[verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

hallo,
wat is het voor of nadeel van een met water verwarmd inlaatspruitstuk?

[size=75:2bf7g5hn]Edit: titel beetje uitgebreid, probeer bij het verzinnen van een titel te zorgen dat het de lading van je vraag een beetje dekt - Eelke[/size:2bf7g5hn]

default

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Voordeel is dat het gasmengels is voorverwarmd.
Het nadeel is dat het gasvolume uitzet waardoor je minder brandstofmengels in de cilinders krijg.
Uiteindelijk zal dit leiden tot vermogensverlies.
Hij zit er bij mijn Mini ook op, maar wordt niet gebruikt om het gasmegels te verwarmen.

grtzz Martin

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

sluit ge hem dan gewoon niet aan op het watercircuit?

default

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

precies.

grtzz Martin

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

ok thanks

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Mini Martin schreef:
Voordeel is dat het gasmengels is voorverwarmd.




Waarom is dat een voordeel dan? Zoals je zelf al zegt is koude lucht beter. Koude lucht heeft meer moleculen dus kan er meer benzine verbrand worden, dus meer vermogen.

In de winter kan de luchtstroom onder je motorkap zo koud worden dat je carburateur 'bevriest', dat is het idee van spruitstukverwarming.

Bijkomend (bijna niet te merken) voordeel is de redelijk constante temperatuur van het mengsel, met extreem koud of warm weer kan de temperatuur, naar gelang je de motor zwaar of licht belast nogal schommelen, en zou daardoor minder mooi kunnen lopen. Vergeet bovenstaande maar, eigenlijk merk je dat alleen bij 2-takt motoren.

default

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Ik kan het haast niet beter omschrijven. :P

grtzz Martin

default

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Misschien een handige extra: het verwarmen van je spruitstuk tegen het bevriezen van je carburateur is alleen nodig wanneer je een open luchtfilter hebt. Bij het gebruik van het standaard filterhuis wordt lucht via een bimetaalklep (dat rammelende stalen ding naast het filterhuis) langs het uitlaatspruitstuk gezogen en zo verwarmd voordat het bij de carburateur komt. Bij een open luchtfilter wordt de lucht zonder verwarmd te worden aangezogen in de carburateur en dit kan bij lage omgevingstemperaturen bevriezing van de carb tot gevolg hebben.

Een verwarmd inlaatspruitstuk zou ook als voordeel moeten hebben dat het voor een iets betere koeling zorgt, maar het effect hiervan lijkt mij marginaal. Maar alle beetjes kunnen helpen.

M vr gr,
Erik

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Bij het gebruik van het standaard filterhuis wordt lucht via een bimetaalklep (dat rammelende stalen ding naast het filterhuis) langs het uitlaatspruitstuk gezogen en zo verwarmd voordat het bij de carburateur komt.



Weet iemand hier de engelse term voor of kan iemand hier een mooi verhaaltje over vertellen (heeft dus met warme lucht te maken, maar verder :? ). Ik zit wel eens naar dat ding te kijken en dan moet ik me echt bedwingen om dat stuk blik er niet uit te rukken...
Wat gebeurt er als je 'm niet monteert? En moet het klepje dat erin zit als de motor uit is dicht zijn (staat bij mij dan altijd op een kiertje)?

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Als je 'm eraf haalt, rijdt de Mini net zo goed of slecht als eerst. Het duurt misschien iets langer voordat 'ie op temperatuur is, maar dat is marginaal.
Ik rijd sinds april met het standaard filterhuis zonder klep en met extra gaten (en een K&N inlegfilter), en een alu inlaatspruitstuk dat niet is aangesloten op het koelsysteem. Loopt prima, lijkt zelfs iets meer vermogen te hebben, maar is nog even zuinig als eerst. Dus ik zie wel weer verder als het kouder weer wordt en er evt. bevriezing optreedt. Maar aangezien ik daar met m'n andere Mini met K&N cone filter ook nooit last van gehad heb zal dat wel meevallen denk ik.

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Het was ooit de bedoeling om te voorkomen dat er benzine neerslaat op het koude metaal, dus om de verdampte benzine (of de hele kleine druppeltjes) in de inlaatlucht te houden. Zuinigheid en efficientie, dus. Maar inderdaad, de warmte zorgt dat er per volume minder zuurstof en dus minder benzine in gaat, dus voor prestaties niet optimaal. Het voorkomen van bevriezing is slechts marginaal, er zit tussen het spruitstuk en de carb een kunststof spacer / isolator.

