1000 of 1300

default

RE: 1000 of 1300

ik zal mij eerst ff voorstellen.
ik ben jaymie klop uit zwartewaal

er zijn een paar dingen die ik graag wil weten.
wat is de meest verstandige koop voor een student die wel lekker wil doorrijden

ik krijg de auto maar moet hem zelf onderhouden maar wil ook wat aan tuning doen

ik weet dat er veel topics over zijn en heb ook al aardig wat gelezen erover en heeft al veel geholpen

en welke wagen kan ik dan dus het beste aanschaffen?

en hoeduur is een stage 1 kit?

RE: 1000 of 1300

Ik zou voor de 1275 gaan.

link

default

RE: 1000 of 1300

ik heb alleen in andere toppics gelezen dat deze ongeveer 1 op 10 loopt

RE: 1000 of 1300

dus?

paarden moeten voer hebben
of in de mechanische versie benzine

met je standaard 1000tje haal je de 1 op 15 wel
met je opgefokte 1380 doe je 1 op 8

zelf tunen is te doen, maar[size=150:3c6itw0d]lees het forum[/size:3c6itw0d]
er is al zat over geschreven

default

RE: 1000 of 1300

ik weet dat er zat over geschreven staat en ik heb er ook al aardig wat van opgestoken maar ik vroeg me af wat de vestandigste keus is in mijn geval.

en dan nog een vraag is het mogelijk rond de 10 sec naar de 100 te komen met je mini, of kost dit heel veel geld.

RE: 1000 of 1300

10 seconden is makkelijk haalbaar, maar dan moet je toch al snel denken aan een geflowde kop en misschien een snellere nokkenas. Dat kost dus wel wat.

default

RE: 1000 of 1300

weet iemand daar het prijskaartje ongeveer van?

RE: 1000 of 1300

Ligt eraan wat je zelf kan....

default

RE: 1000 of 1300

alleen het prijskaartje van de aanschaf?

RE: 1000 of 1300

Van de onderdelen of ook de inbouw????

default

RE: 1000 of 1300

eerst maar eens kijken wat de onderdelen kosten

RE: 1000 of 1300

Goede kop uit de winkel: v.a.800 euro (dacht ik)
Goede nokkenas v.a. 100 euro.
Stage 1 kit 300 euro. Verder zijn dit alleen de standaard dingen, alle aanpassingen en dergelijke om het een beetje heel te houden staan er niet bij, alswel het opbouwen ervan, wat ook nogal het nodige kan kosten als je het niet zelf kunt. Dan komt het rollerbanken er nog bij....

default

RE: 1000 of 1300

das best prijzig maar het is het voor mij wel waard.
en is de mini dan nog dagelijks te gebruiken.

RE: 1000 of 1300

Prijzig? Heb je wel eens gekeken wat zoiets voor een gemiddelde auto kost????

default

RE: 1000 of 1300

ik ben maar een student die dadelijk gaat stage lopen voor een schamele 227 euro in de maand, dus ja prijzig ja

RE: 1000 of 1300

Dan zou ik er niet eens mee beginnen. Ze rijden goedkoop, maar dat verandert vrij snel als je ze op gaat voeren. Verbruiken voor een 1300 van 1:8 zijn niet ongewoon....

RE: 1000 of 1300

En denk ook even aan het onderhoud wat je hebt, niet alleen bij een opgevoerde 1380, maar een 1000 van 15 tot 20 jaar oud heeft ook nog wel wat onderhoud nodig, vooral als je m voor dagelijks vervoer wil gebruiken. Als je veel zelf kunt doen, hoef het niet veel te kosten, maar asl je voor iedere reperatie naar de garage toe moet, kan het een dure hobby zijn.

