temperatuurmeter met impotentie

RE: temperatuurmeter met impotentie

Sinds ik mijn '88 mini nu ongeveer een maand of 3 heb heeft de temperatuur meter moeite om 'overeind' te komen. In het begin kwam die ongeveer nog tot 1/3 maar sinds kort heeft hij ook daar steeds meer moeite mee (oke hij wordt een dagje ouder, maar toch....). Zelfs na een dag rijden richting het zuiden van Frankrijk gaf hij maar een klein beetje temperatuur aan.....

Weet iemand waar mijn temperatuursensor zit, of deze gemakkelijk te vervangen/ te stellen is en of een nieuwe makkelijk zelf te vervangen is????


Groeten Geert

RE: temperatuurmeter met impotentie

Ik krijg de mijne ook niet meer omhoog... Hoe lang ik ook rij...
Hopelijk heeft iemand een oplossing. De bekende blauwe pilletjes zullen bij zo'n meter wel niet werken. :)

RE: temperatuurmeter met impotentie

De temperatuurgever vind je op de cilinderkop onder het thermostaat huis.
De temperatuur gever hoeft niet direkt defekt te zijn maar het kan wel.
De temp gever werkt op een zeer dun bimetaal en gaat defekt als men met een kokende motor te maken heeft gehad.
Standaard worden veel mini's uitgerust met een thermostaat van 88 °C denk ééns aan de buiten temperatuur, hoe warmer het is des te hoger gaat uw temperatuurmeter. Bij een lage buitentemperatuur van 18 á 20 °C
zal de temperatuurmeter veel minder of nauwelijks omhoog komen en blijft dikwijls in het blauwe vakje staan.
Dan niet te vergeten dat men ook te maken heeft met rijwind, die ook het motorblok flink wat koeling bezorgt.
Laat de motor ééns een half uur stationair draaien [color=red:1ozcg6zm]niet bij koude motor[/color:1ozcg6zm], zeker weten dat de temp meter hoger zal zijn dan onder het rijden.
Zet de motor maar ééns af en van kontakt dan zie je toch dat de wijzer van de meter onder het blauwe vakje daalt.
In de winter stijgt hij nauwelijks, en merk je ook dat het veel langer duurt voordat je warme lucht binnen krijgt. Dit kun je veranderen door de thermostaat van 88 °C te vervangen door een hogere temperatuur waarde. Maar dien je weer te verwijderen als het zomerseizoen weer begint anders staan heel wat mini's met kokende motor.


Maak jullie maar geen zorgen, hetzij zo :)

RE: temperatuurmeter met impotentie

Doet je benzinemeter het wel goed? Het kan ook aan de weerstand achter op het klokkenspel liggen. Er zit een rechthoekige metaalkleurige weerstand die wil als ie ouder wordt wel eens raar doen. Dat zou het ook kunnen zijn.

RE: temperatuurmeter met impotentie

Na het lange verhaal van Theo, nu even een makkelijker manier om je temp. meter te testen.

Als je temperatuurmeter namelijk laag staat, betekend dit dat je kachel ook "koud" moet zijn (kachel wordt direct gevoed door je koelwater). Kortom zet je verwarming aan, en voel eens of ie een beetje HEET wordt.

Ter vergelijking. Ik heb een 90-er mini (standaard 1000 cc in alle opzichten, dus ook interieur) Deze temperatuurmeter komt altijd en overal precies tot de helft. In de winter/zomer, scheuren, stilstaan, of wat dan ook. De kachel is dat ook altijd even warm. En dat is ongeveer de luchttemperatuur dat als je je hand tegen een verwarmingsopening van je kachel aan legt, het eigenlijk net niet prettig is om deze daar langer dan 15 sec. te houden.... :)

Als je kachel dat niet wordt, is dat geen ramp. Temperatuur meters van andere mini's van mij bewogen wat meer, maar altijd rond het midden van de meter.

Verversen van de koelvloeistof, en totaal reinigen en doorspoelen van het systeem (en al dat bruine water vervangen door schoon) zal waarschijnlijk het verschil geven. Aangezien ik dat nog niet zo lang geleden heb gedaan....

RE: temperatuurmeter met impotentie

eindelijk een beschaafde reaktie , ik vond de andere ook allemaal een beeeeetje dubbelzinnig.

RE: temperatuurmeter met impotentie

Mijn benzinemeter werkt wel naar behoren (althans, hij stijgt na het tanken, zal nooit helemaal bovenin staan ook al zit de tank letterlijk tot de rand toe vol...!?).

Ook mijn kachel wordt gewoon warm. Waarschijnlijk is inderdaad mijn koelvloeistof aan de bruine kant (voorzover ik dit kan zien). Waar kan ik dit het makkelijkst aftappen?

Kzal ook de truc van het stationair draaien us proberen (zullen de buren overigens minder leuk vinden want zelf stationair maakt m'n zelfgebeunde sportuitlaat nog genoeg herrie..... 8) )

RE: temperatuurmeter met impotentie

Overigens: Mini's die ook een elektrische fan hebben (in elk geval die met een zijradiateur, maar het zal haast ook wel voor de MPi's opgaan) hebben twee tempvoelers; 1 direct onder het thermostaathuis - in een apart gietstuk, ik geloof dat hier ook een van de kachelslangen op aangesloten zit - en de eerder genoemde op de kop (hoewel, kop, zit hij niet op het blok?). Die direct onder het thermostaathuis, dus niet in de kop, is voor de fan en [i:1sodpot0]niet[/i:1sodpot0] voor de meter.

