Dit jaar voor het eerst helemaal mijn eigen grote beurt gedaan en dan zie je je auto ineens een keertje echt goed! Dat ziet er allemaal toch behoorlijk goed uit! Maar.. ik wil mijn kop niet in het zand steken, en heb helaas wat geconstateerd: mijn wielkast linksachter is slecht... Alle ander wielkasten zijn keihard... Netjes tectyl en alles. Die linksachter ook heel netjes tectyl, maar er zit rot en roest onder... Helaas Nu kan ik er mee blijven rondrijden, want het valt niet op, en over twee jaar oid de mini verkopen... Maar ik zal het niet voor me kunnen houden en het stelt me zeker niet op mijn gemak!
Nu is mijn vraag... Hoe rigoreus is het om de wielkast te vervangen? Ik neem aan dat de tank eruit moet, het achtersubframe eraf zal moeten... Dan de oude kast eruit slijpen en een nieuwe erin lassen... Heeft dit invloed op de lak? Alleen de rand naar het zijpaneel heeft toch direct contact? Daar zit bij mij 4 cm erboven mijn zeemax-kit... Eventueel het achterpaneel opnieuw spuiten is toch een mogelijkheid? Het is zwart...
Ik doe graag een hoop zelf, maar lassen is niet mijn ding.
Alle antwoorden en tips zijn welkom...
Bedankt alvast!
[En ja, die 1300 zal nog langer gaan duren ]
Een bekend verhaal. De fabriek was niet zuinig met kit in de achterwielkasten, dus vaak lijken ze nog goed, maar pas als je een slecht stukje kaal krabt komt er veel meer tevoorschijn.
Als je de tectyl en kit goed wegkrabt, kun je beoordelen of de hele wielkast slecht is of slechts een stuk, en of het oppervlakkige roest is of diep ingepit/doorgeroest.
De wielkast is als geheel te vervangen, maar het is best een grote klus. Reparatie van alleen de roestige delen is makkelijker/sneller.
Verder is in zulke gevallen iets van de aangrenzende delen ook aangetast (kofferbakvloer, plaatje in de bak naast de achterbank) dus dan wordt het een nog grotere klus.
M.a.w.: wees voorbereid op het ergste, dan kan het alleen maar meevallen
Ja, duidelijk, en om het niet verder te laten gaan kan het beter snel gebeuren... Ok...
Probleem... Ik denk dat ik mijn mini in mijn garage op poten kan zetten, de tank eruit kan halen en het subframe kan demonteren... Maargoed, dan? Ik maak alles netjes schoon, bekijk de zaak en beslis wat er moet gebeuren. Koop het plaatwerk.... en dan moet er worden gelast... Wat ik dus niet kan... Ga er niet aan beginnen voordat ik daar een goed idee over heb... Als mijn mini in Leiden blijft staan moet er iemand willen komen, rijden doet hij dan namelijk niet meer...
Of moet ik m naar een mini-center brengen? Dan ben ik wel erg veel geld kwijt... Als je al kijkt wat ze alleen rekenen voor het demonteren van het achtersubframe...
Is het lassen een kwestie van een dag goed doorwerken door een expert? [Die ik dan kan laten komen oid] of is het wel een kwestie van meer werk...?
Trouwens: als ik wat meer ruimte wil voor mijn 13" wielen... Is het handig om die aanpassing dan meteen te maken?
Danku!
Je kunt natuurlijk eerst de wielkast schoonmaken en kijken hoe het ermee gesteld is voor je de tank en het subframe demonteert. Dan blijft de auto rijdbaar en kun je een deskundige laten beoordelen of de wielkast kan worden gerepareerd (dan kan het subframe blijven zitten) of toch geheel moet worden vervangen en op basis daarvan iemand zoeken die het voor je kan doen. Bij een Minicentre, plaatwerker of restauratiebedrijf zal het inderdaad wel wat geld gaan kosten: uren zijn prijzig.
Ik schat in dat een wielkast vervangen op zich (zonder de bijkomende tijd voor demontage en het afwerken/monteren van de onderdelen) wel in een dag moet kunnen, maar het kan tegenzitten (been there done that).
Ruimte voor 13" wielen is er trouwens (achter) toch wel met standaard wielkasten ?
Er is wel wat ruimte, maar dat is niet veel. 2cm oid. En als ik een tas op de achterbank heb liggen loopt hij al heel snel aan bij een oneffenheid inde weg, nu heb ik dat ook wel, maar minder snel...
Mensen met een lasapparaat: zijn er mogelijkheden om zo'n dng achterin de auto te gooien en ergens heen te rijden? Of moet ik er sowieso rekening mee houden dat ik mijn mini ergens heen moet brengen?
Birdy schreef: Mensen met een lasapparaat: zijn er mogelijkheden om zo'n dng achterin de auto te gooien en ergens heen te rijden?
Ja dat kan, maar vermoedelijk is een Mini daar iets te klein voor (Prelude wil overigens ook niet echt passen, beetje kofferruimte is dan wel gewenst).
Ik heb het dan wel over een beetje redelijk proffesioneel apparaat.
O ja, mensen die dat zien zitten mogen sowieso PM-en natuurlijk...
Voor en redelijke vergoeding uiteraard!
Zo de plannen zijn nu: ik kan waarschijnlijk een lasapparaat lenen voor lange tijd, dus heb toch het plan om het in mijn eigen garage te gaan doen.
Nu is het dus een kwestie van goed kijken wat het probleem precies is, een plan maken en spullen kopen. Dat gaat na de jaarwisseleing waarschijnlijk gebeuren.
Ik heb gekeken en het gat valt me alles mee. Het probleem is dat het in de buurt van de smeernippel van het subframe is, dus die moet er sowieso onderuit om er bij te kunnen.
Ik heb ff zitten denken hoe ik die aanloopproblemen op kan lossen. Zijn er mensen die dat al eens hebben gedaan? Ik heb 5cm plaat tussen mijn zeemax-set en de bovenkant van het plaatwerk. Ik had zelf het idee om het zo op te lossen. Groen is de huidige situatie, blauw is een nieuw stukjeplaat... Is dat een raar idee?
Birdy schreef: Er is wel wat ruimte, maar dat is niet veel. 2cm oid. En als ik een tas op de achterbank heb liggen loopt hij al heel snel aan bij een oneffenheid inde weg, nu heb ik dat ook wel, maar minder snel...
Is er dan niet iets ander aan de hand dan 'gewoon' weinig ruimte hebben?
Het lijkt mij niet helemaal normaal dat als je een tas (ik ga uit van 1 die je normaal kan dragen) op de achterbank zet je banden in je wielkasten schuren.. Maar nou zit ik niet helemaal in de 13", dus echt overtuigend kan ik je dit niet zeggen.
Ik zou dus niet 'zomaar' de wielkast verruimen. Kom je dan wel uit met je sportspack als je het wel verruimd, of gaat je band daar dan tegenaan lopen?
Ik heb gekeken en het gat valt me alles mee.
Je hoeft dus niet je hele wielkast te vervangen?
Haha, zo nauwkeurig weet ik het nog niet. Maar ik verwachtte een volledig weggerotte bak naast mijn achterbank te vinden en daar zit maar een gat van 2cm... En aan de ander kant nog helemaal keihard gelukkig
Ik heb een jaar geleden nagevraagd, maar de schokbrekers inclusief "cupjes" waren nog prima. Ik heb het idee dat er iets "verlaagd" is, maar hoe ze dat doen weet ik niet. Ik heb aan beide kanten als de mini leeg is maar 2cm ofzo... Erg onhandig, maar wel mooi
Dit is de "goede" kant:
Ziet er op de foto wel ok uit. Ik zal het verschil eens opmeten. Misschien is dat aanloopprobleem wel met nieuwe schokbrekers ed op te lossen. En dan meteen high-low natuurlijk...
Zijn de cupjes niet 'doorgeslagen'? Hebben ze de trompetten ingekort (wij wel namelijk).
Zijn de ballen 'versleten' is wel hoogst onwaarschijnlijk, zeker achter.
Groet ron
Ik ga het allemaal bekijken. De hele boel gaat er onder uit. Subframe wordt gereviseerd... En ook de schokdempers ga ik kritisch bekijken. Verder ga ik mijn trompetten vervangen door een high-low set... En dan na de winter met een wel erg lekker verse mini de weg op... Komt goed... Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips.
Zo, inkopen gedaan met kerst, en grote plannen...
Plaatwerk, high-low set, koni rood e.d. liggen te wachten op montage... Eerst een las-apparaat regelen, dan kan de mini weer op pootjes... Subframe eronderuit, wielkast blank maken, en dan inschatten hoe het aangepakt moet worden...
Afspraak met een zeer ervaren forum-lid maken en dan kan er gelast worden. Ondertussen ga ik me druk maken met het subframe en menie ed...
Gaat goedkomen
Yes! Lasapparaat komt waarschijnlijk donderdag! Dus we kunnen nu echt van start!!
Vanavond subframe loshalen... Misschien...
Zo, begonnen met de klus...
Eerst mini uit de garage, omdraaien, groot dubbel bouwzeil op de vloer onder de hele mini, mini weer in de garage... Beetje steken voor de perfecte plaats...
Begonnen met de accu verwijderen en alles uit de kofferbak te halen.
Toen de uitlaat voor los gemaakt. Lekte een beetje na mijn vorige actie, en dacht: ik maak m wel van voor tot achter los... Naja, uiteindelijk was toch het eindstuk losmaken het makkelijkst, maargoed, nu kan ik mijn spruitstuk veel beter op de pijp aansluiten omdat de hele boel los ligt. En ik kan een nieuwe spruitstukpakking plaatsen. Als ik toch bezig ben
Daarna de zijkanten van mijn bodykit en de wielbogen losgemaakt, om de mini te kunnen ondersteunen zonder die dingen te slopen, en omdat ze hopeloos in de weg zitten...
Daarna de mini lekker hoog op gekruikt en twee assteunen en een dikke houten balk vlak voor het achtersubframe geplaatst. Na staatie lekker stevig, en vrij hoog... Daarna de wielen los gehaald, en de bouten van het subframe flink ingespoten...
Benzinetank losgehaald en opgeschoven, ook meteen de vlotter maar eens bekeken en die zat halfvol benzine... Lek dus...
Zo ben ik aardig opgeschoten. Aardig wat roest gevonden, maar alleen op de plaats waar ik het verwachtte. De lasnaad tussen wielkuip en zijscherm is behoorlijk rot op een aantal plekken. Vooral in de wielkuip. Maar die heb ik nieuwe liggen dus...
En het subframe heeft een likje verf nodig, maar ik denk dat het nog niet te erg is, dus dat viel ook weer mee...
Vandaag geen tijd, alleen de bouten nog een keer inspuiten met kruipolie, en dan morgen het subframe er onderuit!!
Verlanglijstje uitbreiding :
*Spruikstukpakking
*Normale uitlaatklem (een moer zat er scheef op, bedankt vorige knutselsmurf )
*Tankdop... Met het verwijderen van de tank de dop laten zitten, het "deksel" vloog eraf, samen met het overdrukklepje, die ik er niet meer in kreeg... Het rubber was ook wel een beetje uitgelubberd...
*Vlotter voor benzinemeter...
Word vervolgd
(En ik krijg definitief donderdag het lasapparaat binnen )
Kon het gisteren niet laten om ff met dopje 1/2" alle bouten van het subframe te proberen... En ze draaien allemaal... Dus vanavond gaat het subframe eronderuit!!
Ook ff foto's gemaakt met de phone:
ik moest vanmiddag nog aan je denken birdy,
ook ik mag een wielkuip vervangen, bij de lasrand tussen wielkuip en achterscherm enkele roestgaten
het deel wat bij de achterbank zit is nog keihard, ik vervang alleen het deel dat in de kofferbak zit. ik had nog een kuip liggen en ben nu 2 uur bezig geweest met het uitslijpen van het rotte deel en het passend maken van het nieuwe kuipje.
eerlijk gezegt valt het me mee, de nieuwe kuip heeft een goede pasvorm. het lastigste is toch het netjes uitslijpen van de oude kuip zonder andere delen aan te vallenmet de slijptol...
Heerlijk om je mini zo te zien Birdy! Doet me denken aan de mijne
Hopelijk gaat het jou ook lukken, zoals bij mij, maar dan nog mooier en vooral veiliger :)" title="Evil" />
Zo, twas wel een bevalling, maar het subframe is eronder uit...
Grootste problemen: remleiding bleef maar druppelen, in Haynes staat een stuk plastic over het reservoir... Dat hielp niet bij mij... Tips?
En ik krijg een van de veerbollen met geen mogelijkheid van de trompet af... Dat is nog niet gelukt...
Verder zat de accu-klem met een klemverbinging aan mn + kabel vast, ik had die over het hoofd gezxien, dus toen ik mn subframe liet zakken kwam deze wel erg strak te staan... Ff afgeknipt, ook op de verlanglijst...
O ja, ook de achterbumper van mn bodykit er maar af gehaald (dat was de eerste keer, klotekit ), samen met de kofferklep en achterlichten...
Maar die banaan... Oei... Daar zitten ook wel wat krokante stukjes in...
Red Flame, succes! En Spaiky, ik heb er alle vertrouwen in!
Als je nog een oude remleiding hebt liggen, dan kun je een nippel gebruiken als stopje. Zorgen dat het gat dicht is en je kun hem erin zetten. Wij hebben deze met een popnagel gedicht. Werkt perfect.
