Met dit koude weer ga ik me toch iets afvragen. Voor de winter heb ik een nieuwe accu gekocht. Er zat een dieselaccu in (niet door mij erin gelegd). Een nieuwe accu gehaald en volgens de accuboer een type meegekregen. Een Varta van 35 ampere. Er zat dus een zwaardere in, die van die diesel.
Nou was het eergister zo koud dat me startmotor amper rondddraaide. Ik heb al eerder gedacht dat deze accu misschien te licht is. Vanmorgen draaide ie ook enorm langzaam en met startkabels vloog ie direct aan.
Nou vraag ik me af hoe zwaar jullie accu is dan kan ik anders nog teruggaan voor een andere.
Dus mijn vraag is hoe zwaar is jullie accu?
Verder rijdt ie prima trouwens en de dynamo is ook OK.
Ben pas (vorige week) nog bij de garage geweest (specialist in engelse auto's) en die man zei dat er in mijn mini (mini 1000) standaard een 44 Amp/h accu moet. Dus jouw accu is inderdaad te zwak, en dat geeft bij koud weer inderdaad problemen, omdat een accu vermogen verliest als het koud is.
Ingediend door Mini Martin op vr, 10-01-2003 18:20
Bij de meeste mini-centers (waaronder BvL) raden ze een accu van 50 Amp aan. Vooral voor de mini's die weinig rijden en/of korte stukjes rijden.
Zelf rijd ik ongeveer een 20.000 km per jaar en heb een accu van 55 Amp er in staan.
Gekocht (nieuw) voor een bedrag van 37 euro!!!! bij een auto-onderdelen groothandel.
En deze winter, starten en lopen, geen centje pijn.
Hoi,
Grappig dit zat ik me een paar dagen geleden ook af te vragen, zelfs even het forum doorgespit. Er staat nergens in de handboeken hoe zwaar de Accu moet zijn. Mij lijkt het dat je niet snel een te zware accu in de Mini kan doen (qua amperage dan, qua gewicht kan ik me wat anders voorstellen). De dynamo zal er echter veel langer over doen om de accu op te laden.
Het lijkt me dat je accu dezelfde amperage aan moet kunnen als de dynamo. Ik dacht laatst te zien dat mijn dynamo 38A was dus dat zou het minimum van de accu zijn. Als ik zo redeneer lijkt 35 A te licht.
G-Bee schreef: Hoi,
Grappig dit zat ik me een paar dagen geleden ook af te vragen, zelfs even het forum doorgespit. Er staat nergens in de handboeken hoe zwaar de Accu moet zijn.
Toch wel In de handleiding van mijn mini staat dat de standaard accu een capaciteit heeft van 47 ampére/uur, met een startcapaciteit van 265 ampére.
Deze laatste is trouwens veel belangrijker. Ik heb de accu preventief vervangen door een Hella accu met dezelfde capaciteit, maar met een startstroom van 300 ampere. Het starten bij koud weer gaat nu aanmerkelijk beter.
Ingediend door Maarten van de… op vr, 10-01-2003 23:54
Een grote accu is allemaal wel leuk , helpt ook wel een beetje, vooral met een hogere compressie motor, maar heb je die waslijn al eens onder de auto zien hangen waardoor de startstroom moet?
Als het koud is neemt weliswaar de weerstand daarvan af maar de capaciteit van de accu ook.
De statische capaciteit van een accu is bij +27°C 100%, bij -20°C blijft daar maar 65% van over.
Dynamisch ligt het echter nog iets anders; als hij namelijk bv.300 Ampère moet leveren zakt de capaciteit bij 0°C al in naar ca. 45% en dus bij -20°C zo'n 32%.
Die koudstartstroom die wordt aangegeven geldt bij -18°C.
De capaciteit die wordt gegeven is de capaciteit bij 27°C en een ontlaadtijd van 20 uur. Dus 45Ah : deze accu kan bij 27°C 20 uur lang 45A leveren waarbij de klemspanning niet onder de 10,5V daalt.