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Wat betreft bevriezing: ik heb van de winter wel last gehad van een bevroren carburateur (als in, vastgevroren gasklep na lang doorrijden op de snelweg - ik wam toevalig in een Mini Magazine dit euvel tegen in een column van Keith Calver, die zei dat het daaraan lag. Klonk plausibel. En ondanks een verwarmd inlaatspruitstuk. Maar zoals Hugo zegt, er zit een dikke rubberen (?) spacer tussen de carb en het spruitstuk, die eventuele warmte uit het spruitstuk waarschijnlijk redelijk effectief bij de carb weghoudt.

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

bevriezing van caberateur kan zelfs midden in de zomer bij + 30 graden voorkomen dit komt door de doorstroomsnelheid waarmee lucht de caberateur in komt (Reken maar uit hoeveellucht je verbruikt als je 2000-4000 toeren per minuut draait maal je motorinhoud.)

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Zou het wellicht mogelijk zijn om het verwarmd spruitstuk op te nemen in de leiding naar mijn verwarmingsradiateurtje? Dan verwarmt hij alleen als ik mijn verwarming aan heb en dus alleen wanneer verwarming van het spruitstuk nodig is/kan zijn.

default

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Ik weet niet of het kan hoor, maar ik vind het een slim idee :) .

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Zelf heb ik hem ook in de retourleiding van de verwarming zitten. Zal niet zeggen dat dit de beste oplossing is, maar wel de makkelijkste ;) .

Frans

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/ice.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Spruitstuk opnemen in verwarmingscircuit: zo'n slim idee dat er al velen zijn die je zijn voorgegaan ;)

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Had eigenlijk ook niet het idee (wel de hoop :) ) dat ik de eerste was. Is het een lastig karweitje hem in dat circuit op te nemen of valt dat wel mee?

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

valt wel mee.

Je houdt de stang boven je spuitstuk. Vervolgens neem je een kniptang, en knip je de slang doormidden. En steek je de beide uiteindes die je zo gecreerd hebt op het spruitstuk.

Wel niet vergeten om de slangenklemmetjes er om te doen.
De klemmen vastdraaien, en klaar is het.

Frans

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Dat klinkt inderdaad alsof ik dat zelf zou kunnen. :P De diameter van de slang is dus de juiste voor aansluiting op het spruitstuk? geen verloopjes o.i.d. nodig?

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

normaal gesproken niet.

Frans

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

oke, thx! volgend weekeind maar eens ff aan gaan sleutelen

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

ik heb misschien een rare vraag, de retour leiding is dat die naar het kraantje gaat? of heeft iemand misschien een foto van een spruitstuk aangesloten op het koelsysteem

Groetjes Stakie

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

nee dat is niet degene die naar het kraantje gaat. Als het goed is loopt er een slang boven het spruitstuk langs, die kun je het beste pakken.

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Crispy schreef:
nee dat is niet degene die naar het kraantje gaat. Als het goed is loopt er een slang boven het spruitstuk langs, die kun je het beste pakken.




alsof het ervoor gemaakt is O:)

ik heb er ook 1 en niet aangesloten op het verwarmingscircuit.
ik merk er nix van ook niet het koude weer
(nou pak ik een andere auto voor lange ritten op de snelweg,maargoed)

op mijn oude mini Quibus, had ik het wel aangesloten op het verwarmingscircuit.
ik merkte geen verschil.

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

aah, oke. Bedankt :)\\_ , ik wist niet dat die ook nog bij het koelsysteem hoorde. Deze zit vast aan de kleppendeksel, toch?
Ja, als je het weet is het simpel :P

Stakie

default

RE: [verwarmd] inlaatspruitstuk [voor en nadelen]

Het is wel een voordeel dat de carberateur aan de achterkant van de motor zit, en boven het uitlaatspruitstuk in dit geval. ik had op mijn 205je gti 1.9 dubbele dellorto s gezet zonder luchtfilters erop, automaten motorkap er op gezet anders kon ie niet eens meer dicht maar die bevroren en niet zo n beetje ook, ik woonde 20 km van mijn werk het heeft me 20 euro brandstof gekost en van mijn 145 pk was weinig van te merken, volgens mij zaten er zeker 80 paardjes in de vorstverlet.