Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Nou nadat ik een raar schurend geluid hoorde van mijn rechter wiel zijn we (mijn pa en ik :P )gaan kijken.
Mijn Pa had al het idee dat misschien mijn wiel lagers waren, maar we zagen dat mijn homokinetisch hoes gescheurd was, dus misschien kwam het geluid wel van vuil/droogte van mijn homokneet.

Wij dus met goede moed de hoes vervangen, rondje gereden en geen geluid meer. Nu ging ik afgelopen maandag naar Breda met de auto en ik kom terug en ik hoor het geluid weer. Even gebeld met mijn pa en die verteld me dat het dan toch de lager is en aangezien [de garage] op de weg naar huis lag ben ik er gelijk even langs gegaan. Hele verhaal uitgelegd aan de man daar en die vertelde me gelijk dat het mijn wiel lager was. Nou 1 verhaal, 2 mensen en 1 oplossing, leek mij vrij zeker, mijn wiel lager was dus stuk.

Dus ik "vrolijk" naar huis met mijn nieuwe lager. Gelukkig was mijn pa eerder thuis, dus we konden dezelfde dag nog beginnen.
Nou het wiel er af halen was geen probleem meer, na alle 2 mijn homokinetisch hoes te hebben vervangen waren we daar al lekker gedreven in geworden.
Na even puzzelen hadden we dus alleen de wielophanging in onze handen met de oude lagers er in. Uithalen was in het begin een probleem (je bent toch te voorzichtig), maar we kregen het er uit en de nieuwe gingen er in.

Alles terug gemonteerd en nu komt het probleem, het schurende geluid is nu nog erger dan eerst. Na paar rondjes rijden kwamen er achter dat het geluid voorkomt als ik rechtdoor rij, linksaf ga en als ik rechtsaf ga sterft het geluid weg (het word overstemt door andere geluiden vanmijn mini). Wat kan het nu nog zijn?

//edit: Heb maar een nieuw topic geopend aangezien de topics die over wiellagers vrij oud waren en om die nou te gaan kicken....

[size=75:3qpxjj08][Titel verduidelijkt en bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:3qpxjj08]

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Mmmh, ik heb net hetzelfde voorgehad. Bij mij was het dan wel de wiellager, ben zelfs nog de kant ingevlogen omdat het wiel blokkeerde... :|


Het kan mss wel de hoes zijn van je schijfrem. Dus dat metalen cirkeltje waarin de schijf zich bevindt. Komt mss tegen je schijf of een stukje uit.

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Wat betreft schrijven in oude topics: het is juist de bedoeling dat je ze kickt, zodat oude informatie niet verloren gaat in de prune. Volgende keer dus gewoon verder gaan in het oude topic O:)

Wat betreft je probleem: Hoor je het geluid ook als je de auto opkrikt en gewoon een slinger aan je wiel geeft? Zo ja: luister goed waar het geluid vandaan komt.

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Had hem net al even op gekrikt en geluisterd en het enigste wat me opviel was dat hij op 1 punt stroever loopt. Had het wiel er dus af liggen en toen gedraaid en steeds op 1 punt loopt hij stroever. Kan het dan zijn dat mijn remschijf "plotseling" krom is komen te staan?

Oude topic informatie:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=966
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7352
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=11683

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Ik heb vandaag toch ook iets gehoord.

Een tijd geleden was dus ook m'n wiellager rechtsvoor versleten, alles trok vast, stuur blokkeerde en ging ook de kant in.

Nu zijn alles 4 de wiellagers veranders (dus aan elke wiel) ook zijn vooraan de subframe rubbers veranderd naar alluminium.

Nu als ik m'n wiel maximaal naar links of rechts draai en zo cirkeltjes maak, hoor ik een enorm gekraak/geschuur, precies of er kan elk moment iets afbreken of er rattelt iets.

Nu wat kan dat zijn, ik heb daarnet gekeken en het blijkt van rechtsvoor te komen. Ik dacht eerste dat het lag aan dat alluminium ipv rubber aan het subframe, dus schuring van metaal tegen metaal, maar heb 'm boven een put gezet en dat bleek allemaal goed vast te zitten.

Nu lijkt het van het rechtervoorwiel te komen. Bij maximale draaicirikel naar links/recht terwijl rijden.

Wat kan dat zijn?

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Loopt je wiel niet gewoon aan op de wielkast? Kan komen doordat bijvoorbeeld de sporing iets is veranderd doordat je alles los hebt gehad.

Anders eens naar de homokineet kijken.

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

voor mijn wiel moet ik even kijken, denk niet dat het is aangezien als ik hem rond draai zonder wiel ook weerstand merkte.

Of het de homoikneet is weet ik niet, denk het niet aangezien we die vorige keer helemaal hebben schoon gemaakt toen we er een nieuwe hoes over heen hebben gedaan...

[size=75:3l2gz1z0]Edi: Had homokineet geschreven, bedoelde natuurlijk homokneet (bedankt Pieter)
Edit2: Had homokineet veranderd naar homokneet, maar het moest toch homokineet zijn (bedankt Guantia79)[/size:3l2gz1z0]

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

hoi

om even op het wiel lager terug te komen

ik heb mee gemaakt dat toen ik het wiel lager (voor)
had vervangen dat ik de moer met die splitpen te
strak had aan gedraait 1 gaatje losser en alls was
verholpen.

(ik kreeg een sterk snerpend piep/knars geluid
en dat das niet continu maar iedere keer op de zelfde
wiel stand, zo van piep,,knars,,piep,,knars)

gr manuel

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

mss een domme vraag, maar wat is een homokineet? :?

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Als het goed is het het dingetje dat er voor zorgt dat je voorwiel kan sturen en aangedreven kan worden. (zit in de rubberen hoes achter je voorwielen)

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

@ Eppo: het is wel degelijk homokineet, dus avec le I.


Ik zou persoonlijk de moer op de homokineet gewoon op het voorgeschreven moment aandraaien, dan zit je iig goed.

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Guantia79 schreef:
Wat betreft schrijven in oude topics: het is juist de bedoeling dat je ze kickt, zodat oude informatie niet verloren gaat in de prune. Volgende keer dus gewoon verder gaan in het oude topic O:)




Idd het is de bedoeling dat je het in een bestaand topic zet als je dat kan vinden. Maar niet omdat het anders verloren gaat in de prune, want op techniek staat geen prune, maar omdat we de informatie zoveel mogelijk bij elkaar willen houden. Dat je dus niet 10 topics over hetzelfde tegen komt, maar 1 topic.

Maar aangezien jij toch wel een specifiek probleem hebt en niet gewoon een hoe-vervang-ik-m'n-wiellagers-probleem, laat ik je topic gewoon staan en voeg ik m niet samen.

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Oke, heb er vandaag niks aan kunnen doen. Ik kijk morgen even of ik de moer niet strak/los gedraaid heb.

Heb ook even [de minigarage] en die zijn dat ik even naar mijn buitenste koppeling moest kijken om te kijken dat die niet in gesleten is...

[size=75:34xlp5j1][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:34xlp5j1]

RE: Wiellagers vervangen, nog steeds schurend geluid, wat nu?

Heb mijn wiellagers vanachter eens bekeken vandaag en meende ze eruit te kloppen om er nieuwe in te zetten maar gaat niet zo goed?Wat doe ik verkeerd of hoe moet het?