Aha, toch stoppen dus... Naje, een stukje plastic en een tie-wrap werkt ook redelijk, maar echt blij ben ik er niet mee... En nee, helaas geen oude remleiding...
Oow wat vet!!
Netwerken rules... Een man die een Porsch 912 heeft gerestaureerd, mijn collega was en waar ik nu nog elk half jaar mee afspreek heeft indertijd zelf een lasapparaat gekocht... Die ik wel mocht lenen...
Hij heeft hem gisteren gebracht, en das niet het minste ding... Vet MAG-apparaat, met volle fles en volle rol 0.6 draad. Een een vol-automatische laskap...
En wanneer hij m terug wil?? Hij weet nog niet eens wat zn volgende project word... Paar maanden dus... Minimaal
Dus als ik het goed begrijp kun jij mischien de komende maanden eea aan las werk doen ik heb ook mijn plekjes en wil ik weghebben voordat het erger gaat worden. Als je zin heb kun je me pmmen ik woon in de regio.
rishi
Ok, de boel is los, subframe (en alle troep die mee naar beneden kwam ) zijn weg... Vanmiddag ff zitten porren met schroevedraaier en staalborstel op tolletje... En ja hoor... Roest De hele lasnaad tussen wielkast en zijscherm bestond meer uit kit dan uit staal...
Foto's gemaakt, ga ik zo ff naar de reparateur sturen...
Birdy schreef: Maar.. ik wil mijn kop niet in het zand steken, en heb helaas wat geconstateerd: mijn wielkast linksachter is slecht... Alle ander wielkasten zijn keihard... Netjes tectyl en alles. Die linksachter ook heel netjes tectyl, maar er zit rot en roest onder... Helaas
Ik had het wel verwacht hoor...
Goed nieuws, het gaat allemaal gebeuren...
Volgende week vrijdag komt de "lasser-aan-huis"
Dan staat het nieuwe plaatwerk en de rest van zijn verlanglijstje klaar...
Ik kan niet wachten...
Heb ondertussen ook de banaan eraf... En de kofferbakvloer is op de naad op sommige plakken ook wel wat slecht... Denk dat ik dat reparatiedeeltje ook maar ff haal als ik toch bezig ben...
Maar zie het helemaal zitten. Vrijdag een lascursus aan huis Dan misschien zelf ook wat proberen...
Geen spijt van mijn actie tot nu toe, ff ellendig als je de roest ziet, en in je mini aan het slijpen bent...
Ik zal foto's maken volgende week...
En nog ff een vraagje: de banaan zit met 4 van die platte plaatjes aan de bodemplaat... Meteen vervangen? Zitten die aan een nieuwe banaan standaard vast? Of gewoon hergebruiken?
Deze plaatjes zijn los te koop en waar jij je plaatwerk gaat halen betaal je er ongeveer 6 euro voor. Het zijn er 2 in plaats van 4.
Als ze nog goed zijn kan je ze gewoon laten zitten, en anders is het een kleine moeite om ze te vervangen.
Ze zitten dus niet op een nieuwe banaan.
Ik heb op mijn mini de rear valance (lees: banaan) vastgekit met speciale carrosseriekit. Is even sterk als om de paar cm een puntlas, want het hecht over de hele lijn en tzit dus muurvast.
Voordeel hiervan is dat je overal kit tussen hebt zitten en het dus beter is afgeschermt tegen water en vuil.
Ik heb de naden aan de binnenkant ook nog een keer afgestreken met dezelfde kit, dus daar komt geen water meer bij
Dus ik zou die banaan loshalen en weer vastzetten met die kit.
Ik wacht nog ff een paar dagen op de expert...
Dit weekend met de bolide van mn pa alle onderdelen gehaald die ik nodig ga hebben voor het opfrissen van de kont. Vrijdag komt de expert, en door hem ga ik me laten adviseren wat te doen... Komt helemaal goed...
(ook een puntgaaf subframe op de kop kunnen tikken )
[edit: vrijdag komtie, bedankt Henkip ]
@birdy
Vervangen is zelf zeer goed te doen kost wat tijd, heb zelf de achterspatborden van mijn Van vervangen.
na uitslijpen van oude spatbord
Passen van nieuwe
eindresultaat.
succes gr ricardo
wat een ruimte in een vannetje, maakt het een stuk makkelijker dan een saloon...
Kijk, dat ziet er goed uit! Ik heb gisteren nog wat foto's gemaakt van de situatie bij mij nu. Morgen is de grote dag, ik zal kijken of ik komend weekend een paar plaatjes van het resultaat kan laten zien...
(ik kan toch alleen toekijken, kan ik dat net zo goed door een camera doen )
Nou, daar komen ze dan:
Om te beginnen! Grote dank aan LowRida! Superwerk afgeleverd!! En nog gezellig ook
Er moet natuurlijk nog wel wat aan worden gedaan! Een hoop slijpwerk en menie! Maar na een "cursus" van Lowrida heb ik daar wel vertrouwen in... Komende weken weer wat te doen 's avonds!!
[size=75:2sxebc4s][Erg veel foto's. Aantal laten staan, andere link van gemaakt. Let ook op de grote van de foto's die je plaatst - Demelza][/size:2sxebc4s]
Sjonge jonge, toch grappig om te zien jouw auto nu Bart!
Nog geen twee maanden geleden ben ik er in getrouwd, net gepoetst en helemaal netjes.... nu vies, stoffig etc. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Hartstikke mooi man!
btw: heb mn vriendin (sorry, vrouw) bijna zover dat ik mijn mini bij de volgende APK met flink wat geld erdoor heen mag helpen. Ze begint er nu echt gehecht aan te raken, nu het moment nadert (ergens in mei)... Dus misschien ik ook nog eens zo bezig aan de kant van de weg
Birdy schreef: Nogmaals bedankt Lowrida! En het is dus gelukt...
Youre welcome!
Het was zeker gezellig.. schrok wel toen henkip ineens
achter me stond! Maar aan de foto te zien met mijn zwarte
kop, denk ik dat zij harder geschrokken moet zijn!
Wow, je ziet er echt niks meer van!
Ik dacht altijd dat de zijscherm zou gaan "kronkelen"... anyway, goed gedaan!
Yeah.. born to weld! :)" title="Evil" />
Birdy?? Demelza!! schreef: [size=75:2w6iucv9][Erg veel foto's. Aantal laten staan, andere link van gemaakt. Let ook op de grote van de foto's die je plaatst - Demelza][/size:2w6iucv9]
Jammer... Vond het net zo'n mooi rijtje...
Heb ook nog wat foto's van de huidige situatie. Lassen afgewerkt, en de hele boel in 1 of 2 lagen menie
Kwam vandaag nog een plaatje tegen van de eerste constatering van het euvel... Al een tijdje geleden, toen ik een minicentre had gevraagd om een bodem-behandeling...
Dat was toen best wel even slikken...
Ik heb aan beide zijde van mijn mini gaten zitten op de naden van de bodem en de wielkasten voor ?
Kun je hier simpel een stuk inlassen of moet je extra dingen lassen ?
Als er plaatwerk zit/zat kun je er weer plaatwerk inlassen. Een foto zou handig zjin wat er precies mis is... Gaat het om de achterkant van de wielkast? Aan de dorpelkant? Als hier roest zit ook de dorpel goed bekijken, maar dat zie je wel als je gaat slijpen
Als er verstevigingen zitten, moet je die natuurlijk ook repareren/vervangen...
In zo origingeel mogelijke staat terugbrengen zou ik zeggen...
Succes!
[edit: zit het hier toevallig?
Dank voor LowRida voor de foto ]
heb het bijmij zelf precies hetzelfde gehad heb er nieuwe stukken ingelastin bodem en wielkast.
ben alleen bang dat het je ook de apaneeltjes gaat kosten omdat je er anders niet bij komt.
olie.bol
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.
Demelza schreef: Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.
Ben bang dat het om het stuk in de voorwielkast en de dorpel gaat... Das een heel ander verhaal dan de achterkant zoals bij mij...
Probeer het maar eens naast elkaar te krijgen bv.
Het stuk waar erve156 over spreekt is meer een stuk schutboard/dorpel. Dat van birdy is wielkast achter.
Mensen,
Nu kan ik er mee blijven rondrijden, want het valt niet op, en over twee jaar oid de mini verkopen... Maar ik zal het niet voor me kunnen houden en het stelt me zeker niet op mijn gemak!
]
Dit jaar voor het eerst helemaal mijn eigen grote beurt gedaan en dan zie je je auto ineens een keertje echt goed! Dat ziet er allemaal toch behoorlijk goed uit! Maar.. ik wil mijn kop niet in het zand steken, en heb helaas wat geconstateerd: mijn wielkast linksachter is slecht... Alle ander wielkasten zijn keihard... Netjes tectyl en alles. Die linksachter ook heel netjes tectyl, maar er zit rot en roest onder... Helaas
Nu is mijn vraag... Hoe rigoreus is het om de wielkast te vervangen? Ik neem aan dat de tank eruit moet, het achtersubframe eraf zal moeten... Dan de oude kast eruit slijpen en een nieuwe erin lassen... Heeft dit invloed op de lak? Alleen de rand naar het zijpaneel heeft toch direct contact? Daar zit bij mij 4 cm erboven mijn zeemax-kit... Eventueel het achterpaneel opnieuw spuiten is toch een mogelijkheid? Het is zwart...
Ik doe graag een hoop zelf, maar lassen is niet mijn ding.
Alle antwoorden en tips zijn welkom...
Bedankt alvast!
[En ja, die 1300 zal nog langer gaan duren
Een bekend verhaal. De fabriek was niet zuinig met kit in de achterwielkasten, dus vaak lijken ze nog goed, maar pas als je een slecht stukje kaal krabt komt er veel meer tevoorschijn.
Als je de tectyl en kit goed wegkrabt, kun je beoordelen of de hele wielkast slecht is of slechts een stuk, en of het oppervlakkige roest is of diep ingepit/doorgeroest.
De wielkast is als geheel te vervangen, maar het is best een grote klus. Reparatie van alleen de roestige delen is makkelijker/sneller.
Verder is in zulke gevallen iets van de aangrenzende delen ook aangetast (kofferbakvloer, plaatje in de bak naast de achterbank) dus dan wordt het een nog grotere klus.
M.a.w.: wees voorbereid op het ergste, dan kan het alleen maar meevallen
Ja, duidelijk, en om het niet verder te laten gaan kan het beter snel gebeuren... Ok...
Probleem... Ik denk dat ik mijn mini in mijn garage op poten kan zetten, de tank eruit kan halen en het subframe kan demonteren... Maargoed, dan? Ik maak alles netjes schoon, bekijk de zaak en beslis wat er moet gebeuren. Koop het plaatwerk.... en dan moet er worden gelast... Wat ik dus niet kan... Ga er niet aan beginnen voordat ik daar een goed idee over heb... Als mijn mini in Leiden blijft staan moet er iemand willen komen, rijden doet hij dan namelijk niet meer...
Of moet ik m naar een mini-center brengen? Dan ben ik wel erg veel geld kwijt... Als je al kijkt wat ze alleen rekenen voor het demonteren van het achtersubframe...
Is het lassen een kwestie van een dag goed doorwerken door een expert? [Die ik dan kan laten komen oid] of is het wel een kwestie van meer werk...?
Trouwens: als ik wat meer ruimte wil voor mijn 13" wielen... Is het handig om die aanpassing dan meteen te maken?
Danku!
Je kunt natuurlijk eerst de wielkast schoonmaken en kijken hoe het ermee gesteld is voor je de tank en het subframe demonteert. Dan blijft de auto rijdbaar en kun je een deskundige laten beoordelen of de wielkast kan worden gerepareerd (dan kan het subframe blijven zitten) of toch geheel moet worden vervangen en op basis daarvan iemand zoeken die het voor je kan doen. Bij een Minicentre, plaatwerker of restauratiebedrijf zal het inderdaad wel wat geld gaan kosten: uren zijn prijzig.
Ik schat in dat een wielkast vervangen op zich (zonder de bijkomende tijd voor demontage en het afwerken/monteren van de onderdelen) wel in een dag moet kunnen, maar het kan tegenzitten (been there done that).
Ruimte voor 13" wielen is er trouwens (achter) toch wel met standaard wielkasten ?
Er is wel wat ruimte, maar dat is niet veel. 2cm oid. En als ik een tas op de achterbank heb liggen loopt hij al heel snel aan bij een oneffenheid inde weg, nu heb ik dat ook wel, maar minder snel...
Mensen met een lasapparaat: zijn er mogelijkheden om zo'n dng achterin de auto te gooien en ergens heen te rijden? Of moet ik er sowieso rekening mee houden dat ik mijn mini ergens heen moet brengen?
Birdy schreef:
Mensen met een lasapparaat: zijn er mogelijkheden om zo'n dng achterin de auto te gooien en ergens heen te rijden?
Ja dat kan, maar vermoedelijk is een Mini daar iets te klein voor (Prelude wil overigens ook niet echt passen, beetje kofferruimte is dan wel gewenst).
Ik heb het dan wel over een beetje redelijk proffesioneel apparaat.
O ja, mensen die dat zien zitten mogen sowieso PM-en natuurlijk...
Voor en redelijke vergoeding uiteraard!
Zo de plannen zijn nu: ik kan waarschijnlijk een lasapparaat lenen voor lange tijd, dus heb toch het plan om het in mijn eigen garage te gaan doen.

