Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 22:32
hallo mini vrienden
mn vorige 1000 blokje deed het niet meer lekker en heb een ander blokje gekocht (60.000km van 1989), dit is kennelijk een 1000 a+ blokje in nette staat.
blokje in de mini gehangen maar loopt maar op 2 poten....
complete ontsteking vervangen,kleppen geslepen, nieuwe pakkingen(carb, in/uitlaat, cilinderkop, kleppendeksel)contactpunten, kleppen en ontsteking op tijd gezet.
maar hij blijf op 2 poten lopen, op alle cilinders 13bar compressie
alle bougie's geven een fel blauwe vonk maar geen resultaat.
olie is ook vervangen met filter en koelvloeistof.
iemand een oplossing??
door dit probleem kan ik helaas morgen niet meerijden met de zeelandrit
Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 23:38
owja, we hebben trouwens 2 massa strips(nieuw) op de motor gemonteerd (1 op hondebot en andere op de dynamo. en een nieuwe -klem met massa strip in de kofferbak (alle verbindingen zijn goed schoon).
Ingediend door (b)engeltje op za, 15-02-2014 23:52
Welke cilinders doen het niet? Heb je de bougiekabels ook vervangen? Dat er een mooie blauwe vonk is wil niet zeggen dat deze voldoende is om te starten. Heb je de bougies ook vervangen of gecontroleerd? Probeer de bougiekabel van een cilinder die het wel doet eens te wisselen met 1 die het niet doet en kijken wat er gebeurd.
Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 23:59
alles is echt nieuw, (bougie's, kabels, verdelerkap, rotor, contactpunten, condensator,bobine)we hebben ook al kabels gewisseld (zoals je al zei van de wel werkende op de niet werkende. maar geen resultaat.
de cilinders die niet werken zijn de 2 aan de radiateur (1 en 3 volgens de krukas dacht ik).
Ingediend door classic-freydis op zo, 16-02-2014 00:56
alles met boek erbij optijd gezet.(hierboven beschreven)
en als ik alle bougie's eruit draai en de motor laat rond gaan komt uit elk bougie gat een damp (benzine met lucht).
ik zat misschien te denken dat 2 bougie's wel vonken maar niet krachtig genoeg zijn?
iemand hier toevallig ervaring mee?
Ingediend door classic-freydis op zo, 16-02-2014 08:53
ik heb de motor laten draaien (op 2 poten) en met remreiniger gespoten op de in/uitlaat pakking en op de pakkingen tussen de carb maar geen verandering in toerental oid.
misschien toch maar een 2e setje bougie's proberen dan... k zou het anders ook niet weten.
Doe anders een foto plaatsen van de verdeler met alle kabels naar de bougies toe. Ik ben er van overtuigd dat het namelijk aan je ontsteking ligt.
Toen je de verdeler hebt vervangen, deze wel op het juiste tijdstip gezet? Cilinder 1 in bdp met gesloten kleppen, dan de motor terugdraaien op merkteken 8 graden voor bdp. Dit moet het moment zijn dat als je de rotor handmatig beweeg, tegen de klok in, dat het puntje moet openen.Zoniet dan de verdeler verdraaien dat dit wel gebeurd. Dan zit je redelijk in de buurt.
als dit goed zit, kijk je naar welke kant de rotor wijst en hier doe je pp de verdelerkap de bougiekabel naar 1e cilinder, dan tegen de klok in de volgende naar cilinder 3 -4 en 2
Haal eerst de complete ontsteking uit het blok vandaan.
Controleer op bdp van cilinder 1..
Kijk of de as in het blok wel goed staat.
En ik bedoel de as die de ontsteking aandrijft.
(uit me hoofd zeg ik op 14.00 uur moet ie staan,maar staat ook in je haynes. Let op het midden is uit het lood vandaan dus kan maar op 1 juiste manier gemonteerd worden en op veel foute manieren.)
1 tandje schelen is al een hoop ellende kwa "lopen vd moter".
Onderste lange bout van je radiateur verwijderen.. die kun je gebruiken om in de as te draaien en de as te verwijderen/plaatsen..
As moet je "in het gat erin draaien"..dus vandaar dat het een tandje fout kan..
En even opletten op je soort ontsteking.. scheelt iets per soort hoe de as moet staan.
Wederom ik doe het ff uit me hoofd.
Haynes biedt uitkomst en de juiste maten.
Dit is de 1e stap die ik zou doen om te controleren. Als dat goed is.. verder gaan met bovenstaand verhaal voor ontsteking afstellen.
Ingediend door classic-freydis op za, 22-02-2014 18:45
heb het motorblok terug gebracht en een andere motor blok gehaald (zelf draaiend uit een mini gehaald).
nu brand mn ontsteking steeds door. alles nieuw erop gezet maar 1x starten (loopt hij niet goed en dan valt de motor uit), en dan zijn de contactpunten en bobine kapot.....
heeft iemand toevallig een goede kabelboom liggen?
