Ik zie dat ze na het ontroesten de spullen met een staalborstel nog van die zwarte prut ontdoen.
Als ik mijn onderdelen gelijk met een komborstel ontroest, krijg ik hetzelfde resultaat, zonder een "wasbeurtje"
Is dus m.i. interssanter voor kleine onderdelen (boutjes, moertjes) en voor onderdelen waar je niet in komt met een komborstel...
als je boutjes en moertjes schoon wil maken dan moet je verbinde met een ijzerdraadje aan elkaar voor de min
ben de site aantzoeken waar ze het met plaatwerk hebbe gedaan was meteen blank effe doorzoeken
ben ook een benieuwd hiernaar, het gene wat ik erover gelezen heb klink interressant dus,
groetjes
Ik wil wel eens weten wat dat zwarte spul is wat je uiteindelijk met de staalborstel eraf moet halen.
Verder zou het best interessant kunnen blijken voor wat kleinere onderdelen.
Volgens een van de reacties op het opel forum zyn dit resten van de soda oplossing en roest.
Staat ook nog wel een handige tip in van dat je het in een goed geventileerde ruimte moet doen omdat door de elektrolyse het water zich ontbind in waterstof en zuurstof en dit is "redelijk" explosief...
Mijn broer gebruikt dit regelmatig om bodemvondsten te ontroesten. Hij heeft een aparte spoel met een automaat er tussen die zo in het stopcontact gaat. Hoeveel Ampere die trekt weet ik niet.
Het is eigenlijk nog niet bij me opgekomen om het te gebruiken bij minionderdelen.
Voordeel van deze methode is dat je het vestzittende roest weer omzet in staal. Hierdoor gaat er minder materiaal verloren. Bij zandstralen gaat er wel materiaal verloren. Nu is dit natuurlijk niet echt van belang bij auto-onderdelen.
Ik denk dat het balangrijkste is dat je ook het roest aanpak wat in de kraters zit door putcorrosie. Met de staalborstel wil dat nog wel eens wat moeilijk gaan.
Binnenkort ga ik weer beginnen aan een mini, Dan zal ik wel eens het een en ander gaan proberen. Zal vooral beugeltjes worden aangezien het voor- en achtersubframe al helemaal klaar staan.
heey
seffens en ik wilde wilde eens proberen een subframe te ontroeste alleen we zijn nog een grote bak aant zoeken als het lukt zulle we wel foto's plaatse van onze vooruitgang we doen het gewoon met een accu lader lijkt ons het beste maar op het opel forum word er veel gebruik van gemaakt groetjess
Lijkt me idd interessant en je wordt er niet moe van
Elektrolytisch erg leuke methode voor grotere delen.
Heb je een handvol boutjes ofzo, denk dan bijvoorbeeld aan een milieuvriendelijke basische reiniger.
Bijvoorbeeld Fedox van Fertan. Wordt 1:10 gemengd met water. Wordt verkocht voor het ontroesten van brandstoftanks, waarvoor ik het een maand terug ook heb gebruikt (Citroen Ami '63). Spul blijft gewoon bruikbaar. Als je een bak ermee vult en dan de roestige boetjes e.d er een etmaal in laat inweken, kan je daarna de resterende roestaanslag kindeenvoudig eraf borstelen.
Koop gewoon een paar flessen bruine natuur azijn en het zelfde gebeurd zonder acculader, annode ect. Let op als je het geheel te lang in de azijn laat liggen lost het op, af en toe controleren dus!!!
cola!
Met cola kun je niet ontroesten maar daar zijn de meningen over verdeeld
Groetjess
Rustyco is ook een geweldig alternatief, werkt perfect!
hallo
Was net beetje op internet aant kijken en toen kwam ik dit tegen
http://www.oldtimeropelforum.nl/forum/v ... =52&t=4895 en dit http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=5827 maar ik kon niks op het mini forum vinde niemand ervaring er mee??? wat wil het wel eens proberen met wat onderdelen bijvoorbeeld onderkant deur enzo
Groetjes Dave
ziet er interessant uit, maar...
