stroom dingetje

RE: stroom dingetje

vraagje hoe kan dit ?
op Batavia weekend strande mijn mini pickup met een stroom probleem
hij gaf 8,5 volt op de dynamo
das te weinig
vorige week maar eens een nieuwe er op gezet
nu het volgende: :?
met de oude dynamo er nog op en ik pak de plus los van de accu dan slaat hij af
nu met een nieuwe dynamo er op en ik pak de plus los slaat hij weer af
de nieuwe geeft 13,8

RE: stroom dingetje

Marcel,

Dan heb je kans dat je de dynamo weer stuk hebt gemaakt. Je moet bij draaiende motor nooit de accuklem losnemen. Als je dat doet denkt de spanningsregelaar namelijk dat de acuu erg leeg is en probeert hij maximaal te laden waardoor de spanningsregelaar stuk gaat.

Als je een dynamo wil controleren moet je met je volt meter moet je op de accuklemmen meten en de 13.8 is dikke prima.

RE: stroom dingetje

Stel dat er 2 cellen van de accu defect zijn (zou de 8,5V verklaren).
Dan moet de dynamo flink werken, waardoor de oude mogelijk kapot is gegaan.
Met de nieuwe meet je 13,8 volt. Ik ben benieuwd wat je op de accu meet met de motor uit.
Als dit weer rond de 8 volt is, zou ik eerst maar eens een andere accu proberen ;)

RE: stroom dingetje

Je haalt de accu-pool los, motor slaat af, lijkt me logisch.
Je nieuwe dynamo laadt met 13,8 volt, dat is oke.
Wat is het probleem?

RE: stroom dingetje

Willy1 schreef:
Je haalt de accu-pool los, motor slaat af, lijkt me logisch.
Je nieuwe dynamo laadt met 13,8 volt, dat is oke.
Wat is het probleem?




je dynamo wekt stroom op, dus zou je motor niet moeten afslaan wanneer je een accupool lospakt.

default

RE: stroom dingetje

Je werkt met een alternator (wisselstroom dynamo)die alleen stroom kan leveren als hij stroom krijgt (aansluiting B+ achter op de dynamo).
Als je met lopende motor een accupool los maakt onderbreek je het stroomcircuit van de auto (ook de B+) en krijgt er niets meer stroom inclusief de dynamo, ontsteking, enz.
Het gevolg is dat de motor afslaat.
Zoals al eerder gezegd de 13.8 volt die je meet is prima en de accu zou dus in geladen toestand ± 13 volt moeten meten als de motor stil staat.
Als je minder dan 12 volt meet op de accu bij stilstaande motor verdenk ik de accu van een defect maar dat zou je kunnen laten meten met een accu tester.
Hiermee wordt de accu een aantal seconden belast en dan komt er wel uit of hij defect is.

RE: stroom dingetje

Belske schreef:
Je werkt met een alternator (wisselstroom dynamo)die alleen stroom kan leveren als hij stroom krijgt (aansluiting B+ achter op de dynamo).
Als je met lopende motor een accupool los maakt onderbreek je het stroomcircuit van de auto (ook de B+) en krijgt er niets meer stroom inclusief de dynamo, ontsteking, enz.
Het gevolg is dat de motor afslaat.
Zoals al eerder gezegd de 13.8 volt die je meet is prima en de accu zou dus in geladen toestand ± 13 volt moeten meten als de motor stil staat.
Als je minder dan 12 volt meet op de accu bij stilstaande motor verdenk ik de accu van een defect maar dat zou je kunnen laten meten met een accu tester.
Hiermee wordt de accu een aantal seconden belast en dan komt er wel uit of hij defect is.




de + uit je dynamo komt samen met de + van je accu op de startmotor, dus je onderbreekt het circuit toch niet door een accupool er af te pakken.

(P.S. je kan met een defecte accu, of geen accu, gewoon rijden.)

default

RE: stroom dingetje

Er staat inderdaad een foutje in mijn verhaaltje, waar B+ staat moet D+ staan.
Je dynamo heeft twee + aansluitingen een D+ en een B+.
Op de D+ moet twaalf volt komen om de stator te bekrachtigen anders kan er geen stroom opgewekt worden.
Op de B+ zit de kabel die naar de accu gaat (vaak via de startmotor) en daar komt de laadstroom op vanuit de dynamo die de dynamo afgeeft om de accu bij te laden (± 14 V)
Als je de + of de - van de accu los maakt onderbreek je het complete stroomcircuit van de auto met als gevolg dat de D+ ook geen stroom meer krijgt en de stator niet meer bekrachtigd wordt met als gevolg dat de dynamo geen stroom meer kan opwekken en de motor zal afslaan want ook de ontsteking krijgt dan geen stroom meer.

RE: stroom dingetje

Met een gelijkstroom dynamo kun je zonder accu rijden.

default

RE: stroom dingetje

Correct, omdat deze op het principe van een elektromotor werkt en altijd stroom levert als hij draait en verder in orde is.