Zo, da's effe schrikken hè?[/list]
Hoe het ook zij... die van mij start in elk geval veel beter dan voorheen. (en da's een vrij hoge compressie: 10,5:1)
Een grote accu is in elk gavl niet echt noodzakelijk, omdat tijdens het rijden de dynamo alle stroom levert voor de elektronica in de auto. De accu is alleen interresant bij het starten. En het lijkt me dat hoe minder moeite een accu ermee heeft om de stroom te leveren (en dat hoeft als het goed is niet voor een kwartier lang, dus daar is de capaciteit ook al niet zo belangrijk meer) Hoe beter het allemaal gaat. Toch?
Waar het bij het starten om gaat is om de klemspanning. Het zal de startmotor een zorg zijn of het +40 of -20 is, die draait z'n rondjes wel. En hoe hoger de klemspanning van de accu, hoe harder ie draait. Bovendien levert ie dan meer kracht. Een accu die bij koud weer dus veel startstroom kan leveren zal minder inzakken qua klemspanning, om de reden dat z'n inwendige weerstand lager is. (anders kon ie ook niet zo veel startstroom leveren)
Ingediend door Maarten van de… op za, 11-01-2003 22:21
Dus als ik acht 1,5V batterijen aan elkaar soldeer start hij ook?
Als de temperatuur daalt wordt de inwendige weerstand van een accu hoger omdat de weerstand van het elektrolyt (accuzuur) hoger word.
Hoe groter de capaciteit hoe langer een accu in staat is om zijn klemspanning te houden tijdens het leveren van stroom. Meer stroom leveren kan een accu omdat het werkzaam oppervlak groter is en daardoor wordt de inwendige weerstand lager. Dus waar je op moet letten is de koudstartstroom.
Let er ook op dat je accupolen goed schoon zijn, vooral de massa wil nog al eens problemen geven bij een Mini, vooral de bevestiging aan de kofferbakvloer.
Ingediend door Mini Martin op za, 11-01-2003 22:33
Maarten van den Akker schreef: Zo, da's effe schrikken hè?
Mooi verhaal Maarten, maar eerlijk gezegd: Ik snap er geen ene .... van. Het klinkt allemaal ernstig, maar het zegt mij niets. Dus schrik ik er al helemaal niet van.
Ingediend door -][DD][- Acid op zo, 12-01-2003 01:24
hmmm. Ik heb nooit opgelet bij Natuurkunde en met electriciteit had ik altijd haar dat overeind stond maar ik moet zeggen dat ik het verhaal van Maarten best kon begrijpen. Voor de verandering begin ik te begrijpen hoe alles electrisch loopt in de mini. puntje voor Acid, Hij leer weer wat bij
Maarten van den Akker schreef: Dus als ik acht 1,5V batterijen aan elkaar soldeer start hij ook?
Zucht... niet zo letterlijk nemen hoor! De capaciteit is in dat geval ook wel van belang... Overigens, als je acht monocellen neemt van het niccad type, dan kunnen deze de stroom voor de startmotor prima leveren. Ze zijn alleen leeg voordat de startmotor goed en wel op gang is.
Maarten van den Akker":27co2z64]Dus waar je op moet letten is de koudstartstroom.[/quote:27co2z64]
Dat wil ik er maar even mee zeggen...
Maarten van den Akker":27co2z64]Hoe groter de capaciteit hoe langer een accu in staat is om zijn klemspanning te houden tijdens het leveren van stroom.[/quote:27co2z64]
Dat is helemaal waar, maar dat is niet wat ik bedoel. Het hebben van een hoge capaciteit is niet de reden van een lage inwendige weerstand. Voor een korte periode een zeer hoge stroom kunnen leveren is dat wel. Juist bij het leveren van zo'n piekstroom is de inwendige weerstand van cruciaal belang.
Dat zie je heel goed met oplaadbare penlights. De NiMH variant levert gemiddeld zeker 1800 mAh, waar de NiCd variant op 1200 mAh capaciteit blijft steken. Door dat de NiMh accu's een lagere inwendige weerstand heeft kan deze een veel hogere piekstroom leveren dan de NiMh variant. Deze laatste houdt bij het langdurig leveren van een kleinere stroom echter veel langer uit.
Sander-T schreef: Door dat de NiMh accu's een lagere inwendige weerstand heeft kan deze een veel hogere piekstroom leveren dan de NiMh variant.
