In minimagazines zie je vaak van die foto's van motorblokjes om van te watertanden! Dat wil ik dus ook! Ben al begonnen met een verchroomd kleppendeksel, maar nu wil ik graag m'n blokje verven! Moet hiervoor de hele motor d'ruit? Kan 'n leek dat ook (ben niet erg handig) Hoe lang werk is dat? Wat voor verf moet erop? liefst blauw...is de mini ook!
hebben jullie verder nog tips om mijn blokje net zo mooi te maken als op die foto's???
Ik denk dat het lastig wordt zonder de motor eruit te halen. Ik was het ook van plan, maar heb er vanaf gezien omdat ik verwacht dat het een groot probleem wordt om op alle plekken te komen. En dan wordt het zo mogelijk nog een grotere troep dan het al was. Een motor eruit halen is te doen, maar hulp is wenselijk en ik zou ruim tijd uittrekken, zeker als je het voor de eerste keer doet.
Ik heb laats mij blok geverfd (gespoten, maakt niet uit), voor de eerste keer, en heb geen enkel probleem gehad. Motor-kraan (zo,n hydraulische) gehuurd bij Boels (of andere verhuur) koste 25 euro. Heb alles losgehaald, vergeet de aandrijfassen niet!! en omhoog getakeld met behulp van een stuk schakelketting en een schroefoog. Dit was bevestigd aan de twee moeren waarmee het kleppendeksel vast zit. Gebruik hiervoor een oud kleppendeksel en niet je nieuwe chromen, just in case...
Toen gepspoten, een en ander afgeplakt, en de volgende dag weer laten zakken. Easy does it. Ik heb nu een super mooi rood blokje, nu de rest nog!
ik ben bezig met het mooi maken van het motorblok. ik heb een aantal dingen ervanaf geschroefd en alles schoongemaakt en ontvet. nu moet er een mooi rood laagje overheen en wilde ik weten hoe hebben jullie dat gedaan. speciale lak of gewone conventionele lak. ik wilde eerst een spuitbus met lak kopen die tot 650 graden zou moeten kunnen hebben maar ik hoor nu ook van mensen dat er ook gewone lak overheen kan want de hoogste temperatuur die je krijgt ligt veel meer in de buurt van 100 graden, en in een spuitcabine stoken ze ook richting de 60 graden en dan valt de lak er ook niet af. ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik heb mijn blok gestraald gehad! Ik wist toch dat ie uit mekaar moest. In eerste instantie heb ik hem gespoten met oranje fluoriserende lak! Het was een mooi gezicht! Alleen een dag later viel de lak er weer af... Toen ie blank gietijzer was heb ik m ingespoten met kruipolie, dat ie niet roeste! Heb m voor het spuiten ook goed ontvet, alleen niet goed genoeg...
Nu heb ik m opnieuw gestraald en heb er industrielak op gezet. Nu is t gifgroen! Eerst een grondlak daarna kleur.
Tering wat zit daar veel tijd in! Maar ja dan heb je ook wat! En let niet op de vette vingers die erop zitten, kun je er zo vanaf poetsen...
Het aluminium heb ik gespoten in speciale aluminiumlak. Dat blijft wel zitten!
tijd teveel dat niet maar als je je mini opknapt moet het wel netjes worden. jouw blokje ziet er strak uit alleen is mijn blokje niet gestraald wel heb ik zoveel mogelijk roest weggeborsteld.
ik begrijp uit je verhaal dat je iniedergeval niet die hittebestendige lak erop hebt zitten maar eerst een grondlaag en toen een stevige industrielak. zoiets was me dus ook verteld wist alleen niet zeker of het er ook op zou blijven zitten, maar het werkt dus wel.
heb ook net mijn blok een nieuw kleurrtje gespoten. Ik vindt het belangrijk dat hij weer rood wordt dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen en wel zo'n spuitbus gehaal die tot 650 graden kan. Je ben er misschien wel meer voor kwijt maar het blijft gegarandeerd zitten(mits je goed ontvet natuurlijk!)
Voor de andere onbderdelen heb ik gewoon een grijze meatllic spuitbus gehaald het begint er erg vet uit te zien!!
Heb ooit een blok met hammerite geverft, gewoon zo'n pot en dan met de kwast . Blijft goed zitten. Blok heeft een halfjaar gedraait en toen begon dit olie te lekken als een gek. sins dien staat het al een jaar en de verf zit er nog goed op.
Hammerite is er ook in spuitbus, zal ook wel werken en ziet er wat strakker uit!
Als je het blokje toch gewoon rood wil hebben, zou ik gewoon de motip hittebestendige lak pakken. Die is er voor gemaakt en die is er in rood. Die heb ik ook op een motortje gehad en die blijft perfect zitten!
Maar wil je een afwijkende kleur, dan wordt het een ander verhaal... Ik ben mijn blok nu met 'gewone' autolak aan het spuiten. Geen idee of dat gaat werken, maar het is het proberen waard.
