Weet iemand hoe ik kan testen of mijn wiellager nog wel in orde is.
Ik hoor namelijk rare piepgeluiden aan mijn rechter voorwiel en ik vraag me af of dit aan de lager ligt want als ik er wat olie inspuit is het tijdelijk weer weg.
Als je de auto opkrikt, zodat het betreffende wiel vrij is, moet je met je vlakke hand op de band het wiel ronddraaien en goed voelen. Als je wiellager naar de vaantje is zal het wiel 'ruig' draaien.
Wat je ook kunt doen is het wiel boven en onder vastpakken en er mee wiebelen. Als er speling voelbaar is dan is dat er vaak nog wel uit te krijgen, maar beter is om het lager zelf maar te vervangen. Let dan wel even op dat de speling in het wiellager zit en niet elders, door bijvoorbeeld iemand op de rem te laten trappen.
Zorg wel dat bij de laatste methode de auto goed stevig omhoogstaat, want als ie naar beneden komt als je net het wiel boven en onder vasthebt dan wordt je daar niet vrolijk van.
Biedt bovenstaande geen soelaas, smeer dan even alle smeerpunten van de voorwielophanging goed door en kijk of het piepen dan over is. Is het dan nog niet over, rij dan in een zo klein mogelijke cirkel over een parkeerterrein (maximale stuuruitslag) en luister met het raam open of je iets regelmatig hoort tikken. Zo ja, dan zijn je homokineten stuk.
Als het dan nog piept dan moet het haast wel het wiellager zijn!
Wat je ook kunt doen is het wiel boven en onder vastpakken en er mee wiebelen. Als er speling voelbaar is dan is dat er vaak nog wel uit te krijgen, maar beter is om het lager zelf maar te vervangen. Let dan wel even op dat de speling in het wiellager zit en niet elders, door bijvoorbeeld iemand op de rem te laten trappen.
Speling die je dan voelt kan ook in de fuseekogels zitten. Kijk daar goed naar. Het ruig draaien zal meer aan het licht brengen.
Haal anders even de remblokjes eruit (schijfremmen?) en draai het wiel dan rond. Als het dan geluid maakt is het lager kapot.
Bij het vervangen ook de lagerschalen vervangen, deze zijn op ingesleten op het lager, en horen ook bij het lager dat je koopt.
Ik heb me laten vertellen dat de voorste wiellager's maar enkele keren mogen worden bijgesteld. Wanneer je ze te vaak bijsteld om de speling op te heffen, dan gaan ze op je aandrijfassen inlopen of iets dergelijks.
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn denk ik... zekers weten doe ik het niet, maar ik kan het me wel goed voorstellen.
Persoonlijk zou ik niet eens de moeite nemen. Als die dingen speling krijgen zijn ze toch al stuk, en als je om de maand speling moet gaan opheffen ben je al drie keer zo veel tijd kwijt dan als je ze had vervangen.
Gewoon vervangen dus door deugdelijke exemplaren, dan heb je er de komende 100.000 km geen omkijken meer naar...
Ik heb eens een afkeur gehad op een wiellager wat geluid zou maken. Ik de boel losgehaald, maar mooi dat er geen speling op zat ofzo. Toen open gemaakt, schoongemaakt en weer in het vet gezet. Nieuwe rubber afdichtring erop en klaar!
Dit lager maakte echter een heel klein beetje geluid, was niet echt versleten.
Nou ik ben net ff wezen rijden, en het klinkt als of je over de wegmarkering heen gaat. zo'n plop plop plop plop geluid. Dit hoor ik niet wanneer ik rem of optrek. Is dit inderdaad de wiellager die ik hoor??
Dennis_P schreef: Nou ik ben net ff wezen rijden, en het klinkt als of je over de wegmarkering heen gaat. zo'n plop plop plop plop geluid. Dit hoor ik niet wanneer ik rem of optrek. Is dit inderdaad de wiellager die ik hoor??
Is dat als je over het stuur maximaal uitgedraaid hebt, of als je rechtdoor gaat?
Dennis_P schreef: Ik hoor dit alleen wanneer ik recht door ga, in de bochten hoor ik het niet echt nee. Weet jij wat het is, of misschien iemand anders.
Dan is het 99% zeker je wiellager.
Tip: koop een timken, dat zijn de beste.
Wouter
PS grote kans dat de andere kant ook binnenkort kapot gaat
Dit ligt inderdaad aan het wiellager Dennis zoals Wouter al omschreef, als je het geluid alleen maar hoort bij recht door rijden en niet bij bochten kun je aannemen dat je lager versleten is.