Nu is het dus een kwestie van goed kijken wat het probleem precies is, een plan maken en spullen kopen. Dat gaat na de jaarwisseleing waarschijnlijk gebeuren.
Ik heb gekeken en het gat valt me alles mee. Het probleem is dat het in de buurt van de smeernippel van het subframe is, dus die moet er sowieso onderuit om er bij te kunnen.
Ik heb ff zitten denken hoe ik die aanloopproblemen op kan lossen. Zijn er mensen die dat al eens hebben gedaan? Ik heb 5cm plaat tussen mijn zeemax-set en de bovenkant van het plaatwerk. Ik had zelf het idee om het zo op te lossen. Groen is de huidige situatie, blauw is een nieuw stukjeplaat... Is dat een raar idee?
Birdy schreef:
Er is wel wat ruimte, maar dat is niet veel. 2cm oid. En als ik een tas op de achterbank heb liggen loopt hij al heel snel aan bij een oneffenheid inde weg, nu heb ik dat ook wel, maar minder snel...
Is er dan niet iets ander aan de hand dan 'gewoon' weinig ruimte hebben?
Het lijkt mij niet helemaal normaal dat als je een tas (ik ga uit van 1 die je normaal kan dragen) op de achterbank zet je banden in je wielkasten schuren.. Maar nou zit ik niet helemaal in de 13", dus echt overtuigend kan ik je dit niet zeggen.
Ik zou dus niet 'zomaar' de wielkast verruimen. Kom je dan wel uit met je sportspack als je het wel verruimd, of gaat je band daar dan tegenaan lopen?
Ik heb gekeken en het gat valt me alles mee.
Je hoeft dus niet je hele wielkast te vervangen?
Haha, zo nauwkeurig weet ik het nog niet. Maar ik verwachtte een volledig weggerotte bak naast mijn achterbank te vinden en daar zit maar een gat van 2cm...
En aan de ander kant nog helemaal keihard gelukkig