Houdoe,
Rem
Ik heb het Metroblokje dat ik in april geplaatst heb (1300, dus rood blok) glanzend zwart gespoten. Eerst 2 bussen remmenreiniger er op leeggespoten en het blok gereinigd. Hierna ingespoten met een "standaard" bus van Motip glanzend zwart (innocenti kleur). 2 a 3 lagen. het kleppendeksel is fel oranje gespoten met een standaard bus. Nu, meer dan een half jaar en een aantal verre ritten (NMM, alleen al 600 km op een dag) zit het er nog steeds op.
heb vandaag mijn blokje gespoten. ziet er weer beter uit. kreeg wel een lamme vinger van de spuitbus indrukken. morgenvroeg maar eens kijken hoe het is opgedroogd.
Misschien heb ik wel een hele ouwe koei uit de sloot gehaald met dit bericht, maar ik wilde jullie mijn creatie niet onthouden.
Ik heb niet heel het blok opnieuw gespoten, maar misschien gaat dit ooit nog gebeuren als het echt nodig is.
Ik heb alleen wat verfraaiing aangebracht op enkele delen door deze goud metallic te spuiten. Staat erg mooi vooral bij het zwart van de rest en het groen van m'n mini.
Hier issie:
Een leuk voorbeeld van: Mini, Powered by Red Bull!
Of heb je dat blikje per ongeluk tussen de motor laten vallen???
Ik wil mijn blokje ook nog in kleur spuiten aangezien het hier toch nog los in de schuur staat.
Is dit te doen met hammerite? Of wordt het dan een zooitje? Het blok is namelijk al een heel eind ontvet, maar niet helemaal perfect. Er zitten nog wat vlekken in die ik er niet uit krijg. Zou ik dit gewoon wat op moeten schuren, of is dat niet voldoende??? (zie foto)
Ik wil het blok misschien proberen om chroom te spuiten (alleen wat rood is). Anders zilvergrijs of antraciet. Overige delen zoals Dynamo etc. ga ik polysten.
Hoe het zit met hittebestendige lak weet ik het niet zo goed, maar voor m'n gewone lak gebruik ik meestal spuitplamuur als onderlaag i.p.v. grondlak.
Voordeel is dan dat je de kleinste oneffenheden mega glad kan krijgen als ondergrond voor je lak.
Maar goed schuren en ontvetten is zeker zeer belangrijk
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 30-03-2004 16:56
ik zou ook nooit hammerite op een blok smeren waar nog resten van andere lak op zitten, het heeft de neiging te reageren met andere soorten lak, omdat het met een andere verdunner werkt .. het kan goed gaan, maar probeer het eens op een onopvallend hoekje ..
(overigens zijn er andere merken "hammerite"-achtige produkten die wel met gewone verf (op oliebasis) samengaan)
mini4life schreef: Het blok is namelijk al een heel eind ontvet, maar niet helemaal perfect. Er zitten nog wat vlekken in die ik er niet uit krijg. Zou ik dit gewoon wat op moeten schuren, of is dat niet voldoende???
ik heb vanalles erop gesmeerd, thinner en andere oplosmiddelen. maar met een goede verfafbijt ging het lekker. wel goedafspoelen ander bijt het je verse lak eraf
ik heb de foto's wat verkleind waardoor op de foto waar het blokje is gespoten een donkere waas is te zien in de hoekjes, maar gelukkig is dat in het echt niet het geval
arvid(nl) schreef: hey paneermeel,
ziet r gaaf uit je blokje.
ben na het lezen van dit topic ook gaan twijfelen over het wel of niet spuiten van mijn blokje.
denk toch dat ik het wel ga doen.is een stuk mooier en het blokje ligt nu toch los
zeker doen, maakt je mini vele malen mooier(mijn mening) en kost in verhouding alleen veel tijd en weinig centjes.
ik heb lak gebruikt dat je ook op je remklauwen spuit. kan tegen 650 graden volgens de spuitbus dus die +/- 100graden van mijn blokje zouden geen probleem moeten zijn. blijf tot nu toe ook prima zitten dus.......
Zie hier mijn gereviseerde blokje. Ik heb de kop natuurlijk niet door monteur met uurtarief "krrtsjing" laten schilderen. Moet ik dus nog even zelf doen, wel zo mooi als de kop dezelfde kleur is als het blok. Waar zou ik dat mooie groene kleurtje in hittebestendig kunnen krijgen? Iemand ook een idee hoe de betreffende kleur heet, wellicht zelfs een kleurcode?
Waar zou ik dat mooie groene kleurtje in hittebestendig kunnen krijgen? Iemand ook een idee hoe de betreffende kleur heet, wellicht zelfs een kleurcode?
Ik heb gisteren een spuitbus BMC Green motorverf gekocht bij Imparts in Arhem (www.imparts.nl).
Hij had het momenteel niet voorradig, dus ik heb het betaalt en krijg het dinsdag gratis toegestuurd!
Maar die verf is bijna nergens te krijgen! , ik kreeg van Longbridge te horen dat Imparts het had liggen/kon bestellen.
