temperatuur

RE: temperatuur

Hoi,

met het plaatsen van een metro 1300,een nieuwe radiateur en nieuwe waterpomp komt naar mijn idee de temeratuur net boven de N te staan is naar mijns inziens te warm, we hebben een tweede van geplaatst in de wielkast die blaast nu doormiddel van handmatig aan zetten ook lucht. Maar de temperatuur loopt niet terug. Wel als ik de kachel op warm laat blazen.

Mijn vraag maak ik er een te groot probleem van dat de temp boven de N staat en waarom loopt hij niet terug als de tweede van aangezet wordt.

Wie heeft het antwoord?

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Werkt de thermostaat wel goed? Bij jou type blok zou dat verklaren waarom de temp wel zakt als de kachel aanstaat, deze staat buiten de thermostaat om.

Gr. Ton

RE: temperatuur

Hoi Ton,

hoe kan ik dit testen?

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

haal de termostaat eruit en doe hem in een pannetje water, en dan even laten koken ;) als ie open gaat doe hij het nog...

enne, je kunt ook voelen of de radiateur heet word.

RE: temperatuur

Zoals easy2 het omschrijft heb ik het ook op school nog geleerd. Een thermostaat heeft ook nog een bepaalde temperatuur waarop hij open hoort te gaan dat kun je controleren door tijdens het verwarmen van het pannetje water met een thermometer te kijken op welke temperatuur het klepje precies open gaat. Die temperatuur kan per motor anders zijn, die kan ik je zo uit mijn hoofd niet geven. Ik denk dat Theo het wel weet te vinden.
Ik heb nog diverse thermostaten liggen dus je kunt er zelfs dit weekend nog 1 bij mij ophalen als je wilt. Moet je de oude wel meenemen voor het juiste type.

Gr. Ton

RE: temperatuur

heey,
De temp heb je idd in verschillende soorten en maten! Voor de tropen (en warme landen) had je er een die open ging bij 78 grade. Normaal gesproke, welke in de meeste mini's zit is 82 graden. Voor koude landen, zoals zwede o.a. Heb je, dacht ik, 86 graden. Hopelijk ben je hier mee geholpen.
Mvg,

alex

RE: temperatuur

Welke moet je dan hebben in Nederland met soms de overdreven kou en zoals nu de overdreven warmte?

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Mijn 998-je staat na een snelle snelwegrit soms ook boven de 'N', niets om je echt zorgen om te maken zolang het niet 'hot' wordt..
Thermostaat zou ik gewoon 82 graden aanhouden, voldoet in Ollanda prima.

RE: temperatuur

Hoe snel als je (normaal) gaat rijden gaat hij weer zakken dan?

We hebben hetwel over een 1300 die dadelijk volbepakt de bergen in moet?

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Even nog iets ander belangrijks in de bergen, hoe oud is je remolie? Oude remvloeistof geeft op grote hoogte bij veel remmen kans op problemen. Vooral als je zwaar bepakt gaat zijn betrouwbare remmen zeker zo belangrijk als koelvermogen voor de motor. 8)

RE: temperatuur

He Ton handige tip maar er zit net nieuwe remolie in dus daar verwacht ik geen probleem mee. Maar bedankt voor het meedenken.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Als je de gewone temperatuurmeter hebt met 'N' midden onderin, dan wil bij veel stadsverkeer of hard rijden (>120km/u) de naald bij mij wel een halve centimeter naast 'N' richting 'H' gaan staan, maar meer ook niet.
En vaak duurt het dan ook wel even voordat de naald weer in de buurt komt van 'N', we hebben het natuurlijk wèl over een gietijzeren motorblokje dat uit de vijftiger jaren stamt.
Als je na een snelle rit over een 80km/u weg verdergaat zakt het metertje sneller.

Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd een extra electrische fan achter de radiateur plaatsen, zoals de laatsten dat met een zijradiateur ook hadden...
Of de kachel en de blower aan en de ruitjes open...ook lekker..

RE: temperatuur

He Brutus,

in mijn eerste stukje vraag ik zeg ik ook dat het aan mij kan liggen. (waar ik nu ook aan ga denken) de tweede van is er al bij geplaats.

Bedankt voor je informatie daar heb ik wat aan.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

draait de extra ventilator in de juiste richting?

RE: temperatuur

Hoi Brenda,

Nog eeb paar vragen:
- Wat voor waterpomp heb je geplaatst? 1 met een gegoten rotor of een blikken rotor, die laatsten hebben namelijk minder opbrengst.
- Zit de koelvin goed om gemonteerd? De bolle kanten van de schoepen moeten naar het blok toe.
- Welke kant op blaast de tweede fan? Die zuigt als het goed is door de radiator?
- Wat voor temperatuurmeter heb je in de mini, een eitje of een nieuwere 3 kloks, bij het eitje hoor namelijk een andere sensor.

Groeten,

Carst

RE: temperatuur

Hoi,

een paar antwoorden:

Gegoten rotor of blikken rotor kan ik geen antwoord opgeven moet ik gaan kijken.
De Van zit goed gemonteerd er staat zelfs op this side engine
de tweede van blaast naar de radiator toe
ik heb inderdaad een eitje

Als ik dit zo lees moet in na gaan kijken wat voor temperatuur censor ik heb, en of de juiste temperatuurmeter voor een eitje heb.

Ik ga er weer mee aan de gang ik gavanmiddag ook de blaas richting van de tweede van op zuigen zetten.

Wie weet maaakt dit verschil.

Ik hou jullie op de hoogte.

Brenda

RE: temperatuur

We zijn er weer de blaasrichting is veranderd en de temperatuur loopt nu terug als de van aan gaat, dit hebben we al gewonnen.

