RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door Paul op di, 03-02-2004 00:25
Zoals wellicht bekend ben ik bezig een MG blok te reviseren (moeilijkste voor het laatst; versnellingsbak ) en het vordert al aardig.
Alle beugels, boutjes en moeren en apparaten zijn behandeld met de taalborstel (dan wel op de boormachine, dan wel op de slijptol).
Nu constateerde ik bij het schoonmaken ineens dat de poelie van mijn A-blok een aanzienlijk stuk lichter is dan de poelie van het MG blok, en volgens mij zijn ze uitwisselbaar. Scheelt zo op het gevoel zeker een kilo! (ik ga dit nog nawegen)
Maar de vraag is; ga ik niet te ver nu aangezien ik mijn vliegwiel ook al laat afdraaien? (Keith Calver stylie)
Het blok moet natuurlijk nog wel een beetje normaal stationair draaien.
Of is het gewoon een kwestie van uitproberen?
Ow, belangrijkste info natuurlijk; er komt een SW5 nokkenas in.
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door thijs van oorschot op di, 03-02-2004 22:48
waarom niet proberen, terugwisselen kan altijd nog, of mischien eerst met originele (vies woord hé) poulie proberen goedlopend te krijgen en dan pas proberen. succes ermee
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door mini_mouse op di, 03-02-2004 23:54
hoi,
gebruik [u:vhq77df0]nooit[/u:vhq77df0]een poelie van een 1000 op een 1300, in de de poelie van de 1300 zit een trillingsdemper. Als je de poelie van de 1000 gebruikt, heb je zeer groote kans dat je krukas in tweeenn breekt .
Ieder moterblok heeft een zogenaamde resonantie frequentie, d.w.z. bij een bepaald toerental begint de hele zooi te trillen. bij een 1000 ligt dit toerental dusdanig hoog dat je dat toch nooit haalt.
En bij een 1300 ligd dat binnen het bruikbare toerengebied, en dus moeten deze trillingen gedempt worden!
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door jeroen2 op ma, 11-10-2004 18:54
In het hoofdstuk blocks/cranks/rods & pistons.
Staat een mooi fotootje/artikeltje wat je wel kan doen om de trillingdemper lichter te maken.
Ook hier geldt , hoe lichter het draaiend gedeelte des te hoger licht de resonantie frequentie!!
Groetjes , Jeroen2
P.S. ben er nu ook mee bezig.
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door Paul op di, 03-02-2004 00:25
Zoals wellicht bekend ben ik bezig een MG blok te reviseren (moeilijkste voor het laatst; versnellingsbak ) en het vordert al aardig.
Alle beugels, boutjes en moeren en apparaten zijn behandeld met de taalborstel (dan wel op de boormachine, dan wel op de slijptol).
Nu constateerde ik bij het schoonmaken ineens dat de poelie van mijn A-blok een aanzienlijk stuk lichter is dan de poelie van het MG blok, en volgens mij zijn ze uitwisselbaar. Scheelt zo op het gevoel zeker een kilo! (ik ga dit nog nawegen)
Maar de vraag is; ga ik niet te ver nu aangezien ik mijn vliegwiel ook al laat afdraaien? (Keith Calver stylie)
Het blok moet natuurlijk nog wel een beetje normaal stationair draaien.
Of is het gewoon een kwestie van uitproberen?
Ow, belangrijkste info natuurlijk; er komt een SW5 nokkenas in.
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door thijs van oorschot op di, 03-02-2004 22:48
waarom niet proberen, terugwisselen kan altijd nog, of mischien eerst met originele (vies woord hé) poulie proberen goedlopend te krijgen en dan pas proberen. succes ermee
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door mini_mouse op di, 03-02-2004 23:54
hoi,
gebruik [u:vhq77df0]nooit[/u:vhq77df0]een poelie van een 1000 op een 1300, in de de poelie van de 1300 zit een trillingsdemper. Als je de poelie van de 1000 gebruikt, heb je zeer groote kans dat je krukas in tweeenn breekt .
Ieder moterblok heeft een zogenaamde resonantie frequentie, d.w.z. bij een bepaald toerental begint de hele zooi te trillen. bij een 1000 ligt dit toerental dusdanig hoog dat je dat toch nooit haalt.
En bij een 1300 ligd dat binnen het bruikbare toerengebied, en dus moeten deze trillingen gedempt worden!
GreetZZzzzzzzzzzz
mini_mouse
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door thijs van oorschot op wo, 04-02-2004 00:14
zit die vast aan de poulie??? oeps...dan heb ik niks gezegd
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door jeroen2 op ma, 11-10-2004 18:54
In het hoofdstuk blocks/cranks/rods & pistons.
Staat een mooi fotootje/artikeltje wat je wel kan doen om de trillingdemper lichter te maken.
Ook hier geldt , hoe lichter het draaiend gedeelte des te hoger licht de resonantie frequentie!!
Groetjes , Jeroen2
P.S. ben er nu ook mee bezig.
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door Paul op ma, 11-10-2004 21:41
Ik heb de poelie maar gelaten voor wat ie is.
Afdraaien van het vliegwiel scheelde al een boel en een zenuwachtig lopend blok heb ik geen zin in,
RE: V-snaar poelie 1000 > naar 1300 (krukas-poelie dus)
Ingediend door Morriske op ma, 11-10-2004 21:42
Mischien had je dan beter het standaard vliegwiel gemonteerd