Vandaag ben ik bezig geweest met:
-spuiten versnellingsbak en omringende delen
-spuiten kleppendeksel
-koppelingsdeksel gepoetst
Kzal na het eten ff foto's maken en posten van mijn werk tot nu toe.
Heel goed ontvetten is het halve werk. Daarna even goed schuren en alles afplakken en spuiten maar. Het ontvetten was bij mij het meeste werk. Het schuren, afplakken en spuiten heeft mij maar een paar uurtjes gekost. Dit is bij mij het resultaat:
Een klein beetje geknoeid op de versnellingsbak, maar dat heb ik met thinner weg kunnen halen. Ik heb gewone autolak gebruikt en het is id verstandig om het blok er uit te halen. Als je daar geen zin in hebt, dan zou ik er niet aan beginnen.
En euh, let niet op het koppelingshuis, daar hebben VEEL meer uurtjes in gezeten!
@mini4life: daar steekt mijn blokje toch wel weer tegen af..
Het mijne heeft een beetje een oliebootuiterlijk.
Maar daar komt nog verandering in.
Erg mooi gedaan! En ik weet hoe irritant en tijdrovend het polijsten van het koppelingshuis is!
Ben er zelf ff mee bezig geweest, en heb nog een lange weg te gaan
Ik zie het idd aan je koppelingsdeksel Sjoerd!
De eerste paar uur waren leuk om te doen, maar de lol gaat er op een moment toch wel vanaf. Vooral de kleine hoekjes zijn moelijk te bereiken. En aangezien ik het blok erin wilde hangen, heb ik de laatste stukken niet meer zo netjes gedaan. Volgende probleem is dat ik het niet in de blanke lak heb gezet, want dat was een beetje mislukt. Het is dus nog even afwachten of het moi blijft.
En overigens zag mijn blok er vantevoren ook echt ranzig uit, dus dat maakt het resultaat alleen maar mooier!!!
je kunt oa. koppelingsdeksel en andere spul ook laten glasparelen. Kost ietsje meer maar dan is het ook echt superschoon en lijkt nieuw. Hoef je zelf niet te lopen kl*ten met thinner en allerlei andere ontvettings- en schuurmiddeltjes. En het kost je geen uren tijd.
Je bedoelt zeker dat je nu in die lelijke gaten zit te kijken, aan de andere kant is het vlak. De werking van de fan is in ieder geval op beide manieren hetzelfde, of niet?
Ik heb namelijk zelf niet veel verstand van het aansluiten van het blok. De fan zat er al zo op toen ik het blokje kocht, dus mischien dat hij het er idd verkeerd op heeft gezet.
Het fannetje schoonmaken zal ik zeker nog even doen!
Wat betreft het draaiende gedeelte rechts, ik heb het helemaal schoon gemaakt en ontvet. Het lijkt op de foto erger dan dat het is. Ik wilde het ook wel spuiten, maar was bang dat het een zooitje geeft als het eenmaal draaiende is (door de snaar).
Overigens heb ik het gedeelte waar de onderste poulie tegen aan zit, wel even een likje verf gegeven (nadat de foto is gemaakt), de rest valt eigenlijk toch uit het zicht.
Ingediend door Mini Martin op vr, 20-08-2004 11:54
mini4life schreef: De werking van de fan is in ieder geval op beide manieren hetzelfde, of niet?
De fan zat er al zo op toen ik het blokje kocht, dus mischien dat hij het er idd verkeerd op heeft gezet.
als je wilt verven...vanaf nu spuiten..dan kun je het beste het volgende doen:
als je alleen het bovenblok (duscilinderkop en cilinderhuis wilt spuiten, dan zou ik het motorblok erin laten zitten, aangezien je veel niet-basic-tools nodig hebt (o.a. motorenkraan). als je het onderblok ook zou willen voorzien van een laagje blauwheid, dan kun je idd maar beter alles losdraaien. (maar waarom zou je dat doen, is binnen 2 weken weer vies en je ziet het toch al amper).
dus, als je het bovenblog gaat spuiten: luchtfilter, caburateur en spuitstukken er af, de gaatjes even volstoppen met keukenpapier tegen stof, en het motorblok ontvetten met bv remreiniger (let op: alle soorten ontvetter tasten rubbers aan, remreiniger is goed te doseren,niet duur en ontvet als een gak! maar nogmaals pas op met je rubbers!)
als je goed doorwerkt heb je bovenstaande in een middag werk voor elkaar.het beste is als je dan nog het hele blok voorbewerkt met een roterende staalborstel (voor op de boormachine/dremeltje) dan hecht de lak het beste! maar dit kost je zeker nog een halve dag werk! (afijn, je wil ook een mooi resultaat toch!)
dan alles afplakken (oude krantjes!)alles wat niet blauw mag worden dus ook! en dan:
MOTIP HITTEBESTENDIGE LAK aanschaffen(brezan of automaterialen zaak, de betere verfzaak heeft t meestal ook wel). voor je hele motorblok ben je 2-3 bussen kwijt.afhankelijk van welke lak je hebt (f t etiketje lezen!!!!) moet de lak heetgestookt worden,dus krantjes eraf, spruitstukken, caburateur en luchtfilters er weer op... en even rondrijden.
in het begin stinkt het even maar het resultaat mag er zijn....