Ik heb een jaar geleden nagevraagd, maar de schokbrekers inclusief "cupjes" waren nog prima. Ik heb het idee dat er iets "verlaagd" is, maar hoe ze dat doen weet ik niet. Ik heb aan beide kanten als de mini leeg is maar 2cm ofzo... Erg onhandig, maar wel mooi
Dit is de "goede" kant:
Ziet er op de foto wel ok uit. Ik zal het verschil eens opmeten. Misschien is dat aanloopprobleem wel met nieuwe schokbrekers ed op te lossen. En dan meteen high-low natuurlijk...
Zijn de cupjes niet 'doorgeslagen'? Hebben ze de trompetten ingekort (wij wel namelijk).
Zijn de ballen 'versleten' is wel hoogst onwaarschijnlijk, zeker achter.
Groet ron
Ik ga het allemaal bekijken. De hele boel gaat er onder uit. Subframe wordt gereviseerd...
En ook de schokdempers ga ik kritisch bekijken. Verder ga ik mijn trompetten vervangen door een high-low set... En dan na de winter met een wel erg lekker verse mini de weg op... Komt goed... Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips.
Zo, inkopen gedaan met kerst, en grote plannen...

Plaatwerk, high-low set, koni rood e.d. liggen te wachten op montage... Eerst een las-apparaat regelen, dan kan de mini weer op pootjes... Subframe eronderuit, wielkast blank maken, en dan inschatten hoe het aangepakt moet worden...
Afspraak met een zeer ervaren forum-lid maken en dan kan er gelast worden. Ondertussen ga ik me druk maken met het subframe en menie ed...
Gaat goedkomen
Yes! Lasapparaat komt waarschijnlijk donderdag! Dus we kunnen nu echt van start!!

