dan wat olie vanboven in de leiding tot die overloopt en laat dan de pomp opnieuw draaien. Nu moet er echt wel 'opwelling' komen.
Als je 'opwelling' uit de leiding krijgt, monteer die dan weer tegen het blok en ga door met draaien. Er moet dan een moment komen waarop je bij de tuimelaars van de klepbediening olie ziet verschijnen. Dan kan je blij zijn, want dan is er inmiddels ook olie bij de krukaslagers en de drijfstanglagers tevoorschijn gekomen.
Ga nu maar rustig naar bed en morgen mag je nog eens de pomp flink laten draaien zodat er overvloedig olie bij de tuimelaars tevoorschijn komt. Dan mag je weer de ontstekingstoren op zijn plaats zetten. De bougies terug steken en kijken of je de eerste vonkjes mag registreren.
Wat voor benzine je gebruikt, maakt niet veel uit, als het maar 'verse' benzine is.
Je zult straks toch gewoon op euro 95 gaan rijden, want dat kan je overal tanken. Dus, maakt niet uit. Euro 95 pingelt iets eerder dan euro 98. Je zet dus je ontsteking iets later waardoor er minder gepingeld wordt.
Een toevoeging aan de benzine doen omdat die 'ongelood' is, dat is onzin.
Het motorblokje waar we het nu met elkaar over hebben heeft zeer waarschijnlijk al een ton kilometers of meer gedraaid. De klepzetels hebben al zo vaak de klep die dichtgaat opgevangen, dat die zetel keihard in elkaar gehamerd is. Deze klepzetels hebben geen bescherming meer nodig. En wanneer je nog enkele tientallen duizenden kilometers met dit blokje rijdt, ben je onderhand toch toe aan een motorrevisie en dan zetten ze er wel meteen 'geharde' klepzetels in -als dat nodig blijkt-. Dat blijkt alleen nodig, wanneer de zetels zo diep uitgesleten zijn, dat de schroefjes in de tuimelaars te kort zijn om nog behoorlijk de klepspeling af te kunnen stellen.
Kijk nu dus even hoeveel omwentelingen schrroefdraad er nog over is bij de uitlaatklep tuimelaars. Als er nog twee draadomgangen boven het moertje uitsteken, kan je nog 60.000 km voort met deze klepzetels zonder loodvervanger in je benzine. Hoeveel km denk je per jaar te rijden (eigenlijk?).
Het is verstandig om nu ook even te controleren of de carburateur 'het doet'.
Omdat er allang geen benzine meer gekomen is, hangt de naald in de afsluiter van de vlotterkamer in ruststand.
Als er benzine komt, gaat dan de vlotter omhoog -en- drukt de vlotter de naald zo stevig in de afsluiter, dat de benzinepomp geen benzine meer voorbij de naald kan krijgen. (anders loopt de vlotterkamer over). Omdat er op de nieuwere Mini's geen overloop pijpje meer op de vlotterkamer zit, en de benzine ergens heen moet als de naald niet afsluit, loopt de sproeier dus over. Je leest op dit forum wel eens klachten dat er benzine uit de carburateur in het luchtfilter loopt.
Als dit goed gaat, moet je even 'voelen' of de 'demper' in de 'beker' die op het carburateurkanaal staat wel 'vrijelijk' op en neer gaat. Die demper moet namelijk de naald uit de sproeier optillen om meer benzine toe te laten in de inlaat luchtstroom als de motor op toeren komt. Doe dus even het luchtfilter van de carburateur af en steek je wijsvinger -onderste boven- in de carburateuropening. Je komt daar de onderrand van de demper tegen. Met een bekende beweging van je wijsvinger omhoog moet de demper vlotjes je vingerbeweging volgen. Omdat de motor zolang geen verse benzine heeft aangezogen is er kans dat er 'gom' op de buitenkant van de demper is gevormd die het op en neer gaan in de beker bemoeilijkt. In dat geval, uit elkaar halen en schoonmaken. Heb je verse olie onder het zwarte schroefdekseltje bovenop de bekerhals gedaan?
Als je vonk hebt, moet hij / zij nu willen lopen.
Verneem graag jullie succes bij het opstarten.


ast.

RE: Starten na 34 jaar stilstaan.

Dank voor de uitgebreide reactie!
Binnenkort kijken of we het in de praktijk kunnen brengen!

RE: Starten na 34 jaar stilstaan.

Bedankt voor de info, Ik heb de motorolie( 20w50) in het motorblok gedaan en benzine(95) in de tank met loodvervanger. Toen ik de sleutel omdraaide begon de benzinepomp mooi de benzine op te pompen. De motor liep na de tweede keer starten gelijk goed. \\:)/. De aanvraag is gedaan bij de rdw om de auto uit slaapstand te halen en dat gaat gebeuren op 3 april. Daarna lekker rijden.