Ik heb al even lopen zoeken op het forum en 2 mini garages gebelt, maar nog geen resultaat
Ik heb een mini mayfair uit 1990 technisch orgineel
Vanmorgen auto gestart geen probleem.
aangezien ik morgen naar de imm ga dacht ik laat ik de auto eens wassen
dus naar een spuitcabine gereden en de auto even lekker ingesopt (met de hand) grill een beetje ontzien.
toen ik klaar was sleutel erin en niks noppes nada
alles werkt maar geen startmotor
dus lampen,radio,knipperlichten geen probleem maar de startmotor geeft geen klik je hoord wel het kleine relais die tikt dus wel maar aan de voorkomt helemaal geen enkel geluid
dus dacht ik vochtprobleem
bogiekabels zijn droog en ook de onsteking is droog ,ik heb het nog even inde zon laten drogen voor de zekerheid
stekkertjes nagekeken allemaal goed
gekeken of er wel stroom komt dat komt er wel en als je de sleutel omdraait zie ik op de voltmeter ook dat er stroom geschakelt word
met een andere auto met accukabels geprobeert geen resultaat
aandrukken gaat wel binnen 2 meter slaat ie aan (dus als je de koppeling laat opkomen)
wie weet raad?
Dan zal (toevallige samenloop van omstandigheden denk ik) je startmotor vast zitten. Probeer te starten en met een staaf of hamer voorzichtig op de startmotor tikken. Wat je ook kan proberen is als de motor loopt proberen te starten. Dus al lopent contact in stand 3 zetten, soms wil dat ook helpen door de trillingen van de motor of door de warmte ervan.
Suc6
ik zou zeggen haal hem er af en schroef hem open schoon maken en beetje schuuren in inelkaar zetten ik denk dat i het dan wel beter zal doen
gr maken
Hoi bedankt voor de reakties
maar het was iets anders dus gewoon pech dat het gebeurde na het schoon spuiten
Het was namelijk het startrelais dus het kleine vierkante apperaatje
mijn broer haalde het relais van zijn socket en verbond de twee dikke draaden kortstondig metelkaar doormiddel van een klein snoertje (wel de auto uit de versnelling) en toen draaide de startmotor dus was het relais kapot
nieuwe (bedankt Gerard V&G)gehaald en eropgezet nu ok
alleen doet nu aan de linkerkant het dimlicht wel en het stadslicht niet en het linker achterlicht ook niet wel het remlicht
blijft ook echt wel hobbyen
na de imm maar eens kijken
Ik citeer:
savage21 schreef: gekeken of er wel stroom komt dat komt er wel en als je de sleutel omdraait zie ik op de voltmeter ook dat er stroom geschakelt word
Hiermee gingen wij ervanuit dat het relais wel werkte, wat er nou precies wel en niet geschakelt werd is een beetje onduidelijk, maar blij dat hij het weer doet!
hier de broer :-)
Er zit een dunne draad op de startmotor die continue signaal geeft zodra de sleutel op contact wordt gezet.
dat is dus niet de voeding van de startmotor zelf.
door de 2 dikke draden van het start relais te overbruggen merk je gelijk dat de motor het nog wel doet. het relais klikt ook wel, waaruit ik concludeer dat de contacten verbrand zullen zijn.
mocht iemand problemen hebben met de startmotor, dan is dit een makkelijke test.
voor de wat meer gevorderde is het handig om op de startmotor zelf de 2 kikke draden even met een schroeven draaier door te verbinden. pas wel op voor kortsluiting!
