"waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Sinds gisteren zijn wij eigenaar van onze eerste mini. Een leuke zwarte Mini 1000 uit '83.

We zijn probleemloos naar huis gereden met de auto, gaaf!

Bij thuiskomst hebben we de auto nog een paar keer gestart om 'm te verplaatsen, maar bij de laatste keer ontstond er een vlammetje bij de aansluiting tussen de bobine en stroomverdeler. Het punt waar de bobine aangesloten wordt op de stroomverdeler is het gesmolten (daar is waarschijnlijk een kortsluiting geweest en vlammetje ontstaan)
Gelukkig zagen we dit bij het weglopen van de auto, en konden we de "waakvlam" doven!

Nu kunnen we deze twee onderdelen geheel vervangen, maar is het probleem daarmee op te lossen? Of kan het ook ergens anders liggen, op een eerder punt? We willen veel leren, maar waren niet echt voorbereid op meteen zoiets...

Kunnen jullie wat tips geven hoe we dit kunnen repareren?

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Ik heb nogmaals goed gekeken, maar de doorgebrande/gesmolten aansluiting, zit niet op de verdelerkap, maar op het onderste deel, daar waar alleen een dun + en - draadje de bobine en stroomverdeler gekoppeld zijn. Dit lijkt mij dus het punt waar de lage spanning naar de bobine gezet wordt?

Ik heb inmiddels volgens mij helemaal gevonden hoe de bobine en stroomverdeler werken, maar ben helaas zelf nog niet creatief genoeg om te bedenken wat er nou vervangen moet worden. Wellicht zelfs alleen de bedrading en aansluiting?

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Kun je er een foto van maken en hier plaatsen?

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

[img=http://www1.picturepush.com/photo/a/7913619/220/7913619.jpg]

Ik denk dat dit de duidelijkste foto is die ik nu krijg. Je ziet hier de verdelerkap onder het puntje van mijn vinger, en daar waar je het kleine stukje van de rode draad ziet, dat aansluitingspunt van die draden is doorgebrand.

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

[img=http://www4.picturepush.com/photo/a/7913652/220/7913652.jpg]

Deze misschien ook nog duidelijk, maar het lukt me niet om het daadwerkelijk gesmolten stukje op de foto te krijgen, daar kom ik niet tussen met de camera.

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Zou je iets na kunnen kijken? Rechts op het motorblok zit een klein plaatje. Zou je op kunnen geven welk nummer daarop staat?

Wat ik uit je foto's op kan maken is dat je een elektronische ontsteking hebt. Aan de kleur van het motorblok te zien, vermoed ik dat je een 1275cc motor hebt, ipv de 1000cc die er origineel in de mini heeft gelegen.

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Ik zie een zo-op-het-oog origineel rood motorblok, ik zie een ontstekingsmodule.
Ik zeg: 1275cc...

Het blok is wat vettig, en waarschijnlijk heeft een kortsluiting een vlammetje doen ontstaan.
Als het te repareren is: goed schoonmaken en isoleren, anders nieuw spul monteren.

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Bedankt voor jullie reacties en PM. Een 1300...Ik vond al dat ie best wel wat power had gisteren op de snelweg...

We gaan ons er morgen verder in verdiepen, hopelijk is het met wat schoonmaakwerk en vervangen van het aansluitpunt (want het plastic daar is helemaal gesmolten, dat is op de foto alleen niet te zien) te repareren, en kunnen we zondag even touren!

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

De stekker die gesmolten is kun je ook vervangen door 2 losse draadjes. Dan is het niet meer origineel, maar werkt wel. De vlam/vonk kan ontstaan zijn doordat de isolatie van de draden niet helemaal goed meer is.

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Mijn vriend is nu een nieuwe ontstekingsmodule halen, dan kan die er op.

Voor die tijd nog even de bedrading checken op zichtbare onvolkomenheden, en dan maar hopen dat ie het weer gaat doen.
Alleen...nu lekt er weer (druppelsgewijs) wat koelvloeistof onderuit de radiateur. Tenminste, ik denk dat het koelvloeistof en de radiateur is. Maar we gaan weer op onderzoek uit! Gelukkig zijn we ontzettende enthousiast en hebben we er veel zin in!

RE: "waakvlam" bij bedrading bobine/stroomverdeler

Vooral die laatste regel doet me glimlachen: houdt moed en heel veel plezier met je blafhok!