Vanavond subframe loshalen... Misschien...
Zo, begonnen met de klus...
:
)
)
Eerst mini uit de garage, omdraaien, groot dubbel bouwzeil op de vloer onder de hele mini, mini weer in de garage... Beetje steken voor de perfecte plaats...
Begonnen met de accu verwijderen en alles uit de kofferbak te halen.
Toen de uitlaat voor los gemaakt. Lekte een beetje na mijn vorige actie, en dacht: ik maak m wel van voor tot achter los... Naja, uiteindelijk was toch het eindstuk losmaken het makkelijkst, maargoed, nu kan ik mijn spruitstuk veel beter op de pijp aansluiten omdat de hele boel los ligt. En ik kan een nieuwe spruitstukpakking plaatsen. Als ik toch bezig ben
Daarna de zijkanten van mijn bodykit en de wielbogen losgemaakt, om de mini te kunnen ondersteunen zonder die dingen te slopen, en omdat ze hopeloos in de weg zitten...
Daarna de mini lekker hoog op gekruikt en twee assteunen en een dikke houten balk vlak voor het achtersubframe geplaatst. Na staatie lekker stevig, en vrij hoog... Daarna de wielen los gehaald, en de bouten van het subframe flink ingespoten...
Benzinetank losgehaald en opgeschoven, ook meteen de vlotter maar eens bekeken en die zat halfvol benzine... Lek dus...
Zo ben ik aardig opgeschoten. Aardig wat roest gevonden, maar alleen op de plaats waar ik het verwachtte. De lasnaad tussen wielkuip en zijscherm is behoorlijk rot op een aantal plekken. Vooral in de wielkuip. Maar die heb ik nieuwe liggen dus...
En het subframe heeft een likje verf nodig, maar ik denk dat het nog niet te erg is, dus dat viel ook weer mee...
Vandaag geen tijd, alleen de bouten nog een keer inspuiten met kruipolie, en dan morgen het subframe er onderuit!!
Verlanglijstje uitbreiding
*Spruikstukpakking
*Normale uitlaatklem (een moer zat er scheef op, bedankt vorige knutselsmurf
*Tankdop... Met het verwijderen van de tank de dop laten zitten, het "deksel" vloog eraf, samen met het overdrukklepje, die ik er niet meer in kreeg... Het rubber was ook wel een beetje uitgelubberd...
*Vlotter voor benzinemeter...
Word vervolgd
(En ik krijg definitief donderdag het lasapparaat binnen
Kon het gisteren niet laten om ff met dopje 1/2" alle bouten van het subframe te proberen...
En ze draaien allemaal...
Dus vanavond gaat het subframe eronderuit!!


