Tikkend geluid in motorblok

RE: Tikkend geluid in motorblok

Hallo beste mini vrienden,

ik heb een probleem.

Er komt een (best hard) tikkend/ratelend geluid uit mijn blok, maar kan niet achterhalen wat het probleem is. het volgende heb ik al gedaan/vervangen.

-klepspeling gecontroleerd en gesteld.
-distributie ketting vervangen en goed op spanning gezet.(wil nog wel eens verslijten en ratelen)

er komt ook wat blauwe rook uit de uitlaat en bougie van 1e cilinder is nat van de olie. blok diesselt ook na wat denk ik door de roet in 1e cilinder komt.

motor draait verder goed en regelmatig.

zou het iets van een lekke koppakking zijn?

ik baal enorm, dit hele weekend bezig geweest met vervangen distributie maar maakt nog steeds herrie :x |:(

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik had op internet gelezen dat het ook "engine pinking/knocking" kan zijn.
omdat er waarschijnlijk kool in de 1e cilinder zit kan dit te vroeg ontbranden.

of timing staat niet goed.

ik ga dit morgen even bekijken


alle tips zijn welkom

RE: Tikkend geluid in motorblok

... Het kan van alles zijn, maar een beetje logisch redeneren helpt misschien om de oorzaak echt te vinden. Ook is het wel handig om dan wat meer informatie over het blokje te geven, is het een 1000 of 1300, hoeveel is de km-stand e.d.

Koppakking is een mogelijkheid, maar ook een probleem met 1klep- of geleider kan ... als alleen 1bougie nat/zwart is dan is verkeerde timing onwaarschiijnlijk (dan zouden ze allemaal nat/zwart worden)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Tikkend geluid in motorblok

het gaat om een 1380 blok met +-37000 km.

het geluid is net klepspeling alleen dan hard.

ik ga denk ik eerst maar eens beginnen met de kop eraf te halen.
olie in de 1e cilinder kan nooit goed zijn denk ik.

maar pingelen kan het geluid ook zijn toch?

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik hoop het niet maar..
ik heb het vroeger ook eens gehad bij een mini die ik kocht.
toen dacht ik ook ff kleppen stellen en het is over.
bleek er een stuk van een zuiger weg :'(
gen idee hoe hij dat voor elkaar gekregen had maar het was een blokje met 1:1.5 rockers en een race/rally nokkenas

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik hoop toch dat het minder erg is als een kapotte zuiger, ik heb niet zoveel zin om heel mn blok te reviseren. maarja als het moet moet het.

ik probeer vanavond eerst 1voor1 mn bougiekapjes los te halen om te kijken of het geluid weg gaat. dan weet ik iniedergeval waar ik moet zoeken, daarna de kop er maar eens afhalen.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Kan ook een verbrande klep zijn.

Dennis

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik heb vanavond de mini nog eens gestart en 1voor1 de bougiekapjes losgehaald.

bij alle cilinders loopt het toerental terug(wat normaal is denk ik)

bij de 1e cilinder (vanaf de radiateur gezien)is de herrie aanzienlijk minder, dus ik denk dat ik daar verder moet zoeken ook omdat hier olie op de bougie zit.

ik weet niet wanneer ik de kop eraf ga halen want moet helaas elke dag tot 6u werken,dus ik denk dat dit aankomend weekend maar eens ga doen.

als iemand tips heeft waar ik op moet letten dan stel ik dat zeer op prijs.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Maakt de motor met vrij gasgeven dit lawaai/geluid of onder belasting? Aan de hand van het omschreven geluid denk ik aan een kantelende zuiger ( of misschien wel een die "gevreten" heeft ) Dit is alleen goed op te lossen door een motor revisie.

