Wit met zwarte stippen...

RE: Wit met zwarte stippen...

Hoi,

Sinds een paar maandjes ben ik de trotse eigenaar van een Rover Mini Cooper 1.3i uit 1993 (53000 km). Een fraai wit exemplaar (uiteraard met zwart dak en striping), maar sinds enige tijd ook met zwarte roet aanslag op de achterkant.

Het olie-pijl is wat laag - onder minimum, maar wel stabiel. Als ik het bijvul ben ik de olie binnen een paar dagen weer kwijt. Bovendien kijkt de olie behoorlijk donker. Als ik het motorblok bekijk lijkt het erop dat die niet 100% oliedicht is (donkere olie aanslag) en een "nat" olie filter. Het is niet zo dat de Mini echt olie verliest (geen plekken op de grond).

Is het tijd voor nieuwe olie, of is er wat ergers aan de hand?

Gr,

Rob.

RE: Wit met zwarte stippen...

Ik zou gewoon eens de olie verversen met goede olie (Duckhams e.d.) en dan kijken wat ie doet, olie verversen kan echt geen kwaad, zeker omdat je olie al donker (dus vuil) is.
Vevang dan meteen je filter met een gode afsluit ring en dan ben je waarschij nlijk van de natte filter af. Van een zwetend blok hebben we eigenlijk allemaal een beetje last van :)

Blijft het hierna nog dan is er misschien iets anders kostbaarders aan de hand, probeer eerst dit maar.

RE: Wit met zwarte stippen...

Wat me ook vrij relevant lijkt is hoeveel je rijd in die paar dagen waarin je de olie verliest.

Ik vraag me in elk geval af of olieverlies zoveel met "oude" olie te maken heeft. Olie moet je regelmatig verversen (ik geloof dat de voorgeschreven frequentie 1 keer in de 10000 Km is) en als je dat doet ook direct het oliefilter vervangen (voor wel olie en geen filter vervangen hebben onze Engelse vrienden een mooie uitdrukking: "false economy"), maar gewoon omdat het vervuild raakt.

Afgezien daarvan is het in principe niet goed dat je zo snel olie verliest. Onder het minimum is niet goed (ook geen ramp, als je er maar wat bij kiepert als je het constateert). Je hebt het over een nat filter en dus kan het voor een deel lekkage zijn (leg eens een stuk karton onder de auto, daarnaast kan het zijn dat hij bij stilstaan niet zoveel verliest, maar als de motor loopt en erwat meer druk is wat meer uitspuugt). Maar je hebt het ook over zwarte aanslag (nu heb je natuurlijk een witte Mini, dus dat zie je heel snel), dus er wordt ook wat verbrand, waarschijnlijk. Vooral als die aanslag min of meer ineens is en samenvalt met ineens toegenomen olieverbuik is dat toch wel verdacht. Ik weet verder niet zo goed wat dat precies zou kunnen zijn (zuigerveer ofzo?) of hoe je daarop zou moeten testen, maar een bezoek aan je garage (of even wachten wat anderen hier te zeggen hebben) kan vast geen kwaad.

[Edit: typos]

RE: Wit met zwarte stippen...

Wat mischien ook wel eens kan helpen is als je je olie gaat verversen + filter om hem eens te vullen met 20W50 olie deze is wat dikker dan de olie die doorgaans gebruikt word. Vooral in oudere motoren gebruiken ze het vaak. Ik heb zelf met mijn 1000 de laatste tijd ook met 20W50 olie rondgereden en zowaar was het olieverbruik een stuk minder dan met de dunnere variant.

Kijk ook voor de zekerheid even of je oliefilter wel echt goed vast zit. En vervang desnoods even de pakking van het huis van je oliefilter hier willen ze ook nog wel eens gaan lekken.

Greetz

Richard...

RE: Wit met zwarte stippen...