SUCCES! en stuur me eens een fototje van het resultaat!
Als je dan toch van plan bent om het blok er in te laten zitten, dan ben ik het met je eens dat je het beste alleen het onderblok en kop kunt spuiten, maar dan red je het niet met een paar stukjes keukenpapier. Dan moet je alles goed afplakken! Anders heb je dalijk je hele motorruim ondergeneveld met de spuitbus. Ik denk dat als je het blok erin laat zitten, dat je het beter met de kwast kunt doen.
Ook met een staalborstel zou ik een beetje uit kijken. Je heb het blok zo vol met krassen staan denk ik. Goed schuren is denk ik beter. Ik heb de kleine hoekjes overigens ook met een fijn staalborsteltje voor op de dremel gedaan.
Hittebestendigge lak is denk ik altijd beter, maar niet perse nodig. Gewone autolak kan volgens mij tot over de 100 graden hebben, zo warm wordt het blok bijna nooit.
Kijk trouwens ook heel goed uit dat je niet over delen spuit waar pakkingen komen te zitten. Bijvoorbeeld in-/uitlaatspruitstukken, kachelkraan en thermostaat. Pakkingen worden eerst ingevet en sluiten dan schijnbaar niet goed met lak ertussen. Mocht het toch per ongeluk gebeuren, dan moet je dat even wegschuren.
het versnellingsbakje is toch van aluminium ?
als dat zo is zal de verf niet lang houden blijft namelijk niet goed plakken .
tenminste dat is wat ik weet van alu kozijnen , worden door middel van een special proces gespoten!
olie.bol
olie.bol schreef: het versnellingsbakje is toch van aluminium ?
Correct me if i'm wrong, maar is het niet een legering van aluminium en gietijzer?
Overigens heb ik de versnellingsbak bij mij niet opnieuw gespoten, zag er nog heel goed uit. Maar ik heb altijd gedacht dat dit ook met "gewone" lak kon...
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Michke op vr, 14-03-2003 16:20
Hoi,
In minimagazines zie je vaak van die foto's van motorblokjes om van te watertanden! Dat wil ik dus ook! Ben al begonnen met een verchroomd kleppendeksel, maar nu wil ik graag m'n blokje verven! Moet hiervoor de hele motor d'ruit? Kan 'n leek dat ook (ben niet erg handig) Hoe lang werk is dat? Wat voor verf moet erop? liefst blauw...is de mini ook!
hebben jullie verder nog tips om mijn blokje net zo mooi te maken als op die foto's???
Grtz Michel
Mini Cooper S '98
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Eelke op vr, 14-03-2003 17:24
Ik denk dat het lastig wordt zonder de motor eruit te halen. Ik was het ook van plan, maar heb er vanaf gezien omdat ik verwacht dat het een groot probleem wordt om op alle plekken te komen. En dan wordt het zo mogelijk nog een grotere troep dan het al was. Een motor eruit halen is te doen, maar hulp is wenselijk en ik zou ruim tijd uittrekken, zeker als je het voor de eerste keer doet.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door olivier op ma, 17-03-2003 15:01
Ik heb laats mij blok geverfd (gespoten, maakt niet uit), voor de eerste keer, en heb geen enkel probleem gehad. Motor-kraan (zo,n hydraulische) gehuurd bij Boels (of andere verhuur) koste 25 euro. Heb alles losgehaald, vergeet de aandrijfassen niet!! en omhoog getakeld met behulp van een stuk schakelketting en een schroefoog. Dit was bevestigd aan de twee moeren waarmee het kleppendeksel vast zit. Gebruik hiervoor een oud kleppendeksel en niet je nieuwe chromen, just in case...
Toen gepspoten, een en ander afgeplakt, en de volgende dag weer laten zakken. Easy does it. Ik heb nu een super mooi rood blokje, nu de rest nog!
veel succes,
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Vincent op vr, 28-03-2003 13:04
www.minisite.tk
koste mij 1 dag schuren poetsen afdekken en spuiten,
kan gewoon met een goede spuitbus! en het ziet er nu nog steeds erg rood uit
RE: Motorblok Verven
Ingediend door paneermeel op vr, 21-11-2003 22:00
[size=75:6dcs7h69][Topics samengevoegd-Demelza][/size:6dcs7h69]
hallo
ik ben bezig met het mooi maken van het motorblok. ik heb een aantal dingen ervanaf geschroefd en alles schoongemaakt en ontvet. nu moet er een mooi rood laagje overheen en wilde ik weten hoe hebben jullie dat gedaan. speciale lak of gewone conventionele lak. ik wilde eerst een spuitbus met lak kopen die tot 650 graden zou moeten kunnen hebben maar ik hoor nu ook van mensen dat er ook gewone lak overheen kan want de hoogste temperatuur die je krijgt ligt veel meer in de buurt van 100 graden, en in een spuitcabine stoken ze ook richting de 60 graden en dan valt de lak er ook niet af. ik ben benieuwd naar jullie reacties.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Mini Power op za, 22-11-2003 00:36
Heheh weer iemand die tijd te veel heeft!
