zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

De binnenverlichting en gevarenknipperlichten werken niet meer van de mini.
Nou heb ik in Haynes zitten kijken en gezien dat beide achter dezelfde fusible link zitten, dus is het aanneemlijk dat die het probleem is (de knipperlichtautomaat van de gevarenlichten was ook helemaal doorgerot, die tegen het schutbord aanzit, heb ik vernieuwd, maar doet het nog steeds niet).

Waar kan ik ongeveer die fusible link vinden zonder de hele mini op zijn kop te zetten?
En kan ik die dan beter vervangen door een ander type fuse zoals glas of steekzekering?

[size=85:8fke690c][edit: titel aangepast, was: waar kan ik de fusible link vinden? - Crispy][/size:8fke690c]

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Op je schutbord in het motor kompartiment dus effe kijken onder de motorkap. Direkt onder de ruitenwisser rechts vanuit binnen gezien en links als je voor de mini staat.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Denk niet dat je hier het probleem moet zoeken want volgens mij zouden dan ook je lampen niet branden. Deze zitten namelijk op de zelfde zekering. (2e van boven alst goed is)

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Hey wacht effe...mijn lichten zouden het ook niet doen? Die doen het wel.
Tegen het schutbord? Je bedoelt toch niet die glaszekeringen? Een fusible link is toch een blokje dat gewoon ergens tussen de bedrading is geplaatst, en is geen glazen zekering, of wel?
Misschien zit ik fout, maar zo zit het wel bij oude amerikanen.
De glaszekeringen zijn allemaal heel en niet geoxideerd. In Haynes staat de fusible link aangegeven met nr 48.
Vanmiddag maar eens nalezen wat ze onder een fusible link verstaan dan.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Ik heb geen idee wat je met een fusible link bedoelt eigenlijk. Ik ken het zekeringenkastje (fusebox in het Engels, inderdaad wat is aangegeven op de foto) en zwevende zekeringen (line fuse in het Engels). En op een enkele plek stekkertjes (connectors).

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Zweefzekeringen worden die genoemd :) Deze zitten onder je moterkap tegen het schutbord. Precies int midden. Dit zijn ook gewoon glaszekeringen hoor. Is het lampje van je binneverlichting niet gewoon stuk? Of werkt het wle als je het schakelaartje aan je lampje omzet? Zoniet dan ligt het aan de massa van het schakelaartje in je deur. En controleer de schakelaar van je alarmverlichting eens, deze willen ook nog wel eens stuk gaan.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

vermeld even hoe oud je mini is, wordt gemakkelijker ivm kleur code en draden

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Het is een mini uit 89, 1000cc
Hieronder staat een omschrijving van fusible link, zoals toegepast in bijv oude amerikanen. Ziet er uit als een kabeltje met daaromheen een plastik omhulsel/verdikking. Jammer dat ik op mijn werk zit anders had ik een foto kunnen maken. Maar goed, als jullie alleen de glazen zekeringen hebben, dan zal ik dat ook wel hebben en begin nu wel erg te twijfelen aan mezelf wat de mini aangaat. Zal nog eens een keer goed de glazen zekeringen, de zwevende (glazen) zekeringen en de binnenverlichting checken.

FUSIBLE LINK:
een fusible link is een soort blokje in je bedrading waarin een iets dunnere draad zit dan in de originele bedrading
mocht je door kortsluiting vreemde dingen krijgen in je electrische systeem, dan brandt deze draad als eerste door en voorkomt vervelendere dingen zoals brand

als je bijvoorbeeld met een lege accu staat en iemand sluit de startkabels verkeerd aan
(+ op - en - op +) dan zorgt de fusible link ervoor dat de schade beperkt blijft

als je daarna het blokje aanraakt zal het vaak verpulveren in je hand
je kunt als nood een andere iets dunnere draad ertussen zetten
maar zoek dan wel eerst naar de oorzaak van het doorbrande

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

miez schreef:
De binnenverlichting en gevarenknipperlichten werken niet meer van de mini.




Hoi,

dit probleem heb ik ook gehad.
Het zat 'm in de glaszekering (oxidatie, dus niet kapot)welke d.m.v. een kunststof zekeringhouder in de bedrading is geplaatst.
Dus geen draadje wat doorbrandt zoals bij de amerikanen maar een zekering welke je makkelijk kan vervangen. Deze zekeringhouder(s) zitten rechts langs je zekeringkastje, boven je luchtfilter.

groeten Eric.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Meet of ze ook doorverbinden! Soms zitten de dopjes er los op, dit wil niet zeggen dat ie kapot is trouwens... Maar als het draadje gebroken is wel... ;)

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

[size=85:3hq8hbyd][topics samengevoegd - Crispy][/size:3hq8hbyd]
Ik als beginnend minirijder vraag me af
waar de zekeringkast zit? :?
Het is een mini 1000 se6? van 1987

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Het zekeringskastje (met wel 4 zekeringen) kan je vinden op het schutboard:



Verder zitten er nog een aantal zwevende zekeringen in het motorruim.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

meestal stiekem verstopt achter het luchtfilter :P

Jaapio

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

ik heb het topic aan een bestaand topic gehangen, waar het antwoord in te vinden is. Om het in de toekomst wat makkelijker vindbaar te maken, heb ik de titel van het topic ook wat aangepast en het topic gelinkt vanuit de FAQ Standaard Techniek

Chat verwijderd

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

even terugkomend op de Fusible link, er wordt gesuggereerd dat dit een van de zweefzekeringen tegen het schutbord achter de luchtfilter is.

