vanaf volgende week gaan de restauratie werken beginnen met mij zopas gekochte mini.
Hij word helemaal uitgekleed, alleen rijders stoel, motor en stuur met delen van dashboard, achtersubframe met alle tralala's blijft nog zitten tijdelijk.
Als dan alle laswerken aan carroserie gebeurt zijn, ga ik het achter subframe vervangen.
Als dit er af is, kan ik dan de mini wat schuin op zijn kant leggen, niet helemaal maar een deel gekanteld, zodat ik de onderkant helemaal kan behandelen, of is het gewicht nog teveel door de motor en voorsubframe?
Subframes eruit halen en helemaal kaal halen die carrosserie. Er zal vast ook roest zitten onder die subframes, dus daar moet je dan toch bij.
Op de zijkant leggen van een mini heb ik toch niet echt goede ervaringen mee: de banden die ik gebruikte hebben het achterzijscherm ingedeukt, dus die moeten nog weer uitgedeukt worden.
Wat wél goed werkt is de mini op de zijkant leggen met op de grond een oud matras. Dat werkt echt perfect. Moet wel de hele carrosserie leeg en kaal zijn, anders is het wel een aardig gewicht dat je moet omduwen.
same here, altijd een oud matras eronder gooien
dit werkt perfect!
Of je stort je garage vol met fijn zand... Werkt ook zeer goed.
Groeten Johan
Onder de stijl tussen deur en achterraam liggen 2 banden op elkaar. Als je de banden onder de dorpel legt en onder je dakrand kun je nix indeuken.
HoRiZoN schreef: .. of is het gewicht nog teveel door de motor en voorsubframe?
Ja, blok moet eruit! Je kan het eventueel met de voorwielen erop voorover kantelen maar op z'n zij dat gaat fout.
ben wel handig met lasapparaat en sleutel heel graag plus leer heel graag bij.
maar al het motorblok eruit gaan halen ben ik een leek op en durf ik (nog) niet echt aan eigenlijk.
zou gewoon graag onderkant zuiver krijgen en behandelen...
Om je mini op zijn kant te leggen moet je denk ik wel je motor eruit halen.
Ik zelf heb hem om goed bij de onderkant te kunnen helemaal omgedraaid.
en zo staat hij dan nu goed stabiel en hoef me geen zorgen te maken om deuken in zijschermen ofzo.
[size=75:286mwf24][Edit: img-tags verwijderd, foto's te groot - Eelke][/size:286mwf24]
Dat ziet er heel goed uit! Goed bedacht wel zo'n houten frame, stuk makkelijker te bewerken dan van staal. Wij zijn allemaal erg benieuwd naar de voortgang, dus als je nog meer foto's hebt.
Om even on topic te blijven. Op z'n zij kantelen met het blok er nog in dat kan je echt vergeten, dat gaat nooit goed. Voorover, zoals op mijn foto, dat is wel te doen maar een stuk minder prettig werken dan op z'n zij kantelen.
Onderste boven lassen is factor 2 zo moeilijk als normaal dus zeker de moeite waard om de onderkant boven te krijgen.
al da ander gedoe kan ik wel aan
maar de motor er al gaan uithalen gaat mijn petje te boven, totaal geen kennis van.
zou niet weten waar te beginnen en hoe terug op te bouwen.
Eens moet toch de eerste keer zijn....
Eigenlijk heel eenvoudig, gewoon rustig kijken waar alles vast zit en dat loshalen... Opbouwen in omgekeerde volgorde
Ik heb mijn motor ook al een keer uigebouwd, zonder hulp/ervaring en inmiddels ook al eens via de onderkant. Daarbij heb ik alleen hulp gehad voor het tillen van de body.
Je moet er idd gewoon een x aan beginnen. Als je niet compleet A-technisch bent is het door iedereen te doen. Idd niet alleen, ik heb 3 wkn last gehad van mijn rug. Het is trouwens aan te raden om een kettingtakel te kopen. Ik ben er zo blij mee, hijst 1ton, kost 20E (nieuw) en gaat je leven lang mee...