Ik heb mijn blok gestraald gehad! Ik wist toch dat ie uit mekaar moest. In eerste instantie heb ik hem gespoten met oranje fluoriserende lak! Het was een mooi gezicht! Alleen een dag later viel de lak er weer af... Toen ie blank gietijzer was heb ik m ingespoten met kruipolie, dat ie niet roeste! Heb m voor het spuiten ook goed ontvet, alleen niet goed genoeg...
Nu heb ik m opnieuw gestraald en heb er industrielak op gezet. Nu is t gifgroen! Eerst een grondlak daarna kleur.
Tering wat zit daar veel tijd in! Maar ja dan heb je ook wat! En let niet op de vette vingers die erop zitten, kun je er zo vanaf poetsen...
Het aluminium heb ik gespoten in speciale aluminiumlak. Dat blijft wel zitten!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door paneermeel op za, 22-11-2003 12:05
tijd teveel dat niet maar als je je mini opknapt moet het wel netjes worden. jouw blokje ziet er strak uit alleen is mijn blokje niet gestraald wel heb ik zoveel mogelijk roest weggeborsteld.
ik begrijp uit je verhaal dat je iniedergeval niet die hittebestendige lak erop hebt zitten maar eerst een grondlaag en toen een stevige industrielak. zoiets was me dus ook verteld wist alleen niet zeker of het er ook op zou blijven zitten, maar het werkt dus wel.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Roel op ma, 24-11-2003 12:55
hoi allemaal,
heb ook net mijn blok een nieuw kleurrtje gespoten. Ik vindt het belangrijk dat hij weer rood wordt dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen en wel zo'n spuitbus gehaal die tot 650 graden kan. Je ben er misschien wel meer voor kwijt maar het blijft gegarandeerd zitten(mits je goed ontvet natuurlijk!)
Voor de andere onbderdelen heb ik gewoon een grijze meatllic spuitbus gehaald het begint er erg vet uit te zien!!
Greetz Roel
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Mathijs op ma, 24-11-2003 13:02
Ook wordt er vaak over hammerite gesproken. Zij hebben ook speciale verf voor hogere temp, maar vaak zegt met dat de normale verf ook goed werkt.
is dit waar?
RE: Motorblok Verven
Ingediend door mini_mouse op ma, 24-11-2003 18:31
Heb ooit een blok met hammerite geverft, gewoon zo'n pot en dan met de kwast . Blijft goed zitten. Blok heeft een halfjaar gedraait en toen begon dit olie te lekken als een gek. sins dien staat het al een jaar en de verf zit er nog goed op.
Hammerite is er ook in spuitbus, zal ook wel werken en ziet er wat strakker uit!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Remko op di, 25-11-2003 11:11
Als je het blokje toch gewoon rood wil hebben, zou ik gewoon de motip hittebestendige lak pakken. Die is er voor gemaakt en die is er in rood. Die heb ik ook op een motortje gehad en die blijft perfect zitten!
Maar wil je een afwijkende kleur, dan wordt het een ander verhaal... Ik ben mijn blok nu met 'gewone' autolak aan het spuiten. Geen idee of dat gaat werken, maar het is het proberen waard.
Houdoe,
Rem
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Jos (Inno) op za, 29-11-2003 21:29
Ik heb het Metroblokje dat ik in april geplaatst heb (1300, dus rood blok) glanzend zwart gespoten. Eerst 2 bussen remmenreiniger er op leeggespoten en het blok gereinigd. Hierna ingespoten met een "standaard" bus van Motip glanzend zwart (innocenti kleur). 2 a 3 lagen. het kleppendeksel is fel oranje gespoten met een standaard bus. Nu, meer dan een half jaar en een aantal verre ritten (NMM, alleen al 600 km op een dag) zit het er nog steeds op.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door paneermeel op ma, 01-12-2003 22:42
heb vandaag mijn blokje gespoten. ziet er weer beter uit. kreeg wel een lamme vinger van de spuitbus indrukken. morgenvroeg maar eens kijken hoe het is opgedroogd.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sniels op di, 30-03-2004 00:01
Misschien heb ik wel een hele ouwe koei uit de sloot gehaald met dit bericht, maar ik wilde jullie mijn creatie niet onthouden.
Ik heb niet heel het blok opnieuw gespoten, maar misschien gaat dit ooit nog gebeuren als het echt nodig is.
Ik heb alleen wat verfraaiing aangebracht op enkele delen door deze goud metallic te spuiten. Staat erg mooi vooral bij het zwart van de rest en het groen van m'n mini.
