Verwarming

default

RE: Verwarming

Hallo, hoop dat jullie me kunnen helpen met volgend probleem.
Verwarming wordt niet warm binnen in de auto.
Reeds getest en veranderd: nieuwe termostaat, control valve die bediening binnen verbindt met darmen getest. Darmen van de radiator binnen al eens omgedraaid. Radiator doorgespoeld.
Heb indruk dat er geen circulatie is door radiator binnen, alhoewel ingaande darm wel warm wordt.

Any idea?

RE: Verwarming

Neem me niet kwalijk als ik je iets meld wat je 'allang' wist. Sommigen 'wisten het niet'.
De kachel gaat 'aan' als je de knop op de dashboard rand in de auto helemaal 'in'drukt en gaat 'uit' als je die knop helemaal 'uit' trekt.
Mijn ervaring is, dat de kachelkraan bovenop het motorblok zo 'vol' kan zitten met troep (mn kalkaanslag) dat die niet meer echt 'open' gaat. Het lichaam van de kraan bestaat uit twee halve bollen die met elkaar verbonden zijn met een bajonetsluiting. Het is me een keer gelukt de bollen van elkaar af te krijgen, het inwendige schoon te maken en ze weer te sluiten. En de kraan werkte weer, (Denk dat ik daarbij heel veel geluk heb gehad). Ervaring is ook, dat de kachel het niet doet als er 'te weinig' vloeistof in het koelsysteem zit. De kraan zit zowat op 'het hoogste punt' van het systeem. Dus, als er maar iets te weinig in het systeem zit, loopt het -met open kraan- niet meer rond in het systeem. Voor alle zekerheid kan je proberen de auto met de vuldop zo hoog mogelijk neer te zetten en bij draaiende motor op bedrijfstemperatuur koelvloeistof bij te vullen tot aan het overloopgaatje. Het rechter voorwiel dus zo hoog mogelijk van de grond en het linker voorwiel zo veel mogelijk lager dan het rechter. (rechter achterwiel op de stoep, bijvoorbeeld).

RE: Verwarming

Wat de werking van de kachelkraan die 'op' de cilinderkop gemonteerd is heeft Wim gelijk; uittrekken is kachel uit en induwen is kachel aan.
Maar bij een SPi' kachelkraan die tussen de slangen zit, is het precies andersom; uittrekken is aan en induwen is uit!
Ik meen te weten dat jij een SPi hebt....
Verder: kachelradiator kan verstopt zitten of een luchtbel bevatten. Ook de kabelafstelling(SPi) kan te krap staan waardoor de kraan niet volledig opengaat waardoor de koelvloeistof te langzaam door het radiateurtje stroomt en daardoor de luchtbel niet weg krijgt. (contoleren dus)
Met een proefrit heb je de meeste kans dat je alle lucht uit de kachel krijgt.

default

RE: Verwarming

Alvast bedankt voor de reacties. Zal morgen nog eens checken.

default

RE: Verwarming

Heb gevonden waarom men verwarming niet werkt en wou dit toch even delen :D
Alles gedemonteerd en zo ziet het er uit.
Homemade.....



RE: Verwarming

Waarom doet hij het dan niet?

RE: Verwarming

Is 'ie verstopt dan?

default

RE: Verwarming

Ik denk gewoon te weinig lamellen.

RE: Verwarming

Dat is een mooi stukje huisvlijt maar gaat niet of nauwelijks warmte afgeven.
De doorstroomsnelheid van de koelvloeistof is nu veel te groot en krijgt niet de kans om de warmte 'af te geven'aan het interieur.
Het beste lijkt mij beter om een originele kachelradiator te monteren.
En de kachelmotor lijkt mij bij nader inzien ook niet origineel aan het schoepenwiel te zien.
Je zou ook de kachel-unit in z'n geheel kunnen vervangen door een zelfde, gebruikt, model.
Wel even voor het inbouwen controleren of de kachelradiator niet lekt.

RE: Verwarming

Best knap gemaakt moet ik zeggen :-)