RE: temperatuurmeter met impotentie

Dubbelzinnig en beschaafd:(

Al 13 jaar werk ik aan mini's en rijd ik ermee, op een zeer goed mogelijke manier probeer ik het één en ander uit leggen.
En omschrijf ik de bevindingen die ik mee maak met het rijden of repareren van een mini. Niemand hoeft voor mij de raad op te volgen, maar postings die gedaan worden door hazerswoude-jan vind ik nogal overkomen als ja dat is uit de lucht gegrepen.

Dan is de andere posts van henk marius ook niet dubbelzinnig, deze zou er wel degelijk mee te maken kunnen hebben zoals hij omschrijft.
[i:3phk9vgi]rechthoekige metaalkleurige weerstand[/i:3phk9vgi] Dit is de spanningstabilisator en regelt de spanning die afgegeveven word naar de temp meter, tankvlotter, benzinemeter, en toerenteller als deze defect is geeft hij helemaal niets ofwel alles veel te hoog aan in het ergste geval brandt de printplaat van het klokken stel door.
Maar omdat ik in de posting van geert hiervan niets heb gelezen heb ik dit ook niet vermeld.

Die hetzelf niet weten hebben wel kommentaar en is het meteen dubbelzinnig en niet beschaafd.

RE: temperatuurmeter met impotentie

Dat de koelvloeistof aan de bruine kant is is niet erg, alleen door deze te meten kun je zien of deze nog de juiste waarde heeft. De bruine kleur is afkomstig van het motorblok roest binnenin. Je zou deze inderdaad kunnen spoelen of vernieuwen maar is toch voor korte duur.
Gebruikt men uitsluitend koelvloeistof dan heeft de koelvloeistof een werking van 2 jaar.

RE: temperatuurmeter met impotentie

Mag ik dan nog even een steentje bijdragen?

Want dit soort problemen heb ik ook al een tijd.

Mijn ene mini heeft een bezine meter die wel helemaal naar vol gaat,maar zodra er 10 liter uit de tank is staat ie ver onder het rood.

en mijn tempsensor doet helemaal niets ,zondag deet ie het wel heel even maar verder dan het midden kwam ie niet.

een nieuwe sensor nodig of is dit wat anders?



in mijn andere mini doet de benzine meter het goed en de tempmeter doet wel wat maar wanneer deze halverwege komt is mijn motor aan het oververhitten (dus de nulstand ligt daar iets fout.)

ook een nieuwe sensor?

RE: temperatuurmeter met impotentie

Theo schreef:
Dan is de andere posts van henk marius ook niet dubbelzinnig, deze zou er wel degelijk mee te maken kunnen hebben.




Ja dankjewel hoor Theo, dat had ik ff nodig. Ik heb in de clubman estate een keer problemen gehad met temp en benzinemeter, toen na tip van een wat oudere monteur bij de rover garage op de sloop zo'n weerstand meegenomen (nieuwe was F#$@ng duur) en probleem opgelost.

Dit na eerst hele koelsysteem te hebben nagelopen, thermostaat in kokend pannetje gehad enz. Als iemand het een dubieuze bijdrage vind, prima ga gewoon eerst alle andere opties af, ik wil alleen maar aangeven dat die weerstand ook het probleem kan zijn.

Cheers,
Henk

RE: temperatuurmeter met impotentie

@zorro tank je mini 1 geheel vol, en heb je eerder al aan het vlotterelement gewerkt. (vlotterelement defekt)
mini2 halverwege is je motor aan het overhitten?
Overhitten heeft niets met je temperatuurgever te maken, dit heeft te maken met de thermostaat of te weinig water.

Zolang er genoeg koelwater of koelvloeistof in het koelsysteem aanwezig is is er niets aan de hand, maar ik begrijp dat je moet kunnen vertrouwen op het instrumentenpaneel.
Je zou inderdaad de temperatuurgever kunnen vernieuwen.
en/of de spanningsstabilisator zoals eerder werd aangegeven.

RE: temperatuurmeter met impotentie

Ik heb nog niets gedaan aan het vlotter element, hoe kan ie wel helemaal op vol staan en ver onder nul uitkomen?
is dit een kapotte vlotter?

ik ga denk ik maar wat nieuwe temp sensors halen

en dan maar eens zien

RE: temperatuurmeter met impotentie

Geert schreef:
Waar kan ik dit het makkelijkst aftappen?



Als je het geluk hebt om een kraanje te hebben: kraantje open draaien :)
Echter hebben veeel Mini's niet zo'n kraantje en dan kan het een kut klusje worden (been there, done that etc).
Je moet de slang die aan de radiator vast zit losmaken aan de kant van het schuuteboord en dan gaat het vanzelf lopen. Ik moest echter de hele radiator eruit halen om die slang los te krijgen :( Die was blijkbaar sinds de restauratie niet meer los geweest en was niet los te krijgen met een lange schroevendraaier oid. Misschien heb jij meer geluk :)