Stralen/afbijten/zuurbad

Ingediend door Pietjuh op wo, 13-05-2020 07:33

Minivrienden,

 

wat raden jullie aan om met de carrosie te doen?

- helemaal alles laten stralen?

- in een bad laten doen?

- afbijten?

iemand tips en tops hierover?

ik hoor het graag😁

RE: Stralen/afbijten/zuurbad

In elk geval:! Met dat 'stralen' moet je echt uitkijken. Wanneer dat -goedkoop- door een onbenul wordt gedaan, levert dat op alle plaatsen waar de roest wat verder gekomen is dan oppervlakkig flinke gaten op, Die moet je dan verder uitzagen en nieuwe stukken inzetten. Ander probleem is, dat grote oppervlakken -zoals deurhuiden- bij een te rigoureuze behandeling kromtrekken. Dat wil je liever ook niet hebben. Het komt erop neer, dat mensen die ruim in de slappe was zitten naar een professional gaan en een flink bedrag betalen. Bovendien 'laten' zij wat er verder gebeuren moet ook door die 'professional' doen. Dus, gaat er wat verkeerd, dan is degeen die de behandeling deed zelf de klos. Knap het maar op. Het komt erop neer dat je de behandelingen die je noemt maar moet vergeten en je vrije dagen krabbend en poetsend moet doorbrengen.

RE: Stralen/afbijten/zuurbad

Het ligt er een beetje aan hoeveel financiën je hebt.

De mogelijkheden zijn:

  • Stralen
  • Pyrolyse
  • Zuurbad

Stralen heeft ook weer zijn eigen onderverdeling met natuurlijk de daarbij behorende kosten. Je kunt iets gewoon laten stralen. Dat gaat met grof grit. Daarnaast heb je ook nog stralen met korund. Dit grit is wat ronder dan het standaard grit. Hierdoor straal je minder plaatwerk kapot. Als laatste heb je ook nog glasparelstralen. Zoals de term al aangeeft wordt er dan gestraald met glas. Dit is de fijnste manier van stralen. Dit wordt vaak gebruikt voor vormgevoelige objecten of oppervlakten. Velgen worden vaak met glasparel gestraald.
Bij stralen blijft wel de originele kit die er fabrieksaf toegepast is op de naden zitten. Dit is namelijk te ruberachtig, waardoor het grit er gewoon vanaf stuitert.

Bij pyrolyse gaat het voorwerp in een oven. Hierdoor wordt alles wat er aanzit "verbrand' de lak, plamuur, originele naden-kit, alles. Door de warmte gaat het plaatwerk ook iets vervormen. Je houdt alleen schoon staal over, maar er is ook best wat werk aan. Daarnaast is het duur en zijn er maar weinig bedrijven in Europa die het goed kunnen. Om het voorwerp goed te krijgen gaat het na de oven ook nog in een zuurbad, waarna hij een beschermende coating krijgt.

Een zuurbad is wel mogelijk, als je er 1 gevonden krijgt die groot genoeg is. Nadeel aan een zuurbad is dat deze er ook voor kan zorgen dat het plaatstaal kan gaan vervormen.

RE: Stralen/afbijten/zuurbad

Een zuurbad gaat echt in alle naden zitten, op het Britse Miniforum zijn er een hoop mensen die in twijfel trekken of het op de lange termijn niet juist voor extra roest zorgt. Bij het stralen schijnt het beter te zijn met de hand (of machinaal) de grote oppervlakken te doen (schuren). Dan hoeven alleen de stevigere randen gestraald te worden wat minder risico met zich meebrengt.

RE: Stralen/afbijten/zuurbad

Top dankjewel voor de tips👍🏻 
 

ik ben toch tot de conclusie gekomen voor te stralen..

 

ben nu nog bezig met de bitak verwijderen aan de onderkant.

 

default

RE: Stralen/afbijten/zuurbad

Ik denk dat je echt moet uitgaan van, hoe erg het momenteel is (daar zeg je niets over) ,uw verwachte eindresultaat en (eind (;-)) -budget.

hobby is hobby, professioneel is -meestal en hopelijk-professioneel.

Bij hobby,  en naar eigen godsvrucht en vermogen,  kun je meer tevreden zijn met een goed doch niet "definitief" ( wat is definitief ?) resultaat.

Mijn adagio daaromtrent is : " ik wil meer tijd dan geld spenderen, de auto heb ik niet nodig om m'n brood te verdienen en het is m'n liefhebberij"

De kleine straalpistolen op huiscompressoren geven goed resultaat, maar vooral op beperkte ongelijke ,oppervlakken ( roestige naden,plooien ) Die gebruik ik.

RE: Stralen/afbijten/zuurbad

Hallo Geert,

 

ik wil de mini gewoon helemaal fatsoenlijk aanpakken en van helemaal kaal weer tip top opbouwen! En alles goed aanpakken..

budget heb ik wel voldoende om hem goed op te knappen!

ik wil daarna tevreden rond kunnen rijden en voor mijn gevoel hem helemaal afgewerkt te hebben!