default

RE: 1000 of 1300

ja dat is wel zo maar de verzekering is zo gunstig dat als ik klaar ben met die stage dat ik wel alles gewoon zou kunnen betalen en ik vind het gewoon een mooie auto, dus ... maar anders moet ik het tunen maar effe laten tot ik weer wat meer verdien

default

RE: 1000 of 1300

want ik heb ook nog gekeken naar een renault 5 turbo maar die is helemaal niet te betalen, dus... ik kijk voor een goed onderhoude mini en eventuele kleine dingen kan ik zelf wel heb ook een mooie plaats om te sleutelen.

default

RE: 1000 of 1300

Maakt niet veel uit kan zelfs goedkoper jjk, kijk maar naar onderstaande

Geplaatst: Di Jul 26, 2005 7:27 pm
Onderwerp:


Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn uitlaat maakt bakken met herrie, maar heeft wel 3 Pk meer als de gemiddelde 1000cc mini met dezelfde aanpassingen (RC40). Ok, een uitlaat die veel herrie maakt hoeft niet meer vermogen te produceren, maar het kan wel, als je maar goed gaat rekenen en rekening houdt met wat je mini als optimaal wilt hebben kwa druk. Een RC40 is bedoelt om nog net legaal te zijn. Das een compromis wat me niet veel uitmaakt....





dus zet er een rc 40 onder als dat wat wordt omschreven. Dit komt niet van mij maar wordt beweerd.

default

RE: 1000 of 1300

ja ik hoor alleen van iedereen dat het zoveel onderhoud is dat ik er misschien toch vanaf ga zien en de mini nog een paar jaartjes uitstel :(

ik wil iedereen toch bedanken voor de info en zal wel op het forum rond blijven kijken om ervan te leren

RE: 1000 of 1300

Volgens mij zijn we nu iets aan het overdrijven in de onderhoudskosten.
Zelf had ik mijn eerste mini toen ik nog op school zat en dus de inkomsten van de zaterdagbaan erin kon steken.
De kosten van onderhoud voor een standaard 1000 zijn toch zeer laag, zelf heb ik in die jaren alleen maar olie hoeven vervangen en de vetnippels af en toe smeren, ondanks dat ik 50 km per dag reed 5 dagen in de week. Het verbruik weet ik niet meer, maar zal niet weinig zijn geweest (je rijstijl veranderd als je een lantaarnpaal als uitlaat hebt en verders niets >:) ).
Dus kortom, als je het 'opvoeren' of tunen achterwege laat, dan kan je erg goedkoop mini rijden.

Groet ron

RE: 1000 of 1300

Het rijden van een mini hoeft niet duur te zijn zoals Ron al meld. Ligt gewoon aan de staat van de mini die je wilt kopen. Ik zou bij de aankooptips eens kijken. Daar staat goed omschreven waar je op moet letten.

Als je de mini uiteindelijk op wilt voeren is dat geen probleem. Je kunt rustig aan beginnen. Ergens een mini kopen en een losse motor erbij na een tijdje. Deze losse motor opknappen en als je student-af bent dan gaan inbouwen en de rest van de auto aanpassen. Je kunt natuurlijk ook de rest van de auto aanpassen en later de motor doen.

Ik hoop niet dat je er nu van afziet om op kort termijn een mini te kopen.

Groeten, Bram

RE: 1000 of 1300

@ Linkaard: Kosten lopen hoger op als dure RC 40 kost hoor. Maar je moet geen aannamens doen, daar ben je niet goed in....

@ de rest: Je vergeet wel dat een aantal jaren terug mini's een stuk goedkoper waren als nu. Een goede mini vinden voor weinig geld is nog ee hele opgave. Zelfs een barrel is duur....

RE: 1000 of 1300

Goed rodkijken loont!
Me buurman heeft voor 600 pleuro's een goeie op de kop getikt. Alleen de deuren zijn rot, dus "effe" vervangen en voila.
Enne....al dat gezeur over duur onderhoud...kijk, een nieuwe wagen kost ook veel meer dan een mini, maar je hebt (als het goed is geen onderhoud nodig).
Mijn advies: Koop een 1000-tje en drink eens wat minder pilsjes per week en je komt er wel.

