Voorwielen raken de kas!!!

Mijn 1ste mini is bijna af, en met het testrijden heb ik gezien (en vooral gehoord) dat de voorwielen raken aan de voorkant v/d mini (a/d spatbordverbreders).
Ik moet hem wel nog laten uitlijnen, maar er zei iemand dat dit het probleem wss niet ging verhelpen (maar ze zijn wel heel slecht uitgelijnd!!)
Alles is gerestaureerd, wel nog de originele vederbollen en demping. De wielen zijn nieuw (was een aanbieding van een minicenter, gewoon 12 inch breed) en steken wel een paar cm meer uit dan de originele velgen, wat mooi is met de verbreders (wood & pickett).
Kent iemand dit probleem of weet er iemand wat ik kan doen?

wat het kan zijn is dat de velgens die jij gemonteerd hebt een andere offset hebben dan de orignele. Mijn 12" onder de VAN (met 165 banden) hadden dit ook.. Ik moest echt 2,5 a 3 cm uit de wielkast slijpen om normaal te kunnen sturen

Jaapio

Met nieuwe veerbollen zal die ook wel omhoogkomen.

Fototje?

gewoon 12 inch breed


:)" title="Evil" />

cupjes? vervangen

groetjes,
Theo van den Bogaard

Cupjes zijn goed. Ik zal zorgen voor wat foto's als ik tijd heb..

Zaterdag 26 maart 2011

Als je dezelfde demping en veerbollen gebruikt hebt zal er met de uitlijning niet veel aan de hand hoeven zijn...

Je zegt zelf al dat de velgen een paar! cm meer naar buiten steken.... Dus heb je een ET waarde die niet zomaar te monteren is zonder een randje weg te slijpen uit de wielkast...

Bij je nieuwe velgen met wellicht andere ET-waarde en J-maat kan je je ook afvragen of je bandenmaat niet te hoog of te breed is.
Welke maten betreft 't?

Zaterdag 26 maart 2011

Hele goeie idd topolinio... 165/60/12 zou het moeten zijn...

Heb je het alleen met sturen of ook met rechtuit rijden.
en ik denk ook dat je niet aan het slijpen kan ontkomen.
ik heb dan wel 13inch maar daar heb ik ook ruim 3cm weg moeten slijpen over de gehele lengte van het spatbord, omdat ze anders aanliepen

gr Frank

Ik ga Hi-Lo's plaatsen vanvoor, en mss in combinatie met nieuwe veerbollen.. Slijpen zal alleen gebeuren in het allerslechtste geval!

ik heb ook 12inch met 5,5j breed en ik heb ook moeten slijpen, dus ik ben bang dat je mini of heeel hoog gaat hangen zonder te slijpen (met de hilo dan he) of gewoon de verbredertjes eraf en stukje erafslijpen,

groetjes seffens

Juist iemand aan de telefoon gehad en zij kennen het probleem heel goed!
Hi-Lo's zouden niet veel helpen volgens hem, zoals jullie al aangaven.
Het zou opgelost zijn met verstelbare trekstangen, dus dan kan je het wiel meer naar achter zetten, ik denk dat ik dit ga proberen... en daarna laten uitlijnen..

Dinsdag 29 maart 2011

Dat wil je niet...
Je hebt naspoor nodig om het stuur terug te laten komen naar de rechtuitstand na een bocht.
Als je de wielen naar achter gaat duwen met verstelbare trekstangen loop je kans dat je terug moet gaan sturen wat het comfort niet ten goede gaat komen...
Mijn advies is niet doen, wees wijs en slijp een randje weg... ga niet proberen een wiel opnieuw uit te vinden ...

En hoezo is het heel erg dan om te slijpen je hebt er zowiezo spatbord verbreders opzitten waardoor je het toch niet ziet dat je geslepen hebt als je het gwoon netjes doet, want mocht je ooit de verbreders eraf halen zit je met gaatjes te kijken.

gr Frank

Verstelbare trekstangen zijn toch ook geen optie, anders raakt hij aan de andere kant (i/d wielkas). En dan is mn wielbasis korter, is wss ook wat nadelig. Ik heb de wielbasis opgemeten, van hart naar hart, en deze meet 204cm aan elke kant, standaard dus.
Ik zal slijpen. Ik heb wood & pickett verbreders die mee gespoten zijn i/d lak. Die zijn wel lastig omdat je een randje nodig hebt om te kunnen monteren... en zou ik de vorm behouden of kan ik hem wat "stretchen" zodat de cirkel flauwer wordt? Ik heb namelijk enkel vanvoor meer ruimte nodig, niet a/d bovenkant...

Woensdag 30 maart 2011

Ik hoop voor je dat je wielkappen nog niet gespoten zijn, je zult ze nog moeten aanpassen aan de auto en boren en meten op de goede plaatsen. Ik ben nu ook bezig met het monteren van W&P arches en ben blij dat ze nog niet gespoten zijn..

Ja tuurlijk zijn ze al gespoten, daarom dat ik het niet graag doe..

Woensdag 30 maart 2011

Maak eens wat pic's zodat we een indruk hebben.
Wellicht dat je er misschienw el beter aan doet andere velgen te nemen die iets minder breed zijn, en daardoor dus niet geschikt zijn in combinatie met W&P arches.

Dat hij ze daar raakt komt ook doordat ze zover uitsteken naar buiten. Bij mij is er ook een stukje uitgeslepen i.c.m. de standaard verbreders. Ik heb 12", 165*60.