Als je moet kiezen tussen op z'n kop leren lassen onder je mini, of je verdiepen in blok eruit/erin plaatsen dan is de keuze snel gemaakt. Optie 1 gaat je in ieder geval een hoop frustraties opleveren.
En frustraties maken meer kapot dan je lief is
kent er iemand een werkwijze, een stap voor stap voor het voor het verwijderen van de motor?
Hee hallo,
Kijk anders even in dit topic. Hier staat een linkje naar volledige beschrijving die ik laatst nog op m'n server ruimte tegen kwam.
Greetz E-jay
Ik heb eigenlijk wel alle tijd om het op het gemak te doen, maar de kennis van motor is miniem, dus moet ik eerste zelfs weten wat wat is.
Wie of wat of hoeveel kost het om zo een motor er uit te laten halen?
HoRiZoN schreef: ben wel handig met lasapparaat en sleutel heel graag plus leer heel graag bij.
Als je toch alle tijd hebt, en je bent handig met lasapparatuur, dan kan je toch ook een 'spit' in elkaar lassen. Ik heb hier voor steigerpijp, voetplaat en de wielen van en oude winkelwagen gebruikt. Het ziet er dan zo ongeveer uit.
En spit werkt ideaal, je kunt te carrosserie zo draaien dat je niet boven je hoofd moet werken.
Gr. en succes met je resto E-jay
ik moet eigneljk gewoon de bodem wat schuren voor al het vuil eraf te krijgen en oppervlakkige roest en dan gewoon behandelen
da is al waarom ik onderaan moet geraken
bodem is in goede staat, kmoet alleen 2 dorpels lassen.
motor zit vast op het voorste subframe toch?
Hoe zit het subframe vast vanvoor aan de caroserie?
mss gewoon subframe losmaken van caroserie en motor gewoon op het subframe laten zitten?
delen die verbonden zijnmet caroserie en motor losmaken en dan gewoon de caroserie omhoog halen zodat voorste subframe met motor en al eronder uit komt?
HoRiZoN schreef: motor zit vast op het voorste subframe toch?
mss gewoon subframe losmaken van caroserie en motor gewoon op het subframe laten zitten?
delen die verbonden zijnmet caroserie en motor losmaken en dan gewoon de caroserie omhoog halen zodat voorste subframe met motor en al eronder uit komt?
Spot on, klopt als een bus.
Meer info hierover kan je vinden door even de zoekfunctie te gebruiken. Er is al meer dan genoeg over geschreven.
owkeej!
hoeveel weegt een totaal gestripte mini? dus enkel de body?
niet zo heel zwaar je kunt hem met 2 man optille
maar een 3de man is toch wel handig en omdraaien heb ik in mijn 1tje gedaan.
denk rond de 120kg zeg er wel bij ongeveer.
zelf ben ik ook een leek maar als je de tijd heb is het zeker de moeite om je motor is teleren kennen en er uit tehalen anders zou ik gewoon frame met motor en al er af halen daar is weinig kennis voor nodig
zelf heb ik veel foto's gemaakt om strax alles op zijn goede plek te kunnen zette
veel plezier er mee
Ik heb van de week de mini op de kant gelegd voor laswerk aan de bodem. Houten frame gemaakt, paar zwenkwielen eronder en bij de kringloopwinkel een dikke 2-persoons matras gekocht. Mini er met 2 man op gekanteld en het staat nu super! Kan overal bij nu. (en gelijk weer extra gaten gevonden...)
ik heb 2 metalen kokers genomen die ca. 20cm langer waren dan de mini. vervolgens voor de montage voor, 2 gaten geboord en bouten door de gaten van het voorste subframe gedaan. achter exact het zelfde, 2 gaten geboord in de kokers en vervolgens de 2 bouten gepakt voor het achterste subframe, er doorheen gedaan en vastgezet. klinkt allemaal erg onduidelijk. voor foto's kun je me project zien.
bij zoeken: complete balmoral restauratie.
vanaf volgende week gaan de restauratie werken beginnen met mij zopas gekochte mini.