RE: Tikkend geluid in motorblok

de motor maakt zowel stationair,op toeren en onder belasting hetzelfde tikkende geluid. motor draait verder prima heeft kracht en komt goed op toeren.

ik heb de mini pas, en met dit gebrek gekocht voor niet veel geld, ik dacht het simpel op te lossen door de distributie en spanner te vervangen (ketting was best slap) maar helaas is er toch iets anders aan de hand.

vorige eigenaar had wel de koppakking vervangen, misschien dat hij iets verkeerd heeft gedaan met terugplaatsen kromme klepstoter of iets dergelijks

als de kop eraf is hoop ik het probleem te vinden.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Ik heb dit ook wel eens gehad maar na veel zoeken bleek er toen een piep klein gaatje boven in in de uitlaatpakking (tussen het spruitstuk en kop) te zitten. Ik had toen een goedkope pakking er tussen zonder stalenrand erin (injectie pakking heeft dit wel) Dit geeft ook een "harde" tik en lijkt idd op een losse klep geluid.

Succes ermee!

RE: Tikkend geluid in motorblok

Zit je tuimelaaras wel goed vast? (als ik lees dat de vorige eigenaar de koppakking heeft vervangen ) Als deze niet goed vast ( Nm ) zit gaan je tuimelaars ook niet goed op en neer, en krijg je meer motorherrie.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Mausje75 schreef:
Zit je tuimelaaras wel goed vast? (als ik lees dat de vorige eigenaar de koppakking heeft vervangen ) Als deze niet goed vast ( Nm ) zit gaan je tuimelaars ook niet goed op en neer, en krijg je meer motorherrie.




ik zal het nakijken, bedankt voor de tip

RE: Tikkend geluid in motorblok

Vandaag de kop er af gehaald en blijkt dat er aardige speling tussen de 1e zuiger en cilinderwand zit :'( , ik kan de bovenste zuigerveer zelfs zien zitten.alsof er normale in plaats van overmaatse zuigers inzitten.

cilinder wand lijkt goed te zijn (geen krassen of gleuven) maar moet dit maar eens met daglicht bekijken.

wat is nu de beste oplossing?

het blok moet er zoiezo uit, kan ik hier gewoon nieuwe zuigers inzetten of zou er nog meer moeten gebeuren.

hieronder een filmpje:
link

RE: Tikkend geluid in motorblok

Meten is weten

Een 1380 zuiger is 73.5mm, dus ff meten met een schuifmaat. T lijkt me niet echt alsof er een te kleine zuiger in zit. Zit er een verschil tussen deze en de andere zuigers? Normaal zit nl je zuiger in het midden van de cilinder (op zn plek gehouden door de zuigerveren) en zo ff snel gezien lijkt die ruimte t zelfde als je jouw zuiger in t midden hebt. Vind wel dat die heel erg kanteld. dat zou nie mogen. dus probleem van je tik zit daar waarschijnlijk...... Succes.....

Ik heb vorige maand zo'n zelfde nare tik in mn blokje gehad (ik had ook die Mini gekocht met die tik in t blok. Bij mij bleek het een gebroken zuiger te zijn. 1.3 Cooper Blok reed nog gewoon hiermee (120km/h) slecht +/- 20% vermogenverlies....
Schade als dit sloopt ieder geval ook je Oliepomp en krukas lagers(zachter materiaal. Kijk daar zeker ook naar als je t uit elkaar trekt!!!

Succes iedergeval.

ps, Check ook je zuigerveren ff.

RE: Tikkend geluid in motorblok

alle zuigers hebben speling maar bij de 1e cilinder is de speling het meest en deze is ook nat van de olie, had je bij de gebroken zuiger ook speling?

ik ga het blok uit elkaar halen en meet de zuigers op.

de zuigers moeten 73,5 zijn maar wat is de dia van de boring?

RE: Tikkend geluid in motorblok

pff, weet ik ff nie. 1380 zuigers (later type) hebben dat altijd bovenop ingestanst staan.

Bij mij wist ik zeker dat t blokje dood genoeg was om een nieuw blokje te plaatsen (had nog een zeker weten zeer goed 1.3 carb Cooper blokje liggen, dus das was makkelijker / sneller en goedkoper), dus heb achteraf t oude blok volledig gedemonteerd om te kijken wat stuk was en wat nog te bewaren was.
Tijdens t loshalen van de bak vond ik al stukken zuiger, dus wist meteen waar de schades zouden zijn. nooit eerst aan zuiger gevoeld kwa kantelen.
Ik ben wel bang dat er zoiets aan de gang is bij jouw. Op je filmpje lijkt de zuiger vooral 1 kant op te willen kantelen. dus aan de andere zijde zou t probleem moeten zitten als je cilinderwand nog ok zijn.