Hier issie:
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op di, 30-03-2004 11:47
Haha!
Een leuk voorbeeld van: Mini, Powered by Red Bull!
Of heb je dat blikje per ongeluk tussen de motor laten vallen???
Ik wil mijn blokje ook nog in kleur spuiten aangezien het hier toch nog los in de schuur staat.
Is dit te doen met hammerite? Of wordt het dan een zooitje? Het blok is namelijk al een heel eind ontvet, maar niet helemaal perfect. Er zitten nog wat vlekken in die ik er niet uit krijg. Zou ik dit gewoon wat op moeten schuren, of is dat niet voldoende??? (zie foto)
Ik wil het blok misschien proberen om chroom te spuiten (alleen wat rood is). Anders zilvergrijs of antraciet. Overige delen zoals Dynamo etc. ga ik polysten.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Eelke op di, 30-03-2004 11:59
Als je met hamerite aan de slag wil moet het wel goed vetvrij zijn. Misschien dat je inderdaad nog met schuren of een staalborstel verder komt.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door dieseltje op di, 30-03-2004 12:38
ik zou met elke lak die je er op aanbrengt maar heeeeeeeel goed schuren en heeeeel goed vet vrij maken anders dondert alles er zo af
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sniels op di, 30-03-2004 16:32
Hoe het zit met hittebestendige lak weet ik het niet zo goed, maar voor m'n gewone lak gebruik ik meestal spuitplamuur als onderlaag i.p.v. grondlak.
Voordeel is dan dat je de kleinste oneffenheden mega glad kan krijgen als ondergrond voor je lak.
Maar goed schuren en ontvetten is zeker zeer belangrijk
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 30-03-2004 16:56
ik zou ook nooit hammerite op een blok smeren waar nog resten van andere lak op zitten, het heeft de neiging te reageren met andere soorten lak, omdat het met een andere verdunner werkt .. het kan goed gaan, maar probeer het eens op een onopvallend hoekje ..
(overigens zijn er andere merken "hammerite"-achtige produkten die wel met gewone verf (op oliebasis) samengaan)
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Red Flame op di, 30-03-2004 17:55
om me aan te sluiten bij theo vd bogaard, hammerite bevat een ander oplosmiddel wat reageert met andere verf (ja ik spreek uit ervaring )
RE: Motorblok Verven
Ingediend door paneermeel op vr, 02-04-2004 23:05
ik heb vanalles erop gesmeerd, thinner en andere oplosmiddelen. maar met een goede verfafbijt ging het lekker. wel goedafspoelen ander bijt het je verse lak eraf
RE: Motorblok Verven
Ingediend door paneermeel op zo, 04-04-2004 13:01
hallo , ik zal jullie mijn resultaat nog laten zien. is wel zo netjes als je eerst wat vraagt en dan niet laat zien wat je er van gebakken hebt
http://groups.msn.com/zwartje/motorblok.msnw
ik heb de foto's wat verkleind waardoor op de foto waar het blokje is gespoten een donkere waas is te zien in de hoekjes, maar gelukkig is dat in het echt niet het geval
RE: Motorblok Verven
Ingediend door mini_mouse op zo, 04-04-2004 19:06
Zeg paneermeel, wat voor lak heb je gebruikt?
Ziet er goed uit btw.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door paneermeel op zo, 04-04-2004 21:02
zeker doen, maakt je mini vele malen mooier(mijn mening) en kost in verhouding alleen veel tijd en weinig centjes.
ik heb lak gebruikt dat je ook op je remklauwen spuit. kan tegen 650 graden volgens de spuitbus dus die +/- 100graden van mijn blokje zouden geen probleem moeten zijn. blijf tot nu toe ook prima zitten dus.......
RE: Motorblok Verven
Ingediend door henkmarius op vr, 13-08-2004 14:17
[size=75:1gb9y054][Topics samengevoegd-Demelza][/size:1gb9y054]
Zie hier
Zie hier mijn gereviseerde blokje. Ik heb de kop natuurlijk niet door monteur met uurtarief "krrtsjing" laten schilderen. Moet ik dus nog even zelf doen, wel zo mooi als de kop dezelfde kleur is als het blok. Waar zou ik dat mooie groene kleurtje in hittebestendig kunnen krijgen? Iemand ook een idee hoe de betreffende kleur heet, wellicht zelfs een kleurcode?
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sjoerd op vr, 13-08-2004 17:30
Ik heb gisteren een spuitbus BMC Green motorverf gekocht bij Imparts in Arhem (www.imparts.nl).
Hij had het momenteel niet voorradig, dus ik heb het betaalt en krijg het dinsdag gratis toegestuurd!
Maar die verf is bijna nergens te krijgen! , ik kreeg van Longbridge te horen dat Imparts het had liggen/kon bestellen.