Ook ff foto's gemaakt met de phone:
ik moest vanmiddag nog aan je denken birdy,
ook ik mag een wielkuip vervangen, bij de lasrand tussen wielkuip en achterscherm enkele roestgaten
het deel wat bij de achterbank zit is nog keihard, ik vervang alleen het deel dat in de kofferbak zit. ik had nog een kuip liggen en ben nu 2 uur bezig geweest met het uitslijpen van het rotte deel en het passend maken van het nieuwe kuipje.
eerlijk gezegt valt het me mee, de nieuwe kuip heeft een goede pasvorm. het lastigste is toch het netjes uitslijpen van de oude kuip zonder andere delen aan te vallenmet de slijptol...
Heerlijk om je mini zo te zien Birdy! Doet me denken aan de mijne
:)" title="Evil" />
Hopelijk gaat het jou ook lukken, zoals bij mij, maar dan nog mooier en vooral veiliger
Zo, twas wel een bevalling, maar het subframe is eronder uit...
), samen met de kofferklep en achterlichten...
Grootste problemen: remleiding bleef maar druppelen, in Haynes staat een stuk plastic over het reservoir... Dat hielp niet bij mij... Tips?
En ik krijg een van de veerbollen met geen mogelijkheid van de trompet af... Dat is nog niet gelukt...
Verder zat de accu-klem met een klemverbinging aan mn + kabel vast, ik had die over het hoofd gezxien, dus toen ik mn subframe liet zakken kwam deze wel erg strak te staan... Ff afgeknipt, ook op de verlanglijst...
O ja, ook de achterbumper van mn bodykit er maar af gehaald (dat was de eerste keer, klotekit
Maar die banaan... Oei... Daar zitten ook wel wat krokante stukjes in...
Red Flame, succes! En Spaiky, ik heb er alle vertrouwen in!
Als je nog een oude remleiding hebt liggen, dan kun je een nippel gebruiken als stopje. Zorgen dat het gat dicht is en je kun hem erin zetten. Wij hebben deze met een popnagel gedicht. Werkt perfect.
Aha, toch stoppen dus... Naje, een stukje plastic en een tie-wrap werkt ook redelijk, maar echt blij ben ik er niet mee... En nee, helaas geen oude remleiding...
Oow wat vet!!
Minimaal 
Netwerken rules... Een man die een Porsch 912 heeft gerestaureerd, mijn collega was en waar ik nu nog elk half jaar mee afspreek heeft indertijd zelf een lasapparaat gekocht... Die ik wel mocht lenen...
Hij heeft hem gisteren gebracht, en das niet het minste ding... Vet MAG-apparaat, met volle fles en volle rol 0.6 draad. Een een vol-automatische laskap...
En wanneer hij m terug wil?? Hij weet nog niet eens wat zn volgende project word... Paar maanden dus...
Dus als ik het goed begrijp kun jij mischien de komende maanden eea aan las werk doen
ik heb ook mijn plekjes en wil ik weghebben voordat het erger gaat worden. Als je zin heb kun je me pmmen ik woon in de regio.
rishi
Ok, de boel is los, subframe (en alle troep die mee naar beneden kwam
) zijn weg... Vanmiddag ff zitten porren met schroevedraaier en staalborstel op tolletje... En ja hoor... Roest
De hele lasnaad tussen wielkast en zijscherm bestond meer uit kit dan uit staal...