Hij word helemaal uitgekleed, alleen rijders stoel, motor en stuur met delen van dashboard, achtersubframe met alle tralala's blijft nog zitten tijdelijk.
Als dan alle laswerken aan carroserie gebeurt zijn, ga ik het achter subframe vervangen.
Als dit er af is, kan ik dan de mini wat schuin op zijn kant leggen, niet helemaal maar een deel gekanteld, zodat ik de onderkant helemaal kan behandelen, of is het gewicht nog teveel door de motor en voorsubframe?
Subframes eruit halen en helemaal kaal halen die carrosserie. Er zal vast ook roest zitten onder die subframes, dus daar moet je dan toch bij.
Op de zijkant leggen van een mini heb ik toch niet echt goede ervaringen mee: de banden die ik gebruikte hebben het achterzijscherm ingedeukt, dus die moeten nog weer uitgedeukt worden.
Wat wél goed werkt is de mini op de zijkant leggen met op de grond een oud matras. Dat werkt echt perfect. Moet wel de hele carrosserie leeg en kaal zijn, anders is het wel een aardig gewicht dat je moet omduwen.
same here, altijd een oud matras eronder gooien
dit werkt perfect!
Of je stort je garage vol met fijn zand... Werkt ook zeer goed.
Groeten Johan
Onder de stijl tussen deur en achterraam liggen 2 banden op elkaar. Als je de banden onder de dorpel legt en onder je dakrand kun je nix indeuken.
HoRiZoN schreef:

.. of is het gewicht nog teveel door de motor en voorsubframe?
Ja, blok moet eruit! Je kan het eventueel met de voorwielen erop voorover kantelen maar op z'n zij dat gaat fout.
ben wel handig met lasapparaat en sleutel heel graag plus leer heel graag bij.
maar al het motorblok eruit gaan halen ben ik een leek op en durf ik (nog) niet echt aan eigenlijk.
zou gewoon graag onderkant zuiver krijgen en behandelen...
Om je mini op zijn kant te leggen moet je denk ik wel je motor eruit halen.
Ik zelf heb hem om goed bij de onderkant te kunnen helemaal omgedraaid.
een constructie gemaakt
http://hyves.net/showImage.php/8236504_ ... _icnH.jpeg
en daarna met 2 man omgedraaid.
http://hyves.net/showImage.php/8236509_ ... _vqqp.jpeg
en zo staat hij dan nu goed stabiel en hoef me geen zorgen te maken om deuken in zijschermen ofzo.
[size=75:286mwf24][Edit: img-tags verwijderd, foto's te groot - Eelke][/size:286mwf24]
Dat ziet er heel goed uit! Goed bedacht wel zo'n houten frame, stuk makkelijker te bewerken dan van staal. Wij zijn allemaal erg benieuwd naar de voortgang, dus als je nog meer foto's hebt.
Om even on topic te blijven. Op z'n zij kantelen met het blok er nog in dat kan je echt vergeten, dat gaat nooit goed. Voorover, zoals op mijn foto, dat is wel te doen maar een stuk minder prettig werken dan op z'n zij kantelen.
Onderste boven lassen is factor 2 zo moeilijk als normaal dus zeker de moeite waard om de onderkant boven te krijgen.
al da ander gedoe kan ik wel aan
maar de motor er al gaan uithalen gaat mijn petje te boven, totaal geen kennis van.
zou niet weten waar te beginnen en hoe terug op te bouwen.
Eens moet toch de eerste keer zijn....
Eigenlijk heel eenvoudig, gewoon rustig kijken waar alles vast zit en dat loshalen... Opbouwen in omgekeerde volgorde
Ik heb mijn motor ook al een keer uigebouwd, zonder hulp/ervaring en inmiddels ook al eens via de onderkant. Daarbij heb ik alleen hulp gehad voor het tillen van de body.
Je moet er idd gewoon een x aan beginnen. Als je niet compleet A-technisch bent is het door iedereen te doen. Idd niet alleen, ik heb 3 wkn last gehad van mijn rug. Het is trouwens aan te raden om een kettingtakel te kopen. Ik ben er zo blij mee, hijst 1ton, kost 20E (nieuw) en gaat je leven lang mee...