Vandaag ben ik bezig geweest met:
-spuiten versnellingsbak en omringende delen
-spuiten kleppendeksel
-koppelingsdeksel gepoetst
Kzal na het eten ff foto's maken en posten van mijn werk tot nu toe.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sjoerd op vr, 13-08-2004 19:49
Foto's:
Dus het wachten is nu op de groene motorverf.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op ma, 16-08-2004 10:12
Heel goed ontvetten is het halve werk. Daarna even goed schuren en alles afplakken en spuiten maar. Het ontvetten was bij mij het meeste werk. Het schuren, afplakken en spuiten heeft mij maar een paar uurtjes gekost. Dit is bij mij het resultaat:
Een klein beetje geknoeid op de versnellingsbak, maar dat heb ik met thinner weg kunnen halen. Ik heb gewone autolak gebruikt en het is id verstandig om het blok er uit te halen. Als je daar geen zin in hebt, dan zou ik er niet aan beginnen.
En euh, let niet op het koppelingshuis, daar hebben VEEL meer uurtjes in gezeten!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door erikX1 op ma, 16-08-2004 11:03
Ik heb 'm rood geschilderd met gewone Hammerite. Dat werkt perfect en blijft goed zitten.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sjoerd op ma, 16-08-2004 11:27
@mini4life: daar steekt mijn blokje toch wel weer tegen af..
Het mijne heeft een beetje een oliebootuiterlijk.
Maar daar komt nog verandering in.
Erg mooi gedaan! En ik weet hoe irritant en tijdrovend het polijsten van het koppelingshuis is!
Ben er zelf ff mee bezig geweest, en heb nog een lange weg te gaan
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op ma, 16-08-2004 11:47
Ik zie het idd aan je koppelingsdeksel Sjoerd!
De eerste paar uur waren leuk om te doen, maar de lol gaat er op een moment toch wel vanaf. Vooral de kleine hoekjes zijn moelijk te bereiken. En aangezien ik het blok erin wilde hangen, heb ik de laatste stukken niet meer zo netjes gedaan. Volgende probleem is dat ik het niet in de blanke lak heb gezet, want dat was een beetje mislukt. Het is dus nog even afwachten of het moi blijft.
En overigens zag mijn blok er vantevoren ook echt ranzig uit, dus dat maakt het resultaat alleen maar mooier!!!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door EB op ma, 16-08-2004 14:29
hey lui-tjes,
je kunt oa. koppelingsdeksel en andere spul ook laten glasparelen. Kost ietsje meer maar dan is het ook echt superschoon en lijkt nieuw. Hoef je zelf niet te lopen kl*ten met thinner en allerlei andere ontvettings- en schuurmiddeltjes. En het kost je geen uren tijd.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sjoerd op do, 19-08-2004 19:59
Foto's van mijn versgespoten blok:
kmoet nog ff nieuwe bougies en een nieuw oliefiltertje kopen, maar dan is ie ook grotendeels klaar
RE: Motorblok Verven
Ingediend door CMC op do, 19-08-2004 20:10
Erg mooi, maar draai nog ff je fan om voor de finishing touch...staat zo slordig zo...
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op vr, 20-08-2004 11:23
Is dat echt zo, van die fan?
Je bedoelt zeker dat je nu in die lelijke gaten zit te kijken, aan de andere kant is het vlak. De werking van de fan is in ieder geval op beide manieren hetzelfde, of niet?
Ik heb namelijk zelf niet veel verstand van het aansluiten van het blok. De fan zat er al zo op toen ik het blokje kocht, dus mischien dat hij het er idd verkeerd op heeft gezet.
In ieder geval bedankt voor de opmerking!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Sjoerd op vr, 20-08-2004 11:44
En als je em eraf hebt, maakt em meteen ff schoon,
en haal een spuitbusje langs het 'draaiende' gedeelte rechts op je blokje..
Dat is wel ff een finishing touch
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op vr, 20-08-2004 11:54
Het fannetje schoonmaken zal ik zeker nog even doen!
Wat betreft het draaiende gedeelte rechts, ik heb het helemaal schoon gemaakt en ontvet. Het lijkt op de foto erger dan dat het is. Ik wilde het ook wel spuiten, maar was bang dat het een zooitje geeft als het eenmaal draaiende is (door de snaar).
Overigens heb ik het gedeelte waar de onderste poulie tegen aan zit, wel even een likje verf gegeven (nadat de foto is gemaakt), de rest valt eigenlijk toch uit het zicht.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Mini Martin op vr, 20-08-2004 11:54
Het staat erop wat de voor/achterzijde is.
grtzz Martin
RE: Motorblok Verven
Ingediend door tommetje op vr, 20-08-2004 12:03
gaaf idee man!
als je wilt verven...vanaf nu spuiten..dan kun je het beste het volgende doen:
als je alleen het bovenblok (duscilinderkop en cilinderhuis wilt spuiten, dan zou ik het motorblok erin laten zitten, aangezien je veel niet-basic-tools nodig hebt (o.a. motorenkraan). als je het onderblok ook zou willen voorzien van een laagje blauwheid, dan kun je idd maar beter alles losdraaien. (maar waarom zou je dat doen, is binnen 2 weken weer vies en je ziet het toch al amper).