Ingediend door The Puritan op za, 22-02-2014 20:54
Is je spanningsregelaar van de dynamo soms overleden? Als de laadspanning te hoog oploopt kan er ook van alles doorbranden. Laadspanning moet onder de 14.5 volt blijven.
Dit heeft niets met je kabelboom te maken.
Op aansl.15 van de bobine moet max. 14,5 V staan zonder voorschakelweerstand en op een 9 V-bobine max. 10 V ( met voorschakelweerstand ) . Zo'n voorschakelweerstand zorgt ervoor dat ook tijdens het starten er 10 V. op de bobine staat.
Op aansl. 1 van de bobine zet je de contactpunten.
Als je bobine en contactpunten overlijden, is of je condensator kapot, of ergens een kortsluiting in het hoge-spannings-gedeelte ( kabels,verdeelkap,bougie's)
het plastic bij de punten smelt gewoon en de bobine geeft geen vonk meer, andere bobine geeft dan weer een goede vonk maar kort daarna overlijd hij weer.
en alles van de ontsteking is echt nieuw gehaald.
Ingediend door (b)engeltje op zo, 23-02-2014 12:06
Wit-roze is een weerstandsdraad. Zoek de schema's maar eens op die hier ergens gelinkt staan. Daar staat een weerstand in getekend. Dat is geen los blokje, maar een complete draad.
Heb je wel de goede bobine? Als deze voor elektronische ontsteking is, fikken ook je contactpunten weg. Volgens mij moet de weerstandwaarde van de bobine zo rond de 3,5 ohm zijn.
gr,
Ron
Ingediend door classic-freydis op di, 25-02-2014 20:11
contactpunten branden niet meer door
zaterdag ga ik langs sliedrecht om daar ernaar te laten kijken.
(loopt nog steeds op 2 poten) en heeft wel overal een vonk en compressie.
uitlaat ook al ontroet maar heeft niets geholpen.
Ingediend door classic-freydis op ma, 03-03-2014 22:37
mini rijd weer
in/uitlaat pakking zat toch een (haar) scheurtje in bij de rechtse inlaat (als je voor de mini staat). nieuwe pakking ertussen en de ontsteking stond een paar graden verkeerd.
met de mini is nu wel te rijden alleen in top is het nog niet 100% in orde.
(stuk snelweg gereden en kwam tot de 110).
ik denk dat de carburateur nog een beetje aandacht nodig heeft
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 22:32
hallo mini vrienden
mn vorige 1000 blokje deed het niet meer lekker en heb een ander blokje gekocht (60.000km van 1989), dit is kennelijk een 1000 a+ blokje in nette staat.
blokje in de mini gehangen maar loopt maar op 2 poten....
complete ontsteking vervangen,kleppen geslepen, nieuwe pakkingen(carb, in/uitlaat, cilinderkop, kleppendeksel)contactpunten, kleppen en ontsteking op tijd gezet.
maar hij blijf op 2 poten lopen, op alle cilinders 13bar compressie
alle bougie's geven een fel blauwe vonk maar geen resultaat.
olie is ook vervangen met filter en koelvloeistof.
iemand een oplossing??
door dit probleem kan ik helaas morgen niet meerijden met de zeelandrit
RE: ten einde raad
Ingediend door B-squared op za, 15-02-2014 22:57
Weet je heel erg zeker dat je niet toevallig 2bougiekabels hebt verwisseld?
(tis misschien een domme vraag, maar zoiets overkomt mij ook nog al eens, zeker als je zeker weet dat ze er goed opzitten)
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 23:24
we hebben alles gecontroleerd volgens de haynes en de originele vraagbaak.
alles zit goed aangedrukt en we hebben alles op de juiste volgorde aangesloten.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 23:38
owja, we hebben trouwens 2 massa strips(nieuw) op de motor gemonteerd (1 op hondebot en andere op de dynamo. en een nieuwe -klem met massa strip in de kofferbak (alle verbindingen zijn goed schoon).
RE: ten einde raad
Ingediend door (b)engeltje op za, 15-02-2014 23:52
Welke cilinders doen het niet? Heb je de bougiekabels ook vervangen? Dat er een mooie blauwe vonk is wil niet zeggen dat deze voldoende is om te starten. Heb je de bougies ook vervangen of gecontroleerd? Probeer de bougiekabel van een cilinder die het wel doet eens te wisselen met 1 die het niet doet en kijken wat er gebeurd.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op za, 15-02-2014 23:59
alles is echt nieuw, (bougie's, kabels, verdelerkap, rotor, contactpunten, condensator,bobine)we hebben ook al kabels gewisseld (zoals je al zei van de wel werkende op de niet werkende. maar geen resultaat.
de cilinders die niet werken zijn de 2 aan de radiateur (1 en 3 volgens de krukas dacht ik).