Foto's gemaakt, ga ik zo ff naar de reparateur sturen...
dus toch, zal ie blij mee zijn
Groet ron
Kijk:


http://s144.photobucket.com/albums/r190 ... i%20Roest/
Zo trots ben ik er trouwens niet op hoor
Goeie kant:
Slechte kant:
fuck a duck.
Worse than expected mate!!
Groet ron
Birdy schreef:

Maar.. ik wil mijn kop niet in het zand steken, en heb helaas wat geconstateerd: mijn wielkast linksachter is slecht... Alle ander wielkasten zijn keihard... Netjes tectyl en alles. Die linksachter ook heel netjes tectyl, maar er zit rot en roest onder... Helaas
Ik had het wel verwacht hoor...
Goed nieuws, het gaat allemaal gebeuren...
Dan misschien zelf ook wat proberen...
Volgende week vrijdag komt de "lasser-aan-huis"
Dan staat het nieuwe plaatwerk en de rest van zijn verlanglijstje klaar...
Ik kan niet wachten...
Heb ondertussen ook de banaan eraf... En de kofferbakvloer is op de naad op sommige plakken ook wel wat slecht... Denk dat ik dat reparatiedeeltje ook maar ff haal als ik toch bezig ben...
Maar zie het helemaal zitten. Vrijdag een lascursus aan huis
Geen spijt van mijn actie tot nu toe, ff ellendig als je de roest ziet, en in je mini aan het slijpen bent...
Ik zal foto's maken volgende week...
En nog ff een vraagje: de banaan zit met 4 van die platte plaatjes aan de bodemplaat... Meteen vervangen? Zitten die aan een nieuwe banaan standaard vast? Of gewoon hergebruiken?
Deze plaatjes zijn los te koop en waar jij je plaatwerk gaat halen betaal je er ongeveer 6 euro voor. Het zijn er 2 in plaats van 4.
Als ze nog goed zijn kan je ze gewoon laten zitten, en anders is het een kleine moeite om ze te vervangen.
Ze zitten dus niet op een nieuwe banaan.
Ik heb op mijn mini de rear valance (lees: banaan) vastgekit met speciale carrosseriekit. Is even sterk als om de paar cm een puntlas, want het hecht over de hele lijn en tzit dus muurvast.
Voordeel hiervan is dat je overal kit tussen hebt zitten en het dus beter is afgeschermt tegen water en vuil.
Ik heb de naden aan de binnenkant ook nog een keer afgestreken met dezelfde kit, dus daar komt geen water meer bij
Dus ik zou die banaan loshalen en weer vastzetten met die kit.
Ik wacht nog ff een paar dagen op de expert...
)
]
Dit weekend met de bolide van mn pa alle onderdelen gehaald die ik nodig ga hebben voor het opfrissen van de kont. Vrijdag komt de expert, en door hem ga ik me laten adviseren wat te doen... Komt helemaal goed...
(ook een puntgaaf subframe op de kop kunnen tikken
[edit: vrijdag komtie, bedankt Henkip
@birdy