Ik zie dat ze na het ontroesten de spullen met een staalborstel nog van die zwarte prut ontdoen.
Als ik mijn onderdelen gelijk met een komborstel ontroest, krijg ik hetzelfde resultaat, zonder een "wasbeurtje"
Is dus m.i. interssanter voor kleine onderdelen (boutjes, moertjes) en voor onderdelen waar je niet in komt met een komborstel...
als je boutjes en moertjes schoon wil maken dan moet je verbinde met een ijzerdraadje aan elkaar voor de min
ben de site aantzoeken waar ze het met plaatwerk hebbe gedaan was meteen blank effe doorzoeken
ben ook een benieuwd hiernaar, het gene wat ik erover gelezen heb klink interressant dus,
groetjes
Ik wil wel eens weten wat dat zwarte spul is wat je uiteindelijk met de staalborstel eraf moet halen.
Verder zou het best interessant kunnen blijken voor wat kleinere onderdelen.
Volgens een van de reacties op het opel forum zyn dit resten van de soda oplossing en roest.
Staat ook nog wel een handige tip in van dat je het in een goed geventileerde ruimte moet doen omdat door de elektrolyse het water zich ontbind in waterstof en zuurstof en dit is "redelijk" explosief...
Mijn broer gebruikt dit regelmatig om bodemvondsten te ontroesten. Hij heeft een aparte spoel met een automaat er tussen die zo in het stopcontact gaat. Hoeveel Ampere die trekt weet ik niet.
Het is eigenlijk nog niet bij me opgekomen om het te gebruiken bij minionderdelen.
Voordeel van deze methode is dat je het vestzittende roest weer omzet in staal. Hierdoor gaat er minder materiaal verloren. Bij zandstralen gaat er wel materiaal verloren. Nu is dit natuurlijk niet echt van belang bij auto-onderdelen.
Ik denk dat het balangrijkste is dat je ook het roest aanpak wat in de kraters zit door putcorrosie. Met de staalborstel wil dat nog wel eens wat moeilijk gaan.
Binnenkort ga ik weer beginnen aan een mini, Dan zal ik wel eens het een en ander gaan proberen. Zal vooral beugeltjes worden aangezien het voor- en achtersubframe al helemaal klaar staan.
heey

seffens en ik wilde wilde eens proberen een subframe te ontroeste alleen we zijn nog een grote bak aant zoeken als het lukt zulle we wel foto's plaatse van onze vooruitgang we doen het gewoon met een accu lader lijkt ons het beste maar op het opel forum word er veel gebruik van gemaakt groetjess
Lijkt me idd interessant en je wordt er niet moe van
Elektrolytisch erg leuke methode voor grotere delen.
Heb je een handvol boutjes ofzo, denk dan bijvoorbeeld aan een milieuvriendelijke basische reiniger.
Bijvoorbeeld Fedox van Fertan. Wordt 1:10 gemengd met water. Wordt verkocht voor het ontroesten van brandstoftanks, waarvoor ik het een maand terug ook heb gebruikt (Citroen Ami '63). Spul blijft gewoon bruikbaar. Als je een bak ermee vult en dan de roestige boetjes e.d er een etmaal in laat inweken, kan je daarna de resterende roestaanslag kindeenvoudig eraf borstelen.
Koop gewoon een paar flessen bruine natuur azijn en het zelfde gebeurd zonder acculader, annode ect. Let op als je het geheel te lang in de azijn laat liggen lost het op, af en toe controleren dus!!!
cola!
Met cola kun je niet ontroesten maar daar zijn de meningen over verdeeld
Groetjess
Rustyco is ook een geweldig alternatief, werkt perfect!
Je moet ingelogd zijn om te reageren.