Wim
Ja met dit probleem zit ik ook een beetje, m'n accu word onder andere niet genoeg vol geladen. Weet iemand hoeveel volt een dynamo moet geven. Heb net m'n accu laten meten en dit gaven ze aan:
-spanning 12,05
-gemeten 169a din
-accuwaarde 220a din
Ik heb al even lopen zoeken op het forum en 2 mini garages gebelt, maar nog geen resultaat
Ik heb een mini mayfair uit 1990 technisch orgineel
Vanmorgen auto gestart geen probleem.
aangezien ik morgen naar de imm ga dacht ik laat ik de auto eens wassen
dus naar een spuitcabine gereden en de auto even lekker ingesopt (met de hand) grill een beetje ontzien.
toen ik klaar was sleutel erin en niks noppes nada
alles werkt maar geen startmotor
dus lampen,radio,knipperlichten geen probleem maar de startmotor geeft geen klik je hoord wel het kleine relais die tikt dus wel maar aan de voorkomt helemaal geen enkel geluid
dus dacht ik vochtprobleem
bogiekabels zijn droog en ook de onsteking is droog ,ik heb het nog even inde zon laten drogen voor de zekerheid
stekkertjes nagekeken allemaal goed
gekeken of er wel stroom komt dat komt er wel en als je de sleutel omdraait zie ik op de voltmeter ook dat er stroom geschakelt word
met een andere auto met accukabels geprobeert geen resultaat
aandrukken gaat wel binnen 2 meter slaat ie aan (dus als je de koppeling laat opkomen)
wie weet raad?
Dan zal (toevallige samenloop van omstandigheden denk ik) je startmotor vast zitten. Probeer te starten en met een staaf of hamer voorzichtig op de startmotor tikken. Wat je ook kan proberen is als de motor loopt proberen te starten. Dus al lopent contact in stand 3 zetten, soms wil dat ook helpen door de trillingen van de motor of door de warmte ervan.
Suc6
ik zou zeggen haal hem er af en schroef hem open schoon maken en beetje schuuren in inelkaar zetten ik denk dat i het dan wel beter zal doen
gr maken
Hoi bedankt voor de reakties
maar het was iets anders dus gewoon pech dat het gebeurde na het schoon spuiten
Het was namelijk het startrelais dus het kleine vierkante apperaatje
mijn broer haalde het relais van zijn socket en verbond de twee dikke draaden kortstondig metelkaar doormiddel van een klein snoertje (wel de auto uit de versnelling) en toen draaide de startmotor dus was het relais kapot
nieuwe (bedankt Gerard V&G)gehaald en eropgezet nu ok
alleen doet nu aan de linkerkant het dimlicht wel en het stadslicht niet en het linker achterlicht ook niet wel het remlicht
blijft ook echt wel hobbyen
na de imm maar eens kijken
Ik citeer:
savage21 schreef:
gekeken of er wel stroom komt dat komt er wel en als je de sleutel omdraait zie ik op de voltmeter ook dat er stroom geschakelt word
Hiermee gingen wij ervanuit dat het relais wel werkte, wat er nou precies wel en niet geschakelt werd is een beetje onduidelijk, maar blij dat hij het weer doet!
hier de broer :-)
Er zit een dunne draad op de startmotor die continue signaal geeft zodra de sleutel op contact wordt gezet.
dat is dus niet de voeding van de startmotor zelf.
door de 2 dikke draden van het start relais te overbruggen merk je gelijk dat de motor het nog wel doet. het relais klikt ook wel, waaruit ik concludeer dat de contacten verbrand zullen zijn.
mocht iemand problemen hebben met de startmotor, dan is dit een makkelijke test.
voor de wat meer gevorderde is het handig om op de startmotor zelf de 2 kikke draden even met een schroeven draaier door te verbinden. pas wel op voor kortsluiting!
Wim
Ja met dit probleem zit ik ook een beetje, m'n accu word onder andere niet genoeg vol geladen. Weet iemand hoeveel volt een dynamo moet geven. Heb net m'n accu laten meten en dit gaven ze aan:
-spanning 12,05
-gemeten 169a din
-accuwaarde 220a din
Volgens de garage was m'n dynamo op de hond
Gr Freek J
Zie dit recente topic over problemen met bijladen: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 327#423327
dynamo moet ongeveer 14.3V afgeven aan de accu
Je moet ingelogd zijn om te reageren.