RE: ten einde raad
Ingediend door Melvin op zo, 16-02-2014 00:45
Staan de kleppen niet te los?? Zodat ze niet ver genoeg open gaan. Wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen.
Krijgen die cilinders die niet mee doen wel benzine??
Staat alles goed op tijd??
Anders zou het echt iets met je ontsteking moeten zijn.
Melvin
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op zo, 16-02-2014 00:56
alles met boek erbij optijd gezet.(hierboven beschreven)
en als ik alle bougie's eruit draai en de motor laat rond gaan komt uit elk bougie gat een damp (benzine met lucht).
ik zat misschien te denken dat 2 bougie's wel vonken maar niet krachtig genoeg zijn?
iemand hier toevallig ervaring mee?
RE: ten einde raad
Ingediend door Willy1 op zo, 16-02-2014 08:04
Heb je deze keer op valse lucht gecontroleerd? Heb 's hetzelfde gehad met een Volvo.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op zo, 16-02-2014 08:53
ik heb de motor laten draaien (op 2 poten) en met remreiniger gespoten op de in/uitlaat pakking en op de pakkingen tussen de carb maar geen verandering in toerental oid.
misschien toch maar een 2e setje bougie's proberen dan... k zou het anders ook niet weten.
RE: ten einde raad
Ingediend door Miniron op zo, 16-02-2014 08:55
die niet werken zijn de 2 aan de radiateur (1 en 3 volgens de krukas dacht ik).
Wat bedoel je met bovenstaande? Cilinders zijn 1-2-3-4 vanaf radiateur, ontstekingsvolgorde op verdeler is 1-3-4-2 (tegen de klok in)
Gr,
Ron
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op zo, 16-02-2014 08:59
vanaf de radiateur cilinder 1&2
RE: ten einde raad
Ingediend door Miniron op zo, 16-02-2014 09:21
Doe anders een foto plaatsen van de verdeler met alle kabels naar de bougies toe. Ik ben er van overtuigd dat het namelijk aan je ontsteking ligt.
Toen je de verdeler hebt vervangen, deze wel op het juiste tijdstip gezet? Cilinder 1 in bdp met gesloten kleppen, dan de motor terugdraaien op merkteken 8 graden voor bdp. Dit moet het moment zijn dat als je de rotor handmatig beweeg, tegen de klok in, dat het puntje moet openen.Zoniet dan de verdeler verdraaien dat dit wel gebeurd. Dan zit je redelijk in de buurt.
als dit goed zit, kijk je naar welke kant de rotor wijst en hier doe je pp de verdelerkap de bougiekabel naar 1e cilinder, dan tegen de klok in de volgende naar cilinder 3 -4 en 2
RE: ten einde raad
Ingediend door Miniron op zo, 16-02-2014 09:22
Bovenstaande op telefoon getypt dus let niet op spel en grammatica fouten :-)
Gr,
Ron
RE: ten einde raad
Ingediend door clubbie op ma, 17-02-2014 13:28
Klinkt als ontsteking.
Voor je het verhaal van miniron begint...
Haal eerst de complete ontsteking uit het blok vandaan.
Controleer op bdp van cilinder 1..
Kijk of de as in het blok wel goed staat.
En ik bedoel de as die de ontsteking aandrijft.
(uit me hoofd zeg ik op 14.00 uur moet ie staan,maar staat ook in je haynes. Let op het midden is uit het lood vandaan dus kan maar op 1 juiste manier gemonteerd worden en op veel foute manieren.)
1 tandje schelen is al een hoop ellende kwa "lopen vd moter".
Onderste lange bout van je radiateur verwijderen.. die kun je gebruiken om in de as te draaien en de as te verwijderen/plaatsen..
As moet je "in het gat erin draaien"..dus vandaar dat het een tandje fout kan..
En even opletten op je soort ontsteking.. scheelt iets per soort hoe de as moet staan.
Wederom ik doe het ff uit me hoofd.
Haynes biedt uitkomst en de juiste maten.
Dit is de 1e stap die ik zou doen om te controleren. Als dat goed is.. verder gaan met bovenstaand verhaal voor ontsteking afstellen.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op za, 22-02-2014 18:45
heb het motorblok terug gebracht en een andere motor blok gehaald (zelf draaiend uit een mini gehaald).
nu brand mn ontsteking steeds door. alles nieuw erop gezet maar 1x starten (loopt hij niet goed en dan valt de motor uit), en dan zijn de contactpunten en bobine kapot.....
heeft iemand toevallig een goede kabelboom liggen?