Nog even een kleine aanvulling op het geheel. Lichtelijk olie verbruik komt meestal door versleten zuigerveren. Maar dit zou nou niet echt iets zijn waar ik me al te druk om zou maken als ik jou was. Bijna elke Mini heeft hier eigenlijk wel last van en het is net wat Eelke al zei je hebt nou eenmaal een witte Mini en daar zie jet wat makkelijker op. Maar zolang er nog geen extreme blauwe rook wolken uit je uitlaat komen zetten bij het gasgeven dan valt het allemaal best mee. En wat mischien ook nog wel een idee is om je olie druk even na te kijken. Als deze te hoog is zul je vooral tijdens het rijden inderdaad toch ook wel wat olie verliezen en verbruiken.

Greetz

Richard... Gelukkig zero olie verbruik :D

RE: Wit met zwarte stippen...

Richard... Gelukkig zero olie verbruik



Ja, kunst, met een gereviseerde motor. O:)

RE: Wit met zwarte stippen...

Mwaahja sorry kon het ff niet laten.. >:)

Anyway mag ik toch blij zijn dat ie het niet doet want dan is het revieseren tot dusver gewoon gelukt :D

RE: Wit met zwarte stippen...

een garage weet er toch meer van te zeggen dan ik....
Maar ik heb ooit gehoord, als de koppakking kapot is, olie via de zuigerkoppen naar de verbrandingskamer gaat, en de olie bij de benzine komt, dat verklaart ook de roetaanslag aan je achterkant.
Maar ik sluit af waarmee ik begon:
Vraag het aan een garage, de weten het beter.

Groetjes, Erwin.

RE: Wit met zwarte stippen...

Zuigerkoppen? Wat zijn dat? :D

Een lekke koppakking is inderdaad een mogelijke reden hoe er olie in de verbrandingskamer (niet zozeer in de benzine, als daar olie bij in de buurt komt voor het in de verbrandingskamer komt dan is het wel heel erg mis ;)) kan komen. En dat is inderdaad een mogelijk reden dat er wat viezigheid uit komt.

Maar aanslag/roet hoeft volgens mij niet te betekenen dat er olie verbrand, het kan ook slechte verbranding van de benzine zijn (hoe was het ook weer? blauwe rook is benzine, zwarte rook is olie?).

Daarnaast zijn er nog andere mogelijke oorzaken van olie in de verbrandingskamer, zoals ordinaire slijtage. Zuigerveren schrapen de cilinderwanden niet meer goes schoon en daar heb je het al. Maar slijtage is niet iets wat plots de kop op steekt, natuurlijk.

RE: Wit met zwarte stippen...

Richard T schreef:
... Gelukkig zero olie verbruik :D




had jij je koppakking er niet tussen uit geblazen? :P

;)
default

RE: Wit met zwarte stippen...

Hoi, als je olieverbruikt tot het min.peil kan hij het ook lekken via je keerringen van je krukas of versn.bak dat hoeft niet persee bij stilstaande motor, kan heel goed bij draaiende motor en warme olie (wordt dan dunner) kijk eens goed onder de auto bodem na een lange rit even je vingers over de bodem halen. groet J.p.

RE: Wit met zwarte stippen...

Erwin+Beestje schreef:
Vraag het aan een garage, de weten het beter.




Maar alsjeblieft niet iedere willekeurige garage, die weten echt niet zoveel van mini's...: "O meneer, U verbruikt olie: nou dat is absoluut niet normaal. Laat eens kijken.......,,,,.... O het blok zit onder de olie..... Nou das wel duidelijk dan he...... Bla bla bla....

Mijn 90-er mini heeft hetzelfde beeld. Zit ook onder de olie en viezigheid (vooral onder het blok, niet zozeer in de motorruimte), maar lekt geen druppel (gelukkig). Echter die van mij verbuikt ook niets....

Olie niveau net onder het minimum is niet goed. Het is wel vreemd dat ie daarna niet meer verder zakt.... Je zou haast zeggen dat ie de olie verliest die je bijvult door een "gat" wat net op het min niveau zit :? :? . En daarna dus niet meer verder zakt....??? :)

Misschien kun je eens een andere oliepeilstok proberen... Wie weet wat degene voor jou met de mini heeft uitgespookt.....???