Over deze zin moet je nog even nadenken IK gok dat het moet zijn "Door dat de NiCd accu's een lagere inwendige weerstand heeft kan deze een veel hogere piekstroom leveren dan de NiMh variant", gezien de context.
Eelke schreef: Over deze zin moet je nog even nadenken IK gok dat het moet zijn "Door dat de NiCd accu's een lagere inwendige weerstand heeft kan deze een veel hogere piekstroom leveren dan de NiMh variant", gezien de context.
Je kan net zo'n grote accu in je auto zetten ,maar de maximale lading is afhankelijk van je sterkte van de laadstroom van je dynamo.
dynamo/accu bepaalt de beste combinatie.
het is dus zeker aan te raden om een accu te nemen die minimaal net zo'n capaciteit heeft als je dynamo.
bij mij is dat 55A van de dynamo en heb een 65A accu erin staan.
wel makkelijk hij is net zo groot als de bak waar die in moet dus ook nooit meer schuiven....
Maarten van den Akker schreef: De capaciteit die wordt gegeven is de capaciteit bij 27°C en een ontlaadtijd van 20 uur. Dus 45Ah : deze accu kan bij 27°C 20 uur lang 45A leveren waarbij de klemspanning niet onder de 10,5V daalt.
Zo, da's effe schrikken hè?[/list]
Volgens mij zit je er een stukje naast. Volgens mij kan een 45 Ah accu, 1 uur lang 45 ampere leveren. Ik denk dat die 20 uur wil zeggen dat de accu die 45 ampere 20 uur lang vast kan houden, want na verloop van tijd neemt de capaciteit van de accu af ookal wordt er geen stroom aan onttrokken.
Ik heb een accu van 65 amper er in staan, is normaal geproken niet nodig maar het is wel handig om mijn muziek installatie aan de praat te houden.
Nou was het eergister zo koud dat me startmotor amper rondddraaide. Ik heb al eerder gedacht dat deze accu misschien te licht is. Vanmorgen draaide ie ook enorm langzaam en met startkabels vloog ie direct aan.
OK, mijn 2 centen:
Dat de startmotor langzaamrond draait kan ook liggen aan de dikte van de olie en de spanning die op je startmotor staat.
Check eens de massastrip van je accu naar carrosserie (kofferbak) en die langs je bovenste hondebot, van carrosserie naar motor loopt. De contacten moeten corrosie-vrij zijn.
Dat de startmotor langzaamrond draait kan ook liggen aan de dikte van de olie en de spanning die op je startmotor staat.
Check eens de massastrip van je accu naar carrosserie (kofferbak) en die langs je bovenste hondebot, van carrosserie naar motor loopt. De contacten moeten corrosie-vrij zijn.
Klopt dikte van olie kan probleem zijn maar ik heb voor de winter vernieuwd met 10w40, om dit probleem te voorkomen. Ik doe het trouwens niet weer, hij lekt nu wel meer door de dunnere olie.
De massastrip was ontzettend brak maar heb ik net vernieuwd door een mooie nieuwe strip. Is dus ook niet het probleem. Hondebot heb ik (nog) niet naar gekeken, maar is dat ook cruciaal?
Verder update: ik denk dat ik maar eens terug ga met de accu en vraag om een zwaardere ik heb toch sterk de indruk dat deze te licht is, mede door de antwoorden van u allen, waarvoor dank.
Onder het bovenste hondebotje zit nog een massastrip, voor de motor. Het hondebotje zelf heeft in dat verband weinig functie; zit met twee rubbersw bevestigd en zal dus weinig tot niets doen voor de aarding.
Ingediend door Maarten van de… op do, 16-01-2003 22:55
Wacht effekes: Ik had de capaciteit fout, heb het ondertussen opgezocht in de Steinbuch.