Mvg classic-freydis
RE: ten einde raad
Ingediend door The Puritan op za, 22-02-2014 20:54
Is je spanningsregelaar van de dynamo soms overleden? Als de laadspanning te hoog oploopt kan er ook van alles doorbranden. Laadspanning moet onder de 14.5 volt blijven.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op za, 22-02-2014 20:57
dynamo is half jaartje oud en levert 14.3 (als er geen gebruikers aanstaan).vermoedelijk kortsluiting in de kabelboom.... nu opzoek naar een andere.
RE: ten einde raad
Ingediend door The Puritan op za, 22-02-2014 22:26
Heb je de condensator ook vervangen?
RE: ten einde raad
Ingediend door JosCM op zo, 23-02-2014 11:01
Dit heeft niets met je kabelboom te maken.
Op aansl.15 van de bobine moet max. 14,5 V staan zonder voorschakelweerstand en op een 9 V-bobine max. 10 V ( met voorschakelweerstand ) . Zo'n voorschakelweerstand zorgt ervoor dat ook tijdens het starten er 10 V. op de bobine staat.
Op aansl. 1 van de bobine zet je de contactpunten.
Als je bobine en contactpunten overlijden, is of je condensator kapot, of ergens een kortsluiting in het hoge-spannings-gedeelte ( kabels,verdeelkap,bougie's)
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op zo, 23-02-2014 11:09
er ligt een wit-roze draad los, maar bobine is voor 12v en contactpunten en condensator zijn nieuw.
weet iemand waar deze wit-roze draad vandaan komt en waar die precies op moet?
RE: ten einde raad
Ingediend door Miniron op zo, 23-02-2014 11:11
Wat is er precies stuk aan het contactpuntje en bobine? Foto van contactpuntje?
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op zo, 23-02-2014 11:44
http://s43.photobucket.com/user/classic ... 1.jpg.html
http://s43.photobucket.com/user/classic ... 0.jpg.html
http://s43.photobucket.com/user/classic ... 4.jpg.html
het plastic bij de punten smelt gewoon en de bobine geeft geen vonk meer, andere bobine geeft dan weer een goede vonk maar kort daarna overlijd hij weer.
en alles van de ontsteking is echt nieuw gehaald.
RE: ten einde raad
Ingediend door JosCM op zo, 23-02-2014 11:45
Bij mij zat het zo in 2012 :
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4EB8ZYZN.jpg
Een wit-bruine (geen roze te vinden) draad zit aan de oliedruk-schakelaar.
RE: ten einde raad
Ingediend door JosCM op zo, 23-02-2014 11:48
Leg eerst eens een rechtstreekse draad van de contactpunten naar aansl. 1 op de bobine.
Dus niet via de kabelboom.
RE: ten einde raad
Ingediend door (b)engeltje op zo, 23-02-2014 12:06
Wit-roze is een weerstandsdraad. Zoek de schema's maar eens op die hier ergens gelinkt staan. Daar staat een weerstand in getekend. Dat is geen los blokje, maar een complete draad.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op zo, 23-02-2014 12:09
sorry, de losse kabel zit aan 1 kant vast op de + van de bobine (wit met een geel streepje). iemand idee wat dat kan zijn?
RE: ten einde raad
Ingediend door JosCM op zo, 23-02-2014 13:04
Op de wit-roze kabel staat Resistive, dat is dus de voorschakelweerstand.
Dit is je normale voeding voor de bobine.
RE: ten einde raad
Ingediend door Miniron op di, 25-02-2014 08:12
Heb je wel de goede bobine? Als deze voor elektronische ontsteking is, fikken ook je contactpunten weg. Volgens mij moet de weerstandwaarde van de bobine zo rond de 3,5 ohm zijn.
gr,
Ron
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op di, 25-02-2014 20:11
contactpunten branden niet meer door
zaterdag ga ik langs sliedrecht om daar ernaar te laten kijken.
(loopt nog steeds op 2 poten) en heeft wel overal een vonk en compressie.
uitlaat ook al ontroet maar heeft niets geholpen.
RE: ten einde raad
Ingediend door JosCM op wo, 26-02-2014 20:21
Ik ben benieuwd. Hopen dat het meevalt.
RE: ten einde raad
Ingediend door classic-freydis op ma, 03-03-2014 22:37
mini rijd weer
in/uitlaat pakking zat toch een (haar) scheurtje in bij de rechtse inlaat (als je voor de mini staat). nieuwe pakking ertussen en de ontsteking stond een paar graden verkeerd.
met de mini is nu wel te rijden alleen in top is het nog niet 100% in orde.
(stuk snelweg gereden en kwam tot de 110).
ik denk dat de carburateur nog een beetje aandacht nodig heeft