Olie verversen is wel goed idee. Inderdaad met dikke olie zoals als eerder vermeldt. 20W50 is echt niet te dik.... Zwarte roet is niet abnormaal, vooral niet als je een of andere upswept DTM sport uitlaat hebt.

RE: Wit met zwarte stippen...

Bert schreef:
Zwarte roet is niet abnormaal, vooral niet als je een of andere upswept DTM sport uitlaat hebt.



Nee, hou op :)
Ik ben blij dat ik een donkere Mini heb en dan heb ik niet eens een DTM.
Ik heb alleen een verbod gekregen om de auto te starten als die van mijn pa echter de mijne staat :) Zeker als het geregend had zat die flink onder de rotzooi. Hoe vaak ik die bumper en (witte) motorkap van hem al heb moeten poetsen... Gelukkig heeft hij nu ook een donkere auto :)

RE: Wit met zwarte stippen...

roet aanslag komt meestal door een slechte afstelling van de carburateur zoals al eerder werd vermeld.
Maar roet aanslag komt ook door veel stadsverkeer te rijden.

Wat Bert omschrijft daar sluit ik me bij aan, voor dat je het weet ligt de motor er uit, en komen nog meer van die verhalen laat je niet van de wijs brengen door de 1ste de beste garage, en informeer hier en daar zoals je ook hier op het forum hebt gedaan.

Tip:
Om je olie verbruik te kontroleren kun je de volgende methode toepassen.
Oliepijl op pijl brengen.
km stand en datum opschrijven.
iedere honderd km of 1 keer per week het olie pijl kontroleren voor vertrek.
bij 500 km kijken hoeveel je moet bijvullen aan olie.

Mocht je wekelijks bijvoorbeeld op 100 km een kwart liter bijvullen, dan kun je al eens nagaan of er olieverlies of verbruik is.

default

RE: Wit met zwarte stippen...

inderdaad theo zwart roet duid op een te rijk mengsel,luchtfilter verzadigt
of gewoon te rijk afgesteld,olie verbruik?? so what ? kap er intijds bij, er zijn meer minis die daar last van hebben en heus niet die met de meeste km's, de rijstijl heeft er ook wat mee te maken.... 8)

RE: Wit met zwarte stippen...

Euhh.... :|

Per ongeluk helaas wel ja. Maar dat was het imitatie koppakingkie he. Met z'n nieuwe gaat het gelukkig weer prima :D

In ieder geval weer meer dan hard zat om die MINI van jou eens even om z'n oren te trekken. :P

Greetz

Richard

RE: Wit met zwarte stippen...

Richard T schreef:
In ieder geval weer meer dan hard zat om die MINI van jou eens even om z'n oren te trekken. :P




Tuurlijk jochie.. droom maar verder :P

Maareh.... die weddenschap ga ik dik winnen hoor ;)
default

RE: Wit met zwarte stippen...

ik zou eerst mijn motor is schoonmaken als ik jou was, dan kan je zien of en waar hij uitwendig lekt. dan nagaan hoeveel olie hij verliest per zoveel kilometer. lekt hij niet uitwendig maar toch verbruikt hij veel olie dan kunnen dat verschillende dingen inhouden zoals een koppakking(zit er misschien olie in je radiateur?) versleten zuigerveren, klepsteelhoedjes e.d.

RE: Wit met zwarte stippen...

De laatste keer dat ik Ries z'n nieuwe blokkie zag was hij anders brandschoon, hoor. Of was dat voordat hij de pakking eruit heeft geblazen (NMM)?

RE: Wit met zwarte stippen...

Ik denk ook niet dat Martin Krispijn hier doelt op mijn Mini... Mijn blokkie ziet er inderdaad nog steeds netjes schoon uit. Op een beetje olie wat uit m'n engine breather's verdampt na dan. En inderdaad had ik de (slechte kwaliteit) imitatie koppaking er voor NMM5 al tussen uit gereden.. Ik denk ook dat mede het toch hard rijden op top waar ik kwa blijkelijk een koelingsprobleem heb (zie ook Mini chat) hier driftig aan mee heeft gedragen. :?