De nomimale capaciteit is de opgeslagen capaciteitswaarde in ampère-uren bij een voorgeschreven temp. van 27°C en een ontlaadtijd van 20 uren, waarbij 1Ah=3600 coulomb. De definitie luidt: C20=In.20 [Ah]
Maarten van den Akker schreef: 1Ah=3600 coulomb. De definitie luidt: C20=In.20 [Ah]
Ik weet niet precies wat je hiet mee bedoeld. Volgens mij is het heel eenvoudig. Heb jij een accu van 45 Ah, en jij sluit er een stroomgebruikers van 45 ampere er op aan dan is de accu in 1 uur leeg. Sluit je er een stroomgebruiker van 90 ampere er op aan dan is hij in een half uur leeg. De capaciteit van de accu neemt af naarmate het kouder wordt, dus dan gaat hij gewoon iets sneller leeg
Jullie zeggen in feite hetzelfde. De definitie van ampere is coulomb per seconde. 1 Ah (ampere-uur) is gelijk aan 3600 As (ampere-seconde). En een ampere-seconde, dat is een coulomb (want ampere is coulomb/seconde, dus coulomb/seconde*seconde is weer coulomb). Nog eniszins te volgen?
Ingediend door Maarten van de… op ma, 20-01-2003 23:30
Klopt, maar om het in een keer in gewone mensentaal te verwoorden is ook moeilijk.
Je hebt op langere termijn een grotere capaciteit doordat er een diepteontlading ontstaat, dus binnen een uur ontladen van dezelfde energie lukt nooit.
Je hebt op langere termijn een grotere capaciteit doordat er een diepteontlading ontstaat, dus binnen een uur ontladen van dezelfde energie lukt nooit.
Wat is het effect van die dieptelading dan? Is dat te meten door een gewoon mens met een mini en misschien nog wel een multimeter? Is het te bereken wat de invloed precies is van de dieptelading op de capaciteit van de accu? Zijn er misschien nog andere externe invloeden die invloed hebben op de capaciteit van de accu? Vind dat allemaal een beetje te theoretisch en niet bruikbaar in de praktijk.
1. Als de mini niet start en met startkabels wel is de accu leeg.
2. Als je de accu oplaad en hij wil dan nog alleen maar met startkabels starten is de accu stuk.
3. Als de accu stuk is moet er een nieuwe in.
4. Als er een nieuwe in moet, dan moet ie in de uitsparing van de kofferbak vallen.
5. Start de mini dan wel dan heb je een goede accu!
Ingediend door Maarten van de… op di, 21-01-2003 19:07
Nope, niet te meten met een multimeter.
Het komt er op neer dat de capaciteit van secundair belang is. Je maximale startstroom moet zo hoog mogelijk zijn.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Superrob op vr, 10-01-2003 14:25
Hoi
Met dit koude weer ga ik me toch iets afvragen. Voor de winter heb ik een nieuwe accu gekocht. Er zat een dieselaccu in (niet door mij erin gelegd). Een nieuwe accu gehaald en volgens de accuboer een type meegekregen. Een Varta van 35 ampere. Er zat dus een zwaardere in, die van die diesel.
Nou was het eergister zo koud dat me startmotor amper rondddraaide. Ik heb al eerder gedacht dat deze accu misschien te licht is. Vanmorgen draaide ie ook enorm langzaam en met startkabels vloog ie direct aan.
Nou vraag ik me af hoe zwaar jullie accu is dan kan ik anders nog teruggaan voor een andere.
Dus mijn vraag is hoe zwaar is jullie accu?
Verder rijdt ie prima trouwens en de dynamo is ook OK.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door nlspecial op vr, 10-01-2003 15:09
Ben pas (vorige week) nog bij de garage geweest (specialist in engelse auto's) en die man zei dat er in mijn mini (mini 1000) standaard een 44 Amp/h accu moet. Dus jouw accu is inderdaad te zwak, en dat geeft bij koud weer inderdaad problemen, omdat een accu vermogen verliest als het koud is.
succes
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Mini Martin op vr, 10-01-2003 18:20
Bij de meeste mini-centers (waaronder BvL) raden ze een accu van 50 Amp aan. Vooral voor de mini's die weinig rijden en/of korte stukjes rijden.
Zelf rijd ik ongeveer een 20.000 km per jaar en heb een accu van 55 Amp er in staan.
Gekocht (nieuw) voor een bedrag van 37 euro!!!! bij een auto-onderdelen groothandel.
En deze winter, starten en lopen, geen centje pijn.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door G-Bee op vr, 10-01-2003 19:25
Hoi,
Grappig dit zat ik me een paar dagen geleden ook af te vragen, zelfs even het forum doorgespit. Er staat nergens in de handboeken hoe zwaar de Accu moet zijn. Mij lijkt het dat je niet snel een te zware accu in de Mini kan doen (qua amperage dan, qua gewicht kan ik me wat anders voorstellen). De dynamo zal er echter veel langer over doen om de accu op te laden.