Voor mij is t makkelijk om ff blokje te demonteren/monteren. Maar weet wel waar je aan begint. 1 foutje en je hebt zo weer een schade van 1000 euro aan je broek.

Suc6 iedergeval!
Greetz

RE: Tikkend geluid in motorblok

hier nog wat foto's

RE: Tikkend geluid in motorblok

Niet echt goed te zien zo. das dan weer t nadeel van foto's. Je mist t perspectief. T lijkt alsof op foto 1 je een stukje zuigerveer ziet zitten aan de rechterkant. Ik zou t blokje in iedergeval dr uit trekken en splitsen voor onderzoek. pas als t uit elkaar is kun je een goed oordeel vellen over de echte schade.
Bij mij viel de schade eigenlijk best mee. kruk, shortblok (zuigerwanden) was ok. alleen oliepomp, zuiger en lagers waren echt dood.

RE: Tikkend geluid in motorblok

ja fotos zeggen inderdaad niet zo veel.

ik ga het motortje splitsen en hoop dat het niet ernstig is.
in het ergste geval maar een ander blok erin gooien.

nog iemand die toevallig een 1300 blok over heeft?

RE: Tikkend geluid in motorblok

Ik was ff alles aan het lezen wat er al genoemd was en wat het eventueel kan zijn.
mijn beredenering is dat er geen te kleine zuiger is zou zitten maar dat je wel gebroken veren hebt, alleen heb je wel geluk dan dat deze niet de cilinderwand bekrast hebben.

ben benieuw wat het uiteindelijk is.

gr Frank

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik hoop dat het dan enkel gebroken veren zijn, ik hou jullie op de hoogte.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Demonteren en langs gaan bij een motor revisiebedrijf. Samen een plan bedenken en een prijskaartje daarbij en dan je conclusie trekken. Het beste neem je alles op je bak na mee. Zomaar een andere 1300 monteren kan goed uitpakken, maar je komt er pas achter of het blokje goed is als je ermee gaat rijden. Best zonden van de tijd als je na het inbouwen merkt dat het een gaar blok is.

Opnieuw opbouwen is altijd het beste, maar is wel kostbaar zoals Chrizz al zei. Je loopt dan ook tegen een oliepomp/pakkingset/waterpomp aan. En met een beetje pech is je kop, nokkenas, krukaslagers, nokvolgers etc etc etc ook niet helemaal fris meer.

Gewoon demonteren en offerte laten maken bij een revisiebedrijf.

RE: Tikkend geluid in motorblok

reviseren kan wel de beste oplossing zijn maar ook het duurste. ik ben niet van plan om hier duizende euros in te steken. dan kan ik beter op zoek gaan naar een ander blok voor een paar honderd eurie.

eerst maar eens kijken wat er allemaal kapot is

RE: Tikkend geluid in motorblok

Bij 1380 heb je denk ik niet heel veel ruimte om nog een overmaat groter te gaan...
Dus idd maar hopen dat de cilinderwand nog OK is.

RE: Tikkend geluid in motorblok

je hebt ook 1430 motorblokken maar ik weet niet of de boring dan groter is

RE: Tikkend geluid in motorblok

dat komt omdat die offset zijn geboord om aan in de midden meer vlees over te houden. als jou 1380 niet al offset geboord is dan kan je er eigenlijk niet nog meer uithalen..

suc6.. kan je wel gebruiken zo te leven

Jaapio

RE: Tikkend geluid in motorblok

Ik dacht dat het ook mogelijk was om bussen in het blok te zetten, zodat je zelfs weer terug naar een kleinere overmaat kon?

(Qua kosten in dit geval denk ik niet erg rendabel, maar ik haakte even in op de mogelijkheden).

default

RE: Tikkend geluid in motorblok

Het is heel normaal dat je de bovenste zuigerveer ziet. Het diameter van de zuiger waar de zuigerveren zitten is immers kleiner dan het deel eronder.
Offset boren heeft niets met maatvoering te maken, je kiest ervoor of niet,
Je kan + o.20" ook offset boren.

