Wielen blokkeren bij wegrijden

default

RE: Wielen blokkeren bij wegrijden

Ik zou vanmiddag van mijn werk naar huis toen er iets gebeurde. Ik zette de mini in de 1 en zou wegrijden, binnen een meter blokkeerden ineens de wielen (met meer as en koppel kwam er geen beweging in)(ontkoppeld loopt het blok prima)

In de vrij duwen gaf ook een zwaar punt en hoor ik vreemde geluiden. Met het blok ontkoppeld lijkt het iets beter, maar nog steeds vreemde geluiden.

Thuis mini op de krik. In de vrij voorwielen van de grond en gedraaid. Gaat redelijk goed, maar beide wielen gaan draaien. Met 1 wiel op de grond gaat het vrij zwaar (merk ik een soort van wrijving)

Steeds rare geluiden uit de bak.

Zou dit iets met het differentieel kunnen zijn of de versnellingen? Waarom zou wel of niet koppelen (in de vrij) invloed kunnen hebben?

Alvast bedankt!

Update: Bijde wielen draaien in de vrij (moter aan met wielen van de grond)

RE: Wielen blokkeren bij wegrijden

lijkt erop dat er iets ie dat jouw dif blokkert, zodat ie net 1 omwenteling kan maken. Ik zou opteren voor motor eruit halen, bak eraf en alles zeer goed inspecteren.

Vrij draaien is mogelijk, als je goed kijkt, dat je linkerwiel vooruitdraait, en rechterwiel achteruit draait (werking van het planetaire stelsel in je differentieel)

default

RE: Wielen blokkeren bij wegrijden

Maar dat verklaart niet waarom de wielen draaien terwijl de bak/pook vrij staat toch? Het is zeker niet mogelijk om het diff te vervangen met de moter in de auto?

Bedankt!

RE: Wielen blokkeren bij wegrijden

Hoi Piet,

Hoorde van je problemen en lees het nu ook. Wat zou kunnen is dat je hoofd lager van je bak eruit ligt.
Diff kun je controleren door de mini op te krikken en de mini in de versnelling te zetten en de motor uit. Als je dan aan het ene wiel draait gaat de andere in de andere richting. In de vrij is vaak de weerstand in de bak lager en draaien de wielen beide in dezelfde richting.


Groeten,

Carst

RE: Wielen blokkeren bij wegrijden

het kan je hoofdlager zijn, maar dat gaat zelden in een keer fataal stuk. het klinkt bijna of er een schakelvork los zit, waardoor er 2 versnellingen tegelijk ingelegd worden. In beide gevallen moet je bak eruit trouwens, dus daarvoor maakt het niet uit.

succes

default

RE: Wielen blokkeren bij wegrijden

Diff is het inderdaad niet, in 1 met wieken omhoog draait dat goed. Conclusie is moter eruit, ben ik inmiddels mee begonnen, dan maar zien wat we tegenkomen... Bedankt voor het meedenken!