Het lijkt me dat je accu dezelfde amperage aan moet kunnen als de dynamo. Ik dacht laatst te zien dat mijn dynamo 38A was dus dat zou het minimum van de accu zijn. Als ik zo redeneer lijkt 35 A te licht.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door henkmarius op vr, 10-01-2003 20:32
Daar zou je natuurlijk een flauwe opmerking over kunnen maken, maar ik hou me in.
Ik ga het morgenochtend weer eens proberen, de mini staat al weer een weekje stil, we zullen zien.
Cheers,
Henk
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Mini Martin op vr, 10-01-2003 21:18
Inkoppertje toch?
Ik bedoelde: rijden
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Pieter op vr, 10-01-2003 22:07
Ik heb een onderhoudsvrije Bosch Silver 5E
Hij heeft het tijdens de lage temperaturen goed gedaan.
http://www.bosch.nl/aad/nl/produkten/accu/silver.htm
Mzl
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Sander-T op vr, 10-01-2003 22:37
Toch wel In de handleiding van mijn mini staat dat de standaard accu een capaciteit heeft van 47 ampére/uur, met een startcapaciteit van 265 ampére.
Deze laatste is trouwens veel belangrijker. Ik heb de accu preventief vervangen door een Hella accu met dezelfde capaciteit, maar met een startstroom van 300 ampere. Het starten bij koud weer gaat nu aanmerkelijk beter.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Maarten van de… op vr, 10-01-2003 23:54
Een grote accu is allemaal wel leuk , helpt ook wel een beetje, vooral met een hogere compressie motor, maar heb je die waslijn al eens onder de auto zien hangen waardoor de startstroom moet?
Als het koud is neemt weliswaar de weerstand daarvan af maar de capaciteit van de accu ook.
De statische capaciteit van een accu is bij +27°C 100%, bij -20°C blijft daar maar 65% van over.
Dynamisch ligt het echter nog iets anders; als hij namelijk bv.300 Ampère moet leveren zakt de capaciteit bij 0°C al in naar ca. 45% en dus bij -20°C zo'n 32%.
Die koudstartstroom die wordt aangegeven geldt bij -18°C.
De capaciteit die wordt gegeven is de capaciteit bij 27°C en een ontlaadtijd van 20 uur. Dus 45Ah : deze accu kan bij 27°C 20 uur lang 45A leveren waarbij de klemspanning niet onder de 10,5V daalt.
Zo, da's effe schrikken hè?[/list]
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Sander-T op za, 11-01-2003 13:44
Hoe het ook zij... die van mij start in elk geval veel beter dan voorheen. (en da's een vrij hoge compressie: 10,5:1)
Een grote accu is in elk gavl niet echt noodzakelijk, omdat tijdens het rijden de dynamo alle stroom levert voor de elektronica in de auto. De accu is alleen interresant bij het starten. En het lijkt me dat hoe minder moeite een accu ermee heeft om de stroom te leveren (en dat hoeft als het goed is niet voor een kwartier lang, dus daar is de capaciteit ook al niet zo belangrijk meer) Hoe beter het allemaal gaat. Toch?
Waar het bij het starten om gaat is om de klemspanning. Het zal de startmotor een zorg zijn of het +40 of -20 is, die draait z'n rondjes wel. En hoe hoger de klemspanning van de accu, hoe harder ie draait. Bovendien levert ie dan meer kracht. Een accu die bij koud weer dus veel startstroom kan leveren zal minder inzakken qua klemspanning, om de reden dat z'n inwendige weerstand lager is. (anders kon ie ook niet zo veel startstroom leveren)
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Maarten van de… op za, 11-01-2003 22:21
Dus als ik acht 1,5V batterijen aan elkaar soldeer start hij ook?
Als de temperatuur daalt wordt de inwendige weerstand van een accu hoger omdat de weerstand van het elektrolyt (accuzuur) hoger word.