Een 1430cc heeft een 73.5 boring. Een 1450, 74 mm.
De zuigerspeling is afhankelijk van het fabricaat en staat NIET op de zuiger.Het valt mij op ,dat jij je op je zuiger concentreerd, maar over je cylinderkop vertel je niets. Daar kan ook het olieprobleem liggen.

Een kantelende zuiger "tikt" niet, behalve als de zuiger de kop raakt.

Een tik zit meestal in de valve-train, een uitgelopen lager kan ook.
Hoe is de oliedruk.

Kijk eerst naar je cylinderkop, voordat je je blok gaat demonteren.

RE: Tikkend geluid in motorblok

revisie tussenblok met zuigers en krukas en nokkenas kost nog geen 1000€ met pakkingen en al.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Heren,

Ik zat deze topic effe te lezen en ik heb het zelfde probleem. Autootje gekocht en dacht ok alleen de kleppen te stellen. Nu ben ik een paar maanden geleden ontzettend geholpen door twee miniliefhebbers uit het zuiden. Zij hebben voor mij de kleppen gesteld. Ik moet zeggen dat het wel geholpen heeft. Nu heb ik een tijdje terug de boel aan de onderkant goed laten lassen en sinds dien tikt het motortje weer. Ik heb geen idee wat het lassen met het tikken te maken kan hebben, maar goed. Het tikt wel bij een bepaald toerental en bij belasting is het minder of geheel weg.

Kan het zijn dat ik gewoon vaker de kleppen moet stellen of is er iets anders aan de hand. Het is een 1300 blokje. Wat ons de vorige keer ook opviel was dat de zuigers er schuin inzaten. Ze stoten niet in het midden van "het ding" wat er boven zit.

Iemand enig idee

Gr Niels

Ps ik ben nogal handig met hout dus als er mensen zijn die iets van hout willen hebben voor de mini dan hoor ik wel. Nieuwe custom dashbord of iets anders!

RE: Tikkend geluid in motorblok

GeoffreyVanZ schreef:
Het is heel normaal dat je de bovenste zuigerveer ziet. Het diameter van de zuiger waar de zuigerveren zitten is immers kleiner dan het deel eronder.
Offset boren heeft niets met maatvoering te maken, je kiest ervoor of niet,
Je kan + o.20" ook offset boren.

Een 1430cc heeft een 73.5 boring. Een 1450, 74 mm.
De zuigerspeling is afhankelijk van het fabricaat en staat NIET op de zuiger.Het valt mij op ,dat jij je op je zuiger concentreerd, maar over je cylinderkop vertel je niets. Daar kan ook het olieprobleem liggen.

Een kantelende zuiger "tikt" niet, behalve als de zuiger de kop raakt.

Een tik zit meestal in de valve-train, een uitgelopen lager kan ook.
Hoe is de oliedruk.

Kijk eerst naar je cylinderkop, voordat je je blok gaat demonteren.




cilinderkop is zover ik kan zien goed, geen verbrande kleppen of gebroken veren.
oliedruk was ook goed.

een kantelende zuiger kan zeker voor een tik zorgen google maar eens, het is namelijk zo als de zuiger bdp bereikt de zuiger kantelt en tegen de cilinderwand aan tikt.


op alle zuigers zit wel wat speling maar de zuiger van de 1e cilinder kan ik echt heen en weer bewegen en maakt ook een tikkend geluid(bekijk het filmpje eerder in deze post maar eens) en dat kan nooit goed zijn.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Een kantelende zuiger raakt inderdaad de kop niet, het woord kantelende geeft al aan wat er gebeurt. Als ik op de foto kijk is er veel spoelverlies langs de zuiger ( de randen van de zuiger zijn brandschoon en geen enkel spoor van enige koolafzetting ) wat inhoud dat hierlangs olie naar boven kan langs de zuiger, dit verklaard ook de genoemde oliepluim uit de uitlaat. De oplossing hiervoor is al aangedragen, naar een revisiebedrijf welke metingen kan doen omtrent de ovaliteit van de cilinders. Doordat er extra grote zuigers inzitten en de tussenwanden tussen de cilinders onderling ( vooral tussen 2de en 3de nog maar 2,5 mm als er niet ofset geboord is ) gering en is de kans op vervormen onder invloed van warme en belasting groot. Het spijt me om je het slechte nieuws te brengen maar het kost geld om dit op een goede manier weer in orde te krijgen. :?