Vervangen is zelf zeer goed te doen kost wat tijd, heb zelf de achterspatborden van mijn Van vervangen.
na uitslijpen van oude spatbord
Passen van nieuwe
eindresultaat.
succes gr ricardo
wat een ruimte in een vannetje, maakt het een stuk makkelijker dan een saloon...
Kijk, dat ziet er goed uit! Ik heb gisteren nog wat foto's gemaakt van de situatie bij mij nu. Morgen is de grote dag, ik zal kijken of ik komend weekend een paar plaatjes van het resultaat kan laten zien...
)
(ik kan toch alleen toekijken, kan ik dat net zo goed door een camera doen
Nou, daar komen ze dan:
En nog gezellig ook
:






)


Om te beginnen! Grote dank aan LowRida! Superwerk afgeleverd!!
Project powered by
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7030.jpg
We beginnen met hoe het er dus uitzag:
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF6744.jpg
We hadden wat spullen:
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7021.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7024.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7025.jpg
Hij was nog niet binnen of hij begon te slijpen:
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7029.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7031.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7059.jpg
Daarna begon het grote passen en meten:
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7038.jpg
En lassen:
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7051.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7057.jpg
Afwerken:
En resultaat!!
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7065.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7066.jpg
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7073.jpg
Dat andere kleine plekje:
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7075.jpg
En klaar is... (Ja, henkip kwam ook nog ff kijken, gezellig toch Low??
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7078.jpg
Beetje grondverf, als je toch bezig bent...
http://i144.photobucket.com/albums/r190 ... CF7080.jpg
Er moet natuurlijk nog wel wat aan worden gedaan! Een hoop slijpwerk en menie! Maar na een "cursus" van Lowrida heb ik daar wel vertrouwen in... Komende weken weer wat te doen 's avonds!!
Nogmaals bedankt Lowrida! En het is dus gelukt...
(Alle foto's staan hier)
[size=75:2sxebc4s][Erg veel foto's. Aantal laten staan, andere link van gemaakt. Let ook op de grote van de foto's die je plaatst - Demelza][/size:2sxebc4s]
Sjonge jonge, toch grappig om te zien jouw auto nu Bart!

Nog geen twee maanden geleden ben ik er in getrouwd, net gepoetst en helemaal netjes.... nu vies, stoffig etc. Maar het resultaat mag er zeker zijn! Hartstikke mooi man!
btw: heb mn vriendin (sorry, vrouw) bijna zover dat ik mijn mini bij de volgende APK met flink wat geld erdoor heen mag helpen. Ze begint er nu echt gehecht aan te raken, nu het moment nadert (ergens in mei)... Dus misschien ik ook nog eens zo bezig aan de kant van de weg
Birdy schreef:


Nogmaals bedankt Lowrida! En het is dus gelukt...
Youre welcome!
Het was zeker gezellig.. schrok wel toen henkip ineens
achter me stond! Maar aan de foto te zien met mijn zwarte
kop, denk ik dat zij harder geschrokken moet zijn!
Wow, je ziet er echt niks meer van!
Ik dacht altijd dat de zijscherm zou gaan "kronkelen"... anyway, goed gedaan!
Yeah.. born to weld!
:)" title="Evil" />
Birdy?? Demelza!!
schreef:

[size=75:2w6iucv9][Erg veel foto's. Aantal laten staan, andere link van gemaakt. Let ook op de grote van de foto's die je plaatst - Demelza][/size:2w6iucv9]
Jammer... Vond het net zo'n mooi rijtje...
Heb ook nog wat foto's van de huidige situatie. Lassen afgewerkt, en de hele boel in 1 of 2 lagen menie

Verhaal over banaan vervangen gesplit.
Kwam vandaag nog een plaatje tegen van de eerste constatering van het euvel... Al een tijdje geleden, toen ik een minicentre had gevraagd om een bodem-behandeling...

Dat was toen best wel even slikken...
[size=75:3vzlzszb][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3vzlzszb]
Ik heb aan beide zijde van mijn mini gaten zitten op de naden van de bodem en de wielkasten voor ?
Kun je hier simpel een stuk inlassen of moet je extra dingen lassen ?
Als er plaatwerk zit/zat kun je er weer plaatwerk inlassen. Een foto zou handig zjin wat er precies mis is... Gaat het om de achterkant van de wielkast? Aan de dorpelkant? Als hier roest zit ook de dorpel goed bekijken, maar dat zie je wel als je gaat slijpen

]
Als er verstevigingen zitten, moet je die natuurlijk ook repareren/vervangen...
In zo origingeel mogelijke staat terugbrengen zou ik zeggen...
Succes!
[edit: zit het hier toevallig?
Dank voor LowRida voor de foto
heb het bijmij zelf precies hetzelfde gehad heb er nieuwe stukken ingelastin bodem en wielkast.
ben alleen bang dat het je ook de apaneeltjes gaat kosten omdat je er anders niet bij komt.
olie.bol
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.
Demelza schreef:
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.
Ben bang dat het om het stuk in de voorwielkast en de dorpel gaat... Das een heel ander verhaal dan de achterkant zoals bij mij...
Probeer het maar eens naast elkaar te krijgen bv.
Het stuk waar erve156 over spreekt is meer een stuk schutboard/dorpel. Dat van birdy is wielkast achter.
Groet ron
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.