Greetz

Richard.. Nog 6 daagjes en het is Mini versus MINI day.. 't zal me benieuwen monsiuer van Buuren. Alhoewel ik niet denk dat ik het redden ga een MINI COOPER is toch wel erg rap..

RE: Wit met zwarte stippen...

Waar gaat dit feest plaatsvinden?

RE: Wit met zwarte stippen...

Ergen's om en nabij Schoorl... Kaartjes voor dit (illegaal >:) ) straatrace-event zijn ter plekke bij mij of Jeroen af te halen en kosten zo'n 5 euro per stuk. ;) de kosten zullen mede geinfesteerd worden in een setje nieuwe Yokohama's en als de MINI het wint in een stage 4 Longman of Swiftune cilinderkop... :D

Greetz

Richard.

RE: Wit met zwarte stippen...

Enne, reken, reken, dat is dus op zondag? Vertrek je vanuit Huizen?

RE: Wit met zwarte stippen...

Yup's helemaal goed. Dit is inderdaad op zondag. U gaat door voor de Cooper S ;)

En waarschijnlijk vertrekken we inderdaad vanuit Huizen.

Greetz

Richard

RE: Wit met zwarte stippen...

Aaaaah, mag ik mee? Tenminste een keer een nuttige besteding van de zondag :)

RE: Wit met zwarte stippen...

Ehmmm... Tja.. ;)

Als we je niet mee laten gaan worden we waarschijnlijk met z'n tweeen van het forum af geknikerd of niet :?

Tuurlijk mag je van mij mee Cindy gaat zowiezo ook mee en Dennis volgens mij ook of had ik dat nou verkeerd begrepen Jeroen? Dus mocht je zoiets hebben van ik laat die jongens maar eens nader kennis maken met m'n vriendin dan eh... :D

Overigen's is 1 van devoorwaarde wel dat je na afloop ook mee gaat karten. ;)

Greetz

Richard

RE: Wit met zwarte stippen...

Vriendin zal lastig worden, ben sinds kort weer vrijgezel. Heb er een punt achter gezet. Lieve meid, maar er zat niet echt toekomst in. :(

RE: Wit met zwarte stippen...

Oeps.. excuus dat wist ik niet.

Ach ja dan ga je mee zonder. Zal eens vragen of Cin ook met 'r eigen Mini mee wil. Kunnen we met z'n drieen Jeroen belagen :D

Greetz

Richard

RE: Wit met zwarte stippen...

Eelke het is mischien makkelijk als je mij even een mailtje stuurt met je tel. nummer erin... Tielkje@msn.com
Kunnen we je nog ff kontakten over hoe wat waar en weet ik wat meer.

Greetz

Richard

RE: Wit met zwarte stippen...

Nee doe ik toch maar niet.

Zolang het maar niet te gek wordt...

Groetjes, Erwin

RE: Wit met zwarte stippen...

Erwin: waar [i:ifewdt0r]heb[/i:ifewdt0r] je het over :?

Richard: is goed. Zal vanavond even een mailtje bouwen :)

RE: Wit met zwarte stippen...

Richard T schreef:
Tuurlijk mag je van mij mee Cindy gaat zowiezo ook mee en Dennis volgens mij ook of had ik dat nou verkeerd begrepen Jeroen?




Tuurlijk mag Eelke mee.. kan ik ff 2 Mini's zoek rijden >:)
En Dennis gaat ook mee ja... als bijrijder of als bestuurder van mijn Mini.. moeten we maar ff zien :)


Richard T":3503ttu8]Overigen's is 1 van devoorwaarde wel dat je na afloop ook mee gaat karten. ;) [/quote:3503ttu8]

Gezellig :D

De rest handelen we wel ff via mail af... tijden enzo..
Stel je voor dat de politie hier achter komt |:(

RE: Wit met zwarte stippen...

Richard T schreef:
en als de MINI het wint in een stage 4 Longman of Swiftune cilinderkop... :D




en als de MINI het wint heb je een groot gedeelte van het geld nodig om te investeren in een kratje "beugels" :P

Zullen we de uiteindelijke "prijsuitreiking" maar plaats laten vinden op de komende STV? Is wel zo makkelijk denk :)
default

RE: Wit met zwarte stippen...