default

RE: Tikkend geluid in motorblok

Nogmaals, een kantelende zuiger tikt niet! Het geeft een specifiek herkenbaar geluid. Voor een kenner.
Start je motor, laat hem stationair lopen. Kijk naar het aantal toeren en dan mag je mij vertellen hoeveel tikken jij per minuut hoort.
(helaas ligt je kop er al naast).
Ik snap trouwens niet dat je motor mooi liep, met al die olie. Het is duidelijk dat de 1ste cylinder geen optimale verbranding heeft, minder neerwaartse druk.
Door de carterdruk wordt de olie naar boven geblazen. De schraapveer neemt die olie weer naar beneden. Als je kop goed is, dan kan die schraapveer zijn werk niet meer aan door overmatige slijtage of hij is defekt.

Als je die 1ste demonteerd, dan weet je alles.

Wat die zuiger betreft, die kan wel degelijk de kop raken, eigen ervaring en de mensen die dezelfde ervaring niet hebben, die kunnen die ervaring dus niet met mij delen.

RE: Tikkend geluid in motorblok

als de zuiger de kop zou raken had ik dit wel opgemerkt en zou er minimaal een afdruk te zien zijn wat dus niet het geval is.

het specifieke geluid noem ik een [u:hnr1etpa]tik[/u:hnr1etpa] ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen :?

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik kan een 1300blok kopen met motorcode 12a2df.

ik ben van plan om er een ander blok in te hangen zodat ik op mijn gemak de 1380 kan nakijken en reviseren.

kan ik mijn geflowde kop van de 1380 op dit motorblok monteren? het is volgens mij een stage 1 of 2 kop enig idee hoe ik dit kan zien kop heeft dubbele klepveren.

default

RE: Tikkend geluid in motorblok

Je kop past op die 1300, geen probleem. Je compressie verhouding zal iets lager zijn, dit is beter dan andersom. (Voor een 1380 met 8.8 cc zuigers, neem ik 25 cc in de verbrandingsruimte.) standaard is 21cc.
Stage I of II zal moeilijk te zien zijn, hangt van de criteria af, die de Flower gebruikt heeft.
Wil je dat weten, dan moet je de kop op een flowmeter zetten.
Sowieso goed om die kop te monteren, dan weet je meteen of die echt goed is.

Nou, je hebt nog wat te doen. Ik wens je succes.

RE: Tikkend geluid in motorblok

12a2df. F:getalgetal. Wat zijn de getallen? Daar kun je aan zien welke compressie je hebt.

12A/2D = SPi (Single Point injection - Tbi, throttle body injection) with 9.4-1 CR

F53 10.0-1CR, 3.105 final drive, catalyst, oil cooler
F75 9.4-1CR, SPi, 3.105 final drive, closed loop catalyst
F76 9.4-1CR, automatic with closed loop catalyst
F77 10.0-1CR, SPi Cooper, 3.2 final drive, closed loop catalyst

Elk 1380 blok bouwer heeft zijn eigen specs. en zelfs verschillende specs tussen hun verschillende lijnen (heb zelf alleen ervaring met 3 verschillende MED 1380 blokken. ik kon zelf kiezen hoeveel cc de zuigersverhaal moest zijn/bar in de cilinders. Tis alweer een 2 jaar geleden dat ik me hier mee bezig heb gehouden, dus weet t nie meer exact.
Het is dus zo niet te zeggen welke compressie de kop heeft. Wederom, meten is weten :P

Zoiezo kun je de kop wel gewoon plaatsen op je 1.3blokje (mits 1.3 kopje is. makkelijkst te herkennen aan het schuin geplaatste kraangat-schroefgaatjes. Bij een Spi blok is het kraangat nog wel dicht (wordt niet gebruikt), maar je ziet wel de afdruk. een 1.0 kop heeft de kraan recht op de kop staan (wijst van voor naar achteren) terwijl 1.3 hij schuin staat (van bijrijdersraam wijzend naar de linker koplamp).