Hoe groter de capaciteit hoe langer een accu in staat is om zijn klemspanning te houden tijdens het leveren van stroom. Meer stroom leveren kan een accu omdat het werkzaam oppervlak groter is en daardoor wordt de inwendige weerstand lager. Dus waar je op moet letten is de koudstartstroom.
Let er ook op dat je accupolen goed schoon zijn, vooral de massa wil nog al eens problemen geven bij een Mini, vooral de bevestiging aan de kofferbakvloer.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 22:22
die van mij is vierkant
een 55 accu ook. perfect.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 22:24
wat trouwens ook helpt is inpakken met speciaal isolatie matariaal. weet ff niet hoe het heet.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Mini Martin op za, 11-01-2003 22:33
Mooi verhaal Maarten, maar eerlijk gezegd: Ik snap er geen ene .... van. Het klinkt allemaal ernstig, maar het zegt mij niets. Dus schrik ik er al helemaal niet van.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Maarten van de… op zo, 12-01-2003 00:39
Doe ik ook eens een keer mijn best.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door -][DD][- Acid op zo, 12-01-2003 01:24
hmmm. Ik heb nooit opgelet bij Natuurkunde en met electriciteit had ik altijd haar dat overeind stond maar ik moet zeggen dat ik het verhaal van Maarten best kon begrijpen. Voor de verandering begin ik te begrijpen hoe alles electrisch loopt in de mini. puntje voor Acid, Hij leer weer wat bij
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Sander-T op zo, 12-01-2003 02:16
Zucht... niet zo letterlijk nemen hoor! De capaciteit is in dat geval ook wel van belang... Overigens, als je acht monocellen neemt van het niccad type, dan kunnen deze de stroom voor de startmotor prima leveren. Ze zijn alleen leeg voordat de startmotor goed en wel op gang is.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Eelke op zo, 12-01-2003 02:22
Over deze zin moet je nog even nadenken IK gok dat het moet zijn "Door dat de NiCd accu's een lagere inwendige weerstand heeft kan deze een veel hogere piekstroom leveren dan de NiMh variant", gezien de context.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Mini Martin op zo, 12-01-2003 10:01
Zo zo, jullie lijken wel een stelletje natuurkundigen. Wat was er ook al weer gestudeerd.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Eelke op zo, 12-01-2003 10:34
Dat laatste heeft niks met mijn studie te maken hoor, en alles met logisch denken. Van accu's en batterijen heb ik weinig kaas gegeten.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Sander-T op zo, 12-01-2003 14:40
Dat klopt ja
Nederlans is moeilijk taal!
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Eelke op ma, 13-01-2003 09:58
Ik moet maar eens een schaam-smiley toevoegen, want zo krijgen mensen nog de verkeerde ideeen
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door z0rr0 op ma, 13-01-2003 11:15
Je kan net zo'n grote accu in je auto zetten ,maar de maximale lading is afhankelijk van je sterkte van de laadstroom van je dynamo.
dynamo/accu bepaalt de beste combinatie.
het is dus zeker aan te raden om een accu te nemen die minimaal net zo'n capaciteit heeft als je dynamo.
bij mij is dat 55A van de dynamo en heb een 65A accu erin staan.
wel makkelijk hij is net zo groot als de bak waar die in moet dus ook nooit meer schuiven....
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Roger op ma, 13-01-2003 12:28
Volgens mij zit je er een stukje naast. Volgens mij kan een 45 Ah accu, 1 uur lang 45 ampere leveren. Ik denk dat die 20 uur wil zeggen dat de accu die 45 ampere 20 uur lang vast kan houden, want na verloop van tijd neemt de capaciteit van de accu af ookal wordt er geen stroom aan onttrokken.
Ik heb een accu van 65 amper er in staan, is normaal geproken niet nodig maar het is wel handig om mijn muziek installatie aan de praat te houden.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Wouter op ma, 13-01-2003 23:58
OK, mijn 2 centen:
Dat de startmotor langzaamrond draait kan ook liggen aan de dikte van de olie en de spanning die op je startmotor staat.
Check eens de massastrip van je accu naar carrosserie (kofferbak) en die langs je bovenste hondebot, van carrosserie naar motor loopt. De contacten moeten corrosie-vrij zijn.