Zit met hetzelfde probleem: smerig blok, in mijn PSU 5 ltr Duckhams en een poetslap, donkere (vervuilde?) olie ach ja. In dit forum heb ik gelezen dat dit geen onbekend verschijnsel is, maar nu wil ik mijn olie filter gaan vervangen, in mijn geitenwollensokken opleiding hb ik echt geen techniek gehad dus ga ik hier ff te rade.

De olie filter hangt voor het blok, toch? In mijn geval een witte, ik noem het maar een bijenkorf die op zijn kop hangt, toch?
ZIJn er verschillende typen in en wat raden jullie aan?????
Waar moet ik rekening mee houden als ik deze vervang???? Dichtingsringen??? Wat kom ik tegen als ik deze er af draai???????

Bedankt in ieder geval!
Happy Merry Christmas en Merry Happy New Year

RE: Wit met zwarte stippen...

ZIJn er verschillende typen in en wat raden jullie aan?????
Waar moet ik rekening mee houden als ik deze vervang???? Dichtingsringen??? Wat kom ik tegen als ik deze er af draai???????






Fram is een bekend merk.
Dichtings ring zitten bij de oliefilter geleverd.
Vervangen oliefilter dus ook de carter olie niet vergeten.
Je komt niets tegen enkel een beetje olie wat uit de filter loopt bij het losdraaien, en krijg je vieze handen :P
Zorg wel dat je een bak eronder hebt staan want je kunt olie op de grond krijgen.
default

RE: Wit met zwarte stippen...

maar nu wil ik mijn olie filter gaan vervangen, in mijn geitenwollensokken opleiding hb ik echt geen techniek gehad



Geeft niks, techniek zat ook niet in mijn vakkenpakket op de HEAO, toch al verschillende keren olie+filter ververst. (Ja het beste doe je beide dingen in 1 keer)
Oliefilter, en het ringetje onder de olieplug haal je bij de automaterialenzaak, de BREZAN is een landelijke keten. Je moet dan even het bouwjaar van je mini weten en of het een 1000 of een 1300 is, dan zoeken zij in hun boeken de juiste spullen voor je op (tip: ze moeten zoeken onder, austin, rover of BMC, afhankelijk van in welk boek ze kijken) Dus als je 5 liter olie, een ringetje en het filter hebt kun je aan de slag.

rijd even een heel klein blokje om (warme olie vloeit beter!)
Zet je mini met de linker 2 wielen op de stoep en plaats een opvangbak onder het carter (bv afwasteiltje) draai de olieplug los, als je te lang hebt gereden krijg je nu hete olie over je handen. (Oh ja handschoenen aandoen) doordat de mini overhelt naar de oliplugkant toe loopt het carter nu leeg.

Ondertussen de oliefilter.Bij voorkeur verwijder je de grille. Hierna probeer je de oliefilter (inderdaad dat bijennestje) met de hand los te draaien, als dit niet lukt. nog een teiltje er onder en een met een lange schroevendraaier de filter doorboren. (LETOP! niet exact in het midden, dan verniel je de aansluiting, dus links of rechts van het midden, en bij voorkeur beetje onderaan) Met de schroevendraaier kun je de filter dan zo los draaien. De rubber ring van de nieuwe filter smeer je in met een beetje verse olie, vult hem met olie en draai de filter met de hand vast op z'n plek, Niet vaster dan vast.

inmiddels is het carter wel leeg. vervang de ring onder de olieplug door de nieuwe en draai de plug weer op z'n plek. Voorzichtig ander verniel je het draad!! Draai de plug dus ook niet te vast, vast is vast. Tenslotte vul je de motor via de olievuldop in het kleppendeksel met 4 liter olie, en duw de mini van de stoeprand en laat hem een half uurtje staan. Olie peilen en eventueel bijvullen. Tussen min en max zit een halve liter.

succes!

default

RE: Wit met zwarte stippen...

Jos (Inno) bedankt!