tuimelaar as loopt droog

default

RE: tuimelaar as loopt droog

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem.
Mijn Mini (Cooper 1.3 '92) loopt droog in de tuimelaar as. De as is al schoongemaakt en leeggeblazen, maar telkens komt dit probleem weer terug. Ook knappen er hierdoor vaak tuimelaars. Wie weet waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groetjes
Maarten

RE: tuimelaar as loopt droog

Hoe ben je daar achter gekomen???

Olie wordt omhoog gepomp d.m.v. de oliepomp(logisch ;) ), lijkt er dus op dat de oliepomp te weinig druk opleverd?
Of het kanaal naar de tuimelas zou verstopt kunnen zitten...

RE: tuimelaar as loopt droog

Is dit ook niet zo'n verhaal van altijd korte stukjes rijden?

Groet ron

default

RE: tuimelaar as loopt droog

De as van de tuimelaar is schoongespoten, dus niet meer verstopt.
En, er worden kleine stukjes gereden, maar daarnaast ook wat langere stukken (+- 50 km per dag).
Dus, is de oplossing een nieuwe oliepomp?

Maarten

default

RE: tuimelaar as loopt droog

o ja, ik ben er achter gekomen, omdat de Mini dan op 3 poten gaat lopen, en maar max. 70 km per uur wil.

maarten

RE: tuimelaar as loopt droog

Nieuwe olie pomp KAN een oplossing zijn, maar misschien dat je inmiddels dan als meer schade hebt opgelopen als hij niet harder wil dan 70 Km/h...

Ik bedoelde overigens het kanaal dat NAAR de as loopt... door de tuimelasbevestiging heen en door de kop...

Blijft het olielampje lang branden ??
Probeer eens met een losse oliedrukmeter de druk te meten...?

RE: tuimelaar as loopt droog

dus niet meer verstopt.




|:(
.. wat kwam er uit dan? en zit er meer van hetzelfde te wachten om je oliekanaal te verstoppen ?

dit klinkt als symptoombestrijding .. en je wilt denk ik liever de oorzaak aanpakken (beter dan om de 300 km je tuimelaaras schoonmaken 8) )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: tuimelaar as loopt droog

Misschien staat de tuimelaaras verkeerd in elkaar zodat het kanaal in de kop niet uitkomt in het kanaal van de assteun?

Werkt je oliedruklampje naar behoren?

default

RE: tuimelaar as loopt droog

Mijn olielampje brandt helemaal niet (maar dat kan ook te maken hebben met de zekeringen :D )
Oliedruklampje??? Waar zou die zich moeten bevinden?

En, hij wil alleen niet harder dan 70 km per uur, als de koppen droog zijn. Zodra de koppen weer nat zijn (na het schoonmaken) loopt hij weer als geen ander.

Maarten

default

RE: tuimelaar as loopt droog

.. wat kwam er uit dan? en zit er meer van hetzelfde te wachten om je oliekanaal te verstoppen ?

Als je bedoeld dat de olie niet zuiver meer is.....de olie is 1 maand geleden ververst.

Als je dit niet bedoeld, wat zou volgens jou dan de oorzaak kunnen zijn?

Maarten


RE: tuimelaar as loopt droog

Nou...dan wordt het een beetje lastig heh...als het lampje niet brand en je geen olie op/in de tuimelaaras hebt...vrees k het ergste...

default

RE: tuimelaar as loopt droog

en.. wat is het ergste?

maarten

RE: tuimelaar as loopt droog

Wat zou je denken... motorschade.... :x

default

RE: tuimelaar as loopt droog

dat zou nie zo mooi zijn :'(

Ik zal eerst al het andere even proberen en als dat niet werkt.......
dan maar een nieuwe motor :'( :'( :'(

maarten

RE: tuimelaar as loopt droog

ik heb hier ook wel een mechanische olie druk meter liggen die je zo in je blok kunt schroefen dan zouden we de olie druk eens kunnen meten .

maar ook ik vrees voor het ergste, en als je de tuimelaar as weer monteerd dan zet je hem er wel zo in dat de gaatje voor elkaar zitten.

hilbert

RE: tuimelaar as loopt droog

wat ik zelf heb megemaakt is dat het olie kanaal in de kop verstopt zat .dit als gevolg van een stukje metaal wat er in is gekomen bij het plaatsen van de afdichting opzij van de kop onder het termostaathuis.daar zit een metalen propje van ongeveer 5 mm in doorsnede en dient om de boring van het oliekanaal af te dichten nadat het is geboord. daar was een stukje van in het kanaal gekomen en sloot de olietoevoer naar de tuimelaars af. Je oliepomp HOEFT niets mee aan de hand te zijn maar zorgen dat het oliedruklampje werkt is ZEER BELANGRIJK.kan je er een meter op zetten om te meten dan zou ik dit zeker doen om de pomp te controleren. is deze goed dan zou ik de kop demonteren en kijken of het oliekanaal open is door deze door te blazen. zit de tuimelaaras op zijn plaats komen de oliekanalen tegenover elkaar in de steun waar de tuimelaaras in zit.daar zit een boutje wat met een plaatje op zijn plaats wordt gehouden.zit daar alles op zijn plaats en is deze as niet verdraaid en verkeerd in elkaar gezet. als je met een luchtslang in het oliekanaal van deze steun blaas terwijl de as er in is gemonteerd komt er dan lucht langs de as aan de tuimelaars er uit?