Maar dit houd niet in dat de temperatuur gewoon te hoog wordt, nu ben ik bij de garage geweest en die kwam met het verhaal dat er nu een 1300 blok inzit en een 1000 kachel met een aansluiting op het blok van de kachel, zodat het blok in de boveste helft niet goed gekoeld wordt, morgen gaan we een bypas maken en als dit werkt zou het betekenen dat er een andere kachel met slanegen en al van een 1300 in moet. er komt morgen ook een andere Thermostaat in. Wat vinden jullie van deze verklaring, ik hoor graaqg jullie mening.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Bullshit, sorry dat ik het zeggen moet....
De Mini (de èchte dan) heeft het dik derig jaar met deze opstelling moeten doen, alleen de 1275 had de kachelkraan op een andere manier.
Okee okee; de latere 1000-jes hadden ook een andere kachelbediening, maar dat had niets met het slechte werken van de oude manier te maken.
Dat 'de bovenste helft van het blok slecht gekoeld wordt' is klinkklare onzin: het is een gesloten (druk-)systeem, dus het koelwater komt ècht wel overal ook als de kraan niet open staat.
Het blijft gewoon een gietijzeren blok en dat loopt nu eenmaal warmer dan een alu blok, omdat alu een veel betere warmtegeleiding heeft...

RE: temperatuur

Even voor de duidelijkheid dit is een metroblok.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

En dus...?!
Blijft hetzelfde motorblok, tis nu alleen een A+.
Ook een Metro had hetzelfde doorontwikkelde gietijzeren motorblokje uit de A40 van
1946...

RE: temperatuur

De meeste 1275 blokjes in mini's hebben zelfs de orginele radiator met de orginele meganiche van. Dit hoort gewoon goed te gaan, ook als je in de file staat met 30 graden...

maar als je metertje iets over N gaat zou ik me geen zorgen maken, zo betrouwbaar zijn die dingen niet... ga eerst maar eens rondtoeren, als de meter dan altijd "iets boven de N" staat is dat normaal voor jou mini. als hij dan inneens hoger word hoef je je pas zorgen te gaan maken.

RE: temperatuur

Rondgetoerd is er inderdaad al, en ja hij gaat bij meer prestatievragen naar de H dit is niet gewoon voor deze mini.

Morgen een bypas proberen en het ontstekingstijdstip nakijken.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Bren,

heb je al met een infrarood temp meter gemeten op het blok.. Mijn temp (ook eitje) lijkt namelijk iets soortgelijks te vertonen.. Heel snel op N en met doorrijden op de snelweg naar de H.. maar hij voelt niet heet..

Ik zal ook es ff naar mn temp sensor kijken

@Carst
welke zou de goede moeten zijn

Jaapio

RE: temperatuur

Brenda,

kachel heeft er niets mee te maken. is onzin om kachelslangen te vervangen en zeker geen kachel vervangen. Of jullie moeten toen met het vervangen van de kachel een fout hebben gemaakt en slangen op een mysterieuze manier verkeerd hebben aangesloten waardoor het koelvloeistof verkeerd loop. (wat onwaarschijnlijk is)

zoals gezegd thermostaat kijken of die werkt. Pas op met aandraaien van de bouten deze beschadig je snel. (fijne draad) Dus vast is vast.

Wat betreft de ontsteking... Deze kan iets te vroeg staan waardoor hij warmer wordt. Bekijk je bougies eens.. daar kan je eventueel aan zien wat de toestand is. In een Haynes boek staat altijd wel een plaatje achterin ter vergelijking.

gr. Dirk

RE: temperatuur

@Brenda,

mogelijk dat bedoeld wordt dat bij de ombouw naar 1300 blok de radiateur van de 1000 is blijven zitten, vaak gaat dat goed .. maar niet altijd, sowieso schoonmaken en doorspoelen.
De radiateur zelf kan ook door stof en vuil tussen de lamellen aan capaciteit verliezen. De kachel vergroot alleen het circuit en voegt een klein radiateurtje toe, maar dat geldt zoals gezegd zowel voor de 1000 als de 1300.

[edit:
To all intents and purposes, if you put a 1275 engine in where there used to be a 998, put an up-rated radiator in as well. The standard 998 radiator will cope with the application of a stage one kit, but going to a decent modified head and fast road cam will sorely test it if it is in any other condition than A1 perfect.

http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=90

zie ook:
http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=267 ]

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: temperatuur

Er zat een 88 thermostaat in nu vervangen voor een 82 dat helpt al iets denken we, de bijpas heeft goed gewerkt hij werd niet meer warm, en met de koolvan liep hij terug.

@Theo de radiator is nieuw voor een 1300 hebben we bewust gedaan, waterpom is nieuw. Bedankt voor je informatie daar hebben mensen op het forum altijd wat aan.

@ Dirk wil jij een foto van je slangen van de groene 1300 maken en dan met name het verhaal van je kachelkraan.

@ Carst zit er verschil tussen een metro kop en een gewoon miniblok kop en dan met name de opening bij/achter/naast de waterpomp?

Later meer. Bedankt voor het meedenken.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Brenda, ik kan geen foto maken nu... Mini staat heel zielig bij iemand in een schuur te ver weg. Iemand anders met een SPI of 1300 wellicht die ff een foto kan maken van zijn slangen ellende.


gr. Dirk

RE: temperatuur

O ja dat was ik vergeten iemand anders die dit kan doen voor me?

Ik hoor jullie graag.

Groetjes Brenda

RE: temperatuur

Dat wordt een 4 core radiator denk ik..