Als je moet kiezen tussen op z'n kop leren lassen onder je mini, of je verdiepen in blok eruit/erin plaatsen dan is de keuze snel gemaakt. Optie 1 gaat je in ieder geval een hoop frustraties opleveren.
En frustraties maken meer kapot dan je lief is

kent er iemand een werkwijze, een stap voor stap voor het voor het verwijderen van de motor?
Hee hallo,
Kijk anders even in dit topic. Hier staat een linkje naar volledige beschrijving die ik laatst nog op m'n server ruimte tegen kwam.
Greetz E-jay
Ik heb eigenlijk wel alle tijd om het op het gemak te doen, maar de kennis van motor is miniem, dus moet ik eerste zelfs weten wat wat is.
Wie of wat of hoeveel kost het om zo een motor er uit te laten halen?
HoRiZoN schreef:

ben wel handig met lasapparaat en sleutel heel graag plus leer heel graag bij.
Als je toch alle tijd hebt, en je bent handig met lasapparatuur, dan kan je toch ook een 'spit' in elkaar lassen. Ik heb hier voor steigerpijp, voetplaat en de wielen van en oude winkelwagen gebruikt. Het ziet er dan zo ongeveer uit.
En spit werkt ideaal, je kunt te carrosserie zo draaien dat je niet boven je hoofd moet werken.
Gr. en succes met je resto E-jay
ik moet eigneljk gewoon de bodem wat schuren voor al het vuil eraf te krijgen en oppervlakkige roest en dan gewoon behandelen
da is al waarom ik onderaan moet geraken
bodem is in goede staat, kmoet alleen 2 dorpels lassen.
motor zit vast op het voorste subframe toch?
Hoe zit het subframe vast vanvoor aan de caroserie?
mss gewoon subframe losmaken van caroserie en motor gewoon op het subframe laten zitten?
delen die verbonden zijnmet caroserie en motor losmaken en dan gewoon de caroserie omhoog halen zodat voorste subframe met motor en al eronder uit komt?
HoRiZoN schreef:
motor zit vast op het voorste subframe toch?
mss gewoon subframe losmaken van caroserie en motor gewoon op het subframe laten zitten?
delen die verbonden zijnmet caroserie en motor losmaken en dan gewoon de caroserie omhoog halen zodat voorste subframe met motor en al eronder uit komt?
Spot on, klopt als een bus.
Meer info hierover kan je vinden door even de zoekfunctie te gebruiken. Er is al meer dan genoeg over geschreven.
owkeej!
hoeveel weegt een totaal gestripte mini? dus enkel de body?
niet zo heel zwaar je kunt hem met 2 man optille

maar een 3de man is toch wel handig en omdraaien heb ik in mijn 1tje gedaan.
denk rond de 120kg zeg er wel bij ongeveer.
zelf ben ik ook een leek maar als je de tijd heb is het zeker de moeite om je motor is teleren kennen en er uit tehalen anders zou ik gewoon frame met motor en al er af halen daar is weinig kennis voor nodig
zelf heb ik veel foto's gemaakt om strax alles op zijn goede plek te kunnen zette
veel plezier er mee
Ik heb van de week de mini op de kant gelegd voor laswerk aan de bodem. Houten frame gemaakt, paar zwenkwielen eronder en bij de kringloopwinkel een dikke 2-persoons matras gekocht. Mini er met 2 man op gekanteld en het staat nu super! Kan overal bij nu. (en gelijk weer extra gaten gevonden...)
ik heb 2 metalen kokers genomen die ca. 20cm langer waren dan de mini. vervolgens voor de montage voor, 2 gaten geboord en bouten door de gaten van het voorste subframe gedaan. achter exact het zelfde, 2 gaten geboord in de kokers en vervolgens de 2 bouten gepakt voor het achterste subframe, er doorheen gedaan en vastgezet. klinkt allemaal erg onduidelijk. voor foto's kun je me project zien.
bij zoeken: complete balmoral restauratie.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.