Waarom dan geen geluid in de bochten??
Het wiellager wordt in de bochten bekrachtigd, hierdoor wordt de speling geminimaliseerd door de kracht die hierdoor ontstaat, bij gewoon rechtuit rijden is er geen kracht en heeft het lager vrijeloop vandaar het geluid.
Dennis_P schreef: Die andere kant is ca 1/2 jaar geleden totaal vervangen incl homokineet, was toen een dure grap zei de vorige eigenaar ca 700 piek
Hmm.. dat heeft de garage bij mij ook gedaan (bij mij waren de lagers na 1500 km al stuk, gelukkig garantie). Ik vraag me alleen nog steeds af hoe de homokineten in hemelsnaam stuk zouden kunnen gaan van een heel klein beetje speling in de wiellagers volgens mij lichten ze de boel gewoon op.
Even wat anders... heb je 13" wielen? dan zou ik zekers voor timken gaan, want met de andere meuk ben je zo weer aan de beurt! De timkens zitten er bij mij nu al weer 80.000 km in, en nog steeds pico bello!
Ik heb 12" velgen, wat raden jullie me dan aan als nieuwe lager merk voor 12" velgen?
Ik denk dat het beter is dat ik ff niet rijdt met deze gammele lager voordat ik heel m'n homokineet naar de vernieling rijdt.
Eigenlijk is de offset bepalend voor hoeveel de lagers te verduren hebben, niet de wieldoorsnee. Hoe dan ook is het zo dat een lager die goed is voor de 13" wielen met hun geregeld grotere offset, zeker goed is voor een 12" wiel met kleinere offset.
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op di, 08-10-2002 22:17
Hoi Mini mailing vrienden,
Weet iemand hoe ik kan testen of mijn wiellager nog wel in orde is.
Ik hoor namelijk rare piepgeluiden aan mijn rechter voorwiel en ik vraag me af of dit aan de lager ligt want als ik er wat olie inspuit is het tijdelijk weer weg.
Alvast bedankt,
Groeten Dennis P
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Sander-T op di, 08-10-2002 22:30
Als je de auto opkrikt, zodat het betreffende wiel vrij is, moet je met je vlakke hand op de band het wiel ronddraaien en goed voelen. Als je wiellager naar de vaantje is zal het wiel 'ruig' draaien.
Wat je ook kunt doen is het wiel boven en onder vastpakken en er mee wiebelen. Als er speling voelbaar is dan is dat er vaak nog wel uit te krijgen, maar beter is om het lager zelf maar te vervangen. Let dan wel even op dat de speling in het wiellager zit en niet elders, door bijvoorbeeld iemand op de rem te laten trappen.
Zorg wel dat bij de laatste methode de auto goed stevig omhoogstaat, want als ie naar beneden komt als je net het wiel boven en onder vasthebt dan wordt je daar niet vrolijk van.
Biedt bovenstaande geen soelaas, smeer dan even alle smeerpunten van de voorwielophanging goed door en kijk of het piepen dan over is. Is het dan nog niet over, rij dan in een zo klein mogelijke cirkel over een parkeerterrein (maximale stuuruitslag) en luister met het raam open of je iets regelmatig hoort tikken. Zo ja, dan zijn je homokineten stuk.
Als het dan nog piept dan moet het haast wel het wiellager zijn!
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op wo, 09-10-2002 08:32
Dank je Sander ik zal vannavond eens even een paar rondjes over de rotonde nemen. Dan weet ik snel genoeg of ik komende week weer onder de auto lig.
Bedankt en de groeten
Dennis P
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Eelke op wo, 09-10-2002 09:16
Een rotonde is lang niet zo'n kleine cirkel als Sander bedoelt. Als dat de draaicirkel van jouw Mini is, dan heeft hij wel erg weinig stuuruitslag.
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Wouter op wo, 09-10-2002 17:16
Speling die je dan voelt kan ook in de fuseekogels zitten. Kijk daar goed naar. Het ruig draaien zal meer aan het licht brengen.
Haal anders even de remblokjes eruit (schijfremmen?) en draai het wiel dan rond. Als het dan geluid maakt is het lager kapot.
Bij het vervangen ook de lagerschalen vervangen, deze zijn op ingesleten op het lager, en horen ook bij het lager dat je koopt.
WOuter
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op wo, 09-10-2002 19:21
Hoi hoi,
Bedankt voor de info ik zal vannavond eens even gaan experimenteren.