RE: 1000 of 1300

Das inderdaad een goeie tip. Nog beter: Drink geen pils. Scheelt je bakken met geld wat je dan extra hebt voor de auto....

default

RE: 1000 of 1300

ok ok is allemaal waar ben nog steeds wel aan het kijken voor een mini, maar het zal hoe dan ook een 1000 worden inplaats van een 1300.
Dit omdat de bezine prijzen torenhoog zijn.
en ik zal wel besparen op de biertjes
scheelt ook weer :r op zondagochtend

default

RE: 1000 of 1300

en om nog ff terug te komen op dat bier waarom wordt er gelijk vanuit gegaan dat als je zegt dat je student bent.
Je gelijk ook bij de AA kan

RE: 1000 of 1300

IK nam dat niet aan. Maar drink helemaal niet. Dat is kostenbesparing....

default

RE: 1000 of 1300

oow gelukkig :P ,maar ik ben nu gewoon volop aan het rondkijken naar een 1000 en dan als ik weer wat meer verdien (gewone bijbaan levert al meer op) kijken of ik hem kan tunen

default

RE: 1000 of 1300

Ik zou voor de makkelijkste oplossing kiezen.
Een 1000cc blok met een stage I kitje.
Dus een andere naald en een ander luchtfilter.
Eventueel een ander uitlaatje die hiervoor ook geschikt is.

Wat betreft een 1000cc blok met stage I of een standaard 1275 maakt het niet echt bijzonder in verschil.
Natuurlijk heb je met deze laatste wat meer pk's, maar het kost je ook meer in verbruik.

Bovendien, iedereen wil van dat 1000 blok af terwijl je er zoveel leuke dingen mee kan doen en deze ook behoorlijk kan tunen voor weinig geld.

Overigens heb ik het gevoel dat er tegenwoordig een ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd.
Minirijden hoeft op zich helemaal niet zo duur te zijn.
Een aantal kunnen lekker overdrijven als het om de kosten gaat.
Zorg nu maar eerst dat julie de mini eens goed rijdend hebt . ;)

Maar even zonder flauwekul.
Ik reed 30.000 km in één jaar en heb behalve het verversen van de olie nog geen extra cent uitgegeven aan onkosten.
Dit heeft puur te maken met het controleren van je Mini.
En ja, je hebt oliebakken/zuipers, maar dat zijn de afgeragde Mini's.

Als je een leuke Mini wilt met weinig onderhouds kosten dan moet je wel even zoeken, maar ze zijn er wel.


grtzz Martin

RE: 1000 of 1300

haleluja :D

weinig aan toe te voegen :)

RE: 1000 of 1300

Mini Martin schreef:
Een aantal kunnen lekker overdrijven als het om de kosten gaat.




Dat idee had ik ook al een beetje. Als ik mensen hoorde spreken over de duizenden euro's die ze besteden aan vanalles en nog wat had ik gelijk geen zin meer. Het is gewoon een kwestie van geduld hebben en goed zoeken naar onderdelen. Er wordt zo'n berg aangeboden voor weinig. En als je dan daarvoor op een zondagochtend 200 km moet rijden naar Venlo dan is dat zeker de moeite waard voor het geld. Maar misschien ga ik nu een beetje off-topic. Excuses.

RE: 1000 of 1300

Zoek dan een 1000tje met een stage 1 kitje, als je er een tegenkomt. Of vraag naar de eindoverbrenging die erin zit, hoe hoger deze is (bij 3,44:1) des te sneller trek je op.

default

RE: 1000 of 1300

hoeveel toeren loopt een 1000 ongeveer bij die overbrenging als je honderd rijd en wat is het verbruik dan ongeveer?

ps bedankt voor de vele reactie die me nu aanmoediggen om wel een mini te kopen