Zonder Hi-Lo's, wel oude veerkogels/cupjes denk ik..

Weet zo niet uit m'n hoofd wat de offset is.

Een andere optie is om:
145/70R12 banden erop en de velgen een paar mm afdraaien zodat ze wat meer naar binnen vallen.

Donderdag 31 maart 2011

Als ik me niet vergis maar het is slecht te zien op de foto zit er al 145/70/12 op.
Maar dit is een ET waarde die veel te laag isom zonder slijpen te monteren.
Idd een stuk aan de binnenkant afdraaien is een optie...
Maar dan zullen de banden eraf moeten weggebracht worden naar een bedrijf die dat kan en later weer de banden laten monteren.
Denk dat je dan ook niet zo blij wordt.
Per velg/band 10,- per keer + het afdraaien nog erbij....

EDIT:
Het lijkt met trouwens stug dat hij aan de binnenkant dus achter het wiel NIET aanloopt...
Laat staan als je er al andere trekstangen op zou monteren maar dat zou je niet doen....

De banden zijn 145/70 (12" velgen). Zal vrijdag na mijn werk een lijn uittekenen en slijpen..

Donderdag 31 maart 2011

hoeveel ruimte heb je aan de achterkant in de wielkast(zie mijn vorige ge-editte bericht terwijl jij aan het typen was :-)

Ton
Donderdag 31 maart 2011

Ik zou de verbreders er gewoon op lijmen met Sikaflex kit, geen gekloot met schroefjes of klemmetjes of gaatjes boren. Zelf ook gedaan, en het zit vast als een huis. Voordeel is dat je bij de montage nog wat kunt smokkelen met de plaats van monteren.
Werkwijze is als volgt verbreder er tegenaan houden op de juiste plaats, afplakband er langs plakken of aftekenen. Daarna kit er op zetten en de verbreder er strak tegenaan plakken. Vastzetten met plakband om het geheel op z'n plek te houden tijdens het drogen. Overtollige kit wel direct verwijderen.

Succes 8)

Ok, de verbreders hangen ondertussen weer op hun plaats. Ik heb echt minimaal materiaal weggehaald, op het breedste punt een 2 à 3 cm.. Vanaf die "naad" tot a/d voorkant. Ik heb nu 2 à 3 cm meer ruimte en dit is dus de speling dat het wiel heeft op het nauwste punt ( bij een bocht dus ) A/d achterkant hebben ze (na het 'ruw' uitlijnen) ook een 2 cm spel..
Ik heb hem idd geplakt met een soort TEC7, en met tape en een paar kleine sergeantjes hangen ze nu te drogen...
Bedankt voor de tips iedereen d:)b

hey.

zijn dit Supalight velgen?? zoja dan heb ik hetzelfde probleem binnenkort. heb ook dezelfde velgen en dezelfde banden. misschien een stomme vraag maar is er een verschil in breedte of diepte van de wielkasten bij verschillende types Mini? ik heb een 1000HLE van 85. anderrs mag ik ook gaan slijpen |:(

Maandag 4 april 2011

MiniFreak schreef:
misschien een stomme vraag maar is er een verschil in breedte of diepte van de wielkasten bij verschillende types Mini? ik heb een 1000HLE van 85. anderrs mag ik ook gaan slijpen |:(



Hou er dan maar reking mee dat je moet gaan slijpen... er zit nl geen verschil in de schermen...

Ja dit zijn Supalight velgen... Het valt goed mee, er moet echt niet veel weg. Ik heb na dat ik een lijn had eerst het staal liggen plooien met een (grip)tang waar tape rond de bek zat. Dan pas geslepen en nog wat bijgeplooid, en dan behandelen... Veel succes!!

[size=85:2655dzs9][topics samengevoegd - Crispy][/size:2655dzs9]
Hallo allemaal,

Ik heb op de clubdag een setje velgen gekocht 12 inch 6j
Nu heb ik het probleem dat de voorbanden aanlopen op het carrosserie.
Nu dacht ik eerst aan lagere banden maar de keus is erg beperkt.
Ik heb nu de 165/60/12 kleiner als 65 is er volgens mij niet in 12 inch.
Heeft iemand nog een tip toevallig????
Ik heb eigenlijk weinig zin om aan de mini te slijpen/lassen omdat die net is gespoten(alleen als het echt niet anders kan.)

Gr Maurice.

Denk dat het gewoon slijpen word.
Als je verbreders hebt maakt het niet uit. Dan zie je er later toch niets meer van.

is er mogelijk niet iets mis met je ophanging?
12 inch hoort normaal onder een mini te passen

Het is waarschijnlijk de offset die water in de roet gooit (of andersom :? ).

Ook kan de draagarmen iets doorgezakt zijn.

Er is wel een 165/55R12 band van Yokohama, verder zou je eventueel 145/70 erop kunnen doen.

de ophanging is volgens mij goed er zitten nieuwe schokbrekers onder en de draagarmen zijn goed. verder vind ik de 165/55 er duur.(ff gegoogled) 105 eurie
Denk dat het toch slijpen wordt:(

Tot 5,5J passen 12" velgen zonder te slijpen, daarboven en de meeste 13" moet er aan de voorkant iets uit het scherm worden geslepen.

Dennis

Ik heb de vraag toegevoegd aan een topic waar ook al het eea over deze velgen besproken wordt.
Topic verplaatst uit technische modificaties en tuning (velgen zijn styling en wielkasten Carosserie)

Je moet ingelogd zijn om te reageren.