Vaak zijn de koppen die bij een 1380 geleverd worden niet ver in de kamer aangepast. Ze passen meestal alleen de poorten aan (en geleiders enz). Als je poorten leuk opgeboord zijn, kan t idd best grappig zijn om deze weer terug te plaatsen..... Checken of t de moeite waard is om te doen: dit kun je zien door in je in en uitlaatopeningen te kijken. zien ze er anders/groter en gladder (niet te glad) uit dan de kop van het 1.3 blokje, dan zijn ze bewerkt (meestal geeft dit dus meer vermogen).

maarrr........

zou je dat wel doen? ;)

Ik heb t zelfde gehannis vorig jaar gehad. 1380 blok gesloopt, supercharger ook nog op de plank. Dus wat te doen/wat voor blok te bouwen? Ik heb ook een standaard 1.3 blokje gekocht en zo mn motorruim gedropt. T was goed, dus waarom onderdelen overzetten van je oude blok. 1.3 werkt ook. Heb je meteen alle onderdelen vrij liggen om rustig doch goed je nieuwe blokje op te bouwen :) en ik heb nu de tijd om te kiezen wat ik wil, 1380 of 1293 met supercharger....... bouwkosten zullen ong. gelijk zijn voor me....... keuze is reuzen ;P

RE: Tikkend geluid in motorblok

1380 kop zal waarschijnlijk meer cc zijn (zoals geoffrey al meldde) waardoor je compressieverhouding als je deze op een 1300 gebruikt lager worden. Ik heb dat nu ook op mijn rode mini als tijdelijke oplossing. Loopt best aardig, maar zit duidelijk meer in...

RE: Tikkend geluid in motorblok

volgens de code is het dan een spi blok.

ik moet dan wel de kop overzetten anders zit ik met de kachelkraan,mech.brandstofpomp en ontsteking moet ik ook overzetten omdat ik een hif44 ga monteren.

bedankt voor de info :)\\_

RE: Tikkend geluid in motorblok

Die kop kun je gewoon gebruiken hoor. Gat voor de kachelkraan kun je zelf boren. Ook de oliepijp aanzuigbuis is anders trouwens... ik zou lekker eerst kijken wat er met die 1380 is als ik jou was. Toch leuker om dat goed te krijgen.

RE: Tikkend geluid in motorblok

ja ik weet dat een 1380 leuker is maar wil toch weer snel gaan rijden met de mini.

ik ga de 1380 dan op mn gemak weer goed maken.

olieaanzuigbuis kan ik toch ook overzetten?

RE: Tikkend geluid in motorblok

motorcode is 12a2df7527060. ik ga zaterdag kijken.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Aanzuigbuis kun je overzetten maar dan moet je je versnellingsbak uitelkaar trekken. Met de assen er gewoon in kun je die buis niet uitbouwen.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Gaat niet over de interne aanzuigbuis... de externe is van een spi anders dan bij een ouder 1275 blok. Dus die moet bij het nieuwe blok erbij zitten. Verder niks aan de hand.

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik heb een oliekoeler met slangen, gaat deze mischien in plaats van de aanzuigbuis.
ik zal vanavond eens kijken hoe dat zit bij de 1380.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Klopt. Die gaat ipv. De aanzuigbuis. En die gaat niet passen als je 1380 blok een ouder type blok is...

RE: Tikkend geluid in motorblok

mag ik vragen waarom dit niet pas, slangen zijn lang genoeg.

RE: Tikkend geluid in motorblok

Andere fitting. Oud is banjobout, nieuw is er direct in. Dacht dat het draad ook anders is? zie: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 397&title=

Oliekoeler zou ik er ook afhalen. Je olie blijft te koud hierdoor als je de mini gewoon/dagelijks gebruikt. Heeft alleen nut bij maximale belasting of heel warm weer. Of je kunt er een thermostaatje tussen plaatsen...

RE: Tikkend geluid in motorblok

ik laat de koeler er wel tussen uit, koude olie is ook niet best, ik was ook niet van plan om te gaan racen :)

ik moet dan alleen kijken of de aanzuigbuis er bij zit zoniet bestellen.

ontsteking en brandstofpomp kan ik wel overzetten toch?