dus, als je het bovenblog gaat spuiten: luchtfilter, caburateur en spuitstukken er af, de gaatjes even volstoppen met keukenpapier tegen stof, en het motorblok ontvetten met bv remreiniger (let op: alle soorten ontvetter tasten rubbers aan, remreiniger is goed te doseren,niet duur en ontvet als een gak! maar nogmaals pas op met je rubbers!)
als je goed doorwerkt heb je bovenstaande in een middag werk voor elkaar.het beste is als je dan nog het hele blok voorbewerkt met een roterende staalborstel (voor op de boormachine/dremeltje) dan hecht de lak het beste! maar dit kost je zeker nog een halve dag werk! (afijn, je wil ook een mooi resultaat toch!)
dan alles afplakken (oude krantjes!)alles wat niet blauw mag worden dus ook! en dan:
MOTIP HITTEBESTENDIGE LAK aanschaffen(brezan of automaterialen zaak, de betere verfzaak heeft t meestal ook wel). voor je hele motorblok ben je 2-3 bussen kwijt.afhankelijk van welke lak je hebt (f t etiketje lezen!!!!) moet de lak heetgestookt worden,dus krantjes eraf, spruitstukken, caburateur en luchtfilters er weer op... en even rondrijden.
in het begin stinkt het even maar het resultaat mag er zijn....
SUCCES! en stuur me eens een fototje van het resultaat!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op vr, 20-08-2004 13:09
Als je dan toch van plan bent om het blok er in te laten zitten, dan ben ik het met je eens dat je het beste alleen het onderblok en kop kunt spuiten, maar dan red je het niet met een paar stukjes keukenpapier. Dan moet je alles goed afplakken! Anders heb je dalijk je hele motorruim ondergeneveld met de spuitbus. Ik denk dat als je het blok erin laat zitten, dat je het beter met de kwast kunt doen.
Ook met een staalborstel zou ik een beetje uit kijken. Je heb het blok zo vol met krassen staan denk ik. Goed schuren is denk ik beter. Ik heb de kleine hoekjes overigens ook met een fijn staalborsteltje voor op de dremel gedaan.
Hittebestendigge lak is denk ik altijd beter, maar niet perse nodig. Gewone autolak kan volgens mij tot over de 100 graden hebben, zo warm wordt het blok bijna nooit.
Kijk trouwens ook heel goed uit dat je niet over delen spuit waar pakkingen komen te zitten. Bijvoorbeeld in-/uitlaatspruitstukken, kachelkraan en thermostaat. Pakkingen worden eerst ingevet en sluiten dan schijnbaar niet goed met lak ertussen. Mocht het toch per ongeluk gebeuren, dan moet je dat even wegschuren.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op vr, 20-08-2004 13:12
Sorry, had ik even niet gezien!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door hanz op do, 21-07-2005 17:16
ook mijn blokkie ziet er weer goed uit na een verfbeurtje
geel blok2
geel blok
zier er wel sjiek uit al zeg ik het zelf
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Mini Power op do, 12-01-2006 19:52
Zo mijn blokkie is ook zo goed als klaar...
Nog een paar kleine dingetjes, en diff(pin) monteren!
RE: Motorblok Verven
Ingediend door olie.bol op do, 12-01-2006 21:07
het versnellingsbakje is toch van aluminium ?
als dat zo is zal de verf niet lang houden blijft namelijk niet goed plakken .
tenminste dat is wat ik weet van alu kozijnen , worden door middel van een special proces gespoten!
olie.bol
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Mini Power op do, 12-01-2006 22:27
Dat is speciale lak voor aluminium...
RE: Motorblok Verven
Ingediend door easy2 op vr, 13-01-2006 00:55
alu kozijnen worden meestal geanodiseert, meer met goede lak gaat het ook prima!
Erg mooi mini power!
Om het af te maken nog even je oliefilter vervanger beetje geknoeit?
vreemde plek trouwens, of is dat iets wat mpi's/spi's hebben?
RE: Motorblok Verven
Ingediend door m.mondriaan op vr, 13-01-2006 09:03
Wow, mega mooi spuitwerk. Dat doe ik je niet na.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door m.mondriaan op vr, 13-01-2006 09:13
Deze stond bij Onderwerp: polijsten van kleine onderdelen.
Ook een mooi gespoten blokje. Chrome kleppendeksel erop en hij is voor mij helemaal af.
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Lambormini op vr, 13-01-2006 10:48
Correct me if i'm wrong, maar is het niet een legering van aluminium en gietijzer?
Overigens heb ik de versnellingsbak bij mij niet opnieuw gespoten, zag er nog heel goed uit. Maar ik heb altijd gedacht dat dit ook met "gewone" lak kon...
RE: Motorblok Verven
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 13-01-2006 11:27
you're wrong
het is aluminium
(een legering van gietijzer en aluminium zou -denk ik- wel heel vreemde eigenschappen krijgen )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Paginering