Cheers,
Wouter
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Eelke op di, 14-01-2003 10:36
Dikte olie zal er zeker mee te maken hebben, maar als de rest van de factoren (accu, verbinding) goed zijn, moet dat niet teveel problemen opleveren.
Een accu kan overigens ook gewoon "op" zijn. Dus op zich kan de capaciteit prima zijn, maar is hij gewoon versleten.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Superrob op di, 14-01-2003 11:51
Klopt dikte van olie kan probleem zijn maar ik heb voor de winter vernieuwd met 10w40, om dit probleem te voorkomen. Ik doe het trouwens niet weer, hij lekt nu wel meer door de dunnere olie.
De massastrip was ontzettend brak maar heb ik net vernieuwd door een mooie nieuwe strip. Is dus ook niet het probleem. Hondebot heb ik (nog) niet naar gekeken, maar is dat ook cruciaal?
Verder update: ik denk dat ik maar eens terug ga met de accu en vraag om een zwaardere ik heb toch sterk de indruk dat deze te licht is, mede door de antwoorden van u allen, waarvoor dank.
Groet
Rob
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Eelke op di, 14-01-2003 12:43
Onder het bovenste hondebotje zit nog een massastrip, voor de motor. Het hondebotje zelf heeft in dat verband weinig functie; zit met twee rubbersw bevestigd en zal dus weinig tot niets doen voor de aarding.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Maarten van de… op do, 16-01-2003 22:55
Wacht effekes: Ik had de capaciteit fout, heb het ondertussen opgezocht in de Steinbuch.
De nomimale capaciteit is de opgeslagen capaciteitswaarde in ampère-uren bij een voorgeschreven temp. van 27°C en een ontlaadtijd van 20 uren, waarbij 1Ah=3600 coulomb. De definitie luidt: C20=In.20 [Ah]
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Roger op ma, 20-01-2003 17:15
Ik weet niet precies wat je hiet mee bedoeld. Volgens mij is het heel eenvoudig. Heb jij een accu van 45 Ah, en jij sluit er een stroomgebruikers van 45 ampere er op aan dan is de accu in 1 uur leeg. Sluit je er een stroomgebruiker van 90 ampere er op aan dan is hij in een half uur leeg. De capaciteit van de accu neemt af naarmate het kouder wordt, dus dan gaat hij gewoon iets sneller leeg
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Eelke op ma, 20-01-2003 21:40
Jullie zeggen in feite hetzelfde. De definitie van ampere is coulomb per seconde. 1 Ah (ampere-uur) is gelijk aan 3600 As (ampere-seconde). En een ampere-seconde, dat is een coulomb (want ampere is coulomb/seconde, dus coulomb/seconde*seconde is weer coulomb). Nog eniszins te volgen?
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Maarten van de… op ma, 20-01-2003 23:30
Klopt, maar om het in een keer in gewone mensentaal te verwoorden is ook moeilijk.
Je hebt op langere termijn een grotere capaciteit doordat er een diepteontlading ontstaat, dus binnen een uur ontladen van dezelfde energie lukt nooit.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Roger op di, 21-01-2003 09:21
Wat is het effect van die dieptelading dan? Is dat te meten door een gewoon mens met een mini en misschien nog wel een multimeter? Is het te bereken wat de invloed precies is van de dieptelading op de capaciteit van de accu? Zijn er misschien nog andere externe invloeden die invloed hebben op de capaciteit van de accu? Vind dat allemaal een beetje te theoretisch en niet bruikbaar in de praktijk.
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Sander-T op di, 21-01-2003 19:03
Laat ik het eens versimpelen...
1. Als de mini niet start en met startkabels wel is de accu leeg.
2. Als je de accu oplaad en hij wil dan nog alleen maar met startkabels starten is de accu stuk.
3. Als de accu stuk is moet er een nieuwe in.
4. Als er een nieuwe in moet, dan moet ie in de uitsparing van de kofferbak vallen.
5. Start de mini dan wel dan heb je een goede accu!
Simpel he?
RE: Welk type accu heeft u in de mini ?
Ingediend door Maarten van de… op di, 21-01-2003 19:07
Nope, niet te meten met een multimeter.
Het komt er op neer dat de capaciteit van secundair belang is. Je maximale startstroom moet zo hoog mogelijk zijn.