Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

Na eindelijk mijn koppakking te hebben vervangen en alles aangesloten te hebben liep ze weer als een zonnetje, toen nog ff de olie verversen, zat er een ijzer snipper (6 mm lang 2 mm dik) aan de magnetische olieaftapplug. Ik denk een stukje tand van een tandwiel. Onder het rijden merk ik er niets van, voor de rest zat er ook weinig ijzerslijpsel aan de magnetische aftapplug. 2 vragen:

1) Mij lijkt het verstandig om toch maar de versnellingsbak te controleren en te kijken wat er aan de hand is. Of komt het wel eens vaker voor dat er bij iets te overdreven tandjespoetsen een stukje tand kan afbreken, en dat het verder niet veel kwaad kunt, als je verder onder het rijden niets hoort/merkt.

2) Na mijn weten zijn er twee mogelijkheden om de motor te demonteren nl. boven- en onderlangs(dus compleet met subframe). Welke optie heeft de voorkeur. Mij lijkt de tweede wel handig, alle connecties tussen motor en carrosserie los maken, bouten van subframe loshalen en carrosserie over de motor heen tillen. Of vergis ik me nu.

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

Roger schreef:
2 vragen:




1) Mij...merkt. Je hebt wederom 2 optie's... Demonteren/door rijden. Het kan natuurlijk altijd erger worden en meer schade krijgen. Maar als je hem nu open trekt en je kan niets ontdekken is natuurlijk ook niet makkelijk.

2) Na...nu. Ik zou voor de 1e optie gaan. Na enige ervaring wil dat nix meer zeggen. Werkt ook veel handiger omdat je daarna geen los voorsubframe hebt dat staat te bungelen en dan nog eens het blok van het subframe af moet halen.

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

Ja ik zou ook nog ff kunnen doorrijden en regelmatig ff de olieaftapplug eruit kunnen draaien om te kijken of er weer stukjes ijzer/veel ijzerslijpsel eraan zit. Als dat niet het geval is lijkt me er verder niets aan de hand.

default

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

als je nu gewoon nog een keer snel je olie vevangt idd en dan kijken of er nog zon stuk aanzit
en als dat nie het geval is dan gewoon lekker doorrijden en anders ff der onderuit schroeven
gr niek

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

"Simpel" je subframe met motor demonteren??????
Mooi niet dus , simpel. Je vergeet je stuurhuis, stuurkolom, remleidingen, wielophanging.

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

FF een update: Ik heb de motor eruit, heb het dus gewoon bovenlangs gedaan. Ben iets van een uurtje of 5 bezig geweest.

Nu moet ik nog de versnellingsbak scheiden van het blok, maar dat gaat wel lukken.

Maar nu het blok er toch uitligt, wat is aan te raden om ook maar gelijk na te kijken/te vervangen :?

Ik ga zeker meteen de krukaskering vervangen, nog wat pakkingen (van onderdelen die niet los hoeven maar waarvan de pakking wel lekt/zweet). De koppelingsplaten zijn nog goed. Zitten er ergens O-ringetjes die nogal eens voor problemen zorgen die ik nu dus beter kan vervangen, en hoe zit het met de distibutieketting? Hoe zit het met de bak zelf, zitten daar nog slijtage onderdelen in, hoe zit het b.v. met de synchronisatie platen hoe lang gaan die dingen mee.

RE: Stukje ijzer in bak, nu motor demonteren ja/nee/hoe

Als je besluit de synchromesh-ringen te vervangen moet je je versnellingsbak demonteren en als je dat toch aan het doen bent dan kan je gelijk alle lagers van je bak vervangen.

Hoe lang synchromesh-ringen meegaan weet ik niet, maar las je bij het rijden met je Mini krakende geluiden hoorde bij het schakelen dan weet je zeker dat vervanging een goed idee is.

Als je besluit ook de lagers te gaan vervangen kan ik je de versnellingsbak-revisie kit van Minispares aanraden. Kost iets van 160 eur ofoz, dan heb je alle lagers bij elkaar en alle andere meuk die je nodig hebt.