Ik vraag me af of dit inderdaad zo is. Alles zekeringen hebben in de Haynes een nummer )die in de zekeringenkast zitten, en de zweefzekeringen.
De fusible link is ook heel anders afgebeeld.

Bij de "per-october 1996 models" voor mijn SPI als nummer 32 in de index.
[s:2byxwv8e]Is dit niet het kleine blokje (bij mij bijrijderskant" dat net achter de motorkap zit, nog voor de ECU?
Een klein vierkant blokje met deksel met 4 kabels (komt overeen met Haynes) met daarin een rode zekering, met een koperdraad er ómheen?[/s:2byxwv8e]

EDIT: het is ook niet dit blokje. Als ik op de buitenlandse fora lees, is dit een zekering die waarschijnlijk gewoon in de kabelboom zit.
En zeker niet een van de "normale" zekeringen.

Wie weet waar deze fusible links zitten? (nummer 32 van pagina 12A-41, Haynes)

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

gevonden!

De hoofdstroomkabel komt op de startmotor binnen. Vanaf daar gaan 3 (bruine) kabels in een plasic omhulsel naar o.a. je dynamo.
Elke kabel zit in een canvas "hoes", met daaromheen dus de plasic hoes, deze is zo'n 15cm lang.

Elke kabel is doorgehaald, en weer verbonden met een nieuw stuk draad. Het lijkt dus alsof de kable verlengt is met zo'n 5cm. Deze 5 extra cm is een Fuse Link. Oftewel een kabel met een dunnere diametr dan de originele kabel.

Bij een te hoge stroom zal deze dus smelten, ipv de rest van de kabel.

Hopelijk is het een beetje duidelijk... :P

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

hoe kan je precies zien als zown fusible link kapot is?

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

die kan gesmolten zijn, of doorgebroken?

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

oke dus dan is gewoon dat zwarte de verdikking in de kabel gesmolten of gebroken?

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Let op dat een fusible link niet hetzelfde is als een zweefzekering!
Een zweefzekering is een gewone (glazen) zekering in een cilindrisch houdertje, welke in de kabelboom zit. Dat houdertje kun je gewoon indrukken en opendraaien (bajonetsluiting) en dan de zekering op de normale manier controleren.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Dennis# schreef:
oke dus dan is gewoon dat zwarte de verdikking in de kabel gesmolten of gebroken?




Peter":aox2nga3]
Elke kabel is doorgehaald, en weer verbonden met een nieuw stuk draad. Het lijkt dus alsof de kable verlengt is met zo'n 5cm. Deze 5 extra cm is een Fuse Link. Oftewel een kabel met een dunnere diametr dan de originele kabel.

Bij een te hoge stroom zal deze dus smelten, ipv de rest van de kabel.
[/quote:aox2nga3]

je fusible link is juist dunner...
wat heb je voor mini? volgens mij heb je alleen fusible links in een injectie mini, (gaat naar de relaisbox)

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Oke heb de mini sinds kort.
De gene van wie ik hem heb, zij dat het een mk II uit 1992 is met een 1000cc motertje.
De verlichting werkt in eens niet meer een het zelfde geld voor de ruitenwissers,
dus ik vermoed dat er ergens een zekering kapot is.
Alleen is het kastje is niks kapot waar kan ik nog meer zekerings vinden?

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

mini7 schreef:
Deze zitten onder je moterkap tegen het schutbord. Precies int midden.




Mk II staat misschien op je kenteken als het een duitse import is, maar dat klopt feitelijk niet, zie hiervoor bijvoorbeeld dit topic: viewtopic.php?p=314438#p314438

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Dus dan is het een mk6.

Maar waar zitten nou precies die zekering je hebt dat kastje met 5?
en dan heb je nog die tussen de draadjes etc zitten? waar kan ik die vinden?

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

die heb jij dus niet ;)

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

Ook een 92er heeft nog zwevende zekeringen, in het midden achter de behuizing van het luchtfilter.

De zekeringen voor de genoemde storingen zitten echter wel degelijk in het zekeringkastje, maar zoals bij zoveel Engelse auto's is de bedrading en kwaliteit van de stekkerverbindingen eerder verdacht.

Trek eens 1 voor 1 de stekkers van de zekeringkast af (begin met de onderste 2 zekeringen) en kijk hoe de stekkers en de contacten van de zekeringkast er aan toe zijn.

RE: zekeringkast, fusible link / zweefzekeringen

ik poste dus onder Carlien der naam...

Het ging over fusible links, niet de zweefzekeringen ;)
En asaik heeft een carb. geen fusible links...