Groeten,
Dennis Poeth
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Roger op wo, 09-10-2002 19:37
Ik heb me laten vertellen dat de voorste wiellager's maar enkele keren mogen worden bijgesteld. Wanneer je ze te vaak bijsteld om de speling op te heffen, dan gaan ze op je aandrijfassen inlopen of iets dergelijks.
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Sander-T op wo, 09-10-2002 19:41
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn denk ik... zekers weten doe ik het niet, maar ik kan het me wel goed voorstellen.
Persoonlijk zou ik niet eens de moeite nemen. Als die dingen speling krijgen zijn ze toch al stuk, en als je om de maand speling moet gaan opheffen ben je al drie keer zo veel tijd kwijt dan als je ze had vervangen.
Gewoon vervangen dus door deugdelijke exemplaren, dan heb je er de komende 100.000 km geen omkijken meer naar...
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Wouter op wo, 09-10-2002 19:59
Ik heb eens een afkeur gehad op een wiellager wat geluid zou maken. Ik de boel losgehaald, maar mooi dat er geen speling op zat ofzo. Toen open gemaakt, schoongemaakt en weer in het vet gezet. Nieuwe rubber afdichtring erop en klaar!
Dit lager maakte echter een heel klein beetje geluid, was niet echt versleten.
Wouter (vervangen is beter dan genezen)
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op wo, 09-10-2002 20:50
Nou ik ben net ff wezen rijden, en het klinkt als of je over de wegmarkering heen gaat. zo'n plop plop plop plop geluid. Dit hoor ik niet wanneer ik rem of optrek. Is dit inderdaad de wiellager die ik hoor??
Tot hoors
Groeten Dennis P
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Wouter op wo, 09-10-2002 21:31
Is dat als je over het stuur maximaal uitgedraaid hebt, of als je rechtdoor gaat?
Wouter
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op wo, 09-10-2002 22:00
Hoi wouter
Ik hoor dit alleen wanneer ik recht door ga, in de bochten hoor ik het niet echt nee. Weet jij wat het is, of misschien iemand anders.
Groeten Dennis P
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Wouter op wo, 09-10-2002 22:02
Dan is het 99% zeker je wiellager.
Tip: koop een timken, dat zijn de beste.
Wouter
PS grote kans dat de andere kant ook binnenkort kapot gaat
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op wo, 09-10-2002 22:11
Die andere kant is ca 1/2 jaar geleden totaal vervangen incl homokineet, was toen een dure grap zei de vorige eigenaar ca 700 piek
In ieder geval bedankt
Groeten Dennis P
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Theo op do, 10-10-2002 09:11
Dit ligt inderdaad aan het wiellager Dennis zoals Wouter al omschreef, als je het geluid alleen maar hoort bij recht door rijden en niet bij bochten kun je aannemen dat je lager versleten is.
Waarom dan geen geluid in de bochten??
Het wiellager wordt in de bochten bekrachtigd, hierdoor wordt de speling geminimaliseerd door de kracht die hierdoor ontstaat, bij gewoon rechtuit rijden is er geen kracht en heeft het lager vrijeloop vandaar het geluid.
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Sander-T op do, 10-10-2002 19:52
Hmm.. dat heeft de garage bij mij ook gedaan (bij mij waren de lagers na 1500 km al stuk, gelukkig garantie). Ik vraag me alleen nog steeds af hoe de homokineten in hemelsnaam stuk zouden kunnen gaan van een heel klein beetje speling in de wiellagers volgens mij lichten ze de boel gewoon op.
Even wat anders... heb je 13" wielen? dan zou ik zekers voor timken gaan, want met de andere meuk ben je zo weer aan de beurt! De timkens zitten er bij mij nu al weer 80.000 km in, en nog steeds pico bello!
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op do, 10-10-2002 21:42
Hoi Sander,
Ik heb 12" velgen, wat raden jullie me dan aan als nieuwe lager merk voor 12" velgen?
Ik denk dat het beter is dat ik ff niet rijdt met deze gammele lager voordat ik heel m'n homokineet naar de vernieling rijdt.
Bedankt en de groeten
Dennis P
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Eelke op do, 10-10-2002 21:46
Eigenlijk is de offset bepalend voor hoeveel de lagers te verduren hebben, niet de wieldoorsnee. Hoe dan ook is het zo dat een lager die goed is voor de 13" wielen met hun geregeld grotere offset, zeker goed is voor een 12" wiel met kleinere offset.
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door nicky op ma, 14-10-2002 11:35
mijn lager piepte ook
ik heb mijn wielen uit laten lijnen,
en de moer van mijn steek as had ik te stak gedraaid
mijn lager was niet versleten
groet nicky